wat als ... je paard ervandoor gaat (buiten)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

wat als ... je paard ervandoor gaat (buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:33

Beste Bokkers,
Hoop dat het hier juist staat!
Ik heb wat schrik met het buiten rijden,mijn angst is niet zo zeer van ik ga eraf vallen en dit gaat pijn doen maar mijn angst is: wat als ik val en mijn paard gaat ervandoor? Of Heeft een paard eerder het idee van ik blijf bij mijn baasje omdat ik bang ben om alleen verder te gaan?
Hier zit ik dus ook constant mee in mijn hoofd als we buiten op stap gaan, zonder paardgenootje dan. Ik zorg altijd dat er iemand bij me is voor de gezelligheid en als ik dan toch al eens val haha.
wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ooit meegemaakt dat je viel buiten en wat gebeurde er toen?

Storm

Re: wat als ... je paard ervandoor gaat (buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:37

Het is per paard verschillend, het ene paard zal bij jou en/of het andere paard blijven en het andere zal naar huis rennen. En zelfs naar huis rennen is niet zeker als het paard de weg niet kent. Weinig over te zeggen dus.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:40

Ik verplaats dit topic van ED naar RT-V.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:45

Eh ja een keer thuis waarbij hij terug ging naar stal, en een keer ver weg waarbij hij gewoon weg gallopeerde :evaw:

Andere pony blijft overigens staan. Daarmee was ik gevallen met de fiets, waardoor ik haar los liet.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:47

Vanmorgen nog :) uiteindelijk pony weer gevangen door politie en omstanders, alles goed afgelopen dus.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:48

Mijn paardje vindt het niet tof als ik val, die komt snel terug bij me. Alleen zij is ook heel snel 'afgekoeld' na een schrikmoment of iets te enthousiast momentje. Sommige paarden blijven dan 'blind' en rennen dan gewoon door. Dat moet je echt inschatten bij je paardje zelf.
Ondertussen heb ik wel door wat ik moet doen als ze ergens van schrikt en wegrent: eerste paar meter/seconde even laten gaan, vervolgens (als de schrik al een beetje weg is) aangeven dat ze wel weer bij je mag komen en langzamer mag gaan. Ondertussen val ik er dus ook niet meer zo snel af ;)
Dat moet je dus echt per paard kijken! Hoe schrikt jouw paard normaal, bijvoorbeeld?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:34

Dat is bij mij gebeurt. Gelukkig heb ik altijd een telefoonnr. aan mijn zadel hangen. Duurde 15 minuten voordat de telefoon ging en iemand hem had gevangen. Rj vaak alleen, maar heb altijd een telefoonnr aan het paard hangen en mn mobiel op mijn eigen lijf ;-)

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:37

Mariett schreef:
Mijn paardje vindt het niet tof als ik val, die komt snel terug bij me. Alleen zij is ook heel snel 'afgekoeld' na een schrikmoment of iets te enthousiast momentje. Sommige paarden blijven dan 'blind' en rennen dan gewoon door. Dat moet je echt inschatten bij je paardje zelf.
Ondertussen heb ik wel door wat ik moet doen als ze ergens van schrikt en wegrent: eerste paar meter/seconde even laten gaan, vervolgens (als de schrik al een beetje weg is) aangeven dat ze wel weer bij je mag komen en langzamer mag gaan. Ondertussen val ik er dus ook niet meer zo snel af ;)
Dat moet je dus echt per paard kijken! Hoe schrikt jouw paard normaal, bijvoorbeeld?

Hij schrikt helemaal niet snel, en als hij schrikt is het 1 pas, of beetje achteruit gaan. Nu misschien maak ik me onterecht zorgen, vorige week schoot hij perongeluk los tijdens een sprong gewoon aan het touw en hij gekopieerde een rondje en kwam netjes terug. Ben gewoon nog wat onzeker :)

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:38

Suzan_bobar schreef:
Dat is bij mij gebeurt. Gelukkig heb ik altijd een telefoonnr. aan mijn zadel hangen. Duurde 15 minuten voordat de telefoon ging en iemand hem had gevangen. Rj vaak alleen, maar heb altijd een telefoonnr aan het paard hangen en mn mobiel op mijn eigen lijf ;-)

Ja dat heb ik gelukkig ook! Plaatje laten maken voor aan het zadel. Aan mijzelf zou ik beter ook doen haha!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:45

Die ik rijd peerd er ook vandoor. Daarom ga ik nooit alleen naar buiten ;)

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:46

Mijn merrie gaat er niet zo snel van door, ze gaat eerder in de achteruit of freeze als ze iets niet leuk vind. Als ze het doet, gaat ze niet ver. Over het algemeen naar het eerste stukje gras :+ en eenmaal toen ze erg hengstig (en vervelend) was blijf ze op een meter of 20 voor me op het pad lopen en wachtte op het einde op mij. :+

Als je het eng vind om naar buiten te gaan kun je altijd nog een handrem monteren. Als er dan wat gebeurd, heb je je paard snel weer stil.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:46

Ik ben er regelmatig afgevallen buiten, maar mijn pony's blijven staan of gaan gras eten in de buurt. Tot nu toe nog niet eerder gehad dat ze echt weg renden uit het zicht.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:48

Eén van mijn paarden staat na een paar stappen stil en gaat gewoon grazen :')

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:32

De enige keer dat ik buiten van een paard afgevallen ben, was het paard vastberaden om naar huis te rennen (terwijl wij met z'n drieen waren). Gelukkig was er een bruggetje waar het water vrij hard onderdoor stroomde, dooodeng natuurlijk :)
Toen bedacht ze dat ze toch maar beter bij haar maatjes kon blijven en is uit zichzelf teruggekomen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:36

Ik rijd altijd alleen buiten en ben er al vaak afgevallen, gelukkig komt ze altijd terug maar mij. Zelfs als ze echt flink geschrokken is.

Ze is er wel een keer tijdens een 'fotoshoot' los vandoor gegaan. Dat leek echt een uur te duren maar na een minuut ofzo kwam ze weer terug rennen. Ze heeft me toen wel een hartverzakking bezorgd hoor := Je verzorgpaard het bos in zien racen is niet grappig. Ze vind het bos heel leuk en ging dus niet eens richting huis, vind ze dan maar eens terug.
Maar gelukkig was echt weglopen dus niet haar bedoeling, dat past ook helemaal niet bij haar :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:38

Yacintha schreef:
Eén van mijn paarden staat na een paar stappen stil en gaat gewoon grazen :')

Die van mij ook :')