Voorwaarts

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

Voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 15:04

Hallo!
Gister met rijden;
Ik reed gister op een pony (vd manege) die nogal sloom was...
Het probleem was voornamelijk bij de stap en de draf. Als ik begin, wil ik altijd een snelle reactie op mijn been. Ik heb namelijk geleerd; actie = reactie. Ik druk me been aan, als ze niet reageert, druk ik nog iets. En als ze daarop niet reageert, geef ik een tik. Ik heb gister vaak genoeg been gegeven en veel zweep! Me instructrice zei; dat als ze niet reageert op de zweep, dat ik haar een hardere tik moet geven. En dat hielp. maar om een uur harde tikken uit te delen, is niet echt fijn..

Filmpje;
Ik heb dernet een heel interessant filmpje bekeken over hoe je de druk weghaalt met je been en als het paard niet reageert, weer druk geven. Als ze luistert, de druk eraf halen. En dit lijkt me een goed idee om ook maar eens mee te oefenen! MAAR...

Het probleem;
Ik denk zelf dat het vooral ligt aan m'n been. Ik heb de neiging om vaak been te geven , waardoor het voor de pony en voor mij erg vermoeiend wordt. En als er een moment is dat ik geen been geef, dan gaat ze van draf naar stap, van galop naar draf. De defenitie van de druk met je been afhalen en druk te geven met je been is voor mij wel een beetje verwarrend.

Ik zou graag een antwoord ontvangen!

melanymella

Re: Voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 08:31

iemand??

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:38

Nou het is goed dat je er aan wil werken. Maar manege paarden hebben over het algemeen weinig reactie op het been dus het is zeker niet prettig maar een tik geven werkt wel. Wat je dan niet moet vergeten is het belonen! Als die ook maar iets kwa reactie geeft op je bene goed belonen en probeer er bij te praten en dus stem hulpen te geven

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:25

Ik weet niet hoe vrij jullie zijn in je lessen maar als een paard wat traag aan het been is dan werkt veel overgangen maken vrij snel. Stap, draf paar passen en stappen en weer draven. Paard wordt dan vanzelf alert en dan heb je vrij snel resultaat. Nadeel is dat het een manegepaard is dus dat zul je zeker in het begin toch wel wat blijven houden.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:32

Paarden weten heel goed wie er op hun rug zit, vooral manege paarden. Als jij in het begin heel consequent bent (drijven, niet luisteren tik, nog niet luisteren hardere tik), dan zal het paard aan het eind van het uur veel beter luisteren. Veel drijven zonder resultaat is altijd funest. Dus als het paard versnelt been eraf.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:36

toen ik nog op de manege/vereniging reed ging de eerste 5-10 minuten heel veel overgangen maken. En zeeer consequent zijn in je hulpen. Been aanleggen - drukken met je been - een tik met de zweep icm druk van je been. Dan ging hij in draf, maakte me niet druk hoe actief die draf was: draf is draf op dat moment. Valt hij er uit of ik zette hem zelf na een paar passen weer terug en weer mijn stappen: aanleggen - drukken- tik en beendruk (niet schoppen!). Afhankelijk van het paard, maar die ik reed had na 5 keer wel door dat ik heel consequent was dus kreeg steeds eerder reactie. Ik mocht hem daarna steeds vaker rijden, omdat ik er steeds sneller reactie uit kreeg dus dan kan je ook daarna meer doen. Ik reed wel op een manege/vereniging waar je vrij los gelaten werd, er waren wel oefeningen maar als je paard nog niet goed reageerde kon je daar gewoon verder mee gaan.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:40

De kunst is inderdaad zodra het paard reageert op jou been, dus voorwaartser gaat, dat je dan de druk van je been afhaalt. Met andere woorden; benen weg van due buik en niet meer aanraken.
Zodra het paard weer langzamer gaat, leg je je been pas weer aan tegen het paard.

Als jij constant blijft drijven zoals je nu aangeeft, snapt het paard niet dat dit betekent dat hij voorwaartser moet. Het drijven blijft dan ook doorgaan als hij versneld, dus zal hij de link tussen drijven = voorwaartser onmogelijk kunnen snappen.

Als jij stopt met drijven als hij voorwaartser gaat is dat een beloning. Het paard denkt; voorwaartser betekent die vervelende druk van die benen weg. Dan gaat hij snappen dat hij bij het geven van been (dus druk) voorwaartser moet, zodat jij de druk weer wegneemt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:47

Het eraf halen van je been bij goede reactie is wel belangrijk... een paard wat je constant aan het drijven/duwen etc. bent wordt ongevoelig voor je been... en dan raak je dus alleen maar verder in de problemen.
Dus zeker niet blijven drijven om haar in het gevraagde tempo te houden. Je stelt een vraag en paard geeft daar antwoord op... en dan hoef je dus niet elke meter die vraag te herhalen. Als er geen antwoord komt dan stel je de vraag wat strenger... dus dan even die tik... en als het antwoord er is beloon je.

Zoals de anderen ook aangeven wel zeer consequent blijven en overgangen vragen. Als paard uit de draf of galop valt... gewoon weer opnieuw overgang maken (en wel gewoon netjes) een overgang maken kost energie en is training dus gewoon blij zijn dat je nog een overgang kan maken ;)

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:42

Veel overgangen rijden. tja, het blijft lastig met een manege paard aangezien er ook veel andere op rijden.