Paard wil na de galop steeds harder

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lauralotr

Paard wil na de galop steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 23:18

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op bokt maar ik kom hier puur omdat ik een probleem heb met mijn leasepaard Ik rijd nu een KWPN merrie van 8 jaar. En in het begin van het rijden gaat het prima, ze loopt heel mooi nageeflijk, maar als ik eenmaal een gallopje heb gedaan, waarbij ze meestal zo hard mogelijk wil crossen en af en toe haar hoofd in de lucht gooit en alle kanten op wil, krijg ik haar niet meer rustiger. Als ik haar dan terugneem vanuit de galop blijft ze trekken en wil ze verder crossen. Ook als ik haar een paar passen rustig en aan de teugel heb, probeert ze steeds weer te versnellen. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Ik zal morgen proberen een bontje onder het zadel te doen, omdat die misschien niet helemaal goed op haar rug ligt. Maar ik vrees dat dat het probleem niet is. Ze doet dit echt alleen als ik een stukje heb gegaloppeerd. Hopelijk hebben jullie een antwoord voor mij, want ik zit er wel een beetje mee omdat ik haar graag in een ontspannen houding en een rustige galop en draf zou willen zien.

Groetjes!

haffylover

Re: Paard wil na de galop steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:26

corrigeren en zet haar eens in een oefening na de galop. Wij hadden een haflinger die dat ook deed, Daar werkte het goed om na de galop een oefening in te zetten. volte sluiten/openen of slangen volte. Gebroken lijnen. Partoon doorbreken en consequent blijven. Gewoon creatief zijn.

doe je altijd rond het zelfde punt galopperen? En dan bedoel ik als je bijv, een half uurtje traint na ongeveer 15min standaard galop. Dit kan ook de oorzaak zijn omdat je paard dan weet van oww ja is zo ver nou komt het galop gedeelte. Probeer desnoods een heel vroeg in de training al de galop in te zetten of soms gewoon eens helemaal geen galop in de training

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:29

Ik had dat ook, inmiddels is hij hartstikke rustig. Ik weet niet of het werkt voor jou, maar ik ging gewoon even stappen na de galop, dan werd hij weer rustig. Ik kon steeds iets korter stappen tot hij kalm was, tot het helemaal niet meer nodig was. Ook vaker wat kortere stukken gegaloppeerd, zodat galopperen 'normaal' was en hij er niet meer heet van werd. Oefeningen rijden na de galop kan misschien helpen, maar vaak zit de energie gewoon te hoog en bij mij werd het van oefeningen rijden eerder erger

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 23:33

xchey schreef:
Ik had dat ook, inmiddels is hij hartstikke rustig. Ik weet niet of het werkt voor jou, maar ik ging gewoon even stappen na de galop, dan werd hij weer rustig. Ik kon steeds iets korter stappen tot hij kalm was, tot het helemaal niet meer nodig was. Ook vaker wat kortere stukken gegaloppeerd, zodat galopperen 'normaal' was en hij er niet meer heet van werd. Oefeningen rijden na de galop kan misschien helpen, maar vaak zit de energie gewoon te hoog en bij mij werd het van oefeningen rijden eerder erger

klopt, dat idee heb ik dus ook. maar dat stukjes stappen na de galop is wel een idee. heb in ieder geval weer genoeg oefenmateriaal! bedankt allebij

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:00

Tijdje stappen na galop werkte perfect bij mij!!! Isaa was toen ik haar net kreeg ook vrij onrustig maar dit hielp als een malle

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:05

Klinkt alsof je paard balans mist. Als je galoppeert, galoppeer dan eens 1 of 2 passen, en dan een overgang terug rijden. Zo voorkom je dat het paard op de voorhand stort en gaat racen.

Het aantal passen kun je gaandeweg uitbreiden. Het is een kwestie van leren voelen of je paard wel of niet op vier benen onder je loopt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:54

Sommige paarden vinden de galop ook erg fijn omdat ze dan niet aan het werk hoeven. Ik begrijp dat ze gewoon los gaat, zelf tempo bepaald en op de voorhand gaat. Probeer aan te galloperen op de volte bijvoorbeeld volte bij C. Spring op X aan in de galop. Door de bochten kan ze niet gaan crossen en neem haar dan op C weer terug. Dit kun je steeds verder uitbreiden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:57

Koper schreef:
Klinkt alsof je paard balans mist. Als je galoppeert, galoppeer dan eens 1 of 2 passen, en dan een overgang terug rijden. Zo voorkom je dat het paard op de voorhand stort en gaat racen.

Het aantal passen kun je gaandeweg uitbreiden. Het is een kwestie van leren voelen of je paard wel of niet op vier benen onder je loopt.

Zo ben ik het ook aan het oplossen, op de linkerhand gaat het wat beter dan op de rechterhand. Naja, eigenlijk kan ik op links nu gewoon normaal galopperen en gaat het op rechts langzaam aan steeds beter, heb ook mijn zadel na laten kijken, nu die aangepast is gaat het sowieso een stuk beter! Misschien is dat ook handig om te laten doen, zou ik even bespreken met de eigenaar van het paard...

Ik oefen dit op de grote volte, zodat ik haar ook makkelijker in de juiste galop kan krijgen tussen de passen door.

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:16

quickie schreef:
Sommige paarden vinden de galop ook erg fijn omdat ze dan niet aan het werk hoeven. Ik begrijp dat ze gewoon los gaat, zelf tempo bepaald en op de voorhand gaat. Probeer aan te galloperen op de volte bijvoorbeeld volte bij C. Spring op X aan in de galop. Door de bochten kan ze niet gaan crossen en neem haar dan op C weer terug. Dit kun je steeds verder uitbreiden.

dat is ook een goeie! thanks iedereen

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:19

haffylover schreef:
corrigeren en zet haar eens in een oefening na de galop. Wij hadden een haflinger die dat ook deed, Daar werkte het goed om na de galop een oefening in te zetten. volte sluiten/openen of slangen volte. Gebroken lijnen. Partoon doorbreken en consequent blijven. Gewoon creatief zijn.

doe je altijd rond het zelfde punt galopperen? En dan bedoel ik als je bijv, een half uurtje traint na ongeveer 15min standaard galop. Dit kan ook de oorzaak zijn omdat je paard dan weet van oww ja is zo ver nou komt het galop gedeelte. Probeer desnoods een heel vroeg in de training al de galop in te zetten of soms gewoon eens helemaal geen galop in de training

heb vandaag geen galop in mijn training gedaan en ze was al een stuk rustiger, heb je ook enig idee van hoe ik haar zo rustig houd als ik langzaam weer stukjes wil galopperen zonder dat ze erg heet wordt?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:25

Ik rij ook op zo'n pony :)
Als ik voel dat ze hard wil (in het begin was dit erger dan nu) Zet ik haar eerst op een volte. Ik galoppeer dan zolang dat ze een rustig tempo heeft. Als ze een rustig tempo heeft ga ik rechtuit. Als ze al bij de lange zijde gaat crossen neem ik dr weer op een volte.
Na de galop is ze behoorlijk een dribbelpaard (geweest, soms doet ze het nog). Dan ga ik op de A-C lijn stilstaan. Achterwaarts of gewoon even stilstaan, even stappen aan de binnenhoefslag en daarna weer aandraven als ze nog steeds dribbelt dan ga ik (kleine) voltes rijden of figuren. Heeft (tenminste bij mij) echt geholpen!

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:29

Calanthe schreef:
Als ik voel dat ze hard wil (in het begin was dit erger dan nu) Zet ik haar eerst op een volte. Ik galoppeer dan zolang dat ze een rustig tempo heeft. Als ze een rustig tempo heeft ga ik rechtuit. Als ze al bij de lange zijde gaat crossen neem ik dr weer op een volte.
Na de galop is ze behoorlijk een dribbelpaard (geweest, soms doet ze het nog). Dan ga ik op de A-C lijn stilstaan. Achterwaarts of gewoon even stilstaan, even stappen aan de binnenhoefslag en daarna weer aandraven als ze nog steeds dribbelt dan ga ik (kleine) voltes rijden of figuren. Heeft (tenminste bij mij) echt geholpen!
dat met voltes rijden deed ik ook, maar dan gooit ze haar hoofd in de lucht en wil ze gaan rennen. dan zette ik haar op een volte halve baan maar zodra we dan weer rechtuit rijden en ze begint weer te rennen trekt ze vanzelf weer op een volte. ik heb een soort voor geprogrammeerd paard haha. maar deze techniek werkt dus helaas niet zo goed voor mij :( daarbij, als ik haar wil laten galopperen tot ze een rustig tempo heeft, blijft ze maar hard rennen. het lijkt bijna alsof ze niet rustig KAN galopperen..

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:36

En wat als je haar gewoon midden in het galopperen stil laat staan? (dan steek je even over, ga je gewoon stil staan) En pas stappen/draven/galopperen als jij dat wil?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:20

lauralotr schreef:
haffylover schreef:

heb vandaag geen galop in mijn training gedaan en ze was al een stuk rustiger, heb je ook enig idee van hoe ik haar zo rustig houd als ik langzaam weer stukjes wil galopperen zonder dat ze erg heet wordt?

Ik heb bij mij haflinger toen gedaan steeds kleine stukje dus mijn doe om bijv alleen tussen a en b te galopperen maar zo gauw ze harder wil meteen terug corrigeren en naar draf en aan werk zetten met figuren. Ik weet dat mijn haflinger juist ontspant als ik hem aan werk zet met redelijk simpele figuren. En als merk dat die rustig is. Probeer ik telkens weer opnieuw weer een klein stukje en als ze dan rustig blijf ook belonen de stukken die goed gaan. ik doe dat max 2 tot 3 keer anders viel ze weer terug in patroon en veel afwisselen soms wel galop soms geen galop en zo moet je kijken hoe het gaat en zien of je kan uitbouwen.

Mijn gulde regel was ging ze harder dan weer helemaal op nieuw beginnen eerst ontspanning en rust en dan een paar pasjes galop proberen.

en train met heel veel overgangen en tempo wisselingen

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 11:30

Calanthe schreef:
En wat als je haar gewoon midden in het galopperen stil laat staan? (dan steek je even over, ga je gewoon stil staan) En pas stappen/draven/galopperen als jij dat wil?

dat zou wel kunnen maar als ik dan weg rijd is het probleem dat ze geen ontspannen draf wil aannemen en ik wil haar dan niet teveel in haar mond zitten. dus dan probeer ik haar terug te rijden met mijn zit en af en toe ophoudingen maken maar dan draaft ze alsnog onder mij weg

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:50

Gewoon weer stil gaan staan, als ze onder je weg draaft terugnemen in stap :)
Als ze begint te dribbelen in stap stil laten staan.
Is ze verder wel gezond?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:03

lauralotr schreef:
Calanthe schreef:
dat met voltes rijden deed ik ook, maar dan gooit ze haar hoofd in de lucht en wil ze gaan rennen. dan zette ik haar op een volte halve baan maar zodra we dan weer rechtuit rijden en ze begint weer te rennen trekt ze vanzelf weer op een volte. ik heb een soort voor geprogrammeerd paard haha. maar deze techniek werkt dus helaas niet zo goed voor mij :( daarbij, als ik haar wil laten galopperen tot ze een rustig tempo heeft, blijft ze maar hard rennen. het lijkt bijna alsof ze niet rustig KAN galopperen..

Klinkt een alsof ze weinig balans heeft (in galop), waardoor ze hard gaat rennen omdat ze anders bang is om om te vallen. Denk aan heel langzaam fietsen, dan is het ook moeilijker om recht te blijven dan wanneer je harder gaat ;)
Ik ben nu met mijn pony hiermee bezig en ik moet ervoor zorgen dat ze vertrouwen in mij krijg, dat ik haar rechtop houd, door haar (in ons geval) van de binnenschouder af te houden zodat ze niet naar binnen kiepert.
Misschien kun je een keer begeleiding hierbij krijgen?

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 13:13

Calanthe schreef:
Gewoon weer stil gaan staan, als ze onder je weg draaft terugnemen in stap :)
Als ze begint te dribbelen in stap stil laten staan.
Is ze verder wel gezond?

ja hoor,er mankeert niets aan, ze heeft ook nog plezier in het rijden

lauralotr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 16:52

Even een update:

Bedankt voor jullie meedenkende reacties!
Het probleem is opgelost maar stak heel anders in elkaar dan verwacht.
Mijn paard blijkt ontzettend gevoelig te zijn voor de hulpen die ik haar geef. Toen ik haar een paar maanden geleden reed merkte ik opeens dat ik mijn dijspieren ietwat aanspande. Hier reageerde ze heel snel op. Gelukkig let ik er nu op en heb ik mijn lieve, ontspannen paard weer terug! :)

Fijn weekend!

Bij deze nog een foto trouwens!