help! hoe leer ik mijn verzorgpony rustig te lopen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne18299

help! hoe leer ik mijn verzorgpony rustig te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:39

mijn verzorgpony is heel braaf buiten in het bos en op de straat, ze schrikt nergens van en is goed te besturen en in te houden zodra we alleen zijn.

vaak reed ik ook met een goeie vriendin van mij, keer op keer wilt ze alleen maar racen en is ze amper terug te nemen. Een paar keer ben ik afgestapt om te kijken of ze dan rustiger word, zodra ik ernaast loop is er niks meer aan de hand maar zodra ik weer opstap wilt ze gelijk weer racen. Als mijn vriendin de andere kant op gaat is er niks meer aan de hand en is ze weer super braaf.
Ook heb ik een paar keer een halster onder het hoofdstel gehad en een touw eraan en dan daaraan tegenhouden ipv aan de teugels te trekken omdat ik soms zo hard moet trekken vind ik het soms gewoon zielig dan trek ik liever aan het halster dmv een halstertouw ipv haar mondje.

nu is mijn vraag weten jullie misschien hoe ik haar dit afleer? of hebben jullie tips om haar te trainen zodat ze een keer rustig kan stappen of een rustig drafje te maken

liefs lisanne
Laatst bijgewerkt door lisanne18299 op 29-07-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Re: help! hoe leer ik mijn verzorgpony rustig te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:44

Hebben jullie samen veel geraced buiten met de andere pony erbij?
Of hebben jullie samen vaak wel lekker t tempo erin gehad?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:51

Als jullie samen rijden (buitenrit neem ik aan?), wie rijdt er dan voorop? Kan het zijn dat ze de ander wil inhalen?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:53

Vaak als mijn pony erg voorwaarts is buiten, ga ik heel veel en lang draven. En dan ook lekker voorwaarts. Dan wordt ze vanzelf wat rustiger en kan ik haar wat beter bij me houden.

lisanne18299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:54

Yamasaki, nee alleen als we alleen waren omdat we niet wouden dat ze dit ging doen, of het paard van me vriendin, die is zelf gelukkig de rust zelf maar mijn verzorgpony trekt zich er niks van aan die wil alleen maar een dribbelend drafje doen of rengalop als ze met andere paarden is, heeel apart. wel hebben we als we in het bos springen tempo aardig hoog liggen om naar het volgende "springbosje" te gaan. laatste tijd doen we dit niet meer omdat ik anders mijn verzorgpony helemaal weer van slag heb..

als we op de weg rijden in het dorp is er niks aan de hand dan kan ze gewoon rustig stappen met lange teugel.. dat is het vreemde eraan

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:55

Ik weet niet waar je buiten rijd, maar soms kan een beetje hyper pony geen kwaad en kun je een stuk bospad nemen waar ze ook echt mag racen.
Probeer veel overgangen te rijden dat je haar onder controle houd en als ze te snel gaat draai je een rondje.

lisanne18299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:55

marrie_l, ja klopt buitenrit, ja dat zou zeker kunnen indd! alleen als ze voorop is en denk daarbij aan 2 paard lengtes minstens ertussen stopt ze nog niet of is ze nog niet rustig, ze gaat maar door

lisanne18299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:57

eline_s_s, ja meestal voor ik bij haar op stal ben ben ik al ruim een uur aan het rijden, en dan heb ik haar al rustig ingestapt ingedraaafd en al een galopje gemaakt. soms zit ze zelfs al helemaal in het zweet en nogsteeds gaat ze door.

lisanne18299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:59

tabaflab, op de heide en daarvoor moeten we alijd door het bos, en ik moet voor ik in het os ben ruim een uur over de weg en door de berm. overgangen rijden is indd oed plan, probeer ik ook steeds vaker te doen, ze is zo al wel wat makkelijker terug te nemen maar nog dramt ze heel erg door

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:59

Het kan zijn, dat ze in t verleden gewent is om op die plekken gewoon meer voorwaarts te zijn, ben jij de eerste verzorgster? Wat zegt de eigenaar hier over? :)

Misschien zit het zo in de pony dr systeem, dat het een gewoonte is. Zeker als ze met andere paarden erbij zo voorwaarts is. Als het echt te veel energie/frisheid is dan helpt t vaak wel, om dr even dr energie eruit te laten lopen. Maar t moet wel verantwoord blijven allemaal, en t is maar de vraag hoe verantwoord rengalop soms is, zeker als je rem kwijt raakt :=

Maar als je van te voren al zoveel hebt gereden, heeft ze wel heel veel energie, of klinkt t eerder als een gewoonte..of een hele enthousiaste pony :P

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:00

Ik zou proberen om haar gewoon te rijden zoals je normaal doet, gewoon doen als je alleen rijd. Mocht ze dan we sneller gaan & onder je uit proberen te vliegen, probeer haar dan zo snel mogelijk stil te zetten. Kun je haar echt niet meer terug krijgen als je in galop zit? Draai je paard dan de volte in en maak die steeds wat kleiner, zo moet ie wel weer terug. Laat haar ongeveer 10-20 seconden stil staan en rijd dan weer verder alsof er niets gebeurt is.

Misschien overleggen met je instructeur/eigenaar van je verzorgpaard, misschien weten die er wat op.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:02

10-20 seconden is best lang...zeker als ponylief met heel veel energie in t lijf zit.
Weet niet of de pony bv de neiging heeft om t anders op t steigeren te gooien?

Heeft de pony een noodrem? One-hand stop bv? :)

lisanne18299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:06

yamasaki, ja klopt in het bos zijn een aantal plekken waar ze in het verleden altijd mocht crossen bij de vorige verzorgster, ja presies haha, de rem is soms ver te zoeken helaas, het is al wel vooruit gegaan maar ik hoor graag van verschillende mensen hoe hun et zouden oplossen en misschien zit er wel de juiste oplossing tussen na al heel veel geprobeert te hebben. haha ja ze is zeker heel enthousiast en altijd dr oortjes naar voren

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:08

Dan zal t echt de gewoonte zijn, rustig proberen in te houden en als ze echt niet wil stoppen, noodrem erop en stil zetten. Ff kalmeren en weer in stap door gaan.
Als draven resulteert in galop en hyper, dan eerst maar veel stappen op de stukken waar ze eerst mocht racen :) Dan leert ze daar rustig te zijn en kan je van daaruit weer opbouwen naar rustige draf. Tussendoor wat drafpasjes en weer naar stap etc.
Oude gewoontes eruit krijgen duurt ff, maar met geduld komt t goed :)

lisanne18299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:10

pebblea, ja daar ben ik nu indd mee bezig alleen werkt het niet altijd, en dan indd gewoon een paar seconden stil staan en dan rustig stappend verder. dit werkt ook steeds beter! alleen na 2 minuten gaat ze dan weer het zelfde liedje verder doen en dan geven mijn handen het na een paar keer wel op , ze heeft soms de neiging om het bit vast te pakken, (dit niet uit gemeenheid maar omdat ze graag hard gaat denk ik) ze zal nooit bokken of stijgeren gelukkig

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:13

Je moet ook niet op het einde gaan draven. Zodra je pony los gereden is, doordraven (in een flink tempo) totdat ze echt moe wordt. Bij mij heeft dit iig geholpen.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:14

lisanne18299 schreef:
pebblea, ja daar ben ik nu indd mee bezig alleen werkt het niet altijd, en dan indd gewoon een paar seconden stil staan en dan rustig stappend verder. dit werkt ook steeds beter! alleen na 2 minuten gaat ze dan weer het zelfde liedje verder doen en dan geven mijn handen het na een paar keer wel op , ze heeft soms de neiging om het bit vast te pakken, (dit niet uit gemeenheid maar omdat ze graag hard gaat denk ik) ze zal nooit bokken of stijgeren gelukkig

Als het dan mogelijk is, zoals ik zij hem/haar op de volte zetten en stil proberen te krijgen! Veel geduld hebben, en kijken of het dan beter gaat! En ik weet dat dit niet altijd fijn voor jou is, maar toch blijven oefenen met andere paarden in de bak. Als je dit 1x per maand doet heeft het vrij weinig zin, want dan 'vergeet' hij het telkens om rustig te blijven.

Staat het paard van je vriendin in de buurt? Misschien proberen om 1/2x per week samen met haar te rijden, als het mogelijk is misschien nog wel vaker, dan leert hij het sneller af en heeft hij het eerder door.