Doorzitten, lastig!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_rabe

Doorzitten, lastig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 15:25

Hoi allemaal!
Ik heb echt veel moeite met doorzitten. Het gaat een minuutje goed, maar daarna gaat het fout. Ik blijf niet meer goed zitten, en verlies soms zelfs mijn evenwicht. Mijn instructrice zegt me mijn benen lang te maken, en diep te gaan zitten. Maar zodra ik dat doe, lukt het me niet door te zitten. Dan stuiter ik alle kanten op.
Heeft iemand wat tips voor mij?

Groetjes,
Naomi

Jeika

Re: Doorzitten, lastig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:26

misschien zonder beugels rijden?

inekebebingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:28

Probeer eerst zonder zadel.. of je haalt je stijgbeugels eraf zodat je je zit eerst oefent.. altans zo heb ik het geleerd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:28

Doorzitten lukt pas als het paard kan ontspannen doordat de ruiter ontspannen is. Dus eerst aan je eigen ontspanning werken, dan volgt het paard vanzelf en kun jij makkelijk(er) doorzitten. Oefen eens zonder zadel of beugels, dat is vaak nog veel makkelijker omdat je dan niet (onbewust) gespannen je voeten in je beugels wilt houden. ;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:29

als het steeds al een minuut goed gaat ben je al een heel end! Probeer van hier uit uit te bouwen. Ga steeds doorzitten, als het niet meer lukt even lichtrijden en daarna weer zitten zo lang het gaat. Je zult zien als je het blijft oefenen zal het steeds beter gaan, en zal je het makkelijker langer vol kunnen houden!

Verder is zonder beugels rijden altijd een fijne oefening vind ik

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 15:29

Jeika schreef:
misschien zonder beugels rijden?

zonder beugels gaat het prima, maar adat komt denk ik omdat ik dan geen steun heb op de beugels. Ik kan mezelf dan niet omhoog duwen ofzo... Ik verlies ook heel vaak mijn beugels in de galop. Niet omdat ik mijn benen optrek, maar omdat het paard zo hoog opgooit, dat ik gewoon begin te 'bonken' in het zadel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:30

Denken dat je op de fiets zit, en achteruit moet trappen! :) Ga maar eens een rondje fietsen en als je vaart maakt, ga je achteruit trappen (moet je wel een fiets hebben zonder terugtrap-rem)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:34

Shenavallie heeft een goed punt... Doorzitten lukt alleen als paard netjes ontspannen over de rug is.. dan laat het paard je ook echt zitten en kan je ontspannen meebewegen.
Dus goed werken aan netjes over de rug en mooi vwnw rijden ... En dan ook maar steeds even gaan doorzitten en voordat je paard weer zijn rug wegdrukt gaan lichtrijden. Dat is dus maar even 3 passen en dan weer lichtrijden of eens 7 passen (en dus is een minuut al meteen wel lang ;) )
Als paard zijn hoofd omhoog gooit gewoon weer even paar passen lichtrijden en bij ontspanning weer rustig gaan zitten. Je zult merken dat als je niet probeert te gaan lichtrijden op een paard wat zijn rug vast zet dat het steeds eenvoudiger gaat en je binnen een paar maanden jezelf afvraagt wat het probleem nou was ;)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:37

Oefenen oefenen oefenen ik kon eerst met veel moeite 1 minuut doorzitten nu kan ik bijna niet meer lichtrijden :') Het wordt wel makkelijker als je paard meer gaat 'dragen' waardoor het lijkt alsof hij een beetje gaat veren toen ging het bij mij ook al een stuk beter! Maar hoe druk die ook is ik kan nu zonder problemen doorzitten dus het is toch wel een kwestie van oefenen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:37

Ik heb ook een paard gehad die bizar hoog opgooide, daar kon ik ook absoluut niet op doorzitten terwijl ik er bij ieder ander paard geen problemen mee heb. Heel lastig, succes.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 15:39

Goof schreef:
Ik heb ook een paard gehad die bizar hoog opgooide, daar kon ik ook absoluut niet op doorzitten terwijl ik er bij ieder ander paard geen problemen mee heb. Heel lastig, succes.

Dit herken ik ja, er zijn 2 andere paarden, en daar heb ik al wat minder moeite mee dan met deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:48

Oefenen :D Ik rijd nu ook een paard wat ontzettend hoog opgooit en in het begin hing ik er na een paar seconden al naast omdat ik simpelweg alle kanten op werd geslingerd. Naar mate ik vaker een klein stukje ging doorzitten ging het al steeds beter en inmiddels kan ik hem aardig doorzitten :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:41

Zoals besproken, oefenen! Dit is niet iets wat je met een gouden tip zo opgelost hebt. Kwestie van kilometers maken. En zeker niet te veel willen in 1 keer! Zorg dat je je paard lekker aan het been hebt en vwnw hebt, zodat je zelf minder hard moet werken aan je houding plus het paard tegelijk. Dat werkt dan toch niet en je werkt elkaar alleen maar tegen. Ik werk ook nu steeds met kleinere pasjes vooruit met doorzitten, dan een lange zijde blijven zitten, dan met een volte erbij, of een gebroken lijn. Lekker afwisselen! Vaak gebeurd het dat een rechte zijde goed gaat, maar zodra je paard stelling aanneemt in een bocht, je jezelf weer kwijt bent. Gewoon rustig opbouwen en geduld hebben! Ik ben al meer als een jaar bezig met doorzitten, maar het beloont z'n eigen, geloof me! :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:49

Heb ook jaren gedacht dat ik niet kon doorzitten, tot ik eens een ander paard reed. Het lag niet aan mij maar aan de gangen van mijn trouwe Frits.
Probeer het eens op een ander paard daar kun je heel veel van leren.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:00

Oefenen oefenen en oefenen. Ik rijd op een Fries, en daar lukt het heel goed op. Iedere les rijd ik wel zonder beugels of zit ik een halve les door. Oefenen is het sleutelwoord ;)

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:14

Zoals al gezegd, heel veel oefenen, het komt echt vanzelf. Zonder zadel/beugels of zitles kan heel erg veel helpen maar als je lekker ontspannen blijft rijden en goed je best doet kan je het voordat je het doorhebt!

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:47

Oefening baart kunst! Zitlessen zouden kunnen helpen, dan heb je alle aandacht bij jezelf. Als je zonder zadel of zonder beugels gaat rijden, probeer er dan op te letten dat je niet gaat klemmen met je benen. Dat wil je juist niet!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:33

Begin met hele kleine stukjes, stukje lichtrijden en weer een klein stukje door te zitten. Ga niet pas lichtrijden op het moment dat het doorzitten niet meer gaat maar stop er iets eerder mee.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:04

Toch meer "zitten" als je je beugels gebruikt , er wordt altijd geleerd hakken naar beneden maar met stijgbeugels zit je dan anders dan zonder . Misschien daar eens op letten of daar iets anders aan is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:38

Als je stuitert, dan ben je niet ontspannen aan het doorzitten.

Vooral veel gaan oefenen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:42

Oefenen, oefenen, oefenen... Ik ben ook een ramp als het op doorzitten aankomt. Zolang ik nu lekker ontspannen op de volte rijd, gaat het goed. Gaan we rechtuit wil meneer harder dan de andere paarden en word ie iets te enthousiast en stuiter ik alle kanten op :')
Doorzitten lukt alleen netjes als je paard lekker ontspannen loopt, anders ga je stuiteren, drukt paardlief z'n rug vaak nog verder weg, en ga je nog meer stuiteren.

Probeer vooral niet te hard te draven, dat komt later wel weer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:44

Ook op een gespannen paard kun je doorzitten, je voelt alleen dat de spieren hard en gespannen wordt bij je rijdier, maar doorzitten kan nog steeds heel goed.

Maar ja, ligt ook gewoon aan mij, ik vind het doorzitten niet moeilijk.

Maar ik kan het mij voorstellen dat het moeilijk is en dat het een kwestie is van veel oefenen bij een hiervoor geschikt paard, dan krijg je vroeg of laat de smaak te pakken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:33

Tips van mij zitlesinstructrice (ik heb hetzelfde probleem):

- probeer op je paard steeds je buikspieren aan te spannen, trek je navel naar je ruggengraat (spierpijn hoort erbij)
- check regelmatig of je nog op je zitbeenknobbels zit (even wiebelen/kantelen met je bekken tot je weer echt voelt dat je gewicht daar op steunt en niet op je billen, benen of schaambeen) dat bedoelt jouw instructrice waarschijnlijk ook als ze zegt dat je "diep" moet zitten
- elke keer dat je overgaat naar draf doorzitten of galop èn zodra je voelt dat je begint te stuiteren, heel even je bovenbenen expres aanspannen en dan weer loslaten, zo kun je ze makkelijker lang maken en ontspannen
- ben je echt even de balans kwijt, even terug naar draf lichtrijden of stap en dan opnieuw proberen

Hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:44

ik heb het geleerd met behulp van mijn beugels eraf te halen, het enige en beste wat hielp, succes!

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:47

Doorzitten lukt (meestal) niet in 1x lang achter elkaar. Bouw het op :) Doe eerst is af en toe even een half rondje en ga daarna weer licht rijden. Probeer tijdens het doorzitten figuren te rijden zodat je niet continue denkt 'ik moet blijven zitten'. Tijdens het doorzitten inderdaad goed jezelf lang maken, hakken uitdrukken en recht op zitten. Succes!