Paard struikelt vaak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JanaxDotty

Paard struikelt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:06

ik heb een irish cob merrie van 7 staan maar ze struikelt vaak, hoe zou dat komen? Of is het gewoon omdat ze grote hoeven heeft :P ? (ze heeft geen hoefijzers) Wat ik ook merk is dat als ze in de manege mee in de les loopt tussen de andere paarden ze veel vaker en sneller struikelt.
Laatst bijgewerkt door JanaxDotty op 21-06-16 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Paard struikelt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:07

Tja, daar is geen zinnig woord over te zeggen.
Ze kan struikelen omdat ze niet actief doorloopt, maar ze kan ook struikelen omdat ze iets mankeert.
Laat er eens goed naar kijken, niemand kan je via internet advies geven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:08

Is ze sloom met rijden? Misschien struikelt ze omdat ze te traag loopt. Je kan proberen om haar meer door te laten lopen en dat te oefenen met tempwisselingen.

Ik hoop dat het dan beter gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:31

Ja het kan inderdaad komen doordat ze te grote hoeven heeft. Hoe groter die dingen zijn hoe zwaarder en hoe slofferiger het paard. Manegepaarden sloffen snel doordat ze door onervaren ruiters en steeds weer andere ruiters gereden worden. Een goede smid zou het probleem eens kunnen bekijken. De stand hoeft niet veranderd te worden om toch de vorm en grootte van de hoef aan te pakken. Het gaat niet in een keer en duurt soms meer dan een jaar maar het kan zeker.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:35

PSSM test doen..

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:12

Hoefsmid? Meer voorwaarts rijden? Meer laten opletten? En anders laten onderzoeken of ze niks mankeert.

Indygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:22

Mijne deed dit ook enorm vaak, wat blijkt nu. Haar pezen achter waren heel slecht en pijnlijk waardoor ze bijna al haar gewicht voor op haar voorhand plaatste. Zeker laten na kijken voor mijne was het helaas al te laat en hebben we haar veel te vroeg moeten verliezen

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:44

spicegirl schreef:
PSSM test doen..

Wat heeft dit te maken met het vele struikelen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:48

Goof schreef:
Tja, daar is geen zinnig woord over te zeggen.
Ze kan struikelen omdat ze niet actief doorloopt, maar ze kan ook struikelen omdat ze iets mankeert.
Laat er eens goed naar kijken, niemand kan je via internet advies geven.

En dan bij kundige personen, die er verstand van heeft, dus dierenarts van paardenkliniek, goede kundige hoefsmid, goede kundige fysiotherapeut/Dryneedling.

En net wat goof zegt, dit is via internet hier geen optie kwa advies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:50

Struikelen is vaak een teken van HKO, mee naar een goede kliniek, testen en eventueel foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:07

Struikelen kan ook heel goed komen door hoeven welke net wat te lang zijn waardoor ze de voet niet mooi kan afwikkelen. Hierdoor zetten ze de hoef op de teen waarbij de voet voorover klapt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:45

Danseresje-struikelen is een van de vele verschijnselen..

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:12

Dit is een probleem dat heel erg veel oorzaken kan hebben. Het zou kunnen dat het tijd is om de hoefsmid weer een keer te laten komen. Of dat je haar niet actief genoeg voorwaarts rijdt. Of dat ze in de lessen zo druk bezig is met wat de andere paarden aan het doen zijn dat ze niet goed oplet waar/hoe ze haar voeten neerzet. Of het zou simpelweg de bodem van de rijbak kunnen zijn die zwaarder is dan waar je normaal gesproken rijdt. Conclusie; hier valt via het internet niets concreets over te zeggen. Je kunt natuurlijk wel altijd de suggesties die in dit topic gegeven worden nalopen en hopelijk sommigen uitsluiten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:16

In het geval van een Fjord die ik heb gekend, was de oorzaak niet zo fijn. Het begon met wel eens struikelen. Nu was het niet zo'n vlotte en we dachten eerst dat het een beetje een sulletje was.
Maar het bleef niet bij af en toe. Het werd steeds vaker, dus toch maar naar laten kijken. Bleek in de voorbenen artrose te hebben, terwijl het lieve dier nog niet zo oud was!
Arme Fjord kon op een gegeven moment niet meer fatsoenlijk lopen en is ingeslapen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:36

Foto's van de grote hoeven of een filmpje van het lopen zouden goed helpen voor de beeldvorming. Misschien is hij simpelweg niet actief genoeg :)

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:29

misschien heeft ze ergens last van?

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:32

hou je haar ook enthousiast? dus veel variaties in het rijden en niet alleen maar rondjes in de bak maar ook tempowisselingen en figuren rijden
want struikelen kan ook zijn dat je paard niet oplet en maar wat rondsjokt dus je moet hm oplettend houden door wat ik hierboven dus zij

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:35

Het kan zijn dat ze niet helemaal bij de les is tijdens het rijden. Bij mij op stal was er een fries die soms gewoon vol viel, omdat hij over zijn eigen hoeven struikelde terwijl de ruiter er gewoon op zat. Je moest echt zijn aandacht erbij houden anders ging het mis.

spider1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:17

Struikelen is vaak één van de eerste symptomen die opvalt bij pssm. sluit dit dus zeker niet uit

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:31

Als je zegt dat ze te grote hoeven heeft dan kan dat dus echt wel eens het geval zijn, de meeste smeden laten de hoeven van een tinker of elk koudbloed vaak te groot, uit ervaring weet ik dat dat vaak 2 tot 3 maten kleiner kan worden.

Kan ook zijn dat jou tinker totaal op de voorhand loopt, is ook vaak bij zwaardere rassen, ze zijn erg breed van voren en als je ze niet juist traint blijven ze op de voorhand hangen , ook erg zwaar in de hand en daardoor gaan ze struikelen, miss eens les nemen in het recht richten/ gymnastiseren, geloof me daar word hij echt beter van en zal het struikelen ook over gaan, leer je paard te dragen, is ook beter voor zijn lichaam, maar zou eerst eens een goeie bekapper er naar laten kijken, je mag me ook foto,s via pb sturen, ik bekap al 15 jaar tinkers

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:38

Ik heb precies hetzelfde gehad met een merrie. Ook constant struikelen. We hebben toen foto's van haar benen gemaakt en bleek dat ze volzaten met artrose.

Ik zou het beestje dus even goed door de medische molen halen :j

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:58

onderzoek laten doen (: