Buitenbak kip mak binnen erg schrikkerig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Buitenbak kip mak binnen erg schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:14

Hey allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Sinds anderhalf jaar sta ik op een andere stal.
Daarvoor op 2 stallen gestaan met binnen en buiten bak. Eigenlijk altijd kip mak. Had weleens der buien maar heel zelden.

Op de huidige stal kan ik prima in de buitenbak rijden.
In de binnenbak is helaas een ander verhaal. De ene dag is ze binnen kip mak de andere dag schrikt ze van elk geluidje en schrikt ze vaak bij de open kant van de bak. De binnenbak heeft 1 lange zijde half open.

Zaterdag bijvoorbeeld keek ze nergens naar terwijl het gisteren weer feest was.
In het begin dat ik er net stond was het niet zo'n probleem ze schrok af en toe.
Vorig jaar heb ik er 4 maanden naast gelopen vanwege een blessure daarna is het steeds erger geworden. De laatste tijd lijkt het weer minder erg te worden. I.p.v. weg schieten alleen haar hoofd omhoog gooien en naar buiten kijken.
Het is een hele lange zijde en ze schrikt steeds ter hoogte van een andere plek.

Ik heb steeds een volte gemaakt als ze ging kijken of schrok en elke keer weer opnieuw er langs.
Ik heb haar aangepakt van als je wil rennen ga je maar rennen.
Ik heb haar stil gezet elke keer als ze der hoofd eruit trok of schrok.
Schouder binnenwaarts er langs rijden.
Negeren en gewoon verder rijden. Dat werkt nog het beste.

Maar echt lekker rijden is het niet. Elke dag weer afwachten hoe haar bui is. Ik schrik elke keer van haar schrik reactie en ik ben best een bange ruiter dus dit is niet echt een leuk rijden voor me.

We reden Z1 dressuur en op wedstrijd terrein is ze ook altijd super braaf.

Tandarts komt elk jaar. We liepen vanwege de blessure onder controle bij Emmeloord en ze loopt nu goed. We hebben sinds kort een nieuw zadel laten aanmeten.

Daarbij is het ook raar dat ze de ene dag super braaf is en de andere dag zo doet.
Ik merk het al bij binnenkomst in de binnenbak. Met opstappen of ze staat ontspannen en loopt lekker rond aan de lange teugel dan kunnen we fijn rijden of ze komt de bak binnen en kijkt al met er oren erop en der hoofd omhoog. Ze is aan de lange teugel dan al gespannen.
In de buitenbak schrikt ze wel een enkele keer van bijvoorbeeld een eend maar eigenlijk is ze buiten kip mak.
Met andere mensen doet ze precies hetzelfde. Buiten kip mak binnen ene dag heel braaf andere dag heel gespannen en kijken en schrikken.

Ik heb elke week les. Mijn instructrice zegt negeren. Als of er niks aan de hand is.

Van de winter ging ze er 1 keer bokkend vandoor. Verder ging ze vanuit galop op het midden stil staan omdat ze wat zag. De laatste tijd is het alleen versnellen en der hoofd omhoog doen.
Ook kan ze extreem reageren op een vogeltje die geluid maakt terwijl ze de andere dag er niks van maakt.

Ik heb weleens schrik en obstakel training met haar gedaan in de binnenbak. Ze keek nergens naar en vond alles leuk.
Ze is elke dag zo anders dat ik echt niet meer weet wat ik er aan kan doen.
Ze ziet er goed uit en is heel relaxt met poetsen enz.

Ik heb er wel aan gedacht om naar mijn oude stal terug te gaan. Maar de bak is daar erg hard en dat wordt door Emmeloord afgeraden i.v.m. de blessure.

Bedankt als je dit hele verhaal gelezen hebt en ik hoop dat jullie tips hebben.

Groetjes Jessica

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:21

Ik moest wel even lachen om je "kip mak" _O- _O-
Zulke dingen zijn heel lastig te veranderen, probeer gewoon zelf rustig te blijven en zet haar goed aan het werk zodat ze geconcentreerd is. Als je haar niet "uitdaagt" gaat ze zich vervelen en enge dingen zoeken die er niet zijn.
Druppeltjes van Bach bloesem willen ook nog wel eens helpen.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 03-08-16 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:22

Mag ze los in de bak? Als het mag zou ik ze op een slechte dag eens gewoon los in de bak laten en ze goed observeren, mss kun je dan wel achterhalen waar ze van schrikt.
Ik ken een paard dat als het vanuit een bepaalde windrichting waait de binnenzak niet in wil, de wind geeft dan een bepaald geluid tegen de bak (bijna niet te horen voor ons) en daar kan hij niet tegen.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:27

Ik snap je probleem.
Ik volg even mee.

Heb bijna hetzelfde voor.
Alleen is het hier kippemak in een binnenbak, maar super schrikkerig in een buitenbak waar er struiken zijn. Eén struik lukt nog net, maar 50% omheind met struiken is een groot probleem.

Heb ook al alles geprobeerd.
Schriktraining, iemand anders mee laten rijden, etc etc.
Stoppen bij tekenen van spanning, doorrijden, echt alles.
Ik weet het ook niet meer.

Bij mij gaat hij er als een gek vandoor naar zijn "veilige" hoek. Het voelt alsof er een explosie onder mij is. Onbestuurbaar en niet te stoppen. Als ik pech heb, dan zijn er nog een paar flinke bokken bij.

En inderdaad, de ene keer valt het wel mee en is het niet meer dan een sprong opzij of wat spanning. De andere keer kleddert hij er als een gek vandoor naar zijn veilige hoek.
En inderdaad, het zijn meestal onnozele dingen zoals een vogeltje in de struik. Iemand die een tuin verder zijn was ophangt dat hij net voor de struik kon zien, etc etc.

Het vreemde is, ik kan er mee gaan wandelen alsof het niets is. Dan is hij bomproof.
Hij toont ook wat spanning aan struiken, maar hij gaat niet ritsen met mij.

Ik vind het zeer vervelend, want ontspannend rijden is het niet.
Onlangs ben ik een weekend met hem weggeweest en toen heb ik inderdaad ontdekt dat struiken de boosdoener waren. In een open buitenpiste of gewoon binnenpiste was hij zalig ontspannen. In de buitenpiste met struiken was hij echt bang.

Ben reuze benieuwd naar de tips.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:31

maximuss schreef:
Mag ze los in de bak? Als het mag zou ik ze op een slechte dag eens gewoon los in de bak laten en ze goed observeren, mss kun je dan wel achterhalen waar ze van schrikt.
Ik ken een paard dat als het vanuit een bepaalde windrichting waait de binnenzak niet in wil, de wind geeft dan een bepaald geluid tegen de bak (bijna niet te horen voor ons) en daar kan hij niet tegen.

Als ze los staat in de binnenbak gaat ze hard rennen en onwijs bokken. Deed ze op de vorige stal ook.
Ene keer rent ze langs de open kant andere keer komt ze er niet eens bij in de buurt.
Soms schrikt ze met harde wind andere keer doet ze met wind niks. Ik kan echt geen patroon ontdekken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:31

Hoe ben jij zelf? Kan het zijn dat je paard jou spiegelt? Wij hebben alleen een buitenbak en ik heb een kip mak paard zoals jij het noemt maar als ik er niet 100% bij ben ziet en hoort ze alles en is alles een aanleiding om te gaan rennen. Kan jij met je paard in jullie eigen "bubble" komen en blijven zodat jullie samen focussen op het werk in plaats van op de omgeving? Je hebt Z1 gereden en je hebt eigenlijk een braaf paard schrijf je, dus rijden kan je.

Evelijn

Re: Buitenbak kip mak binnen erg schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:41

Als je het al merkt bij binnenkomst... zou ik longeerlijn mee nemen en als je ziet dat het een spookdag is maar eerst even aan de longe aan het werk. Dan heb je zelf ook wat meer afstand (ook emotioneel)
Tijdens de les is negeren en doorrijden vast makkelijker te doen dan als je er zonder hulp alleen in de binnenbak opstapt.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:44

RebeccaC wat een lastig probleem he.
Ik zit er ook echt mee en zie nu al op tegen de winter als ik alleen maar binnen kan rijden.

Maflinger_S ja we versterken elkaar wel. Als ze relaxt is ben ik dat ook kijk ik niet naar de omgeving doe ik niks anders en gaat het prima. Als ze gespannen voelt dan wordt ik dat ook dus dat zal elkaar dan ook versterken. Als mijn instructrise er is voel ik me zekerder en gaat het beter.
Alleen in de bak kan ik niet rijden omdat ik dan al gelijk angstig ben. Als ze heel relaxt is en er gaat een ander paard weg en ik blijf alleen in de bak gaat dat prima.
Er zit dus een hoop tussen mijn oren. Maja krijg het daar maar eens weg.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:50

Evelijn schreef:
Als je het al merkt bij binnenkomst... zou ik longeerlijn mee nemen en als je ziet dat het een spookdag is maar eerst even aan de longe aan het werk. Dan heb je zelf ook wat meer afstand (ook emotioneel)
Tijdens de les is negeren en doorrijden vast makkelijker te doen dan als je er zonder hulp alleen in de binnenbak opstapt.

Wij mogen binnen niet meer longeren en los gooien. Het is dus een goede tip maar kan helaas niet.
Buiten longeren en dan erop maakt geen verschil. Of ze net uit stal komt of al moe is maakt niks uit bij een spookdag.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:53

Toen ik de titel las vroeg ik me af waarom je een kip in de bak deed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:53

Is het zowel op de linker als rechterhand? Kan het te maken hebben met een bepaalde lichtinval waardoor ze verblindt wordt?

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:54

Mijn paardje is ook heel erg gespannen als hij binnen komt ook hoofd recht omhoog en over gespannen in zijn lijf. Probeer zelf zoveel mogelijk te ontspannen en als je een geluid hoort probeer je niet op te spannen maar juist te ontspannen. Wat bij mij ook werkt is direct aan het werk zetten zodat hij is afgeleid duurt soms wel 15min voordat hij ontspannen is maar het lukt wel altijd.

Edit: wat ik ook altijd doe als ik binnen kol is een rondje stappen aan de hand zodat ikzelf ontspan en mijn paard ook.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:59

Kan heel goed zijn dat je paard op jou reageert. Je zegt dat je kan zien aan je paard al bij binnenkomen als ze gaat schrikken. Dan ben je onbewust gespannen aan het opstappen.

Ik heb een heel bomproof paard. Maar na lange tijd niet rijden was ik bang en zenuwachtig om op te stappen. In het begin liet ik hem voorrijden, en de eerste keer kroop ik erop gewoon om uit te stappen.
En na een uur werken met mijn instructeur, heel rustig, stap ik op en het eerste wat hij deed was 180 graden omdraaien en wegrennen. Schrik van een grasspietje. Maar eigenlijk reageerde hij gewoon op mijn spanning.
En zo is hij nu eenmaal, als ik te gespannen ben, of teveel aan wil rijden, of hij vindt iets heel lastig, dan gaat hij klieren. Ofwel schrik ofwel protest. Ondertussen heb ik dat 99% van de keren goed door, en kan ik mij precies distantiëren van zijn gedrag. Ik zit er dan letterlijk op van 'allemaal niet mijn probleem, ik doe voort met wat ik bezig ben'. Ben ik teveel eraan aan het rijden, haal ik iets druk eraf door meer naar ontspanning te rijden. En ik kijk dan ook gewoon naar de omgeving, niet naar zijn oren, of houding. En dan kan heel mijn lichaam ontspannen, zonder dat ik mijn hulp daarvoor afzwak. Hij reageert daarop in nog geen 3 seconden en we kunnen rijden zonder geklier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:03

Beetje kort door de bocht, maar ik denk: jij bent te gespannen en gaat (on)bewust zitten wachten tot er weer een schrikmomentje komt... Daar reageert je paard op.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:06

Ik heb er ook zo een. Het allerbeste werkt stug doorrijden en doen of je neus bloedt. (Makkelijker gezegd dan gedaan) Wat bij mijn paard al de helft scheelt is een oornetje. Ik heb er nu ook één met geluidsdempers in de oren, nog beter zelfs. Maar dan nog, soms heeft hij inderdaad zo'n bui dat hij z'n nek erop zet en gaat lopen loeren voor ik er zelfs maar opzit. Dan is het verstand op 0, en iig proberen hem op mij te laten letten. En als hij dat dan braaf doet ben ik ook klaar. Morgen is er weer een dag zeggen we dan maar.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:12

En heb je wel eens gevraagd of een stalgenoot met je meegaat de bak in als je alleen wilt gaan rijden? De stalgenoot hoeft alleen maar een poosje naast jullie mee te lopen, of wat meer in het midden te blijven en met jou in gesprek te gaan, geeft niet waarover, zodat jij daarop focused en minder op je paard en daardoor minder gespannen gaat zitten.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:27

Maanlicht hahahahahha
Lente het is de laatste tijd rechtsom erger dan linksom.
Maar toen het van de winter snel donker was schrok ze ook.
Special_DA gelijk aan het werk zetten heeft een tijdje geholpen maar de laatste tijd helpt dat niet meer maar wordt ze juist nog schrikkeriger.
Chocooprins klopt zeker wat je zegt en ik denk ook dat groot gedeelte in mij zit. Maar ja los dat maar is op haha.
Picasso ik probeer er niet op te letten en gewoon te rijden maar als ze dan paar keer schrikt let ik er wel meer op. Soms schrik ik van een geluidje en reageert me paard niet eens.
Gulpje ik heb er een tijd mee gereden maar vind het nu vaak te warm. Ik weet ook niet echt of het werkt bij der. Omdat ze elke dag zo anders is.
Maflinger_S ik rij altijd samen met iemand. Klopt wel als we lol hebben lekker aan het kletsen zijn enz dat me paard dan relaxter is. Maar vaak als ze gespannen voelt ben ik dat ook en dan klets ik wel maar ben ik toch extra alert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:36

Zelfs als je er onbewust ook maar een beetje gespannen op zit, kan bij een beetje gevoelig paard al spanning opwekken. Ik merk het ook weleens: ben ik wat geïrriteerd, moe, gespannen: dan pikken de meeste paarden dat op en reageren daarop... Het is een soort spiegel die je voorgehouden wordt: ik word me op zulke momenten ook weer heel bewust van mijn onbewuste gevoel... Soms kan ik dan beter afstappen en soms lukt het om het om te buigen en me wel te ontspannen en de rest van de rit makkelijker te laten verlopen. Mijn vos pikt alle kleine spanningen er feilloos uit, de bruine is wat minder gevoelig en zal zich niet zo snel laten afleiden door mijn spanningen (die is zelf nogal hyper :D )

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:47

En wat gebeurt er als je gaat rijden met muziek aan en af en toe lekker meezingt? Heb je dat wel eens geprobeerd?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:53

jepsica schreef:
Maanlicht hahahahahha
Lente het is de laatste tijd rechtsom erger dan linksom.
Maar toen het van de winter snel donker was schrok ze ook.
Special_DA gelijk aan het werk zetten heeft een tijdje geholpen maar de laatste tijd helpt dat niet meer maar wordt ze juist nog schrikkeriger.
Chocooprins klopt zeker wat je zegt en ik denk ook dat groot gedeelte in mij zit. Maar ja los dat maar is op haha.
Picasso ik probeer er niet op te letten en gewoon te rijden maar als ze dan paar keer schrikt let ik er wel meer op. Soms schrik ik van een geluidje en reageert me paard niet eens.
Gulpje ik heb er een tijd mee gereden maar vind het nu vaak te warm. Ik weet ook niet echt of het werkt bij der. Omdat ze elke dag zo anders is.
Maflinger_S ik rij altijd samen met iemand. Klopt wel als we lol hebben lekker aan het kletsen zijn enz dat me paard dan relaxter is. Maar vaak als ze gespannen voelt ben ik dat ook en dan klets ik wel maar ben ik toch extra alert.

Ik heb het kunnen 'oplossen' door zoals ik heb omgeschreven. Letterlijk niets van aan trekken.
Als jij schrikt omdat er een geluidje is, ben je gewoon 1 bonk stress.
Het dingetje is echt dat je het gewoon moet doen, na een tijdje leer je het ook voelen en worden de schrikmomenten minder hevig en nemen ze af in kwantiteit.
Ik heb het echt niet makkelijk gehad ermee. Was echt bang, maar beetje per beetje heb ik geleerd hoe ik mezelf en mijn zit moest ontspannen. Waardoor ik mijn paard kon ontspannen en hem door moeilijke momentjes door helpen.
Ik ga even op lijsten hoe het bij mij werkt.
We rijden, ik vraag schoudervoor, paard wordt wat hectisch, wil zijn rug wegdrukken, en ik weet dat hij kan beginnen bokken.
Ik kan ofwel heel hectisch beginnen rijden of te passief, waardoor hij zeker zal beginnen bokken.
Nu voel ik aan wanneer wil hij zijn rug wegdrukken, wordt ik iets statischer in mijn hulpen. IK vraag schoudervoor en blijf dat vragen. Maar ik kijk weg en denk wat jij aan het doen bent is echt niet mijn probleem. IK rij schoudervoor. De hulp is niet harder of zachter.
Haal diep adem (buikademhaling), van zodra de spanning afvloeit (en ik heb mijn stukje schoudervoor) belonen stukje hals laten zakken en rechtuit, of wat voor je paard werkt. En geloof me ik heb soms 20 minuten aan een stuk op een paard gezeten die weigerde stukje schoudervoor te gaan, en alle soorten trucjes uit de kast haalt om mij van mijn stuk te brengen (stilstaan, bokken, schrikken). Nu heb ik nog momentjes van enkele seconden. Maar negeren is toch echt de oplossing en ik ben ook echt een bangerik hoor. Vroeger van zodra ik teveel spanning voelde gaf ik hem beetje ruimte, met het idee zo de spanning te laten afvloeien, hij had al snel door dat zijn geklier wel erg in zijn voordeel zou kunnen gaan werken :Y). (Plus dat hij wat lichamelijke klachten had, waardoor alles gewoon moeilijk was, bij mij dus ook ontstaan na een blessure)
En zo gaat het ook met schrikken, je bent aan het rijden, paard schrikt, jij doet gewoon statisch en ontspannen voort met wat je bezig bent. Wou je aangalopperen, galoppeer aan. Of ben je ervandoor gegaan vraag terug overgang draf en gewoon aangalopperen zoals je in je hoofd bedacht had. Jij hebt die controle.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 03-08-16 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:00

Maflinger_S schreef:
En wat gebeurt er als je gaat rijden met muziek aan en af en toe lekker meezingt? Heb je dat wel eens geprobeerd?

Dat vind ik ook een goeie. Jezelf beetje afleiden. Ben je gespannen zing gewoon een liedje :+.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:19

Oh ik herken het wel!
Rijdt sinds ongeveer 2 maanden een erg sensibel paardje.
We hebben geen buitenbak dus rijden alleen binnen.
Maar ook deze is rondom half open.
De ene dag gaat het echt super en de volgende dag is alles eng en schrikt ze van elk geluid.
Of het nou een vogel is die op vliegt, de buren die een balk eraf gooien met springen wat je hoort, het bord wat tegen de muur klappert, iemand die langs loopt.....
Je merkt idd vaak met het de bak inlopen hoe ze die dag is.

Haar reacties verschillen ook heel erg. Soms draait ze volledig om en springt weg. Soms alleen met haar hoofd een reactie.
Maar je kan direct na de reactie verder waar je was gebleven...

Merk dat ik ook wat afwachtend ben met rijden. Je weet nooit wanneer ze reageert.

Het beste werkt toch proberen te negeren en doorrijden.

Muziek werkt hier trouwens helemaal niet.. Als de muziek dan ineens veranderd ben ik haar alweer kwijt :+

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 14:28

Biebz schreef:
Oh ik herken het wel!
Rijdt sinds ongeveer 2 maanden een erg sensibel paardje.
We hebben geen buitenbak dus rijden alleen binnen.
Maar ook deze is rondom half open.
De ene dag gaat het echt super en de volgende dag is alles eng en schrikt ze van elk geluid.
Of het nou een vogel is die op vliegt, de buren die een balk eraf gooien met springen wat je hoort, het bord wat tegen de muur klappert, iemand die langs loopt.....
Je merkt idd vaak met het de bak inlopen hoe ze die dag is.

Haar reacties verschillen ook heel erg. Soms draait ze volledig om en springt weg. Soms alleen met haar hoofd een reactie.
Maar je kan direct na de reactie verder waar je was gebleven...

Merk dat ik ook wat afwachtend ben met rijden. Je weet nooit wanneer ze reageert.

Het beste werkt toch proberen te negeren en doorrijden.

Muziek werkt hier trouwens helemaal niet.. Als de muziek dan ineens veranderd ben ik haar alweer kwijt :+

Hahaha dat heb ik ook. Is het even stil tussen 2 nummers en komt er dan weer geluid terwijl ik dicht bij 1 van de boxen zit schrikt ze als ze een spookdag heeft.
Wat jij verteld zo gaat het bij mij ook. Alleen heb ik hier op andere stallen dus nooit last van gehad. Ik heb haar al 8.5 jaar.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:16

Boxen zijn nu eenmaal heel spannend.. Zelfs mijn uber flegmatieke merrie ging aan het lopen met boxen in de piste. Het is meer voor jezelf met een oortje ofzo.

Kan best zijn dat het ontstaan is omdat ze 1x echt geschrokken is in de nieuwe binnenbak en dat je daarvan zo geschrokken bent en dat jullie zo een in een negatieve spiraal zijn gekomen. Beetje dramatisch gesteld, maar vond geen andere verwoording.
Mijn paard is ook beginnen klieren tijdens en na de blessure. Ik had hem nog niet lang, maar in het begin was er ook helemaal niets aan de hand.
En bij mij was het dus de blessure die hem parten speelde, maar ook mijn reactie daarop.

Zoals jij het schrijft is ze niet echt bang van iets in het bijzonder. Anders kan je daar via schriktraining mee aan de slag gaan. (En eigenlijk ben ik zelfs van mening dat het nog gelijk wat mag zijn dat ze bang van zijn, ze moeten luisteren en vertrouwen in de ruiter, en dat hoeft niet altijd via schriktraining in bijzonder op te lossen te zijn)
Dus dan blijft er maar 1 iets over en dat is de combinatie ruiter paard.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:27

even over een andere boeg. het wel en niet schrikken, rijd je dan verschillende tijden? misschien dat ze met schemer meer moeite heeft met dingen zien dan overdag, of andersom?

wat is er die dag verder gebeurd? is ze op de wei geweest of juist niet? is er veel bedrijvigheid op het erf die dag of niet?

Mijn paard heet deze dagen ook, maar dat heeft echt met de geluiden en bedrijvigheden te maken die er op het terrein zijn die dag.