pony snijdt hoeken af met galop (blind oog)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna2003

pony snijdt hoeken af met galop (blind oog)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:00

hoi allemaal,

ik heb sinds kort een verzorgpony met 1 blind oog. dat is erg lastig met rijden maar ze doet het heel goed. ze staat nog maar even op stal. ze een echte raspony: fell pony. ik ben heel blij met haar en ze is echt een schatje. maar we weten bijna niks over haar :?

nu het probleem:
omdat ze een blind oog heeft galopeert ze heel raar: ze snijd de hoeken wel een paar meter af. en ze is (wars) niet echt ingereden. door het mennen wat ze vroeger deed weet ze de gangen. maar als ik haar met mijn binnenbeen tegen haar aandrukt, gaat ze alleen maar harder, waardoor ik uit balans raak. ik vind het heel vervelend. maar dat komt ook door haar blinde oog. heeft iemand aanwijzingen hoe ik haar in de hoefslag krijg?
ze vertrouwd mij heel goed en ik haar. ze is zo lief en temparement vol! maar het zou zonde als dat rijden het verpest..

ik hoor graag een reactie, groetjes Anna :D /3

ps; met stap rijdt ze netjes in de hoefslag, met draven gaat ze er een beetje uit. met galoperen is het echt een ramp ;(

Renaatt92

Re: pony snijdt hoeken af met galop (blind oog)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:13

Ik denk dat het meer te maken heeft met stijfheid dan met een blind oog. Heeft de pony vooral over de weg gelopen tijdens het mennen of ook in de bak gelopen? Het zou kunnen zijn dat doordat ze altijd over de weg heeft gelopen de bochten lastig vind.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:14

Houd je je binnenbeen er goed bij? Ik heb echt geen idee of dit een 'goede' methode is, maar ik zou proberen aan te draven/galopperen in de hoek en dan voor de volgende hoek weer terug naar stap en dan weer in de volgende hoek aandraven/galopperen. Als dat goed lukt gaat ze er misschien in draf/galop er ook doorheen voordat je weer eerst in stap gaat.

En zoals hierboven gezegd wordt kan stijfheid ook een rol spelen. Krijg je goede stelling in de bochten?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:16

Het toverwoord: les/begeleiding zoeken!

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:23

eclair98 schreef:
Het toverwoord: les/begeleiding zoeken!

!!!!!!

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:38

Het klinkt misschien heel gemeen, maar ligt het voor een deel ook niet aan jezelf?

Hoe ver snijd hij de hoeken af? Heeft hij in het verleden tijdens het mennen ook 'dressuur mennen' gedaan of alleen maar op de weg?

Houd je ook je buitenbeen eraan?

Ik stuur je even een pb, ik wat makkelijker denk ik :P

Shadow0

Ik zou allereerst in de hoeken vooral de ruimte nemen. Stuur ze zoveel mogelijk zelf, en begin daar al mee voor de pony wil afsnijden. Als het nodig is om op de binnenhoefslag te rijden, of uitgerekte voltes bij E/B: prima. Dan kun je sturen en haar vertellen dat je voor haar oppast en haar niets vraagt wat eng of onmogelijk is. Na verloop van tijd kun je zelf de plek van die hoeken wat verleggen: jij stuurt, zij volgt omdat ze weet dat ze je kan volgen.

Bij de balans zou ik les adviseren, want het helpt vaak enorm als er iemand is die verstand van zaken heeft en mee kan kijken (wat jij voelt en wat een ander ziet is soms ook nog heel anders.) Dan kun je ook veel gerichter je paard helpen.
Maar als dat niet kan: begin met wat goed gaat en bouw dat uit. Als je uit balans raakt, gewoon weer rustig je balans zoeken (ook als je tempo terug moet nemen) en weer verder gaan. En raak niet gefrustreerd - als je leuk bezig bent met je verzorgpony is dat waar het om gaat. Niet de perfecte galop is belangrijk, maar dat jullie samen leren om elkaar te begrijpen. Het is namelijk ook echt iets om trots op te zijn als je merkt: 'hee, aan het begin begon ze hier al met afsnijden van de hoek, en nu kan ik dat een meter verleggen.' Want dan heb je iets aan je pony geleerd :j

Mooblie

Ik denk ook niet dat dit met haar oog te maken heeft. Het eerste wat mij te binnen schiet is het balans van de pony.. Maar eigenlijk kunnen we zo (zonder het zelf te zien) weinig zeggen. Zou je eventueel een paar lessen kunnen nemen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:50

Doet ze dat ook aan 2 kanten? en is het alleen in galop?

zoek hulp en werk aan de balans, maar geef het vooral de tijd dingen aanleren is lastig en kan best even duren!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:49

Dit topic hoort thuis op het forumdeel RT-V. Daarom verplaats ik het voor je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:20

IK denk ook dat het niet met het oog heeft te maken
het heeft te maken met dat het dier de hulpen nog niet snapt en jij niet weet dat aan te leren,
Zomaar drukken met je been is geen paardrijden
Het dier moet leren wijken voor druk, neem les in bv grondwerk

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:54

Zoals ik de OP lees doet de pony dit aan één kant, die van het blinde oog, én alleen in galop? Dat klinkt mij toch typisch in de oren als een onbalans probleem dat voortkomt uit de natuurlijke scheefheid van de pony, mogelijk icm scheefheid van de ruiter. Aangezien je nog niet zoveel ervaring hebt zou ik je met klem aanraden een goede instructrice te zoeken. Die kennis is ook in de toekomst erg bruikbaar!