Gogue gebruiken ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Gogue gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:46

Hallo hier ben ik weer 8-)
Zou het verstandig zijn om een gogue te gebruiken met mijn paard? Mijn paard (Xintje) loopt normaal mooi met haar hoofd naar beneden maar het gebeurd heel vaak ( te vaak ) dat ze haar hoofd omhoog houd. Er is dan geen sturen meer aan. Ben er vaak bijna van gevlogen zo: hoofd omhoog, galopperen en voor het hekken remmen! :') voor mijn eigen veiligheid zou ik een gogue gebruiken zodat ik haar beter kan tegen houden. Ik mag het eens gebruiken van een vriendin om uit te proberen.
Zou ik dit doen ?

sorry moes als het verkeerd staat

Qerty

Re: Gogue gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:48

Ik denk dat een instructeur je beter kan helpen dan hulpteugels..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:49

Nee, ik zou eerst nagaan waarom je paard zo met het hoofd omhoog loopt. Heeft ze pijn in haar mond, last van het bit, pijn in de rug, verkeerd liggend zadel e.d.? Is het iets rijtechnisch? Heeft er wel eens een meer ervaren ruiter opgereden en hoe ging dat?
Ik zou de oorzaak zoeken i.p.v. het hoofd omlaag dwingen zonder dat je weet waarom ze het doen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:53

Ik zou eerst e.e.a. uitsluiten en werken met een instructeur. Als alles is uitgesloten (pijn klachten, spierproblemen, niet passend tuig of bit, communicatiefout tussen jullie) dan pas zou ik aan hulpteugels beginnen.

Daarnaast zal dit probleem misschien al zo 'ontwikkeld' zijn dat hij de smaak te pakken heeft en het ook met hulpteugels zal gaan doen. Dus ik zou eerst nagaan waar het mis gaat en dat aanpakken,

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:56

Ze is heel onervaren onder het zadel, ze werd door de vorig eigenaar aleen maar met de koets gereden en misschien heel soms een rijden, en inderdaad er heeft al een veel meet ervaren ruiter op gereden en ze deed precies hetzelfde maar met hem ging ze niet galopperen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:00

Heb je les? Want ik zou echt zorgen dat je goede instructie krijgt. Of eventueel je pony tijdelijk door een ruiter laten rijden die haar met zachte hand kan verbeteren en verder door kan rijden.

Is het gebit gecheckt door een paardentandarts? Is het zadel en de ligging nagekeken door een zadelpasser? Heeft een DA/fysio de rug en nek goed nagekeken?
Want ik zou eerst alles uitsluiten voor je met haar aan de gang gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:06

Ik ga direct mee met Delphi. Eerst alles uitsluiten.

Hulpteugels zijn niet mijn voorkeur en al helemaal niet als je er geen ervaring mee hebt, dus laat die vooral aan de kant liggen. Op zich zou elk paard zonder hulpteugels bereden moeten kunnen worden, alleen schort het nog wel eens aan geduld van de ruiter en grijpt men alsnog naar dit soort zaken. Het is heel verstandig om deskundige begeleiding met het inrijden/doorrijden te zoeken, zodat het voor jullie allebei leuk blijft en geen onbewust/onbedoeld gevecht wordt. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:27

Sorry maar denk dat het tijd word dat jij leert hoe je een paard rijd, grijp niet naar dit soort hulpmiddelen, want dan leer je het nooit, het paard heeft een rede dat hij dit doet, ga hem daar niet voor straffen door dingen er aan te hangen, maar leer waarom hij dit doet, jij ben de trainer van jou paard, doe dat dan ook op een goeie en vooral fijne manier om het paard te verbeteren, niet met hulpmiddelen het probleem verergere, vaak gaat het maar heel kort goed , daarna krijg je andere problemen, het paard heeft maar 1 lijf , dat moet goed getraind worden anders anders krijgen ze last van benen en rug en hals enz enz, jij ben verantwoordelijk voor zijn lichaam want je wil erop zitten doe dat dan ook goed , leer luisteren naar je paard het is geen ding

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 16:50

Toen mijn vriendin er was hebben we zonder gereden, zulke reacties heb ik niet nodig ik vroeg of dit verstandig was, jullie zijden nee dus ik heb het niet gedaan dus ik doe niet zomaar ondoordachte dingen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:14

Goed dat je het even vraagt. Hulpteugels zoals de gogue zorgen ervoor dat het paard zijn eigen kracht tegen zichzelf gebruikt. Hiermee wordt het paard weliswaar in een bepaalde houding gedwongen, maar de oorzaak van het niet lopen in die houding verdwijnt niet. Als je de gogue terug af doet zal je paard weer behoorlijk snel zijn gewoontes hervatten of er komt een ander probleem in de plaats omdat de oorzaak blijft bestaan.
Ga dus inderdaad na of pijn de oorzaak is. Is dat niet het geval, bekijk dan je eigen technieken en manier van trainen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:24

Ik ga mee met de rest in les nemen, maar wil je daarbij nog wat extra info geven: De gogue zort ervoor dat het paard niet enkel aangezet wordt tot neerwaarts brengen van de neus maar ook om de neus "eruit te houden" en deze dus voorwaarts te brengen, daarom KAN dit een fijne hulpteugel zijn. Ik ken vooral het gebruik ervan in het longeren. Ook ben ik zelf niet zo voor kilometers galopperen zonder reden (niet dat ik beweer dat jij dat doet). Af en toe een overgang naar galop en terug om reactie en gehoorzaamheid te testen kan nuttig zijn, maar indien het paard maar wat rondzwalpt of zich volledig opspant (weer niet specifiek op jou bedoeld), zie ik geen meerwaarde. Mijn tip is dus; probeer je even te focussen op ontspanning en regelmaat in stap en draf voor je met galop begint. Probeer iedere oefening in het vw nw onder te knie te krijgen, voor je verder gaat. Het is telkens de spanning op het volgende niveau die je moet oplossen. In principe is dressuur een serie van problemen oplossen, dus probeer ook van dat oplossen te genieten ;).

Dus in het kort;
- sluit lichamelijke problemen uit (alsook zadel)
- zorg voor begeleiding
- zorg dat alles in het huidige kader (stap en draf) goed gaat, voor je aan iets moeilijker begint (dat is toe te passen op zowat alles binnen de rijkunst)

Wel een compliment voor het bewust nadenken over de dingen, daar kom je zeker het verste mee! Op je 14 jaar is dat niet evident. Durf kritisch te zijn over alle methoden en tips en gebruik naast begeleiding ook je gezond verstand, want daar kan je al heel ver mee komen (maar je kan uiteraard niet zelf de rijkunst heruitvinden ;) daarom is hulp aan te raden). Succes!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:33

Ik ben het eens met de mensen voor mij dat de oplossing niet in hulpteugels zit. Oorzaken vinden is belangrijker. Ik vind verder een gogue een erg zwaar iets om mee te beginnen. Als het gaat om hoofd omhoog gooien en op een lopen zetten zou ik er een simpel iets als een martingaal bij halen. Dat voorkomt dat de teugels over het hoofd slaan en je je stuur kwijt bent, maar doet niets raars buiten die noodsituatie.

De martingaal kan je er veilig aanknopen. Voor andere hulpteugels: zoek naar de oorzaak en overleg met instructie. Je zegt dat ze nog weinig onder het zadel gereden is. Vraag jezelf eerlijk af of jij hier geschikt voor bent en zo nee, wie je daarbij kan helpen. Met zware hulpmiddelen kan je een paard goed verknallen, dus wees voorzichtig.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:34

SinneJ schreef:
Ik ga mee met de rest in les nemen, maar wil je daarbij nog wat extra info geven: De gogue zort ervoor dat het paard niet enkel aangezet wordt tot neerwaarts brengen van de neus maar ook om de neus "eruit te houden" en deze dus voorwaarts te brengen, daarom KAN dit een fijne hulpteugel zijn. Ik ken vooral het gebruik ervan in het longeren. Ook ben ik zelf niet zo voor kilometers galopperen zonder reden (niet dat ik beweer dat jij dat doet). Af en toe een overgang naar galop en terug om reactie en gehoorzaamheid te testen kan nuttig zijn, maar indien het paard maar wat rondzwalpt of zich volledig opspant (weer niet specifiek op jou bedoeld), zie ik geen meerwaarde. Mijn tip is dus; probeer je even te focussen op ontspanning en regelmaat in stap en draf voor je met galop begint. Probeer iedere oefening in het vw nw onder te knie te krijgen, voor je verder gaat. Het is telkens de spanning op het volgende niveau die je moet oplossen. In principe is dressuur een serie van problemen oplossen, dus probeer ook van dat oplossen te genieten ;).

Dus in het kort;
- zorg voor begeleiding
- zorg dat alles in het huidige kader (stap en draf) goed gaat, voor je aan iets moeilijker begint (dat is toe te passen op zowat alles binnen de rijkunst)

Wel een compliment voor het bewust nadenken over de dingen, daar kom je zeker het verste mee! Op je 14 jaar is dat niet evident. Durf kritisch te zijn over alle methoden en tips en gebruik naast begeleiding ook je gezond verstand, want daar kan je al heel ver mee komen (maar je kan uiteraard niet zelf de rijkunst heruitvinden ;) daarom is hulp aan te raden). Succes!

Jij beschrijft hier de chambon, niet de gogue!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:42

KPet schreef:
SinneJ schreef:

Dus in het kort;
- zorg voor begeleiding

Jij beschrijft hier de chambon, niet de gogue!

Wat ik vooral bedoel is dat deze minder beperkend is dan bv bijzetteugels of slof in de voorwaartse beweging. De chambon gaat inderdaad nog een stapje verder, daar heb je helemaal gelijk in. Maar nogmaals, ik denk ook enkel aan het longeren, want ik heb met geen van beide ervaring voor het rijden.

Ik wil TS ook vooral aanzetten om de werking van hulpteugels grondig te bekijken. Wat onderscheidt de ene van de andere? Wat doet dit met een paard in welke houding. Indien het paard het hoofd omhoog gooit, waar komt er dan druk bij welke hulpteugel?

Dit alles ervanuitgaande dat men handig genoeg is en begeleid wordt, want alleen dan kan de juiste hulpteugel een bijdrage zijn. We willen geen symptoombestrijding. En daarom is een hulpteugel in deze situatie ook niet aan te raden.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 18:52

ja voorlopig doe ik alleen maar stap en een klein beetje draf, we werken nu in een grote weide maar daar komt ook verandering in. en ze smijt haar hoofd niet echt omhoog, ze houd hem gewoon continu te hoog. er is nog veel werk aan, maar om iemand anders haar laten rijden voor een tijdje vind ik echt niet nocig. Zo kunnen we samen verder groeien

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:54

Ambertjeluna schreef:
ja voorlopig doe ik alleen maar stap en een klein beetje draf, we werken nu in een grote weide maar daar komt ook verandering in. en ze smijt haar hoofd niet echt omhoog, ze houd hem gewoon continu te hoog. er is nog veel werk aan, maar om iemand anders haar laten rijden voor een tijdje vind ik echt niet nocig. Zo kunnen we samen verder groeien

Maar je kan ook les nemen en zelf alles doen? Zo doen zat mensen het. Ik begrijp de bezwaren hier tegen de jonge ruiter/ jong paard combinatie, maar als je het zelf wilt doen, kan je nog steeds les nemen? Is er misschien een reden dat je dit niet wilt TS? Niets is aanvallend bedoeld overigens.

edit: ik zie dat ze niet jong is maar wel onervaren, dat verandert echter niets aan bovenstaand bericht

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 19:00

het is geen jong paard hoor ze is al 14 :+
ze was vroeger altijd gewoon met de koets gelopen en miss heel af en toe eens bereden
ik kan geen les nemen omdat ik op een boerderijtje sta. en het zou mogelijk zijn om met de trailer eens naar de manege te gaan maar ze heeft nu een veulen lopen van 4 maanden.
de omstandigheden zijn dus niet echt ideaal 8-)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:20

Er komen best veel instructrices aan huis om les te geven. Op fb of marktplaats staan veel advertentie's van instructrices, misschien zit daar wat tussen?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:28

Zoals Maaikevdk zegt; een instructeur kan ook naar jou komen :j. Reiskostenvergoeding zal niet meer zijn dan de kosten van zelf met de trailer weg. Dat er geen rijbaan is hoeft ook geen belemmering te zijn aangezien je nu ook in de weide rijdt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:06

Ik ga met het bovenstaande mee. Eerst uitsluiten dat ongemak niet de oorzaak is van het hoofd omhoog houden.
Daarna een goede instructrice zoeken.

Ik lees dat je alleen stapt en een klein beetje draaft. Ook lees ik dat het paard wat onervaren is onder het zadel. Dat geeft niets, maar wellicht heb je te maken met een balansprobleem.
Gaat ze aan de longeerlijn ook hollen met haar hoofd omhoog? Wellicht kun je je eerst wat verdiepen in het werken vanaf de grond. Dat is voor jou misschien wat veiliger, geen brokken maken!
Longeer haar een tijd vwnw, zodat ze leert dat werken ook ontspannend kan zijn, en als ze een tijd vwnw loopt, bouwt ze ook nog eens de juiste spieren op om je goed te kunnen dragen.
Daarna zou ik vanaf de grond wat meer werken aan balans. Pak het grondwerken er eens bij, pasjes wijken, schouder binnen en buiten aan de hand.
Je zou dat af kunnen wandelen met stukken aan de hand wandelen. Zodat ze vertrouwen krijgt in je.
Het klinkt misschien allemaal heel erg "terug naar de basis". Maar ik ben bang dat er in jouw paard nog niet zo veel basis zit. Ben bang dat je echt vanaf het begin moet beginnen.

Hulpteugels gaan je iig niet helpen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 16:48

Ik ben nu ook bezig met grondwerk, met het longeren doet ze dat alleen wanneer ze gaat wegtrekken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:06

Voor het longeren is het handig om op afstand te beginnen zodat je nog lichamelijke aanwijzingen kunt geven. Dit omdat het paard de lichaamstaal ook moet leren. Dit moet ook uitgelegd worden en dat is eenvoudiger op kortere afstand.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 17:11

Longeren is al veel beter dan eerst maar ze wil gewoon maar niet stappen! Ze wil voortdurend draven. Dit doet ze dus ook als ik rij maar dan heb ik er toch nog wat meer controle over
Laatst bijgewerkt door Ambertjeluna op 13-05-16 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:22

Let dan op je positie een je eigen energie. Let vooral op hoe ontspannen jij bent. Als jij ontspant zal je paard dit ook sneller doen.

Als je paard draaft, dan blijf je zelf ontspannen en probeer je je energie nog te verminderen. Blijf daarbij af en toe met een vast interval het commando voor langzamer geven.
Je paard zal vroeg of laat vertragen en dan beloon je. Je paard zal snel merken dat luisteren naar jou beter is voor hem.

Er bestaat nog een andere manier waarbij je druk oplegt om het paard op een iets sneller tempo dan hij zelf bepaald te laten draven. Zodra het paard aangeeft te willen stoppen, geef je het signaal voor langzamer. Je paard zal sneller bereid zijn om te vertragen. Als hij vertraagt dan beloon je. Hierdoor gaat het paard sneller begrijpen dat dat signaal vertragen betekent want hij is met bereid om dit als optie op het commando te proberen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:45

Het rijden ging vandaag niet goed, ze wil heel de tijd draven en moet dan veel moeite doen om haar terug te krijgen naar draf. Ze is ook enorm kijkerig, telkens kijkt ze naar de buitenkant zowel links als rechtsom (dus ze keek niet naar haar veulen)