Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xchey schreef:Ik had dat ook, inmiddels is hij hartstikke rustig. Ik weet niet of het werkt voor jou, maar ik ging gewoon even stappen na de galop, dan werd hij weer rustig. Ik kon steeds iets korter stappen tot hij kalm was, tot het helemaal niet meer nodig was. Ook vaker wat kortere stukken gegaloppeerd, zodat galopperen 'normaal' was en hij er niet meer heet van werd. Oefeningen rijden na de galop kan misschien helpen, maar vaak zit de energie gewoon te hoog en bij mij werd het van oefeningen rijden eerder erger
Koper schreef:Klinkt alsof je paard balans mist. Als je galoppeert, galoppeer dan eens 1 of 2 passen, en dan een overgang terug rijden. Zo voorkom je dat het paard op de voorhand stort en gaat racen.
Het aantal passen kun je gaandeweg uitbreiden. Het is een kwestie van leren voelen of je paard wel of niet op vier benen onder je loopt.
quickie schreef:Sommige paarden vinden de galop ook erg fijn omdat ze dan niet aan het werk hoeven. Ik begrijp dat ze gewoon los gaat, zelf tempo bepaald en op de voorhand gaat. Probeer aan te galloperen op de volte bijvoorbeeld volte bij C. Spring op X aan in de galop. Door de bochten kan ze niet gaan crossen en neem haar dan op C weer terug. Dit kun je steeds verder uitbreiden.
haffylover schreef:corrigeren en zet haar eens in een oefening na de galop. Wij hadden een haflinger die dat ook deed, Daar werkte het goed om na de galop een oefening in te zetten. volte sluiten/openen of slangen volte. Gebroken lijnen. Partoon doorbreken en consequent blijven. Gewoon creatief zijn.
doe je altijd rond het zelfde punt galopperen? En dan bedoel ik als je bijv, een half uurtje traint na ongeveer 15min standaard galop. Dit kan ook de oorzaak zijn omdat je paard dan weet van oww ja is zo ver nou komt het galop gedeelte. Probeer desnoods een heel vroeg in de training al de galop in te zetten of soms gewoon eens helemaal geen galop in de training
Calanthe schreef:dat met voltes rijden deed ik ook, maar dan gooit ze haar hoofd in de lucht en wil ze gaan rennen. dan zette ik haar op een volte halve baan maar zodra we dan weer rechtuit rijden en ze begint weer te rennen trekt ze vanzelf weer op een volte. ik heb een soort voor geprogrammeerd paard haha. maar deze techniek werkt dus helaas niet zo goed voor mijIk rij ook op zo'n pony
Als ik voel dat ze hard wil (in het begin was dit erger dan nu) Zet ik haar eerst op een volte. Ik galoppeer dan zolang dat ze een rustig tempo heeft. Als ze een rustig tempo heeft ga ik rechtuit. Als ze al bij de lange zijde gaat crossen neem ik dr weer op een volte.
Na de galop is ze behoorlijk een dribbelpaard (geweest, soms doet ze het nog). Dan ga ik op de A-C lijn stilstaan. Achterwaarts of gewoon even stilstaan, even stappen aan de binnenhoefslag en daarna weer aandraven als ze nog steeds dribbelt dan ga ik (kleine) voltes rijden of figuren. Heeft (tenminste bij mij) echt geholpen!
lauralotr schreef:haffylover schreef:corrigeren en zet haar eens in een oefening na de galop. Wij hadden een haflinger die dat ook deed, Daar werkte het goed om na de galop een oefening in te zetten. volte sluiten/openen of slangen volte. Gebroken lijnen. Partoon doorbreken en consequent blijven. Gewoon creatief zijn.
doe je altijd rond het zelfde punt galopperen? En dan bedoel ik als je bijv, een half uurtje traint na ongeveer 15min standaard galop. Dit kan ook de oorzaak zijn omdat je paard dan weet van oww ja is zo ver nou komt het galop gedeelte. Probeer desnoods een heel vroeg in de training al de galop in te zetten of soms gewoon eens helemaal geen galop in de training
heb vandaag geen galop in mijn training gedaan en ze was al een stuk rustiger, heb je ook enig idee van hoe ik haar zo rustig houd als ik langzaam weer stukjes wil galopperen zonder dat ze erg heet wordt?
Calanthe schreef:En wat als je haar gewoon midden in het galopperen stil laat staan? (dan steek je even over, ga je gewoon stil staan) En pas stappen/draven/galopperen als jij dat wil?
lauralotr schreef:Calanthe schreef:dat met voltes rijden deed ik ook, maar dan gooit ze haar hoofd in de lucht en wil ze gaan rennen. dan zette ik haar op een volte halve baan maar zodra we dan weer rechtuit rijden en ze begint weer te rennen trekt ze vanzelf weer op een volte. ik heb een soort voor geprogrammeerd paard haha. maar deze techniek werkt dus helaas niet zo goed voor mijIk rij ook op zo'n pony
Als ik voel dat ze hard wil (in het begin was dit erger dan nu) Zet ik haar eerst op een volte. Ik galoppeer dan zolang dat ze een rustig tempo heeft. Als ze een rustig tempo heeft ga ik rechtuit. Als ze al bij de lange zijde gaat crossen neem ik dr weer op een volte.
Na de galop is ze behoorlijk een dribbelpaard (geweest, soms doet ze het nog). Dan ga ik op de A-C lijn stilstaan. Achterwaarts of gewoon even stilstaan, even stappen aan de binnenhoefslag en daarna weer aandraven als ze nog steeds dribbelt dan ga ik (kleine) voltes rijden of figuren. Heeft (tenminste bij mij) echt geholpen!daarbij, als ik haar wil laten galopperen tot ze een rustig tempo heeft, blijft ze maar hard rennen. het lijkt bijna alsof ze niet rustig KAN galopperen..