Geen ontspanning aanspringen galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie2012

Geen ontspanning aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 13:46

Beste Bokers,

Ik rij sinds mijn 25e paard. Een laatbloeier zullen we maar zeggen

Ik heb ergens een probleem ontwikkeld met het aanspringen in galop. Er is me nog nooit iets gebeurt tijdens het aanspringen maar toch bouw ik spanning op in mijn lijf, zo erg dat ik sinds een paar maanden geen enkel paard meer in galop krijg. En waarschijnlijk wringt daar ook meteen de schoen, ik raak gefrustreerd en onzeker omdat het gewoon niet lukt en dan gaat het natuurlijk helemaal niet!

Ik heb leren paardrijden op een manege waar ik 2 keer een half uurtje privéles heb gehad en toen in het zogenaamde koffieclubje werd geplaatst. Ik leerde het gaande weg wel werd mij verteld. Niet dus...
Tevens ben ik privélessen gaan volgen bij een kennis. Super goede instructrice die me echt super op weg hielp. Echter met het uitstappen op een banketstaaf manier gevallen en vinger ernstig gebroken. Dus even einde paardrijden.

Overgestapt naar een andere manege. Hier werd ik heel goed begeleid maar toch werd ik angstig in de groepsles.

Nu sinds een kleine 2 jaar weer in het zadel. Groepslessen gehad en om de week privélessen.
In de groep galopperen ging oké. Zolang we met z'n allen gingen, niks aan de hand. Moest ik alleen dan ging het iets lastiger. Maar het ging. Mijn instructrice van de groepsles stopte er mee en daarmee was voor mij het leuke rijden in de groep ook weg. Geen klik met de nieuwe instructrice.

Mijn privélessen op de manege aangehouden en ik kreeg de kans om een ongelooflijk lief paard te gaan bij rijden.

Sinds deze veranderingen kom ik dus niet meer in galop. Met mijn instructrice ben ik bezig om de ontspanning op te zoeken. Als ze al galop zegt verandert mijn houding, duik ik in elkaar. Trek mijn benen op en hou hem tegen aan de voorkant.

Ik ben niet bang, weet precies wat ik fout doe en wat ik zou moeten doen echter.... Het lukt niet!!!
Zit af en toe te huilen op het paard, vind het zo leuk en zo fijn om te rijden maar ik zit te klungelen als iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten.

Is er iemand die mij alsjeblieft de gouden tip kan geven om te ontspannen tijdens het aanspringen? Zodat ik weer kan genieten van een rondje galop?

Sorry voor het lange verhaal, het zit me echt heel hoog!!

dioni

Re: Geen ontspanning aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:58

Misschien zit les aan de longe?
Dan hoef je niet op het paard te letten alleen op jezelf.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:01

Aan de longe en zonder beugels en armen wijd, en dan stap, draf en galop. Je moet dan wel ontspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:03

Galop even laten voor wat het is.
Eerst werken aan totale ontspanning bij doorzitten met en zonder beugels.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:15

Zorgen dat je goed blijft ademen, dan kun je ook niet verkrampen. Misschien eerst eens blijven draven als je wil gaan galopperen, tot je weer de ontspanning hebt gevonden. En daarnaast niet te lang wachten met aangalopperen, dan heb je tijd om na te denken en spanning op te bouwen, gewoon zodra je weer ontspannen bent de hulpen geven en gaan met die banaan :j
Ik hoop dat je er snel weer van kunt genieten!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:26

Dit probleem hebben zoveel mensen, ga niet doorzitten, blijf lichtrijden en hou je paard actief, dan ga je rustig je binnenbaan wat naar voor, je buitenbeentje naar achter leggen en op je binnenbaan aanleggen naar de galop.
Door te blijven lichtrijden hou jeje zelf verplicht om door te blijven rijden en ademen en dus ontspannen in je overgang

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:29

En wat gebeurd er als je probeert vanuit stap aan te galopperen?

Ik rijd soms een paard wat erg hoog opgooit en er een flink tempo op na houd. (Tuigertype) Hierdoor is het moeilijk haar vanuit draf netjes en ontspannen aan te laten springen. Met haar galoppeer ik vanuit stap een aantal keer aan en probeer haar dan vanuit draf. Dan is de eerste 'ik wil hard in galop' er ook al vanaf en is het makkelijker vanuit draf, meer controle.
Laatst bijgewerkt door Sandyislief op 14-05-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:31

Aan de longe gaat het op zich best goed. Zonder teugels dan... zonder beugels durf ik niet zo goed... Maar toch eens doen!

Op de binnenhoefslag blijven rijden is een goede tip, ga ik zeker eens proberen.

Op mijn bij rijpaard laat ik de galop al een tijdje voor wat het is. Als het steeds niet lukt is het voor beide natuurlijk niet leuk. Paard snapt er natuurlijk op een gegeven moment niets meer van en dan word alles rommelig.

Het is allemaal een kwestie van ontspannen. Mijn hoofd weet dat maar mijn lijf doet iets anders!

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:33

knollentuin schreef:
Dit probleem hebben zoveel mensen, ga niet doorzitten, blijf lichtrijden en hou je paard actief, dan ga je rustig je binnenbaan wat naar voor, je buitenbeentje naar achter leggen en op je binnenbaan aanleggen naar de galop.
Door te blijven lichtrijden hou jeje zelf verplicht om door te blijven rijden en ademen en dus ontspannen in je overgang

Dank je voor de tip, ga ik zeker proberen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:34

Grrr autocorrect, binnenbaan- binnenbeen....

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:37

knollentuin schreef:
Grrr autocorrect, binnenbaan- binnenbeen....

Haha, moest een paar keer lezen maar snapte het!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:54

Het gaat er om dat je echt je binnenheup naar voren brengt, vandaaruit gaat je paard de connectie maken naar aangalloperen

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:00

En als je nu aan de longeerlijn gaat en je instructie het paard laat aangalopperen? Zo kun jij je focussen op je houding en je ontspanning. Achteroverzitten, benen aanleggen, liedje zingen... Misschien geeft een touwtje om de hals van het paard je ook wat meer zekerheid. En als dat goed en ontspannen gaat, zou ik zelf proberen aan te springen.

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 17:04

knollentuin schreef:
Het gaat er om dat je echt je binnenheup naar voren brengt, vandaaruit gaat je paard de connectie maken naar aangalloperen

Zie.... Daar denk ik dus niet aan, vraag me niet waarom. Ga ik zeker op letten. Dank je wel!

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 17:06

Pollewop113 schreef:
En als je nu aan de longeerlijn gaat en je instructie het paard laat aangalopperen? Zo kun jij je focussen op je houding en je ontspanning. Achteroverzitten, benen aanleggen, liedje zingen... Misschien geeft een touwtje om de hals van het paard je ook wat meer zekerheid. En als dat goed en ontspannen gaat, zou ik zelf proberen aan te springen.

Dit hebben we een aantal keer gedaan. Dan gaat het op zich goed. Totdat ik het zelf moet doen, ik in mijn hoofd heel rustig ben maar mijn lichaam toch echt zijn eigen gang gaat...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:07

Charlie2012 schreef:
knollentuin schreef:

Zie.... Daar denk ik dus niet aan, vraag me niet waarom. Ga ik zeker op letten. Dank je wel!

Ws denk je daar niet aan omdat het je niet geleerd is, denk ik zomaar

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 17:11

Zie.... Daar denk ik dus niet aan, vraag me niet waarom. Ga ik zeker op letten. Dank je wel![/quote]

Ws denk je daar niet aan omdat het je niet geleerd is, denk ik zomaar[/quote]

Klopt! Ben blij met jullie tips! Nooit te oud om te leren! ☺️

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:31

En floep.... Daar ging ik in galop! *\o/*

Schrok er zelf van! Dus in plaats van spanning bij het aanspringen kon ik me even helemaal niet meer ontspannen.

Maar ook dat komt wel weer goed. Het genieten kan weer beginnen!

Bedankt voor de tips!

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:03

Charlie2012 schreef:
En floep.... Daar ging ik in galop! *\o/*

Schrok er zelf van! Dus in plaats van spanning bij het aanspringen kon ik me even helemaal niet meer ontspannen.

Maar ook dat komt wel weer goed. Het genieten kan weer beginnen!

Bedankt voor de tips!

En hoe gaat het nu?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:33

knollentuin schreef:
Dit probleem hebben zoveel mensen, ga niet doorzitten, blijf lichtrijden en hou je paard actief, dan ga je rustig je binnenbeen wat naar voor, je buitenbeen naar achter leggen en op je binnenbeen aandrijven naar de galop.
Door te blijven lichtrijden hou je jezelf verplicht om door te blijven rijden en ademen en dus ontspannen in je overgang

Helemaal mee eens. Het doorzitten alleen wekt waarschijnlijk al (te)veel spanning op bij jou. Als het paard goed aan de hulpen staat springt het ook aan als je blijft licht rijden en de goede galophulp geeft voor het aanspringen. Je laat a.h.w. je paard dan lekker in de galop "rollen".
Ah, ik zie al dat het beter gaat...

Charlie2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 20:04

Het gaat heel goed!

We zijn er achter gekomen dat mijn beugels, die al lang zaten, nog een gaatje langer goed werkt. Dan ga ik toch beter zitten. Veel, heelveel oefenen met doorzitten zonder ook maar aan de galop te denken.
Tevens kwamen we erachter dat ik door de spanning de galophulp veeeeeel te groot gaf waardoor de paardjes het niet meer begrepen.

Al met al zijn we er heel druk mee aan de slag gegaan en nu gaat het goed!