Rijfoto's, maar dan zonder spanning, wie heeft de tip?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Rijfoto's, maar dan zonder spanning, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 08:27

Als fotografe, weet ik wat ik wil zien voor een mooie rijfoto.
Een plaatje, dat ontspannen overkomt, en ook nog het goede moment waarbij de combinatie het beste uit de "verf" komt.

Rijfoto's maak ik geregeld van anderen, maar wanneer ik iemand vraag om van mij rijfoto's te maken...
Verander ik in een "het wil niet"-persoon.
Zodra er iemand bij de bak komt kijken, ben ik niet meer 100% met mijn gedachten bij het rijden.
Ik verkramp in mijn houding, wat natuurlijk overgaat op Athos (mijn haflinger).
Met het gevolg: het magische gevoel is weg... Het moment dat het zo lekker gaat, verdwijnt nog sneller als sneeuw voor de zon.

Maar goed, het lijkt mij zo gaaf om mooie rijfoto's te hebben van mijzelf.
Hoe kan ik mijn gedachten leren omzetten naar "boeien dat er iemand kijkt?".
Zodat ik 100% bij het blijven rijden blijf?

Afbeelding
Deze foto is een van de weinige rijfoto's waar ik blij mee ben.
Maar deze foto is... 1,5 jaar oud? En tijdens een training.
Met mijn gedachten ben ik hier echt bij Athos, het rijden, en de instructrice.

Wie heeft er voor mij een goeie tip? :)
(Of misschien herken je het zelf wel, hoe ga jij hier mee om?)

Groetjes Devica

Marvel

Re: Rijfoto's, maar dan zonder spanning, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:30

Foto's laten maken op het moment dat er niemand is :)
Hier hetzelfde probleem, jarenlang al. Ik word er onzeker van als mensen kijken, want er wordt nou eenmaal snel geoordeeld en met allemaal vrouwen op een pensionstal ook veel geroddeld.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:30

Helpt het niet als je les neemt tijdens een fotosessie?
Dan kan je op dat moment zelf geholpen worden en ben je denk ik al sneller bezig met de instructrice dan met foto's.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 08:34

Leuk dat jullie zo snel reageren!

@ Jotoma, maar de fotograaf (of fotografe) is ook iemand die kijkt. En ook dan vergeet ik waar ik mee bezig was en denk ik alleen maar: mooi recht op zitten, been lang etc.
Ik vergeet spontaan te rijden en begin eigenlijk letterlijk te poseren :') Gek dat ik dit ineens zo kan verwoorden.

@ Lieke, goeie tip! :) Alleen les ik vaak op tijden, dat ik geen fotograaf kan regelen :P De instructrice kan wel filmen en foto's maken natuurlijk. Dit kan ik altijd overleggen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:58

Ja das waar, dat heb ik zelf ook :')

Lessen helpt bij mij wel mbt andere pottenkijkers. Maar dan zie ik op de foto's hele moeilijke gezichten, alsof ik aan het kakken ben :D
Een blij gezicht als er getraind wordt vind ik iig moeilijk

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:01

Meer met je paard bezig zijn dan hebje geen tijd om op pottenkijkers te letten :Y)
Ik heb er zelf geen last van maar heb dan ook geen concentratie om op twee dingen te letten als ik lekker aan get rijden ben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:03

Vaker doen. Gewoon een aantal dagen achter elkaar. Camera op burst zetten en klikken maar. Dan zit er altijd wel wat moois tussen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:04

Dat is een mooi makkelijke oplossing belle boef. Als ik bij een examen me nu richt op de toetsvragen ipv op de angst om te falen, ben ik ook zo genezen van mn faalangst :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:13

Wat ik altijd als fotograaf doe, is mensen eerst laten losrijden en er dan al bij zijn en ook gewoon met ze lopen te kletsen. Dat werkt wel vaak, mensen ontspannen omdat je gewoon met ze praat (letterlijk over van alles begin ik dan onzin uit te kramen :+) en dat werkt voor mij heel erg goed! En ook gewoon zo nu en dan even pauze nemen tussen het rijden door, even een paar minuten lange teugel en gewoon 'los'.
Het hoeft niet perfect te zijn!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:23

Ik kan me voorstellen dat het scheelt als iemand echt je hele training komt vastleggen of iemand die alleen even snel wat foto's maakt.
Bij het laatste bouw ik zelf ook spanning op, omdat het op dat moment goed moet zijn :')
Is iemand er de hele rit bij dan is de kans op een mooie galop foto groter dan als ze foto's schieten van alleen een rondje galop...

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:24

Ik heb op dit moment geen tip, maar ik heb je blog doorgelezen,
En wat ga jij fantastisch met je paard om! Daar kunnen nog veel mensen wat van leren zeg.
Mijn complimenten! +:)+

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:46

MariekeS_ schreef:
Ik kan me voorstellen dat het scheelt als iemand echt je hele training komt vastleggen of iemand die alleen even snel wat foto's maakt.
Bij het laatste bouw ik zelf ook spanning op, omdat het op dat moment goed moet zijn :')
Is iemand er de hele rit bij dan is de kans op een mooie galop foto groter dan als ze foto's schieten van alleen een rondje galop...

Dit herken ik :)
En ik vind het wel een mooi verschil wat je schrijft. Iemand die de hele training er bij is of iemand die snel fotos maakt.
bij het laatste zou ik denk ik heel snel spanning opbouwen idd.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:50

Pff ik kan je helaas geen tips geven. Ben zelf ook zo;n ramp. :( Ookal is iemand er de hele tijd bij. Wil niet dat die ene mooie foto verpest wordt doordat ik naar voren zit, mn hakken op trek etc etc. Zucht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:26

Laat foto's maken door iemand waarbij je je op je gemak voelt. Spreek af dat diegene de hele training foto's komt maken ipv 10/20 minuten & een instructrice kan je tijdens zo'n sessie natuurlijk ook helpen!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:30

Net als blijven ademen werkt lachen ook onstpannend, voor ruiter en paard, en het staat nog leuk op de foto ook.
Wat ik tjidens de les ook wel eens zeg als er iets fout gaat: "lach er maar eens om"
De "fout" is dan wat minder beladen en je gaat veel eerder terug in de ontspanning.

En weet je ... met die digitale camera kun je blijven klikken en maakt het niet uit hoeveel foto's je weggooit. Dus lach en geniet en dan doet de fotograaf wel wat hij/zij moet doen.

Zo'n oeps ... dat was weer een weggooi momentje-gniffel ...
Laatst bijgewerkt door jetm op 12-04-16 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:34

Ik herken dit heel erg! Mijn paard kan lopen als een zonnetje zonder al teveel moeite. Maar als er dan foto's gemaakt worden word ik onbewust zenuwachtig ofzo en gefocussed op 'het goede plaatje' waardoor ik altijd ruzie krijg met mijn paard en het dus geen goede foto's zijn en ik natijd een rotgevoel heb. Lees dus even mee.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:02

Van de week heb ik druk geoefend met iemand die mij stond te filmen.
na filmpje 2 begon ik pas te relaxen.
maar dit was wel een mooie manier om hier mee om te gaan.

Afbeelding

Een paar screenshots als bewijs :D

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:27

Mooie foto's En fijn dat het gelukt is

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:44

Vaak doen, dat zal vast helpen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:41

Je moet gewoon proberen van je te ontspannen, niet denken aan je houding. Ik heb mooiere foto's als ik minder let op mijn houding dan dat ik "perfect" probeer te zitten!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 08:51

xtinne schreef:
Je moet gewoon proberen van je te ontspannen, niet denken aan je houding. Ik heb mooiere foto's als ik minder let op mijn houding dan dat ik "perfect" probeer te zitten!

Als je moet, dan heb je geen keuze. Maar als je geen keuze hebt, dan kan je toch ook niet ontspannen?
Athans, zo werkt dat bij mij :')
Bij "moet" span ik altijd bepaalde spieren aan. Houdt ik spanning in mijn lijf.
Dat uit zich tijdens het rijden in voorover gaan zitten, harde hand en een blik op mijn gezicht die niet echt fotogeniek is :')

Maar bedankt voor je tip!

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:54

Dat snap ik! Ik heb élke keer een fotograaf bij (ik heb zelf een goeie camera en neem altijd iemand mee omdat ik nooit alleen wil gaan) en dan betert het wel :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:23

EngeltjeS schreef:
xtinne schreef:

Als je moet, dan heb je geen keuze. Maar als je geen keuze hebt, dan kan je toch ook niet ontspannen?
Athans, zo werkt dat bij mij :')
Bij "moet" span ik altijd bepaalde spieren aan. Houdt ik spanning in mijn lijf.
Dat uit zich tijdens het rijden in voorover gaan zitten, harde hand en een blik op mijn gezicht die niet echt fotogeniek is :')

Maar bedankt voor je tip!

Ik had dit vroeger ook heel erg, maar wat helpt is om je gewoon echt op het rijden te concentreren..zo dat je de rest van de omgeving gewoon vergeet. En daarnaast juist dit soort situaties op zoeken..ga lekker rijden voor publiek, zorg dat er altijd veel foto's van je gemaakt worden. {dan word het normaal, en gaat die spanning er af} en wees gewoon trots op wat je WEL kunt ipv te kijken naar wat je allemaal nog moet leren. {iedereen moet nog wat leren}

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:33

Ik kan meestal wel makkelijk de camera 'weg denken' en gewoon lekker rijden, lukt het niet? Jammer andere keer beter.
Als ik foto's maak van anderen merk ik vaak ook verschil in het rijden dan dat ik zonder camera bij de bakrand sta.

Ik zou (als je de mogelijkheid hebt) vaak iemand aan laten foto's maken en gewoon 'oefenen', ik denk dat je dan op een geven moment de camera niet meer ziet en je lekker kan focussen op je heerlijke haflinger!
Succes!