Jong paard leren sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:35

Je kunt alle dagen rijden, als je maar niet alle dagen rijdt tot ze moe is en dat geldt oo voor geestelijk. De kunst is het opbouwen van dingen en voorkomen dat ze moe worden, want dan krijg je spierpijn en verzet en de volgende dag verzet om spierpijn en kan het heel snel een heel onaangename bezigheid worden die niks met opleiding van een paard te maken heeft.

Het gaat meer om een stapje aanleren bv reageren op "ga" en "stop" hulpen, bevestigen, belonen, stoppen. Volgende stapje aanleren, bv regelmaat in gangen, eerste lesje ga en stop erbij pakken, bevestigen, belonen stoppen.
Bij het galopperen gaat het bv vooral om correct aanspringen op je hulp. Paar keer proberen, belonen, stoppen. Ik zie veel te veel mensen veel te lang doorgaan met dingen en eindeloos in de rondte draven en galopperen. Dan werk je hooguit aan conditie maar niet echt aan africhting en waarschijnlijk vooral ook aan tegenzin kweken in het paard....
Een paard moet het leuk blijven vinden om voor je te werken. Dan krijg je beter resultaat dan als het met tegenzin voor je werkt.

Anoniem

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:05

STuren is in het begin gewoon proberen over te steken naar de overkant en dan hopen dat je dat haalt :D

Probeer met je hele zit te sturen,ga een beetje in de richting hangen waar je naar toe wilt en neem je binnenhand zover mee naar binnen als mogelijk. Als ze reageert belonen. Gewoon een aantal keer doen, zodat het kwartje kan gaan vallen. Nog geen figuren rijden, maar gewoon enkel over steken en van hand veranderen. Ook als je van hand wil veranderen, blijf dan duidelijk en stuur met je zit, sommige paarden snappen niet dat ze ineens de andere kant op moeten, wees dus overtuigd en gebruik vooral je zit.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:13

Gewoon enorm overdreven sturen tot ze reageert, dan loslaten. Is ook zo met andere hulpen. En die kun je dan steeds kleiner gaan maken naarmate ze de bedoeling ervan gaat snappen.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 14:51

Ik train haar telkens een kwartier tot 20 minuten, uitzonderlijk een half uur. Kan ze lijkt mij perfect aan.

Ze reageert overigens prima op mijn stem. Een keer klikken met mijn tong en ze stapt, een keer klikken en ze draaft, een keer klikken en ze galoppeert. Hetzelfde met 'ho' zeggen, ze reageert telkens binnen de 10 seconden.

Ga vanavond aan de dubbele longe werken in de grote piste, en proberen iemand mee te nemen om te filmen. Krijgen jullie gelijk een beter beeld hoe ze is en tegen welk probleem ik precies aanloop :))

Bedankt voor alle bruikbare tips!

LadyTrucker1
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:00

Brainless schreef:
Ik stapte vroeger nooit op een paard voordat er een stuur en ho op zat.
Mijn opa (menner) zette er een stuur op (dat heet nu lange lijnen) en pas als het paard goed te sturen was dan stapte ik erop.

Zo werk ik nog steeds. Eerst controle over de richting en de ho (het aller belangrijkste!) vanaf de grond en dan pas iemand erop.


Dat is wat ik idd ook geleerd heb.
T's begin vanaf de grond met lange lijnen. He kan er best is af en toe op maar vergeet niet dat dit paard zo ook veel te verwerken heeft. Het zijn een hoop indrukken voor een jong paard wat nog niks kan

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:23

Toen ik mijn paard doorreed deed ik mijn binnen hand altijd wat meer naar boven om haar hoofd een beetje te kantelen voor stelling/richting aangeven, dit vulde ik aan met buitenbeen.

Heeft mij goed geholpen, ze stuurt nu prima :)

Equipro
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:39

Er zijn al een hoop goede tips gegeven, met name het werken met lange lijnen.

Vergeet niet dat het een jong paard is, welke eerst zijn balans onder de ruiter nog moet vinden, dit lukt vaak het beste als je alleen rechtuit rijdt, en afgewisseld op de binnen- en buitenhoefslag.

Niet te veel figuren, hooguit een keer van hand veranderen.

succes!

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:03

Jasmine_ schreef:
Ik train haar telkens een kwartier tot 20 minuten, uitzonderlijk een half uur. Kan ze lijkt mij perfect aan.

Klinkt goed. Maar het zit ´m niet zozeer in de tijd, maar meer intensiteit. Als er 20 minuten gedraafd wordt, heeft het paard meer gedaan dan in een uur stappen... 5 minuten zeer intensief verzameld werk (dat je natuurlijk niet doet met een jonkie, maar het is maar een voorbeeld) kan even afmattend zijn als een hele manegeles.
Zorg voor voldoende rust(stappen lange teugel)punten en let op haar ademhaling en zweten.

Je moet er mee om gaan als een oud vrouwtje in een aerobic les zeg maar... :D Langzaam opbouwen, met meer en intenser dingen doen, waarbij je ook steeds meer spieren betrekt.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:11

Sturen kunnen ze bij mij al voor dat ik erop ga. Ik leer dit ook aan mbv de lange lijnen.

Wij hebben hier een hele lange weg waar geen auto's mogen komen, de ideale oefenplek.
Gaat dit goed dan gaan we gewoon door het dorp, met auto's, tractoren en vrachtwagens.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:36

Het gaat ook niet zozeer om de lichamelijke uitputting, maar meer nog om de geestelijke vermoeidheid.
Een paard (en mensen) leren enkel als ze niet moe zijn. De eerste 5-10 minuten van je training zijn dus het meest effectief, daarna slaan ze het gewoon simpelweg niet meer op. Dus kort even werken, duidelijk belonen en stoppen wanneer het goed gaat. Niet door gaan om de tijd vol te maken en niet te veel willen. Dan lekker buiten uitstappen als je die mogelijkheid hebt.
Of ernaast gaan wandelen en belonen.

Liever te weinig dan te veel. Daarbij wil ik je echt aanraden om of wel vaker begeleiding te nemen of wel minder vaak te rijden.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:42

Ik vind ook dat je te snel gaat.

Ik maak nu ook een paard zadelmak en ik heb er een keer of 6 opgezeten. We zijn nu voor al bezig met het tempo ( lekker voorwaarts zodat het geen lui paard wordt ) , zorgen voor het alert worden voor het been en figuren in de vorm van een lijn rijden ( van hand veranderen en van E naar B oversteken bijvoorbeeld ) om het stuur er steeds meer op te krijgen.

Heb geduld . Je paard doet dat echt niet expres := Hij snapt het gewoon nog niet en daar moet jij begrip voor hebben.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:54

Ik weet zeker wel dat ze dit niet expres doet, zoals al aangegeven. Ze snapt gewoon niet wat ik vraag, en ik vraag hulp om duidelijker te kunnen zijn :)

Vandaag aan lange lijnen gewerkt, ging best goed. Linksom ging sturen heel goed en snapte ze dadelijk wat ik bedoelde, stapte en draafde ze ook heel ontspannen en liep ze over haar rug. Rechtsom is echter haar probleemkant, hier lukte sturen niet echt, en liet ze haar lichaam ook niet los. Heb dan gestapt tot ze een beetje ontspande en zich liet sturen, heb haar uitgebreid beloond en ben dan direct gestopt.

Ik zou heel graag lange, rechte stukken met haar doen, maar die mogelijkheid is er niet direct. Ze staat vlak naast een heel drukke baan. Ze kent auto's en tractors etcetera allemaal wel, maar voel me toch niet zeker genoeg om met haar de baan op te gaan. Stalbaas is een weekje op vakantie, dus misschien dat ik me er nadien wel eens aan waag als hij een halster onder het hoofdstel doet en haar vasthoudt aan de longe.

Mijn zadel blijft de komende weken eventjes aan de kant liggen, en ik ga vooral aan het werk met haar rechterkant. Vandaag was er niemand die kon filmen, maar morgen of zaterdag ga ik terug. Zal eens kijken of ik dan beeldmateriaal kan krijgen.

Doubtless

Berichten: 8526
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:23

Jasmine_ schreef:
Ook is me aangeraden te longeren met lange bijzetteugels om de ontspanning te behouden en de binnenste teugel 1 gaatje korter te maken, zodat ze leert druk en binnenstelling te accepteren.


Rustig aan. éérst leren sturen. Vanuit daar naar de ontspanning & vanuit dààr naar stelling.

Roodvos schreef:
Figuren rijden in dit stadium is echt nog 10 bruggen te ver. Probeer eerst maar eens
min of meer E-B af te wenden en dan weer terug op dezelfde hand.


Mee eens. Hoewel ik E-B dan nog te lastig zou vinden, dan is een diagonaal of F-E wellicht makkelijker.

Lau schreef:
- kantel je bekken naar de kant waar je heen wil
- kom door met je buiten been
- houd wat druk op je buiten teugel
- stuur rustig met je binnen teugel in

En dit bij de kleinste reactie gelijk belonen. Je begint niet gelijk met grote figuren gewoon eerst afwenden. En herhalen herhalen herhalen. Hij moet het allemaal nog gaan snappen.


Ik vind dit al zeer verfijnde hulpen. De eerste paar keren is het (imo) een kwestie van druk op de binnenbeugel zetten en de binnenteugel duidelijk van de hals halen. Op die manier "valt" het paard mee met jouw gewicht en "volgt" ze je hand. Als ze van de hoefslag aankomt inderdaad meteen belonen. Als ze de essentie begrijpt kan je de hulpen op termijn kleiner gaan maken.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:24

Ik doe altijd overdreven sturen maar wat heel belangrijk is, is dat je niet haar hoofd maar juist de schouders stuurt. Binnenhand overdreven van de hals (niet vastzetten) en buitenhand strak tegen de hals. Ook helpen door goed mee te draaien met je hoofd en zit en eventueel je buitenbeen gebruiken. In het begin hebben ze wat meer hulp nodig, ben jij haar zijwieltjes. Dat kan je steeds verder afbouwen. En heel belangrijk: bij het goede antwoord -> even alle druk weg.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:44

Yess schreef:
Ik doe altijd overdreven sturen maar wat heel belangrijk is, is dat je niet haar hoofd maar juist de schouders stuurt.


Dit! Veel gemaakte fout in de paardenwereld, veel geruk aan het hoofd en de schouders blijven achterwege.. Bereik je niets mee. Als je de schouders mee hebt, is de rest van het lichaam ook mee.

prugelpiet

Berichten: 12606
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:57

Je hebt er een paar keer opgezeten, ik denk dat je iets te snel wilt. Voltes rijden met stelling met alles dr op en dr aan is moeilijk, gewoon lijntjes rijden. Dan maar kriskras door de bak, gaat vanzelf beter :)

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:41

Yess schreef:
Ik doe altijd overdreven sturen maar wat heel belangrijk is, is dat je niet haar hoofd maar juist de schouders stuurt. Binnenhand overdreven van de hals (niet vastzetten) en buitenhand strak tegen de hals.


Juist niet de buitenteugel strak tegen de hals. Het jonge paard heeft de ruimte op de buitenteugel nodig om de bocht door te kunnen. Stuur zoals je op de fiets zit. Met je gewicht maar niet teveel. Druk op de binnenbeugel is genoeg en kijken waar je naar toe gaat. Binnenhand ruim van de hals en buitenhand toestaan. Houd je handen laag.
Schouders sturen komt later.

Jetta_2015

Berichten: 224
Geregistreerd: 29-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:06

Persoonlijk zorg ik er altijd eerst voor dat ze goed luisteren naar de stem aan de longe, ik gebruik hierbij altijd al lange bijzetteugels om ze aan het bit te laten wennen en ook aan de druk.
Daarna ga ik er op en na een paar rondjes aan de longe in de rijbak (dus zonder aanleuning van een longeercirkel) gelijk los.
Nooit problemen gehad met sturen, een jong paard volgt altijd je gewicht dus als je linksaf wilt gewoon iets naar links gaan zitten en als je rechtsaf wilt naar rechts ;) , wel daarbij je binnen hand iets naar binnen brengen om de richting aan te geven voor z'n hoofd.

Koper

Berichten: 30412
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:09

En als je nou gewoon biomechanische hulpen leert geven? Elk paard snapt ze. Enige lastige puntje eraan is dat jij ze nog moet leren. Maar als je ze eenmaal doorhebt werken ze op elk paard.

Dus niet hangen. Vooral niet overdrijven. Gewoon je gewicht verplaatsen en meekijken met de wending en dan voor dit paard bekijken hoe je die hulpen moet doseren.

pol013

Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:45

Joolien schreef:
STuren is in het begin gewoon proberen over te steken naar de overkant en dan hopen dat je dat haalt :D

Probeer met je hele zit te sturen,ga een beetje in de richting hangen waar je naar toe wilt en neem je binnenhand zover mee naar binnen als mogelijk. Als ze reageert belonen. Gewoon een aantal keer doen, zodat het kwartje kan gaan vallen. Nog geen figuren rijden, maar gewoon enkel over steken en van hand veranderen. Ook als je van hand wil veranderen, blijf dan duidelijk en stuur met je zit, sommige paarden snappen niet dat ze ineens de andere kant op moeten, wees dus overtuigd en gebruik vooral je zit.


wahahah ik kan mij helemaal vinden in deze omschrijving.

Bij ons was de clou van alles precies genoeg en niets te veel. Niet overdreven mee draaien of gewicht verplaatsen maar wel genoeg druk op het binnenbeen houden. Wel je binnenhand verplaatsen maar zeker niet te veel. Wel je buitenteugel er aan houden maar niet te veel druk geven.
Kortom: uitproberen en/of je les frequentie even iets opschroeven als je er zelf niet uit komt.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:03

Ondertussen gaat het al veel beter. Heb enkele dagen hard geoefend puur op sturen, en haar erna enkele dagen rust gegeven en op de weide gezet om alles te verwerken.

Nu laat ze zich veel beter sturen, het is absoluut geen probleem meer. Ze staakt ook absoluut niet meer maar luistert fijn naar mijn hulpen :))

Nicje87

Berichten: 9859
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:10

Wat ik hier mis (ook in de reacties) zijn de been hulpen. Als je links wilt rechter been eraan, links open linker teugel eraf rechter teugel iets eraan. Ik denk dat je niet voldoende begrenst. Zorg er ook voor dat ze voorwaarts blijft en niet teveel terug komt.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:21

die van mij heeft hier ook moeilijk over gedaan, heb dit opgelost door heel overdreven je binnen hand naar binnen te zetten, dat hij mn hand echt kon zien zegmaar, dus dan zet je je hand echt naar schuin voor en met je buiten hand niet al te veel begrenzen. eerst leren links en rechts afslaan, en dan pas een volte leren sturen, want daar heb je idd wel een buitenteugel bij nodig.
lange lijnen hebben wij niet gedaan, ik ben daar zelf niet ervaren in, en als je daar niet ervaren in ben trek je heel je paard bij elkaar.
die van mij loopt nog steeds wel eens recht door terwijl ik naar links of rechts wil (half jaar onder het zadel) maar dat is ook gewoon trainen en oefenen, en net iets sneller zijn dan je paard
edit. en echt ga met je jonge paard in een bak rijden, van zo'n round pen worden ze alleen maar scheef, lange rechte lijnen rijden zo veel mogelijk in de binnen hoefslag