sporen, verschil of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

sporen, verschil of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 17:00

Ik ben benieuwd of jullie verschil voelen tussen het rijden met en zonder sporen. Mijn pony is soms niet vooruit te branden, ook na een enkele oefeningen om hem aan het been te krijgen. Met bijvoorbeeld wijken wilt hij niet genoeg wijken voor mijn druk en ik moet hem heel vaak aansporen om 'm in beweging te krijgen.

Ik ben benieuwd of jullie ook zo'n paard hebben en of het jullie helpt om met sporen te rijden. Ik zou dit het liefst zonder sporen oplossen, dus tips daarvoor zijn welkom. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:05

Nee helpt niet. Is tijdelijk. Je moet consequent zijn dat is het enige dat kan helpen. Leer hem consequent om op een kleine hulp te reageren. En beloon elke gewenste reactie consequent.

Als je altijd hetzelfde reageert op zijn reactie dan leert hij wat wel en niet moet. Voorbeeld: een kleine hulp en reactie van het paard is belonen dmv Ontspannen en rust geven. Een kleine hulp negeren is altijd een onplezierige prikkel een hardere trap meteen na de zachte genegeerde hulp.

Dit is een voorbeeld. Niet elk paard werkt hetzelfde. Maar je moet proberen een communicatie met je paard tot stand te brengen. Dat jij iets vraagt. Hij het begrijpt en het vervolgens graag doet. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ja dat moet je gaan ontdekken bij jouw paard. Maar als je hem blijft benaderen als een luie trapzak dan zal hij op een gegeven moment steeds minder voor je willen doen. Het blijft een beetje een wisselwerking.
Laatst bijgewerkt door piezze op 14-07-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:06

Sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om ze te verscherpen.

De mijne is soms ook niet al te voorwaarts, doet net genoeg om niet op d'r falie te krijgen. Dan heb ik soms ook de neiging om naar sporen te grijpen maar dat zou puur gemakszucht zijn en op langere termijn niets oplossen. Vandaag weer heel nadrukkelijk met reactie-op-been bezig geweest en zonder sporen was ze na een kwartier weer bloedscherp aan het been.

Heel consequent zijn is belangrijk, net als hele goede timing. Heb je les?

amiraanouk

Re: sporen, verschil of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 17:07

Oke bedankt, hebben jullie dan misschien tips om hem gevoeliger te maken voor mijn been?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:08

Het helpt wel. Veel mensen zeggen van niet, maar het helpt wel wat. Het gaat natuurlijk samen met allemaal dingen, zoals het consequent zijn als piezze zegt. Maar het kan soms net dat extra dingetje zijn dat helpt. Maar wat vooral helpt, ook met sporen, is gewoon heel veel overgangen rijden en echt het consequent zijn. Dus eerst kuit, dan spoortje en dan meteen tik. Gewoon constant weer. Als je zonder sporen rijdt kun je dat doen met eerst kuit, dan schop, dan tik. Maar ik heb zelf gemerkt dat je met een spoortje net iets meer kunt bereiken. Mits je hem goed gebruikt natuurlijk en niet constant gaat zitten prikken.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:10

Ik merk wel verschil.. Helaas..
Meneer heeft vrij snel in de gaten als in zonder sporen of zweep rij, en dan heb ik het vrij zwaar om hem nog een beetje aan het lopen te krijgen. Zodra ik dan mijn sporen of zweep er wel bij heb, is hij veel allerter en heb ik ze ook bijna niet nodig. Af en toe nog maar.

Ik rij wel eens bewust zonder de middelen, maar ik merk dat hij dat weet, en dan maak ik het mezelf zo veel moeilijker. Terwijl als ik ze wel bij me heb, ik hem veeeel minder hoef aan te sporen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:17

Ik denk ook wel dat er paarden zijn die het gewoon niet willen. Die hebben een blokkade ofwel in hun hoofd ofwel in hun lijf. Die willen niet lekker voorwaarts en die zullen het ook niet doen. Of je nou met 10 sporen en 20 zwepen komt. Ze doen het niet. Die moet je dan misschien ook maar lekker paard laten zijn en voor de sport iets anders zoeken.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 17:25

Haha lastig, het nadeel vind ik idd dat als ik zonder rijd, ik het nog zwaarder zal hebben.
Om hem beter aan mijn been te krijgen, helpt het dan om iets "gemener" te zijn en na één keer al een tikje te geven?

@piezze, mijn paard is juist heel voorwaarts denkend. Hij loopt in de stap, draf en galop heel voorwaarts, maar het is meer de overgang van ... naar .... Ik moet mijn zweep wel heel snel gebruiken en dat ziet er gewoon niet vriendelijk uit. :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:38

Sporen...
Verfijning zoals velen zeggen, maar ook een beetje extra.

Ik kan al mijn paarden zonder sporen rijden en dan zijn ze top aan mijn been.

Maar toch rijd ik altijd met een klein spoortje.

Normaal rijd je op je been en niet op je "hak" dus heb je je been stil. Dan gebruik je je spoor dus ook niet.

Toch is het soms fijn om een keer wat extra aan te hebben om een keer wat duidelijker te kunnen zijn.

1 van mijn paarden heeft soms wat last van stress op concours of ander terrein, dan keert hij wat in zichzelf en is een spoortje fijn om hem toch bij de les te kunnen houden en zijn we na 10 minuten weer bezig zoals we thuis kunnen rijden.

Een spoortje dragen omdat je paard standaard niet aan de hulpen is, is geen oplossing!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:54

amiraanouk schreef:
Mijn pony is soms niet vooruit te branden, ook na een enkele oefeningen om hem aan het been te krijgen.

amiraanouk schreef:
@piezze, mijn paard is juist heel voorwaarts denkend. Hij loopt in de stap, draf en galop heel voorwaarts, maar het is meer de overgang van ... naar ....

:? hoe te lezen? Wel voorwaarts maar moeite met aandraven en aangaloperen?

In dat geval zit 'm de truc misschien in het rustiger stappen / draven voor je de overgang maakt? Dat de pony echt de overgang moet en ook kan maken ipv alleen maar versnellen. Lastig te zeggen zonder erbij te staan.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:02

Ik heb op bijna alle paarden een klein knopspoortje om, maar gebruik hem alleen als dat nodig is. Dat vind ik heel fijn rijden míts je consequent bent en een stille beenligging hebt.Wat dus betekend dat je niet met elke hulp je spoor moet gebruiken, enkel als hij óf te langzaam reageert, of dat hij de oefening nog niet helemaal beheerst en net die kleine ondersteuning nodig heeft.
Maar als je paard zo slecht aan het been is als je zegt zou ik eerst consequenter zijn met een lang zweepje. Been geven -> geen reactie? -> tik. Als je dat goed toepast heb je hem zo aan je been, en kun je altijd nog een spoortje overwegen voor het wijken bv.
Succes!

Edit: ik zie dat Lotte ze op dezelfde manier gebruikt :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:15

HAR -> RT-V