Problemen met opstijgen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

miepietjuh

Problemen met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:33

Mijn haflinger heeft erg veel spanning bij het opstijgen.
Dit is nu ongeveer twee jaar geleden begonnen, voor die tijd kon ik zelf normaal en rustig opstappen. Het is toen één keertje misgegaan. Terwijl ik opstapte is ze denk ik ergens van geschrokken, waardoor ze steigerde en ik achter het zadel terecht kwam. Ik ben toen erg hard gevallen en heb mijn arm toen gebroken.
De tijd erna had ik erg veel spanning met opstappen en daardoor hield mijn vader haar altijd vast. Nu heb ik denk ik door elke keer zo zenuwachtig te zijn met opstappen, haar het gevoel gegeven dat dit iets 'engs' is. Inmiddels is mijn angst weer verdwenen, maar mijn haflinger is nog steeds erg gespannen met opstijgen. Mijn vader moet haar dan ook erg goed vasthouden om haar stil te laten staan. Zodra ik erop zit is de spanning verdwenen.

Nu vroeg ik me af hoe ik dit het beste kon oplossen. Want dat er steeds iemand haar moet vasthouden met opstappen is natuurlijk niet ideaal.

Licor

Re: Problemen met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:35

Kan het niet zijn dat ze pijn heeft?

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:37

Ik heb het zadel laatst nog laten nakijken en dat ligt goed. Verder denk ik niet dat ze pijn heeft omdat er met rijden of afstappen geen vuiltje aan de lucht is. Het is vooral dat ze op dat moment gewoon erg gespannen is en gaat lopen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:38

Kan je er iets leuks van maken en zo'n beetje opnieuw beginnen?
Ik denk dan aan : zonder zadel vanaf een opstapje poetsen en op de rug leunen.
Als dat goed gaat er overheen hangen en vanaf de rug een snoepje geven en dat opbouwen, totdat je uiteindelijk met zadel weer het vertrouwen terug hebt.
Stop als ze relaxed blijft en ga dan per x een stapje verder.
Lijkt me belangrijk genoeg om er tijd in te investeren. Wie weet ben je met een week al een stuk verder.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:43

Ik zou ook rustig opbouwen en opnieuw vertrouwen kweken..
Het vasthouden is nodig om op te stappen.. maar bevestigd ook weer haar angst.. en dan kom je in een vicieuze cirkel..

Dus stop met het stevig vasthouden en begin gewoon van voor af aan zoals ikkedus ook aangeeft

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:51

Positief overnieuw beginnen en via de andere kant opstappen ?
Dat kan de negatieve cyclus doorbreken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:52

En hoe stap je op ? Vanaf de grond of vanaf een krukje ?

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:57

Bedankt allemaal voor de tips! Het is inderdaad zo dat we nu in een vicieuze cirkel zitten. Ik stap op via de grond, maar kan inderdaad met een krukje wel proberen. Ben dan alleen bang dat ze opzij springt ofzo.
Ik had zelf er ook al aan zitten te denken om gewoon op en af te blijven stappen tot de spanning weg is. Maar weet niet of dat een juiste tactiek zou zijn?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:17

Klinkt alsofhet paard jouw de baas is en bepaald wanneer jij opstapt. Ga op zoek naar een goede grondwerker die jouw leert om weer de leider te zijn van je paard. Mocht je in het noordoosten wonen dan weet oom nog wel een goede

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:45

Ga liever niet net zo lang door tot het wel lukt. Dat maakt de ervaring imo niet positiever. Kan werken, maar ik denk dat het beter werkt als voor jullie allebei de nadruk op succeservaring komt te liggen. Dan is rustig overnieuw met positieve bekrachtiging denk ik beter.
Laat je weten wat je gaat doen en hoe het gaat?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:52

Ik zou er gewoon opnieuw mee beginnen, met oefenen, en daarbij een krukje gebruiken. Is fijner voor de paardenrug en dat kan voor jouw paard net het verschil maken. Dus zoals iemand hierboven al zegt, een krukje gaan gebruiken om je paard te poetsen, wat meer over je paard heen gaan hangen. Vervolgens zadel erop, op het krukje blijven staan om te poetsen en weer wat meer over je paard heen gaan hangen. Dan paard optomen, vasthouden aan een teugel, poetsen op het krukje, weer wat hangen, en opstijgen. Kleine stapjes maken totdat opstappen voor jou en voor je paard niet meer eng is. En dat mag best een poosje duren (maar niet te lang oefenen per keer).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:56

Mijn paard heeft ook lang spanning gehad met opstappen. Liet hem dan door iemand vasthouden en die gaf een snoepje op het moment dat ik opstapt. Later alleen nog een snoepje zodra ik zat. Zo koppel je het aan wat positiefs. Stapte altijd met krukje op. Beter voor de rug.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:56

Bekijk je manier van opstappen nog eens. Soms kan het zijn dat je jezelf foute dingen hebt aangeleerd. Wat regelmatig voor komt is dat mensen onbewust hun paard in de zij trappen of meer spanning op de teugels zetten bij het opstappen. Bekijk dat eerst.

Als daar geen probleem meer is, ga je trainen op zijn manier dat het paard volledig los kan opgezadeld worden. dan bereid je dat uit naar opstappen. Los natuurlijk ook. Dit duurt overigens veel minder lang dan wat de meesten denken om daar aan te leren.
Je gaat dan veel duidelijker zien waar het paard zijn gebed ligt en die kun je dan uitbreiden.
Als je meer info wilt over hoe je dat aanleert, dan laat je het maar weten. Dan stuur ik een pb.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 22:22

Bedankt allemaal voor de reacties! Dan is het denk ik inderdaad beter om helemaal opnieuw te beginnen. Maar hoe lange sessies moet je dan ongeveer houden? Waar ga je stoppen? Mijn haflinger is al best rillerig, dus die zal waarschijnlijk al erg onder de indruk van het krukje zijn. Moet ik dan haar eerst daar aan laten wennen, of gelijk al ietsje verder gaan? Ik heb het nu nog erg druk met tentamens maar ga er dan over een week mee beginnen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:32

Stap voor stap opnieuw opbouwen, dit kan best vanaf de grond. Voet in de beugel en mee 'springen' tot ze stil staat. Om controle te houden, houd je je binnen teugel korter vast zodat ze naar jou toe draait en dus niet weg kan. Staat ze stil, zelf een stap achteruit zetten zodat je haar rust geeft. Dan herhalen tot ze stil staat.

Zodra ze stilstaat ga je springen in de beugel en precies hetzelfde doen als net. Vervolgens staan in de beugel en eindigen met zitten.
Elke keer als ze stil blijft staan, belonen door haar rust te geven en desnoods even samen een stukje te lopen. Zo krijgt ze steeds een beloning voor de momenten dat ze ontspant. Zodra je er rustig op kunt zitten zonder dat ze loopt, belonen (desnoods met iets lekkers, dan associeert ze het met iets leuks) en klein ritje maken of terug zetten.

Herhaal dit paar keer per week en als je het goed doet, ben je er zo vanaf!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:34

Ik zou -aangezien het voor mijn gevoel leest als spanning door (inmiddels onterechte) angst, een aantal methodes uitproberen.
* Helemaal opnieuw beginnen het opstappen aan te leren (ernaast staan op krukje tot er geen spanning meer is. Pas dan verder gaan. Dan bijv hangen tot er geen spanning meer is. Dan pas verder gaan. Daarna bijv opstappen mbv een "voetje" dat iemand anders je geeft. Stilstaan en eraf. Enz.)
* Hoewel ik meestal niet voor voerbeloningen ben, zou ik in dit geval wel snoepjes overwegen in het begin. Koppelt (mits goed getimed) inderdaad een positieve ervaring aan een moeilijke "oefening".
* Opstappen terwijl je paard NIET stilstaat, maar rustig stapt. Iemand die em vasthoud / leid en jou een voetje kan geven om erop te komen. Pas na de training, dus tegen het einde je op- en afstijgen stilstaand oefenen. Dan is meestal de onrust, spanning te behappen voor het paard.

Kwestie van uitvogelen wat voor jouw paard het beste werkt. Als je weet dattie erg happerig wordt van snoepjes, zou ik bv een andere methode uitproberen. Als de spanning ontstaat vóórdat jij in het zadel zit, dan zou ik kiezen voor "opnieuw aanleren". Maar ontstaat de spanning omdat ie persé moet en zal stilstaan; dan zou ik kiezen voor de "al stappende opstijgen met een voetje" en na de training nog even het op- en afstappen oefenen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:39

Heb je wel eens aan de andere kant opgestapt met een krukje?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:27

Sorry Yacintha, ik ben het niet eens met jouw tip om er naast te gaan huppen. Dat lijkt me een te grote stap. Zeker als je daarbij de binnenteugell strak gaat houden!
Een paard moet opstijgen niet associeren met teugeldruk en zeker een al rillerig dier met een opstapprobleem niet!
Wat gebeurt er als ze er vandoor schiet en ts blijft in de beugel hangen?
Ts heeft al gemeld in de op dat ze al een x haar arm heeft gebroken bij een wegren aktie.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:10

Dat huppen kun je ook eerst zonder voet in de beugel doen, dan blijf je in ieder geval niet hangen. Dus eigenlijk gewoon naast je paard gaan staan, armen op het zadel leggen en omhoog springen (kan ook eerst zonder zadel, armen op de rug en omhoog springen). Als dat goed gaat, kun je het ook met voet in de beugel proberen. Ik rijd zelf al jaren met veiligheidsbeugels die open gaan als je valt, daar kun je dus niet in vast blijven zitten. Persoonlijk vind ik dit wel een fijn idee, ik weet niet of dat misschien ook een optie is? Kwik Out heten ze geloof ik, van Sprenger. Ik vind ze zelf heel fijn. Maar goed, dat is weer wat heel anders, als het springen en huppen naast het paard goed gaan, kun je overwegen om te hangen, zoals je bij een jong paard ook doet bij het zadelmak maken, voordat je erop gaat. Dus even hangen en als je paard ontspant weer eraf. En als dat goed gaat opsteigen, zitten, wachten totdat de ontspanning er is en dan er weer af, net zo lang tot dat er geen spanning meer is.

Maar.. Wat ik mij wel afvraag: is de angst en spanning bij jou nu wel helemaal weg? Want als je zelf nog gespannen bent, of het eng vindt, kun je niet van je paard verwachten dat deze wel mooi ontspannen is. Dan zou je daar eerst aan moeten werken..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:24

Met brokjes?
Dit heeft in ieder geval goed geholpen bij een vriendin van mij.
Haar paard was één en al stress met opstappen, ook al hield iemand het paard vast.

Toen met brokjes geprobeerd, degene die het paard zou vasthouden had een hand brokken mee.
Vanaf het moment dat m'n vriendin het krukje pakte om te kunnen opstappen, brokjes voeren.
Totdat m'n vriendin er op zat.
Het paard had zoveel interesse in de brokken dat het opstappen niet zo'n punt meer was.
Dit zo een paar weken volgehouden.
Toen de brokken verminderd, alleen 1 klein handje nog voordat m'n vriendin opstapte.
Daarna alleen nog iemand erbij en helemaal zonder brokken.
En uiteindelijk kan mijn vriendin al jaren lang zonder hulp opstappen.
Het hele probleem is allang verdwenen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:33

Ik zeg toch niet dat ze aan de teugel moet trekken. Als TS dat doet, dan zal het paard juist gaan lopen. De binnenteugel wordt enkel strakker vast gehouden dan de buiten teugel zodat als het paard loopt en je de teugels op pakt, heb paard naar de ruiter toe draait en dus niet weg kan.

Betreft het springen zijn er inderdaad genoeg mogelijkheden... Sowieso als je weet dat het paard zo gespannen en onvoorspelbaar kan reageren, is het meest logisch om veiligheidsbeugels aan te schaffen, met voorkeur voor kwik out zoals Texas02 zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:17

Als 1e desensibiliseren wat betreft het krukje.
Als 2e leren halthouden naast het krukje (even halthouden en gelijk weer doorstappen)
Als 3e daadwerkelijk halthouden bij het krukje en daar ook blijven staan.
Als 4e zij/hij naast het krukje en jij op het krukje

En zo steeds een klein stapje verder. Deze oefeningen hoeven niet lang te duren. Doet ze het goed? Snapt ze wat de bedoeling is? Vet belonen en stoppen, morgen weer een dag bij wijze van ;-)

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:06

Bedankt allemaal voor de tips.
Betreft de veiligheidsbeugels, die heb ik al.
De angst bij mij is compleet weg, maar vind het gewoon erg lastig dat ik niet zelf kan opstappen. Dus ik wil dat dat verandert.

Ik ga over een week met een krukje aan de slag en zal kijken hoe dat gaat.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:11

Mijn pony had dit ook. Ik heb het opstappen gewoon heel vaak geoefend zonder daarna te gaan rijden ofzo. Ik deed geen zadel op, meestal ook geen hoofdstel om. En dan met krukje. Eerst leren stilstaan terwijl ik naast haar stond (in opstijghouding zeg maar, zo nu en dan een beetje springen). Belonen als ze braaf was natuurlijk. En dan leren stilstaan terwijl ik naast haar op het krukje stond. En uiteindelijk klom ik erop (eerst zonder zadel, dat gaat heel makkelijk) en kreeg ze direct een snoepje. Toen ze dat eenmaal doorhad, was ze superbraaf met opstijgen. Ik gebruikte altijd een krukje, stapte op, ging goed zitten en gaf een snoepje. Ze at het snoepje en daarna stapten we weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:13

Kijk op facebook even op simplehorsenl, daar heb ik wat filmpjes geplaatst over het werken met pressure-release. Daarmee heb ik ook een paard die angstig was met opstappen weer ontspannen gekregen :)