Verzamelen in draf, gebrek aan veerkracht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Verzamelen in draf, gebrek aan veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 20:21

hoi hoi

Even kort schetsten. Paard loopt in België niveau 2 en thuis is die zo goed als klaar voor niveau 3. Dit is zowat Z1 of iets hoger in Nederland. We plannen dit najaar de overstap naar niv. 3. Zitten oa ook appuyementen in draf in en vliegende wissels, welke thuis geen probleem vormen.

Hierin wordt dus ook relatieve oprichting gevraagd met bijbehorende verzameling. De oprichting is geen probleem, maar met het verzamelen wordt nogal eens impuls verloren, hij gaat wel verzamelen maar ontwikkeld te weinig veer en verliest daardoor ook tact en achterbeengebruik, kort bijtikken geeft ook kort effect van een paar passen. Ik probeer nu veel te schakelen in de trainingen, maar het lijkt niet superveel beter te worden. Is dit kwestie van tijd omdat ie sterker moet worden, of is dit "luiigheid"? In galop hebben we dat probleem niet.

Hoe verbeteren?

JudithGigi

Re: Verzamelen in draf, gebrek aan veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:28

Voorzichtig elke keer een beetje meer vragen, ik denk dat je paard nog niet sterk genoeg is deze oefeningen in een keer correct uit te voeren.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:33

Naar mijn idee vraag je teveel tempo terug, en dat is geen verzameling.
Verzameling is geen kortere of tragere pas, het paard moet korter in het lijf worden, het achterbeen meer onder brengen en iets meer van de grond gaan draven.
In principe, als je een correcte oprichting hebt, heb je al een groot deel verzameling.
Heel veel schakelen en los houden in de bovenlijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 20:39

Ik zorg dat ie inderdaad schakelt in tempo. Vlug maken en weer terugnemen en omgekeerd, maar hij wordt in zijn basistempo niet trager, dat wordt eerder te hoog dan te laag.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:53

Oprichting zou vanuit je verzameling moeten komen, niet andersom. Dus als jij schrijft dat de oprichting goed is, maar het achterbeen in de verzameling niet goed meekomt, kan ik je bijna op een briefje meegeven dat je oprichting vals is. Ik denk dat hij achter nog niet sterk genoeg is. Veel schakelen, kort op het achterbeen en dan weer weg, en steeds een pasje uitbreiden. Als hij sterker wordt achter, komt tijdens het verzamelen die oprichting vanzelf

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 20:59

Waarom zou de oprichting vals zijn? Paard heeft een hoge hals aanzet, de bouw is op dat punt in zijn voordeel en zo heeft hij dus weinig moeite met oprichting. Achterhand is niet geweldig sterk, wat nu dus tot uiting komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:18

Oakland1990 schreef:
Waarom zou de oprichting vals zijn? Paard heeft een hoge hals aanzet, de bouw is op dat punt in zijn voordeel en zo heeft hij dus weinig moeite met oprichting. Achterhand is niet geweldig sterk, wat nu dus tot uiting komt.

Oprichting is juist dat het paard volledig "naar boven" komt met de voorhand. Dus niet alleen met de hals. Ik zou gewoon als een malle gaan schakelen en geen oprichting afdwingen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:23

Bizzybijtje schreef:
Oakland1990 schreef:

Oprichting is juist dat het paard volledig "naar boven" komt met de voorhand. Dus niet alleen met de hals. Ik zou gewoon als een malle gaan schakelen en geen oprichting afdwingen.

Paard is op stand enorm bergop gebouwd, met hoge hals aanzet, dus de oprichting is echt niet afgedwongen, hij is nu eenmaal makkelijk hoger in te stellen. Als hij in zijn comfortzone mag lopen is het redelijk hoog ingesteld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:29

Kun je een filmpje maken?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:33

Caira schreef:
Kun je een filmpje maken?

Ja, heb nu niks zo voor handen, maar kan het evt wel maken en PB'en, openbaar gooien doe ik niet ;) die dingen gaan een eigen leven leiden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:37

Ga eens achtjes rijden: de ene bocht heup eruit zetten met je binnenbeen en schouder goed voor houden; de andere bocht heup naar binnen zetten (travers). Als dit goed gaat kun je dezelfde oefening ook in slangevoltevorm rijden en elke bocht achterhand omzetten. Wordt ie van voren lichter en gaat ie meer zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:00

Oakland1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Paard is op stand enorm bergop gebouwd, met hoge hals aanzet, dus de oprichting is echt niet afgedwongen, hij is nu eenmaal makkelijk hoger in te stellen. Als hij in zijn comfortzone mag lopen is het redelijk hoog ingesteld.

Wat valt er bij jou dan onder oprichting?
Dat bevat meer dan een paard wat met hals in de krul loopt hoor. Het paard heeft impuls, plaatst meer gewicht naar de achterhand en kan daardoor verzamelen en zijn hals meer oprichten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 23:06

Hij verplaatst zijn gewicht ook naar de achterhand, rijst in de schoft en zet dan de hals hoger er op. Volgens mij valt dit onder verzamelen. Mààr hij trekt het niet lang en krijgt dan impulsverlies en maakt daardoor minder veer, dàt wil ik oplossen/verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:30

Oakland1990 schreef:
Hij verplaatst zijn gewicht ook naar de achterhand, rijst in de schoft en zet dan de hals hoger er op. Volgens mij valt dit onder verzamelen. Mààr hij trekt het niet lang en krijgt dan impulsverlies en maakt daardoor minder veer, dàt wil ik oplossen/verbeteren.

Dan simpelweg veel oefenen. Die spieren moeten ook opbouwen :) Niet te lang achter elkaar, vooral vaak schakelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:11

Oakland1990 schreef:

Simpel..een jaar door geen wedstrijden rijden maar dit kleine stukjes oefenen en continu afwisselen met een andere houding {vw/nw}
Niet ieder paard heeft evenveel kracht van nature..bij sommige duurt het langer om dit te ontwikkelen. Vooral niks gaan forceren.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:21

Je zegt het zelf al, je hebt impulsverlies, het voelt als luiigheid zeg je ook. Hier moet je aan gaan werken.
Je paard moet altijd naar voren willen, dus is het eerst zaak dat hij goed aan het been is. Bij je eerste been hulp moet hij al voorwaarts reageren, en als je geen hulp geeft, moet hij gewoon in je gevraagde tempo door blijven lopen zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.
Het moet dus niet zo zijn, dat wanneer je stopt met been geven, je paard ook stopt met lopen.

van hieruit kun je weer verder met schakelen, houd hem dan ook een beetje schoudervoor, zodat het binnenachterbeen meer kracht kan gaan ontwikkelen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:29

Er zijn al veel goede tips gegeven zie ik!

Vergeet ook het halthouden en achterwaats niet als goede oefening om de achterhand sterker te maken en het bekken te laten kantelen

Wissel dit af met schijn overgangen en halthouden wat aan laten treden en weg draven en gelijk groot weg laten draven

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:39

Als je paard het wel kan maar nog maar beperkt kan volhouden lijkt het mij meest interessant om hem telkens een stukje te laten terugkomen en te verzamelen en voor hij zelf de tact en impuls verliest, rij je weer iets vlotter naar voor waarbij je op moet letten dat je paard niet wegloopt op zijn voorhand. Na een paar passen vang je weer net iets meer op naar die verzameling. De bedoeling is dat je met die passen terug vlotter naar voor rijden je paard weer stimuleert om meer te gaan doen. Uiteindelijk moet je met een beetje been al het idee krijgen van weer vlotter naar voor naar je hand toe zodat je niet meer zo duidelijk moet schakelen maar dat je dit kan gebruiken op de momenten dat je voelt dat je paard z'n tact en impuls kwijt geraakt. Probeer ook echt een verschil te maken in een snellere passen en grotere passen. Middendraf rijden geeft geen sneller achterbeen, die passen worden groter maar niet sneller.

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:12

Ik sluit mij aan bij wat _Mikey_ zegt. Een oprichting ontstaat door een meer onder tredende achterhand. Omdat het paard vanachter zakt, kan hij aan de voorkant met correct spiergebruik oprichten. Jouw paard is gunstig gebouwd en dat is fijn, maar dat betekent niet automatisch dat hij zijn spieren correct gebruikt. Als hij zijn spieren niet correct gebruikt zal hij dus ook veerkracht in zijn lopen verliezen. ik zou jouw paard dus eerst iets lager instellen en veel kleine schakelingen rijden. 6 passen naar voren en 6 terug bijvoorbeeld. En dan zorgen dat hij echt op een kleine hulp vertrekt en als het ware een 'elektrische' reactie geeft. Als hij dan sneller in zijn achterhand wordt zul je merken dat hij zelf wil oprichten en dan kun je hem met een halve ophouding en klein spoortje meer naar verzameling rijden. Succes!

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:23

Ik denk dat er al een boel goede tips gegeven zijn mbt de juiste manier van oprichten. Om je paard sterker te maken in zijn achterhand, waar dus de correcte oprichting uit voort kan vloeien, zou je heuveltraining kunnen overwegen. Dit vinden paard vaak erg leuk, houdt ze lekker fris in het hoofd en ze worden er relatief snel sterker van.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 22:28

Vandaag cavaletti getraind, viel op hoeveel losser hij werd in vergelijking met gewone grondbalken. Daar gaan we nu even mee door, kan de balken ook op verschillende afstanden leggen zodat de passen moeten vergroten of verkleinen wil het kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:34

Je kunt er ook 2 of 3 in een bocht leggen (en dan maar een kant omhoog dus een halve cavaletti) om het binnenachterbeen nog losser te krijgen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:58

Bizzybijtje schreef:
Je kunt er ook 2 of 3 in een bocht leggen (en dan maar een kant omhoog dus een halve cavaletti) om het binnenachterbeen nog losser te krijgen.

Op stal maar 2 degelijke steunen daarvoor, maar kan het idd wel een keer proberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:17

Geen juiste oprichting zonder verzameling.
werd hierboven ergens ook al gezegd.
Het is dus idd valse oprichting,

Een paard wat juist verzameld is zakt in de achterhand zodat hij van voren kan rijzen,
Dus ja ik zou ook wat meer aan de techniek werken e niet aan het kunstje,
|Je kan je paard niet met de teugel oprichten, want dan bereik je nooit de achterhand,
Een paard kun je verzamelen vanuit je zit je mag hem daarbij ook nooit tegen houden met je hand, want alle druk die jij voelt in je hand maakt het achterbeen weer duwend.
leer voelen in je zit en hand waar het mis gaat en los dat nooit op aan het hoofd van het paard,
Vaak als iets niet lukt ga je meer en meer vragen, maar stop neem het paard terug naar waar het wel goed ging en kijk of het vandaar uit weer lukt, 9 van de 10 x zit het probleem niet bij het paard maar bij de ruiter, als het jou niet lukt het paard te verzamelen dan zul jij dat moeten leren, dus ga stappen terug en zoek waar je je paard weer kan voelen, als dat in stap is ga daar dan naar terug, desnoods ga je stilstaan en kijk je of jij en het paard de hulpen wel snappen,
Zelf leer ik mijn paarden in stilstaan vwnw en verzameling , dan in stap , als we mekaar weer verliezen dan weer terug naar halt, stap voor stap leren, maar geen dingen doen die jij of jullei beiden nog niet aan kunnen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 13:24

midgie schreef:
Geen juiste oprichting zonder verzameling.
werd hierboven ergens ook al gezegd.
Het is dus idd valse oprichting,

Een paard wat juist verzameld is zakt in de achterhand zodat hij van voren kan rijzen,
Dus ja ik zou ook wat meer aan de techniek werken e niet aan het kunstje,
|Je kan je paard niet met de teugel oprichten, want dan bereik je nooit de achterhand,
Een paard kun je verzamelen vanuit je zit je mag hem daarbij ook nooit tegen houden met je hand, want alle druk die jij voelt in je hand maakt het achterbeen weer duwend.
leer voelen in je zit en hand waar het mis gaat en los dat nooit op aan het hoofd van het paard,
Vaak als iets niet lukt ga je meer en meer vragen, maar stop neem het paard terug naar waar het wel goed ging en kijk of het vandaar uit weer lukt, 9 van de 10 x zit het probleem niet bij het paard maar bij de ruiter, als het jou niet lukt het paard te verzamelen dan zul jij dat moeten leren, dus ga stappen terug en zoek waar je je paard weer kan voelen, als dat in stap is ga daar dan naar terug, desnoods ga je stilstaan en kijk je of jij en het paard de hulpen wel snappen,
Zelf leer ik mijn paarden in stilstaan vwnw en verzameling , dan in stap , als we mekaar weer verliezen dan weer terug naar halt, stap voor stap leren, maar geen dingen doen die jij of jullei beiden nog niet aan kunnen

Heb je serieus al mijn Posts gelezen?

Er staat namelijk dat hij wel gaat zitten en rijst in de schoft en hals. Hij houdt het alleen niet lang (genoeg) vol en daarvoor wil ik tips. Niet om te horen dat hij het niet doet, want dat is nergens op gebaseerd