Tips voor springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Tips voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:31

Hoi bokkers!

Vanavond heb ik voor de eerste keer gesprongen met mijn bijrijdpaard. Zelf heb ik nooit niet veel gesprongen (is op 1hand te tellen... :+ ) dus mijn vraag aan jullie wat ik al 'fout' doe en verbeterpunten zijn. Weet voor mezelf wel wat punten, maar altijd interessant om van andere iets te horen! ;) helaas is het filmpje 'scheef' gefilmd, en krijg het niet gedraaid... Sorry daarvoor! :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn lijstje:
Voor de sprong rechtop blijven zitten
Niet verstijven
Uit het zadel komen tijdens de sprong

Brand los! :+

kelseyc

Re: Tips voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:41

Je geeft het zelf al aan! Gewoon lekker blijven oefenen en misschien een keer een springlesje meenemen, maar het ziet er wel netjes uit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:46

....voor de sprong, ruim van te voren al in de verlichte zit!
(Er zijn mensen die het graag op het laatste moment doen, ik vind dat 'niets'. Aanrijden op de sprong is aanrijden, jij bereidt je voor door netjes al je gewrichten (nu ja, enkels, knieën, heupen) als schokbrekers te gebruiken en zo te zitten dat jij stil blijft boven de sprong en het paard jouw gewrichten invouwt.

...en ontspan je armen.

Veel plezier, het ziet er netjes uit! !

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:50

kelseyclover schreef:
Je geeft het zelf al aan! Gewoon lekker blijven oefenen en misschien een keer een springlesje meenemen, maar het ziet er wel netjes uit

Lesje meenemen wou ik eventueel in de toekomst wel doen ja, maar aangezien ik al 2x op een manege les wordt het al snel vrij duur. Dus momenteel is het even ervaring uitdelen met de eigenaresse :+

Als alles goed gaat en we elkaars vertrouwen hebben (zowel met het paard als de eigenaresse) dat ik zelfstandig aan de slag kan, dan ook wel een instructrice erbij kan nemen, maar dan moet ik wel een manege les opzeggen. Maar we kunnen zo al een heel eind oefenen :D

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:54

Janneke2 schreef:
(Er zijn mensen die het graag op het laatste moment doen, ik vind dat 'niets'. Aanrijden op de sprong is aanrijden, jij bereidt je voor door netjes al je gewrichten (nu ja, enkels, knieën, heupen) als schokbrekers te gebruiken en zo te zitten dat jij stil blijft boven de sprong en het paard jouw gewrichten invouwt.

...en ontspan je armen.

Dus eigenlijk wat ik zelf denk fout te doen, doe ik eigenlijk goed? Qua voorbereiding dan toch. Ik dacht altijd om een normale houding aan te houden, en pas in verlichte zit te gaan als de sprong gemaakt wordt, om zo geen verwarring te laten ontstaan door een te vroege aanzet. Dat heb ik toch eens voorbij horen vliegen tijden een springles (lang geleden) toen ik aan het kijken was.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:05

Melewel94 schreef:
Janneke2 schreef:

...en ontspan je armen.

Dus eigenlijk wat ik zelf denk fout te doen, doe ik eigenlijk goed? Qua voorbereiding dan toch. Ik dacht altijd om een normale houding aan te houden, en pas in verlichte zit te gaan als de sprong gemaakt wordt, om zo geen verwarring te laten ontstaan door een te vroege aanzet. Dat heb ik toch eens voorbij horen vliegen tijden een springles (lang geleden) toen ik aan het kijken was.

Ik zou wel pas omhoog komen als je op de sprong bent. Dat is ook altijd wat ik geleerd heb van mijn instructeurs.
Ik ken iemand die een periode continu in de verlichte zit reed (dus ook voor de sprong) maar dat was puur omdat je dan een andere kijk hebt op de afstanden en had niks te maken met het feit of je dan wel of niet je paard in de weg zit.

Ik zelf zou dus niet van te voren in de verlichte zit rijden. Je kan prima je paard in balans houden als je op het laatste moment in de verlichte zit komt. Door te blijven zitten kun je de laatste paar passen net iets meer regelen met je zit. Met je zit (net zoals je benen aangesloten horen te blijven) heb je contact met je paard en geef je hem die zekerheid. Je ziet vaak (ik zie het bij ons iig) dat wanneer je te vroeg in de verlichte zit komt je paard iets sneller durft te weigeren. Maar dan spreek je wel over de paarden die dat al wat makkelijker doen, een al verder afgerichter paard zal daar iets minder moeite mee hebben. Dan zou je wel tussendoor evt in de verlichte zit gaan om het tempo op te brengen, maar je blijft zien dat ruiters een aantal galopsprongen van te voren weer gaan zitten. Al met al zie ik net iets meer voordelen van het blijven zitten dan wanneer je in de verlichte zit gaat. De belangrijkste daarvan is (dit geld voor mij in elk geval) dat je meer kan regelen vanuit je zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:06

Er schijnen idd instructeurs te zijn die dit zeggen, maar vraag mij niet wat de logica is.

Idealiter verplaats je je zwaartepunt niet van dressuurzit naar verlichte zit, maar het kan gebeuren - en dat verstoort de afzet compleet.
Verder vraagt het sowieso aandacht op wat ik het leukste moment vind: "hier zit ik nu, we gaan zo vliegen".
...en zou er iets niet ideaal gaan in de voorbereiding van de sprong, heb je de mogelijkheid om iets te doen.

In de oude prix Caprilli was de opdracht om de hele proef in de verlichte zit te rijden, daar is de zit ook voor ontworpen. De meeste spring- en eventingruiters rijden min of meer constant in de verlichte zit. .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:13

Minke_ schreef:
Ik ken iemand die een periode continu in de verlichte zit reed (dus ook voor de sprong) maar dat was puur omdat je dan een andere kijk hebt op de afstanden en had niks te maken met het feit of je dan wel of niet je paard in de weg zit.

Afstand schatten is nuttig maar lijkt mij niet afhankelijk van dressuurzit of verlichte zit.

Citaat:
Ik zelf zou dus niet van te voren in de verlichte zit rijden. Je kan prima je paard in balans houden als je op het laatste moment in de verlichte zit komt.

Het is idd mogelijk, dat klopt.

Citaat:
Door te blijven zitten kun je de laatste paar passen net iets meer regelen met je zit. Met je zit (net zoals je benen aangesloten horen te blijven) heb je contact met je paard en geef je hem die zekerheid. Je ziet vaak (ik zie het bij ons iig) dat wanneer je te vroeg in de verlichte zit komt je paard iets sneller durft te weigeren.

Oeps, in mijn woordenboek durft een paard soms niet te springen.

Voelen doe ik sowieso ook in de verlichte zit, drijven doe ik met mijn benen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:15

Tsja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik leer tijdens springles om inderdaad juist wel zo lang mogelijk te blijven zitten, omdat dit mijn pony helpt om rechtop te blijven galopperen. Ga ik te vroeg in verlichte zit, dan komt ze te vlak en kan ze zelfs dwars door de sprong heen knallen - is ook wel eens gebeurd, en blijven zitten was DE oplossing - Als ik op mijn gat blijf zitten en netjes de galopsprongen tel ben ik echt nog wel op tijd met meekomen.

Dus ik denk dat dat per paard wisselt. Wat in ieder geval nooit kwaad kan is om je verlichte zit te oefenen, terwijl je bijvoorbeeld een volte galoppeert.

Wat mij opvalt zijn inderdaad je armen, als je die wat meer ontspant komen ze vanzelf mee naar voren boven de sprong. Verder gewoon lekker blijven springen als jij en je paard dat leuk vinden! Les is altijd goed, ook al is het maar voor een keertje. Je kunt bijvoorbeeld ook een springles als cadeau vragen voor je verjaardag o.i.d.

Veel plezier gewenst in ieder geval!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 23:24

Zoals ik jullie begrijp is hier nogal een enige 'taboe' over, maar ik denk dat het per combinatie van paard/ruiter verschillend kan zijn. Aangezien ik nog in draf naar de sprong ga, blijf ik gewoon lichtrijden als normaal. Voel ik dat ze naar de hindernis wil racen maak ik me zwaar, maar blijf wel licht rijden. Als ze meer voorwaarts moet been eraan en ga ik (onbewust) naar voren met m'n lichaam. Komt ook door de spanning van mezelf om überhaupt te springen :+
Dit principe maar enige tijd aanhouden om elkaar wat te leren kennen? Aangezien ik in de galop nogal fout uit kan komen met de passen naar de sprong toe.

Heb tussendoor in draf enkele passen verlichte zit gereden om mijn balans even te checken en na de sprong even de galop doorgezet in verlichte zit. Alleen in de juiste galop doorrijden is weer een ander verhaal, maar goed, beginnen bij het begin :+

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:25

Zij scheen toch enig verschil te merken. Ze is wel weer terug overgestapt naar dressuurzit. Mijn instructeur heeft liever dat ik zit dus wij oefenen wat dat betreft nooit met hele stukken constant in verlichte zit. En weet je, het is maar wat het beste werkt voor je. Als je op een moment voelt dat je beter in verlichte zit of beter in dressuurzit kan rijden, dan moet je dat doen. Zolang je je paard maar niet in de weg zit. Als je een ervaren iemand ernaast heb staan is dat al een stuk makkelijker om te bepalen.

Niet durven te springen, niet willen springen etc. Het gaat erom dat het sommige paarden aanmoedigt om niet te springen. :j

Ik vind het fijn om soms iets meer met mijn zit in te komen. Als ik merk dat mijn paard ietwat onzeker wordt dan vind ik dressuurzit iets fijner. Soms kom ik idd overeind, maar zoals ik al zei - dat is net wat ik denk dat op dat moment het beste is en natuurlijk wat mijn instructeur erover zegt.

Maar idd, blijf wel die verlichte zit oefenen! Dat je makkelijk kan schakelen tussen verlicht zitten en terug zitten en dat je die onafhankelijke zit traint en blijft trainen.

Succes, ben benieuwd wat je toekomstige instructeur erover zegt. *\o/*

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:40

De hele tijd in verlichte zit met springen?? Dat heb ik nog nooit gezien, behalve bij cross maar dan zit je al zo voor het galopperen. Denk dat je er ook behoorlijk snel naast ligt als hij weigert dan.
En over galopsprongen inschatten, dat leer je alleen door het te doen, zolang het laag is, is het helemaal niet erg als ze een keertje niet goed uitkomen, en als je een mooi ritme hebt hoef je vaak niet eens echt wat te doen voor een goede afstand ;) gewoon lekker rustig aan zo door blijven oefenen, en een keer springles nemen is ook helemaal niet zo verkeerd!

Edit: Als je op een gegeven moment gaat galopperen, probeer dan de laatste 3 galopsprongen mee te tellen, daar leer je goed afstanden van zien
Laatst bijgewerkt door xchey op 05-07-16 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:45

Voor galopsprongen inschatten kun je goed oefenen met twee balkjes op een aantal meter afstand, of pionnen elke zoveel meter. Meetellen met de galopsprongen tussen de balken, een paar keer achter elkaar in hetzelfde tempo. Dat tempo kies je als basistempo (bijv. 8 galopsprongen). In de volgende keren ga je kijken of je een of twee galopsprongen meer kunt rijden (dus 9 of 10) tussen de balkjes (dus lager tempo), en kijken of je een of twee galopsprongen minder (dus 6 of 7) kunt rijden (dus hoger tempo).

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:09

Absoluut niet ver van te voren in de verlichte zit.. Als je paard dan op het laatste moment besluit om toch maar niet te springen, lig je op de grond.. Achterover zitten, been en hand er goed aan houden, en pas op de sprong verlichte zit.. Gewoon lekker doorgaan met oefenen, dan komt dat wel! ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:19

Nee, ver van te voren al in verlichte zit zou ik niet doen. Zoals hierboven aangegeven, kan je net je paard wat beter naar de sprong toe rijden als je zit. Als je in verlichte zit staat en hij weigert, ga je. Geen houden aan, dat word dan zand happen. Ken ook genoeg paarden die meteen in de ankers zouden vliegen als je in verlichte zit op een hindernis aanrijd :=

Volgens mij is het geen eeuwig taboe, ik zie het sowieso in Nederland eingelijk nooit gebeuren dat mensen dat doen. Niet in de sport in ieder geval.

Verder netjes dooroefenen! Ik vind het al heel netjes als je nog niet vaak hebt gesprongen :D

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 07:19

Dankjewel iedereen! Ik neem alles mee naar de volgende keer als ik weer ga springen, zowel bij mijn bijrijdpaard als op de manege :D ik zal jullie op de hoogte houden met progressie :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:14

Ook tijdens de cross zitten ruiters niet continu in verlichte zit, dat is alleen zo bij de galopstukken tussen de hindernissen door. Als je goed oplet zie je dat ze een aantal galopsprongen voor de hindernis gaan zitten om het paard op het achterbeen te zetten, en te zorgen dat er wat gas terug genomen kan worden. Zoals anderen al aangeven idd, als je te vroeg in verlichte zit gaat is de kans dat je eraf gaat bij een weigering veel groter :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:29

Ja, ik ken dit verhaal.

Als je zelf geen Badminton conditie hebt en af en toe gaat zitten, prima.
Maar dat je niet in staat bent om in de verlichte zit je paard op het achterbeen te zetten is minder geslaagd.
(Accoord, ken je eigen tekortkomingen en geef niet je paard de schuld en smokkel dan maar even, want vanaf het achterbeen springt het beter.)

....veel ruiters laten hun zwaartepunt naar voor komen in de verlichte zit. Het hoort niet, maar tja, als het onderbeen van de ruiter niet stevig en stabiel ligt en je gaat "met je bovenlichaam naar voor", dan gebeurt dat.
Doe je dat twee meter voor de sprong, hoe ter wereld moet een paard weten dat jouw verschuivend zwaartepunt geen hulp is die 'onveilig, stop!' betekent. ...?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:38

Toch gaan die echte badminton ruiters ook zitten kort voor de sprong hoor :j

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:18

Donderdag weer gesprongen, heeft een langere tijd geduurd omdat we een nieuwe instructrice hebben die meer de academische rijkunst in acht houdt, en ze door de vorige instructrice in de krul gereden moest worden.

Volgende keer ga ik een balk voor de enkele sprong neerleggen aangezien ze een slechte timing heeft van aanspringen, zowel draf als galop. Ook durft ze wel eens te versnellen, zoals te zien in het filmpje net voor de 2e sprong. En dus ook tussen de sprongen door een galopsprong te vroeg gaat springen. Maar door m'n 'schrik' durf ik nog niet zo goed heft in eigen handen te nemen, en laat ik haar de sprong grootendeels zelf maken. Ik heb het nog niet zo op het feit met een snelheid op een hindernis afrijden, maar kwestie van tijd denk ik!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:45

Staan de hindernissen altijd zo? Ik vind het altijd zo'n dooddoener om ze op / net naast de hoefslag te zetten en op / net naast de AC lijn. Je kunt zoveel leukere hindernisjes neerzetten, waar je ook meer mee kunt qua techniek (aanrijden en doorrijden).
Kijk bijvoorbeeld eens bij horsephysio, die doen veel met balken / cavaletti's / lage sprongetjes in mooie opstellingen. Het gaat dan niet om de hoogte, maar om de techniek (tempo, houding, sturen).

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:47

Wat er ook gebeurd voor en tijdens de sprong, denk er ook aan dat je na de sprong weer terug zit. Je blijft erg lang na de sprong voorover zitten. Stel ze tikt een keer de balk eraf en ze geeft een bok na oid of uit frissigheid lig je er ook zo af.
En zeker als je meerdere hindernissen achter elkaar gaat springen en je moet doorsturen naar de volgende heb je ook je zit en je been nodig om dit te doen. Als je nog "voorover zit" wordt dat ook lastiger.
Verder ziet het er goed uit!
Succes en veel plezier nog!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 19:52

Hilary schreef:
Staan de hindernissen altijd zo? Ik vind het altijd zo'n dooddoener om ze op / net naast de hoefslag te zetten en op / net naast de AC lijn. Je kunt zoveel leukere hindernisjes neerzetten, waar je ook meer mee kunt qua techniek (aanrijden en doorrijden).
Kijk bijvoorbeeld eens bij horsephysio, die doen veel met balken / cavaletti's / lage sprongetjes in mooie opstellingen. Het gaat dan niet om de hoogte, maar om de techniek (tempo, houding, sturen).

Die staan altijd op de hoefslag, omdat de rijbak breeder is dan standaard, en dan kan ze die laten staan en de rest van de bak gebruiken voor dressuur. De enkele staat normaal op de binnenhoefslag aan de andere kant, maar ivm een waterplas stond die anders

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 19:56

MissDC schreef:
Wat er ook gebeurd voor en tijdens de sprong, denk er ook aan dat je na de sprong weer terug zit. Je blijft erg lang na de sprong voorover zitten. Stel ze tikt een keer de balk eraf en ze geeft een bok na oid of uit frissigheid lig je er ook zo af.
En zeker als je meerdere hindernissen achter elkaar gaat springen en je moet doorsturen naar de volgende heb je ook je zit en je been nodig om dit te doen. Als je nog "voorover zit" wordt dat ook lastiger.
Verder ziet het er goed uit!
Succes en veel plezier nog!

Klopt, ik merk dat ik na de 2e sprong mijn evenwicht een beetje kwijt ben, aangezien ze nogal vreemd kan springen :+ ik denk (of beter waarschijnlijk) dat ik mijn benen onbewust naar achter hou. Kwestie van oefenen en mezelf er bewust van maken denk ik :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:00

Ik denk dat het scheelt als de hindernissen anders staan. Ik ben begonnen met een hindernis op de lijn A-E; die kun je op verschillende manieren aanrijden (korte aanloop, lange aanloop, volte in de aanloop) en weer uitrijden (volte na de sprong, na de sprong naar de hoefslag rijden en door over de hoefslag, na de hoefslag iets eerder wenden en zo op de binnenhoefslag komen). Op de binnenhoefslag stond de volgende hindernis; die kon je dus optioneel wel of niet rijden. Zit je na de eerste hindernis goed, heb je je paard goed onder controle en heb je er vertrouwen in, dan spring je ook de 2e hindernis. Voel je je niet zeker genoeg, dan heb je nog twee opties om om die hindernis heen te rijden. Eventueel kun je 'm met een extra volte alsnog aanrijden, dan heb je meer voorbereidingstijd.