Martingaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 11:33

Ik verzorg een fjord, met rijden gaat het eigenlijk steeds beter als je alleen met haar rijd, zodra er andere paarden bij zijn is ze niet te houden, voorop gaat nog, maar er zijn ook nog weleens andere paarden bij en die kunnen ook niet achterop. Als je dus tussenin rijdt of achterop is ze niet te houden en gaat ze gewoon door het bit heen. Zou een martingaal de oplossing zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:53

Nee, een martingaal werkt indien juist afgesteld uitsluitend als het paard het hoofd extreem hoog brengt. Een martingaal is geen noodrem en versterkt de bitwerking ook niet.
Vraag je instructeur er extra aandacht aan te besteden, en probeer het zonder hulpmiddelen op te lossen. De enige juiste manier is en blijft toch je zit.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 11:55

ja maar er wordt alleen maar priveles mee gereden dus ik denk dat je er niet echt meer aandacht aan kan geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:56

Tja, autorijden leer je ook niet op alleen een lege parkeerplaats, dus als je dit probleem serieus aan wilt pakken zul je toch echt een bak met meerdere paarden aan willen pakken.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 15:32

Maar in een bak is het eigenlijk geen probleem, het probleem is meer buiten, dan is ze toch al wat feller, dus met andere paarden helemaal.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:43

Ik denk dat het belangrijkste is, dat je zelf goed blijft ontspannen... Ook al trekt ze hard, niet terugtrekken, maar met je been duidelijk maken dat ze zich op lopen moet concentreren, en niet op je hand. Wanneer ze dan sneller gaat, een vriendelijk en kort ophoudinkje geven. Als ze daar niet op reageerd, het ophoudinkje herhalen, net zo lang tot ze wel reageerd. Absoluut niet terug trekken!! Dat wint zij namelijk, en dan ben je nergens.

Als je hier net mee begint, heb je kans dat het voor geen meter werkt, en ze alleen maar sneller gaat lopen. Laat maar lekker lopen dan, zolang jij ontspant zal ze ook vanzelf zelf gaan ontspannen, en dus rustig lopen.

Dus de volgende keer dat ze gaat trekken is alles waar jij op moet letten:
ONTSPANNEN ONTSPANNEN ONTSPANNEN ONTSPANNEN.
En dat is moeilijker dan het lijkt...

succes!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:11

oke, een martingaal is om het hoofd laag te houden, maar als die Fjord zijn hoofd omhoog doet dan is het einde zoek volgens mij. Een martingaal is zo`n slecht idee nog niet volgens mij.

clitia schreef:
Absoluut niet terug trekken!! Dat wint zij namelijk, en dan ben je nergens.


Mee eens, als het om kracht gaat verlies je altijd !

Ik rijd zelf altijd buiten met een martingaal. heb een super braaf paard, maar mocht hij ooit eens verschieten en zijn hoofd omhoog doen, dan ben ik blij dat ik die martingaal om heb gedaan, want dat is het binnen 3 sec. gecorrigeerd. Heb dat ding dus standaard bij een buitenrit bij Peru om zijn nek hangen. Voorkomen is beter dan genezen..... toch ?