Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Oakland1990 schreef:Waarom zou de oprichting vals zijn? Paard heeft een hoge hals aanzet, de bouw is op dat punt in zijn voordeel en zo heeft hij dus weinig moeite met oprichting. Achterhand is niet geweldig sterk, wat nu dus tot uiting komt.
Bizzybijtje schreef:Oakland1990 schreef:Waarom zou de oprichting vals zijn? Paard heeft een hoge hals aanzet, de bouw is op dat punt in zijn voordeel en zo heeft hij dus weinig moeite met oprichting. Achterhand is niet geweldig sterk, wat nu dus tot uiting komt.
Oprichting is juist dat het paard volledig "naar boven" komt met de voorhand. Dus niet alleen met de hals. Ik zou gewoon als een malle gaan schakelen en geen oprichting afdwingen.
Oakland1990 schreef:Bizzybijtje schreef:
Oprichting is juist dat het paard volledig "naar boven" komt met de voorhand. Dus niet alleen met de hals. Ik zou gewoon als een malle gaan schakelen en geen oprichting afdwingen.
Paard is op stand enorm bergop gebouwd, met hoge hals aanzet, dus de oprichting is echt niet afgedwongen, hij is nu eenmaal makkelijk hoger in te stellen. Als hij in zijn comfortzone mag lopen is het redelijk hoog ingesteld.
Oakland1990 schreef:Hij verplaatst zijn gewicht ook naar de achterhand, rijst in de schoft en zet dan de hals hoger er op. Volgens mij valt dit onder verzamelen. Mààr hij trekt het niet lang en krijgt dan impulsverlies en maakt daardoor minder veer, dàt wil ik oplossen/verbeteren.
Oakland1990 schreef:Hij verplaatst zijn gewicht ook naar de achterhand, rijst in de schoft en zet dan de hals hoger er op. Volgens mij valt dit onder verzamelen. Mààr hij trekt het niet lang en krijgt dan impulsverlies en maakt daardoor minder veer, dàt wil ik oplossen/verbeteren.
midgie schreef:Geen juiste oprichting zonder verzameling.
werd hierboven ergens ook al gezegd.
Het is dus idd valse oprichting,
Een paard wat juist verzameld is zakt in de achterhand zodat hij van voren kan rijzen,
Dus ja ik zou ook wat meer aan de techniek werken e niet aan het kunstje,
|Je kan je paard niet met de teugel oprichten, want dan bereik je nooit de achterhand,
Een paard kun je verzamelen vanuit je zit je mag hem daarbij ook nooit tegen houden met je hand, want alle druk die jij voelt in je hand maakt het achterbeen weer duwend.
leer voelen in je zit en hand waar het mis gaat en los dat nooit op aan het hoofd van het paard,
Vaak als iets niet lukt ga je meer en meer vragen, maar stop neem het paard terug naar waar het wel goed ging en kijk of het vandaar uit weer lukt, 9 van de 10 x zit het probleem niet bij het paard maar bij de ruiter, als het jou niet lukt het paard te verzamelen dan zul jij dat moeten leren, dus ga stappen terug en zoek waar je je paard weer kan voelen, als dat in stap is ga daar dan naar terug, desnoods ga je stilstaan en kijk je of jij en het paard de hulpen wel snappen,
Zelf leer ik mijn paarden in stilstaan vwnw en verzameling , dan in stap , als we mekaar weer verliezen dan weer terug naar halt, stap voor stap leren, maar geen dingen doen die jij of jullei beiden nog niet aan kunnen