Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:37

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag is het gebeurd.. Het moment dat je even niet uit je hoofd kan laten verdwijnen. Mede daarom denk ik dat het goed is voor mij om dit op te schrijven. En verder heb ik ongelofelijk veel hulp nodig bij de keuzes die ik moet maken. Ik moet in de eerste plaats bij mijn instructeur/familie/omgeving zijn, dat weet ik. Maar als het verhaal zich vordert zullen jullie begrijpen dat ik ook Bokt kan gebruiken.

2 jaar geleden heb ik een tweede paard gekocht. Super paard, kende alles, super braaf, niets over te zeggen dan dat hij weinig van de wereld had gezien (schrok zich bijvoorbeeld rot toen de mais ineens begon te groeien hier, niet dat ik zeg dat hij slecht behandeld is! Hij had gewoon heel veel nog niet gezien). In het begin was het even wennen. Ik had natuurlijk heel andere regels dan zijn oude eigenaar, aan wie hij heel gehecht was. Hij leerde hier al vrij snel vaststaan aan de poetsplaats (ipv in de stal), niet eten aan de hand,.. Dat soort dingen. Met rijden een super paard. We konden er iedereen opzetten.. Buitenritten alleen of met meerdere.. Verkeer.. Allemaal geen probleem.
Na een tijdje voelde ik dat hij zich met momenten wat afsloot van mij. We hadden nog geen band. Dat gebeurt, zeker nadat hij zo'n sterke band had met zijn oude eigenaar.
Als ik voelde dat dit gebeurde op buitenrit, liet ik hem even kijken/bekomen of stapte ik af om gevaarlijke situaties te voorkomen. Aan de hand was er niets meer aan de hand ( ;) ) en na 2 meter kon ik terug opstappen en had ik weer dat fijne paardje.
Toen ging het op de trailer een tijdje mis. Als hij er alleen op moest wou hij er niet op. Hij steigerde vlug en gevaarlijk. Iedereen moest echt aan de kant. Er veel aan gewerkt en na een hele tijd (echt een paar maanden, waarbij we elke week op training gingen) ging het steeds beter tot hij er weer braaf op ging.
Al met al heb ik er veel werk in gestoken maar heb ik naar alle problemen telkens mijn fijne paardje terug gekregen.

Een paar maanden geleden ging het mis. (Ik had in die tijd veel ruzie met mijn toenmalige vriend en ik denk dat dat er veel mee te maken heeft gehad). Meneer ging niet meer op de trailer. Weer steigeren en gevaarlijk zijn. Als we omdraaide het liefste paard maar niet op de trailer gaan. Het probleem weer van voor af aan aangepakt en ondertussen gaat meneer super op de trailer als ik hem aan de longe heb, de longe over de voorste balk gooi en dan zelf weer uit de trailer ga met het uiteinde van de longe (ikzelf heb ooit een ongeluk gehad in de trailer, onderliggende angst van mij kan ook een rol spelen natuurlijk).
Toen ging het op buitenrit mis.. Hij steigerde voor het eerst onder zadel. En echt hoog. Hij had wel eens gedreigd/gesprongen maar hij zette nooit door. Tot toen. Ik dacht dat we allebei achterover zouden gaan maar dat ik niet gebeurd en ik ben zelfs blijven zitten.
Toen hij op de grond kwam ben ik wel snel afgestapt (was alleen maar niet ver van huis, dit soort steigeren vindt ik dan toch te gevaarlijk om door te blijven rijden). Om een of andere reden heeft hij mij een paar meter verder van zich afgeduwd en is naar huis gerend. Bij de poort stond hij rustig naar het andere paard te kijken (zei mijn moeder die hem heeft opgevangen).
Dit was te gevaarlijk, dat besefte ik.. Niet meer op buitenrit.. En lessen, heel veel lessen. Uiteindelijk heb ik tijdens de lessen het vertrouwen helemaal terug gekregen maar ben ik nog niet met hem buiten geweest, simpelweg omdat ik maar alleen ben. En dat durf ik niet aan.

Het ging steeds beter.. Mensen zeiden 'hoe kan dat nu, zo'n braaf paard, doet toch niets!'. En elke keer riep ik dat ik wel weet hoe ik hem moet rijden (met een hele zachte hand) maar dat hij echt niet braaf was als je hem wou dwingen iets te doen.
Toch ging het weer mis..

Vorige week zondag op wedstrijd voelde ik wel al spanning. We rijden al een tijdje wedstrijden in Nederland (kleinschalige, voor de leuk wedstrijden om ervaring op te doen), maar dit was de eerste Belgissche wedstrijd. En die zijn groot... En druk.. Naar mijn proef (en viertal) ben ik nog even met hem op het terrein gebleven om te kijken naar de proef van mijn buurmeisje. Mijn eigen proef voelde super goed aan (op de rechtergalop, die blokkeerde hij een beetje en sprong alleen links aan (mijn schuld ik wou al wissels doen tijdens de training)). Naarmate de proef van mijn buurmeisje dichterbij kwam voelde ik meer en meer spanning. En hup, ik ben afgestapt want hij voelt zich nog altijd zekerder als ik erlangs sta. Het was ook meteen voorbij. Af en toe ging hij nog een rondje om mij heen maar over het algemeen stond hij met zijn hoofd omlaag te suffen. Naar de proef ben ik naar de trailer gegaan en daar ging het opnieuw fout. Niet willen stilstaan. Zo aan het draaien en niet luisteren dat ik zijn hoofdstel nog niet voor het halster wou wisselen... Alles dan maar uitgedaan (zadel, teugels) de longe aan het hoofdstel vast en richting de klep van de trailer gelopen. Daar ging het al heel snel mis. Weer steigeren. Mensen kwamen aangelopen om te helpen. Die heb ik weggewuifd omdat hij dan nog meer druk voelt en dan misschien echt niet meer gaat. Onder het motto 'geduld en rust' wilde ik verder gaan. Maar voordat ik dat kon denken is hij weer gaan steigeren en deze keer viel hij achterover. De longe was kapot en hij is dan over het hele terrein gerend. Hij was schijnbaar vrij rustig en de buurvrouw die nog bij de ringen was heeft hem zo kunnen pakken. Terug naar de trailer gelopen, niets meer aan de hand, gewoon op de trailer en thuis ook super braaf.

Jullie kunnen dus begrijpen dat ik deze week (zondag) wat spanning had voor de trailer, maar meneer gaat erop alsof er niets aan de hand is.
Op het terrein rustig nog gevlochten en daarna eerst het viertal. Ik voelde al een brok spanning onder mij maar met wat hulp wordt ik zelf dan snel rustig en is het rijden toch goed gegaan (oke, op de galop tussendoor na dan.. Ik bedoel meer, hij is niet stout geweest). Aan de trailer weer hetzelfde verhaal, niet willen stilstaan. De longe gepakt, terug na het terrein en daar heeft hij nog een half uur aan de longe gerent (ik heb niets gedaan, alleen hem de ruimte gegeven om te rennen/draven/terug te komen). Daarna weer heel rustig. Bijna mijn lieve paard. Ondertussen had ik al besloten dat Belgische wedstrijden er voor mij even niet meer in gingen zitten. Hij had echt teveel spanning. Ik ben bijna altijd alleen en ik dacht echt dat er binnenkort ongelukken zouden gebeuren.
Dat is ook gebeurd.. Onder het rijden.. (Daarom ook bij dit forumgedeelte).

De individuele proef kwam eraan dus weer opgezadeld. Een en al spanning. Hij sloot zich weer af. In stap ging het redelijk goed, in draf ging hij overal waar hij niet heel moest (hard, hoofd omhoog, bochten heel groot maken,...) en de galop hoefde ik nog niet aan te denken. De mensen van mijn ruitervereniging kwamen helpen. Hij was niet braaf, maar het ging al beter dus ben ik aan de proef begonnen. Echt, voor het binnenkomen en de 3 onderdelen daarna zou ik zweren dat we een 8 kregen. Echt zo goed, zo netjes, alles..
Toen kwam de rechtergalop en ging het helemaal mis. Hij sprong links aan, netjes teruggenomen, nog eens proberen. Weer links, weer teruggenomen en toen blokkeerde hij helemaal. Hij ging stilstaan en ik voelde de bui natuurlijk hangen. Als de mensen van de ruitervereniging er niet waren geweest was ik waarschijnlijk afgestapt, maar ze waren er nu wel. En ze riepen dat ik moest volhouden, wachten tot hij weer ging, zijn hoofd naar rechts moest houden dan kon hij niet steigeren... Ik bleef staan, ik bleef wachten, ik hield zijn hoofd wat naar rechts.. En hij steigerde.. Ik bleef zitten, wat was ik opgelucht, maar de tranen stonden ook in mijn ogen. Ik wou roepen dat iemand hem even moest vasthouden, mee moest wandelen maar voordat we allemaal weer konden nadenken ging hij nog eens omhoog. Dit keer gebeurde het.. We vielen achterover.. Om het een beetje korter te maken; ik heb heel veel pijn en alles aan de rechterkant gekneusd maar ik heb veel geluk gehad. Ze hebben hem goed kunnen vangen. Ik wou er terug op, al was het maar om te stappen en de proef stappend/dravend af te maken. Maar ik werd aan de kant gehouden. Ik kon maar amper op mijn been steunen en iemand van de club wou er wel even op om hem te stappen en te draven. Om hem wat vooruit te laten gaan..
Het gebeurde weer. Mijn clubgenoot is er veel erger aan toe, maar alles zou goed komen volgens hem.

Al met al hebben we geluk gehad, konden mijn paard super snel weer vangen, hebben veel mensen geholpen, was hij achteraf super braaf, konden we hem zo op de trailer zetten enzovoorts..

Maar nu? Hoe ga ik dit in vredesnaam aanpakken, hoe ga ik dit overwinnen (ook voor mezelf mentaal). Kan ik dit paard wel houden? Ik ben ook ergotherapeut en ik geeft therapie met mijn paarden. Het arme beest heeft nog nooit een kind bang gemaakt en als jullie zouden zien hoe hij met de kinderen is, geloof je het hele verhaal niet meer.. Maar wat als...
Laatst las ik een topic over een moeilijk paard waarin Gert van t Hof werd genoemd.. Is het zover gekomen?
Mijn ouders zijn op het moment op vakantie en om hun vakantie niet te verpesten heb ik nog niets gezegd (er is uiteindelijk ook niet veel meer aan de hand, behalve dat ik heel veel pijn heb..). Dus ik zit hier ook nog eens alleen met al mijn twijfels en mijn mentale knak.. Wat moet ik doen/kan ik doen/wil ik doen...

Het doet al deugd om dit van me af te schrijven.. Het is een lang verhaal geworden en misschien ben ik nog een hoop vergeten maar ik zit er echt mee.. Hopelijk kan ik jullie meningen en die van mijn instructrice/familie en kennisen omvormen tot de juiste beslissing..

Mijn instructrice is trouwens op vakantie en ik ga er zowieso pas op als zij terug tijd heeft over een week. Mijn ouders komen eind deze week terug. Verdere vrienden roepen al snel verkopen en slacht.. Maar ik heb het gevoel dat ik er nog niet klaar mee ben. We hebben al zoveel overwonnen...

dioni

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:52

Wat een vreselijke ervaring moet dat voor jullie zijn geweest.

Maar dit verhaal doet mij toch denken aan een lichamelijk probleem. Als een braaf paard inene zo'n heftige reactie laat zien is er toch meer aan de hand dan 'ik heb geen zin'.
Ik zou dan ook adviseren je paard medisch goed na te laten kijken en daarna een osteopaat ernaar te laten kijken.

Je paard doet dit niet om je te pesten.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:55

dioni schreef:

Maar dit verhaal doet mij toch denken aan een lichamelijk probleem. Als een braaf paard inene zo'n heftige reactie laat zien is er toch meer aan de hand dan 'ik heb geen zin'.
Ik zou dan ook adviseren je paard medisch goed na te laten kijken en daarna een osteopaat ernaar te laten kijken.

Ik ben het ermee eens dat hij dit niet doet om te pesten.. Omwille van de vorige ervaring heb ik hem al volledig laten nakijken door de veearts en een osteopaat. En er is recent nog een paar keer een shiatshu therapeut bij geweest (massagetechnieken in combinatie met het geestelijke leek me een goed plan). Daar is niets uitgekomen. Alles was in orde.
Omdat hij dit alleen op buitenrit/grote wedstrijd doet denk ik eerder aan een mentaal probleem.. Heel veel prikkels krijgen, dat opkroppen en het dan niet in goed banen leiden..
Maar dat is alleen mijn gedachte. Misschien heeft iemand hier er een hele andere kijk op, die ik kan uitproberen. Want nu weet ik het ook niet meer...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:56

jojoni schreef:
dioni schreef:

Ik ben het ermee eens dat hij dit niet doet om te pesten.. Omwille van de vorige ervaring heb ik hem al volledig laten nakijken door de veearts en een osteopaat. En er is recent nog een paar keer een shiatshu therapeut bij geweest (massagetechnieken in combinatie met het geestelijke leek me een goed plan). Daar is niets uitgekomen. Alles was in orde.
Omdat hij dit alleen op buitenrit/grote wedstrijd doet denk ik eerder aan een mentaal probleem.. Heel veel prikkels krijgen, dat opkroppen en het dan niet in goed banen leiden..
Maar dat is alleen mijn gedachte. Misschien heeft iemand hier er een hele andere kijk op, die ik kan uitproberen. Want nu weet ik het ook niet meer...
Zijn er foto's gemaakt van de bovenlijn? (Hals, rug enzo)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:59

Pfieuw, wat een verhaal, wat erg voor je! Alvast heel veel sterkte ook mentaal.

Wat is wijze raad? Zelf heb ik mijn rug gebroken gehad, net aan een rolstoel ontsnapt en nu, anderhalf jaar later, nog steeds niet pijnvrij. Ik bekijk het mss daarom anders .... Geen enkel paard is het risico waard. Meid, neem aub geen risico!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:01

Helaas ook het eerste wat ik denk is: je paard is medisch niet in orde.... Vooral door zijn gedrag in de rechtergalop.

In het bos een keer steigeren, tja, dat doen sommige. Mijn merrie kan/kon daar ook wat van, als ze ergens niet langs/overheen wilt of er komt een vrachtwagen aan gaat ze ook recht om hoog.
We zijn ook een keer achterover gegaan. Na die ervaring zorgde ze wel dat ze niet te hoog ging.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:02

Ik zou idd rug en hals na laten kijken. En het zadel, toch wel weer dit advies, het is het meest afgezaagde advies dat je krijgen kan, maar een lief dier doet iets met een reden, en meestal is dat ie ergens last van heeft.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:07

Ik denk dat dit paard gewoon heel goed spiegelt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:08

Of het is een lief paard bij een consequente ruiter en heeft hij bij jou een 'gaatje' gevonden.

Kent hij jou gewoon te goed en maakt hij daar misbruik van.

Heb je er eens iemand anders op laten rijden? Doet hij het dan ook nog? Want het lijkt me ook een behoorlijke wisselwerking tussen jullie geworden.

Succes met je zere lijf en ik hoop dat alles goed komt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:10

Daar ben ik ook bang voor of dat hij ril is.

Sluit het medische eens uit en komt daar niks uit ga weer helemaal terug naar de basis zonder enige vorm van druk of dat hij verward kan raken.
Allles vanaf de grond met veel geduld.
Ben heel benieuwd hoe het dan gaat.

Heel veel sterkte.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:12

Het feit dat je paard niet in de rechtergalop wil zegt eigenlijk al genoeg, het paard mankeert iets .
Kan best zijn dat de pijn pas ontstaat als je er op zit of zogauw hij zijn rug aanspant/vast zet door spanning.

Je geeft zelf aan dat het een paard is met een heel fijn karakter.
Je paard schreeuwt ondertussen naar je, dat er iets mis is, hoe duidelijk moet hij zijn ?

Jij heel veel sterkte met je genezing, alle kneuzingen en je vertrouwen.
Ook sterkte voor de andere ruiter die hard gevallen is.

Ga er ajb niet meer op totdat je gevonden hebt wat er aan de hand is.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:16

Heel erg veel beterschap! Ik weet hoe eng het is om het paard te voelen vallen, ik heb een merrie gereden die uit het niks echt over de verticale as stond, heb haar toen nog net om kunnen trekken. Zet hem alsjeblieft niet meteen in de veekoop/naar de slacht. Probeer er eerst achter te komen waarom het gebeurd is. Is hij helemaal op de foto geweest? Je dit nog een keer kunnen doen om te kijken of er ergens veranderingen in zitten. Je voelt hem spanning opbouwen, en zich afsluiten. Kan hij alles wel goed zien? Zijn zijn tanden nagekeken? Hoe reageerd hij op veel en hard geluid? Geen wondjes van de singel? Kan het zijn dat hij op een bepaalde kleur reageerd? Ik ken een paard die helemaal flipt van een gele hindernis.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:23

Dit heb ik ook gehad met mijn paard. Vooral in galop uitbreken, steigeren en dit vooral op de rechterhand. Paard was de eerste jaren braaf en het kwam zomaar. Begreep er niet veel van. Ze was echt bloedlink. Wel een tweedehands zadel over genomen waarvan ik dacht dat het goed paste, bleek de boom kapot. Paard heeft pijn in zijn rug gehad. We zijn een tijdje gestopt met rijden en ik heb een goed zadel aangeschaft. Nu is het weer mijn oude betrouwbare paard zoals ik gewend was.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:29

Allemaal alvast bedankt voor alle antwoorden!

Vlak voordat ik hem kocht is hij op de foto geweest en toen is hij goedgekeurd. Dat had ik misschien ook moeten vermelden.
Zijn gedrag in de rechtergalop.. Tja.. Hij heeft er nooit problemen mee gehad hoor. Sinds dat ik de wissels ben gaan oefenen gaat het aanspringen rechts gewoon moeilijker. Tijdens het inrijden is hij volgens mij ook 2 keer verkeerd aangesprongen en daarna een paar keer goed. Thuis en op de training springt hij ook vaker juist aan dan fout. Waarom doet hij het in de ring dan wel ineens?

@Danzz; dit paard spiegelt inderdaad heel erg goed. Dat geef ik meteen toe. Maar hoe leidt ik het dan in goede banen zodat het steigeren er in ieder geval uit gaat?

@Dimple; Er heeft inderdaad al eens iemand anders op gereden. Hij laat duidelijk weten dat hij het niet goed vindt om streng of met harde hand behandelt te worden. Dan wordt hij enorm heet, tegendraads enzo. Hij heeft ook al een gesteigerd bij iemand anders. Maar dat was niet zo erg/hoog. En dan nu ook bij de andere ruiter zondag. Alleen kan dat ook gevolg zijn van alle spanning die er al was..

@Spatter; Dat mijn paard schreeuwt dat er (medisch) iets mis is, vindt ik overdreven. Dan had de shiatshu therapeut al heel lang iets gevonden want daar communiceert hij geweldig goed mee. Dat er qua stress/mentaal iets mis is, geef ik toe. Alleen weet ik nu niet meer hoe ik het nog in goede banen kan leiden..

@Jasmijn16; Iedereen verklaart me voor gek dat hij nog niet op het internet staat, maar ik wil echt geen overhaaste beslissing nemen.. Slacht zowieso niet omdat ik dat gewoon niet aan kan. Dan wordt hij nog beter grasmaaier en knuffelkont. Zijn tanden zijn een maand (of 2) geleden nog gecontroleerd en bijgewerkt. Hij heeft nergens wondjes behalve op zijn achterbeen na het steigeren. Een bepaalde kleur zou ik niet weten omdat het altijd op andere tereinen gebeurd. Het is bv wel altijd op gras, maar de clubtrainingen zijn ook op gras en daar heeft hij na wat 'normale problemen voor een jong paard' helemaal niets gedaan. Veel en hard geluid is het denk ik ook niet, ik rijdt regelmatig met radio/luidspreker en er komen ook heel vaak roepende en rennende kinderen.
Of hij alles goed kan zien twijfel ik soms wel aan, hij heeft wel vaak wondjes op zijn hoofd. Maar ook daar is de veearts al voor geweest en die zei dat daar ook alles in orde was..

Ik denk dat ik alles heb beantwoordt. Het zadel is trouwens al eens nagekeken en gaat morgen opnieuw naar de zadelmaker ivm het vallen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:43

jojoni schreef:
@Danzz; dit paard spiegelt inderdaad heel erg goed. Dat geef ik meteen toe. Maar hoe leidt ik het dan in goede banen zodat het steigeren er in ieder geval uit gaat?

Dat is heel moeilijk want dat vergt een mentale verandering bij jou. Wat ik wel eens doe als ik zie dat een ruiter spanning heeft en dat een paard dat "overneemt" is vragen wat ze gisterenavond gedaan heeft, of of ze nog wat van plan is te gaan doen dit weekeind. Gewoon om even het hoofd om te zetten van een paard met spanning naar iets leuks waardoor bij de ruiter de spanning wat weg gaat en het paard vaak ook weer ontspant. Je kan ook als jij het spannend vind een liedje gaan neurieen. Daardoor is je ademhaling beter en je hersens vinden het ook ontspannend. Bottom line is dat het uit jouw hoofd moet, en dat is zo simpel nog niet.

Ik geloof niet in lichamelijke klachten met dit soort problemen. Ik denk wel dat het een stuk spanning is dat niet afvloeit en uiteindelijk explodeert. Ruzie met ex vriendje en het bijbehorende humeur kan een hele goede trigger zijn. Paarden zijn enorme gevoelsdieren, die weten precies hoe jij je voelt en vooral jonge paarden weten niet altijd even goed om te gaan met onze emoties en kunnen dat wel eens wat spannend uit de hoek komen
Laatst bijgewerkt door danzzz op 26-07-16 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:44

Wat vreselijk om mee te maken! Ik denk niet dat ik nog zeker langs mijn paard zou kunnen staan, en dat is natuurlijk wel belangrijk om het niet erger te maken.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je het al geprobeerd hebt, maar doe je ook veel grondwerk met het paard? Hierin zijn verschillende oefeningen die het vertrouwen tussen jouw en je paard wat meer kunnen bevestigen. En verder al eens gekeken naar homeopathie?

Edit: Wat ik doe als ik merk dat het paard onder mij (en ik automatisch ook, of zou het andersom zijn ;) ) spanning op aan het bouwen is, is een liedje zingen. Gewoon een leuk/vrolijk liedje. Ik kies meestal iets van kinderen voor kinderen ofzo. Dit breekt de sfeer, even een afleiding voor zowel mij als het paard waardoor ik daarna weer ontspannen verder kan
Laatst bijgewerkt door Mooblie op 26-07-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:45

Tja, herkenbaar,

Maar met rustiger trainen, minder voer, en fysiotherapie en de tandarts is die er nu weer bovenop en mikt tie er geen mensen meer af met een grote salto.
En toch was er weinig echt fout.
Maar genoeg om een paar goede vlieglessen te verzorgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:51

Hem zomaar op internet zetten zou ik zowiezo niet doen. Er zijn altijd mensen die zich overschatten en je wil niet dat er een ander mee verongelukt.

Zoals ik je verhaal lees, is het allemaal vrij geleidelijk gegaan. Het rijden, het trailerladen etc.
Zo te lezen het paard me een sensibel paard met karakter en jij hebt er een paar x aan toegegeven. En zo te lezen breng jij ook je onzekerheid en spanning aan hem over.
Er hoeft niet iets medisch aan de hand te zijn. Bij sommige paarden komt, als ze iets vervelend of moeilijk vinden, het karakter om de hoek kijken. Als je - zoals bijvoorbeeld in de galop - niet durft door te drukken/te afwachtend blijft, dan doet ie het een volgende x ook niet en wordt het erger en erger.
Ik zou je adviseren: doe dit niet zelf. Zet m ergens in training (Gert v.t. Hof is een goede). Die hebben ook zo door of er lichamelijk iets aan de hand is of dat het toch karakter is.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:56

Heb je het bloed al eens laten nakijken? Ik had al jaren lang rijtechnisch problemen met mijn merrie.. Wel niet bokken of steigeren, maar vluchtgedrag en weigeren om mee te werken. Nu blijkt dat ze een zwaar vit E en selenium te kort heeft. Met andere woorden.. ze moet enorme spierpijn hebben gehad.

Ik dacht vroeger ook altijd dat mensen overdreven met 'check dit, check dat', maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het geeft echt een gevoel van voldoening als je het probleem vindt en dit kan gaan oplossen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:04

Oh wat vreselijk..

Zo heb ik ooit eens een erg verwend paard gereden die echt super en super braaf is en niks doet. Was echt een schat. Ik was aan het oefenen met achterwaarts , komt ineens omhoog en vallen zo achterover. Bekken en staartbeen gebroken.. Kon 2 weken niet lopen.

Dat paard is 3x nagekeken en heeft wss iets in het bekken. Ze is nu terug naar de eigenaar. Ik durf er niet meer op en ik merkte dat ze lichamelijk niet OK was..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:08

Bloedonderzoek, opnieuw de hele bovenlijn op de foto, ook de lagen laten onderzoeken. Is dit allemaal goed dan een uitstekende zadelpasser laten komen om dit nogmaals te checken. En dan?? Ja dan, dan moet je voor een instructie zorgen die je spanning weghaalt en van je paard. Het gedrag begint duidelijk wanneer het paard zich spant, of dat ook meteen pijn oplevert? een gespannen paard zet de bovenlijn vast en zit daar iets fout is het spanning= pijn= steigeren= niet op de trailer willen want het paard spant wanneer hij de trailer ziet en kan dan pijn ervaren waardoor hij de trailer als gevaar/pijn ziet.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:13

Bloedonderzoek is ook een goede, zoals al eerder is gezegd. Misschien heeft hij magnesium tekort? Met een magnesium tekort is het veel moeilijker om te ontspannen. En als het echt niet lukt ergens in training zetten, en kijken of je in de tussentijd een braaf paard kan rijden om je vertrouwen terug te krijgen. Heel veel succes.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:43

Ik zie precies wat hier aan de hand is... Een verwend paard. Een paard dat heeft geleerd dat hij onder de druk uitkomt door zich te verzetten en te steigeren. Jij vraagt hem iets om te doen. Hij zegt nee en dreigt te steigeren, jij zegt oh okay ik stap er maar beter van af (groot gelijk!!! Beste wat je kan doen), en zet hem terug naar zn rustplek (slechtste wat je kan doen... daar is de release. Dus je vertelt hem dat dat goed was wat hij daar deed).
Op dit moment zou ik zeggen dit paard naar een proffesionele paardentrainer moet. Iemand die weet hoe op een horsemanship manier een verwend paar te 'fixen'. Dit ga je nier zelf fatsoenlijk oplossen. Niet gert van de hof... daar ga je niks mee oplossen. Ik weet dat nederland hem helemaal geweldig vindt, maar ik moet erg lachen om zn videos. Want dat is geen paardentraining, er komt geen psychologie aan te pas. Daar gaat hij niet van leren hoe om te gaan met druk..
Ik weet zeker dat hij ook niet goed met grondwerk is, ook al zal jij mij vertellen dat hij wel goed is. Ik ken dit soort paarden en heb dit soort paarden hertraind. Als ik mijn oefening met t hek doe, gaat hij steigeren en daar zou ik t voor mij veilig kunnen fixen. 90% van de mensen zien de kleine signalen niet en dan 'opeens' steigert het paard. Maar zo ontzettend veel signalen heeft het paard al gegeven daar voor. Helaas zijn veel mensen daar blind voor.
Dit paard moet leren hoe te reagerem op hulpen. Hoe te geven voor druk..

Als ik voel dat een paard te heet wordt, geen focus meer op mij heeft of wat dan ook stap ik af. Ik doe grondwerk en krijg de focus terug naar mij, dan stap ik er weer op (of niet). Er is absoluut niks mis mee afstappen, het is niet zo dat je paard dan wint wat sommige mensen zeggen. Zolang je je paatf aan t werk zet op de grond... dan bedoel ik niet hersenloos longeren. Maar goed grondwerk waarbij je de focus terug krijgt.

Maarja. Breng dit paard naar een goede trainer is mijn advies. Stap niet meer op t paard..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:48

TS, ik heb twee jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Mijn paard is fysisch ook helemaal in orde.
Bij ons is het een probleem van leiderschap, karakter en angst.
We zijn nu twee jaar verder en ik ben terug begonnen met rondstappen.
Heb tot nu alleen maar grondwerk gedaan en elkaar beter leren kennen, nu pas weet ik hoe hij in elkaar zit en hoe ik hem het best behandel en een goede leider kan zijn.

Zoiets heeft veel tijd nodig, vooral bij mij zat de angst er heel diep in. Ik bouw nu op in heel kleine stappen. Heb enorm veel vertrouwen gewonnen, langs beide kanten.

Mijn paard gedraagt zich stoer maar zoekt een leider, slaat soms volledig in paniek voor niks.
Hij is heel sensibel en pikt mijn emoties meteen op. Als ik bv moe ben of ik ben emotioneel door een familiale gebeurtenis moet ik niets beginnen met hem. Dan gaat hij mij domineren, meestal door te bijten.

Ik ben wel blij dat ik volgehouden heb, hier heb ik enorm veel van geleerd. Weinig mensen kunnen hier goed mee om of weten niet hoe je dit moet aanpakken. De Australiër, ClintonAnderson heeft hier veel interessante filmpjes over.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 21:07

@ Danzz; Ik ben blij dat je zegt 'Ik geloof niet in lichamelijke klachten met dit soort problemen.'. Ik denk namelijk ook echt niet dat het een lichamelijk probleem is. Ik heb al vaker mijn gevoel gevolgd, tegen het advies van mijn omgeving in en altijd had ik gelijk (Zo was mijn merrie mij bv aan het uitproberen, ik riep altijd dat het iets medisch was, dat er meer aan de hand was en uiteindelijk was dat ook zo).

Iets leuk denken of over vertellen is ook wel een goede. Evenals jou tip @Mooblie! Zingen. Ik zing dan wel zo vals als een kat, maar dan lach ik tenminste wel (denk ik).
Grondwerk doe ik al regelmatig om zijn focus te verleggen (daarover later meer, want als ik de reacties niet volg denk ik dat ik iets vergeet)

@Rossfechten; Hij wordt vrij rustig getraind. Er komt regelmatig een veearts (die tevens de tanden heeft gedaan) over de vloer. Hij krijgt alleen ruwvoer... Ik blijf toch bij het mentale hangen vrees ik..

@Bobootje; Ik denk dat ik misschien wel heb toegegeven (soms). Maar gewoon omdat ik dit wou voorkomen. Deze keer heb ik dus niet toegegeven (ik ben niet afgestapt, heb heb geen losse teugel gegeven) en is het fout gegaan. Ik wil leren niet toegeven zonder dat het fout gaat, maar bij wie moet ik dan zijn. Gert vt Hof noemde ik omdat ik zijn naam laatst heb gelezen maar is die niet meer bezig met inrijden/bokken ed?

@Jackytje, het bloed is toevallig laatst nog nagekeken, toen ik ook een mestonderzoek liet doen..

@Bigone; Ook dit is tegen mijn gevoel in.. Als het iets medisch is, zoals jij aangeeft.. Waarom gaat hij dan op andere momenten wel gewoon op de trailer? Het heeft meer met de situatie te maken dan met de trailer. En spanning heeft hij ook op training en ook wel eens thuis. Maar dan kan ik het beter laten afvloeien omdat ik dan sneller afstap.

@Eileen: Ik zet hem bijna nooit terug op zijn rustplek na het afstappen hoor. Alleen afgelopen zondag.. De keer na de buitenrit ben ik naar de buurvrouw gewandeld en heb hem daar nog een tijd gereden (daar had ik iets meer controle voor als het fout ging, mijn ouders weten niets van paarden, zij wel). En vorige zondag ben ik ook nog met hem bezig geweest. Net als afgelopen zondag heeft hij nog gerend aan de longe voordat hij op de trailer mocht/ging. En zo kan ik nog heel veel voorbeelden noemen dat hij dreigde, ik afstapte en daarna gewoon terug ben opgestapt en verder gereden.
En wie stel je dan voor?
Hij is inderdaad niet heel goed met grondwerk, hij heeft tijd nodig om te weten wat er van hem verlangd wordt. Maar eenmaal hij een bepaalde oefening onder de knie heeft doet hij dat wel. Wat jij zegt van afstappen en grondwerk heb ik ook een hele tijd gedaan (en nu nog) als ik bv spanning voelde op de grond al. BV we komen aan op de training, hij staat meer naar de andere paarden/auto's/kinderen te kijken dan na mij -> hup een paar oefeningen tot hij weer bij mij is en dan pas vastbinden en beginnen met opzadelen. En dezelfde oefeningen voor als ik afstap. En daarna natuurlijk weer opstappen.

@mindful; Heb jij alleen filmpjes gebruikt of ben je ook naar een trainer gegaan en welke dan?