Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ilse_123 schreef:Je zegt het eigenlijk zelf al, ze wijkt uit omdat het wat makkelijker kan omdat de cavelleti wat smaller is, en er staan dan natuurlijk geen hoge staanders langs.
Ze zal voor de hindernis dan toch net een beetje scheef zijn waardoor ze kan uitbreken, dus nog meer oefenen om haar recht tussen je benen en teugels te houden. En inderdaad eerst oefenen met balken ernaast en die dan later weghalen.
Smalletjes springen zijn wel een hele goede oefening, je leert er goed en duidelijk van sturen wat in een parcours natuurlijk super belangrijk is..
Lusitana schreef:Moonlight, dat is dus ook precies wat je oefent door tussen pionnen te rijden...
Lusitana schreef:Wat je kunt doen om te oefenen is om tussen twee pionnen door te rijden in galop.
Of twee met water gevulde flessen of met zand gevulde laarzen, gewoon iets om te markeren.
Die zet je dan steeds dichter bij elkaar en later ook weer verder uit elkaar terwijl je toch het midden probeert te houden.
(Hetis das handig als je een assistent meeneemt die steeds het werk op de grond voor je kan doen).
Op een gegeven moment kun je tussen de pionnen een hindernis maken. En dan niet daarnaar kijken, gewoon je lijntje rijden.
Hierdoor leer je de aandacht leggen bij een goede rechte lijn te rijden ipv de gedachtegang van "daar ergens is een hindernis waar ik over moet komen".
Want het geheim zit ´m dus in het rijden van hele lijnen waar de hindernis toevallig op staat, en niet het aanrijden op de hindernis en niet verder kijken.
Moonlight17 schreef:Ooit op Horse and Country heb geleerd van Lucinda Green, Eventing Amazone en Instructeur. In de Eventing heb je vaak ook smalle hindernissen zonder aanleuning aan de zijkant. Paard voorwaarts houden en een soort van opsluiten in een tunnel. Met die tunnel bedoelt ze het paard opsluiten tussen je handen en benen. Zo kunnen ze vaak moeilijker wegschieten naar de zijkant. Zeker niet te vroeg in de verlichte zit gaan zitten en je handen naar voren steken, want dan gaan ze vaak alsnog op de rem of schieten ze er langs.
Moonlight17 schreef:Lusitana schreef:Moonlight, dat is dus ook precies wat je oefent door tussen pionnen te rijden...
Op een gegeven moment wil je het ook zonder pionnen doen. Ik probeer het een soort van te visualiseren dat mijn benen en handen die tunnel zijn. Maar om simpeler te beginnen zijn de pionnen natuurlijk makkelijker.
Lusitana schreef:!Ik heb gister op de barebackpad gereden en gestuurd met mijn zit en benen, heb de teugels nauwelijks nodig gehad. Heb daarbij jouw tip met de poortjes ook nog gebruikt!