rijden van 3-jarige

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LiindseyV

rijden van 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:18

Hoi allemaal,

Ik ga deze zomer samen met mijn lesgeefster aan de slag met mijn 3jarige hengst. Het is een Fries en geen te grote maat , mooi compact en al goed gebouwd.
Nu vroeg ik me een paar dingen af :)
-hoevaak rijden jullie een 3jarige, zeker in het begin?
Ikzelf had gedacht aan maar 1x per week 20 minuten te rijden, en 1-2x per week 15 minuten longeren.
-zetten jullie na de basis de paarden een tijdje terug in het land?
Ik heb daar al positieve dingen over gelezen , moet wel zeggen dat mijn paarden zowiezo ook al dag en nacht op de weide staan.

Ik hoor graag jullie ervaringen! :)

Maanlicht

Re: rijden van 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:21

Vooral goed opbouwen, kijken naar het paard zelf. De een kan meer aan dan de ander. Ik zou niet meteen 20 minuten gaan rijden, maar liever twee keer 10 minuten op verschillende dagen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:23

hangt er natuurlijk beetje vanaf, maar mijn bijna 4 jarige die voor koets al aardige conditie heeft, laat ik ook nog maar kort rijden (is nu 10x onder zadel geweest). Ik denk echt max 15 min. Hij is dan al echt wel beetje moe van dat puzzelen met zijn evenwicht en tja we willen wel dat ie het leuk blijft vinden natuurlijk.

maar sommige pakken het toch ook veel beter op dan andere.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:24

Dus je fries moet nog drie worden, weet je dat friezen meer tijd nodig zijn en later rijp dan kwpn ers. Voor een kwpn er vind ik drie al vroeg en voor een fries helemaal. Hij kan door zijn hengst zijn wel stevig en compact lijken maar jij ziet de botten en groeischijven niet. Wil je er toch mee aan de slag dan onbelast werk laten doen, drie keer tien minuutjes in de week en dan kun je er ook rustig een paar keer op gaan maar wat je zelf ook aangeeft, veel geleerd dan de wei weer op en volgend voorjaar pas echt op pakken.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:26

Maanlicht schreef:
Vooral goed opbouwen, kijken naar het paard zelf. De een kan meer aan dan de ander. Ik zou niet meteen 20 minuten gaan rijden, maar liever twee keer 10 minuten op verschillende dagen.

Oh ja natuurlijk ! Ik heb het wat verkeerd verwoord denk ik . met rijden bedoel ik dan vooral stap en wat draf , niet meteen doorrijden :)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:28

bigone schreef:
Dus je fries moet nog drie worden, weet je dat friezen meer tijd nodig zijn en later rijp dan kwpn ers. Voor een kwpn er vind ik drie al vroeg en voor een fries helemaal. Hij kan door zijn hengst zijn wel stevig en compact lijken maar jij ziet de botten en groeischijven niet. Wil je er toch mee aan de slag dan onbelast werk laten doen, drie keer tien minuutjes in de week en dan kun je er ook rustig een paar keer op gaan maar wat je zelf ook aangeeft, veel geleerd dan de wei weer op en volgend voorjaar pas echt op pakken.

Bedankt voor je reactie! Hij is komende maand 3 ja, en wil het inderdaad rustig opbouwen , gewoon de 3 gangen en eventueel stappen in het bos , geen hoger werk of iets dergelijks

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:44

*Pakt een stoel en wacht de schandalig-dat-je-op-3-wilt-rijden-reacties af*

Je plan klinkt voor mij goed. En dan heel rustig opbouwen. 2x per week een kwartiertje moet ook nog wel mogelijk zijn.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:46

Ja en ik zou het ook gewoon op een stukje weide van mij willen doen , ligt mooi vlak en hebben we de stress van een manegepiste ofzo er ook al niet bij

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:50

Wil je ook gaan mennen met dit paard?
Ik geef dan voorkeur aan eerst aangespannen beleren: daarna o.h.z.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:52

Ligt echt aan het paard. Ik zou beginnen met 2x pw aan de longe 15 min. Dat uitbreiden na circa 2 mnd naar 3x pw aan de longe. Van daaruit zou ik zelf 1x rijden en 2x aan de longe aanhouden, dan is je paardje ook al 3,5 jaar. Het rijden ook rustig opbouwen eersre paar keer enkel stap, daarna drafje erbij. Is zijn balans okay? Dan pas de galop meepakken. Liefst buiten rechte stukken. Worden ze sterk van. Goede galop bevestigen komt pas met doorrijden. De basis is in mijn ogen de hulpen snappen. Dus met 3 jaar max 3x pw werken, met 4 jaar max 4pw werken. Ook aan de hand wandelen buiten is goed voor jullie band en handig om vast voor tebereiden voor buitenritjes. Vaak zijn ze erg onder de indruk van alle vreemde dingen en kan je dit gerust als werken meetellen. Succes!!

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:56

senna21 schreef:
Wil je ook gaan mennen met dit paard?
Ik geef dan voorkeur aan eerst aangespannen beleren: daarna o.h.z.

Hoi, nee van mennen ken ik niks , ik rijd enkel dressuur en ga vaak het bos in :)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:58

_ENGEL_ schreef:
Ligt echt aan het paard. Ik zou beginnen met 2x pw aan de longe 15 min. Dat uitbreiden na circa 2 mnd naar 3x pw aan de longe. Van daaruit zou ik zelf 1x rijden en 2x aan de longe aanhouden, dan is je paardje ook al 3,5 jaar. Het rijden ook rustig opbouwen eersre paar keer enkel stap, daarna drafje erbij. Is zijn balans okay? Dan pas de galop meepakken. Liefst buiten rechte stukken. Worden ze sterk van. Goede galop bevestigen komt pas met doorrijden. De basis is in mijn ogen de hulpen snappen. Dus met 3 jaar max 3x pw werken, met 4 jaar max 4pw werken. Ook aan de hand wandelen buiten is goed voor jullie band en handig om vast voor tebereiden voor buitenritjes. Vaak zijn ze erg onder de indruk van alle vreemde dingen en kan je dit gerust als werken meetellen. Succes!!

Bedankt voor de tips!!
Voordeel aan mijn hengst is dat die van kleinsaf bij mij is , we kennen elkaar zo goed en zijn ookal vaak aan de hand buiten gaan wandelen, buiten wat vreugde sprongetjes was hij telkens braaf :) !

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:07

Mijn jonkie hebben we telkens opgebouwd. Begin 2x in de week 5 minuten en dan de dag erna lekker rust en vooral knuffelen. Verwerking is het belangrijkste want vaak kunnen ze het fysiek wel oke met juiste voorbereiding maar mentaal is iets heel anders.
Na week of 3 zijn we 10 minuten bezig geweest en toen we met de lessen begonnen na 3 maanden ofzo hebben we halfuurtje tijd afgesproken maar deze nooit volgemaakt in het begin. Ene les lukte dat wel omdat we gingen sturen en halthouden en simpele dingen of mijn houding verbeteren, andere les moeilijkere en dan ging t niet een halfuur lang. Dat ging dan 1x per week. Daarna kwam de zomer, toen had ie stuur rem en alle gangen onder controle en kon ie over de rug, toen ben ik veel op buitenritten gegaan en eind zomer weer begonnen met lessen. Nu, jaar later, les ik nog steeds een halfuurtje en dat houd hij nu prima vol. Fysiek kan ie langer. Maar mentaal als we moeilijke dingen doen zit hij al snel vol :j

Het is echt kijken naar het paard zelf en vooral rustig beginnen

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:10

Dat werkt zeker in je voordeel! Als de basis erin zit, kan het fijn zijn om een pauze in te lassen. Dat kan een zomer zijn, maar ook 1maand. Of wel door blijven longeren, maar niet rijden. Beide kan verfrissend werken. Soms hebben ze moeite met bepaalde dingen en kan een pauze ze weer frisse moed geven. Ook hebben ze het soms echt even nodig qua groei. Dan pak je hem weer op en voel je echt zijn groei.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 22:20

Ja inderdaad, als het weer het toelaat heb ik hem 1-2 x per week 10minuten aan de longe , ook wat stemhulpen oefenen, en zelfs van dat kleine beetje werk zie ik hem veranderen en groeien , hij is er ook wat rustiger van geworden wat fijn is voor de paarden waar hij mee samen staat buiten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:27

Longeren is erg belastend, zeker voor zo'n jonkie. Simpelste zou zijn zadel er op, gaan wandelen en ergens onderweg stukje er op. Leert hij meteen stilstaan en wachten op verschillende plekken.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 22:36

tamary schreef:
Longeren is erg belastend, zeker voor zo'n jonkie. Simpelste zou zijn zadel er op, gaan wandelen en ergens onderweg stukje er op. Leert hij meteen stilstaan en wachten op verschillende plekken.

Das ook een idee ja , die manier kende ik nog niet!

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:04

Ik zou toch wel eerst wat bevestigen in de bak en niet met een geheel groen paard naar buiten gaan. Tenzij je echt in een gat/uithoek woont. ...

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:12

Ik heb een goed afgemaakt vlak stuk weide om te starten , en daar rondom is enkel bos :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:13

Conditie en spieren bouw je het best op door 1 dag goed te werken, zeker een half uur en dan 2 dagen niks. enz.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:14

BCR schreef:
Ik zou toch wel eerst wat bevestigen in de bak en niet met een geheel groen paard naar buiten gaan. Tenzij je echt in een gat/uithoek woont. ...

Bekende route, had via grondwerk en 2x beetje bak hobbelen genoeg rem. Rustig stuk er op, rest er naast. Verder voordeel van rustiger stuk van NL, 6 uur = etenstijd en dus niemand op straat. Nee dit doe je niet om half 3 op een mooie zaterdag/zondag. Daarnaast heb ik er geen enkel probleem mee om af te stappen als ik het niet vertrouw. Route ligt vast, hoeveel daarvan ik rij of loop niet. Nu heb ik eigenlijk ook geen andere optie, want weide is veel te glad en paddockje is leuk voor stappen en korte drafjes, maar voor de rest gewoon te klein en zeker met een jong paard dat nog evenwicht moet vinden. Dan gaat enkel rondjes draaien meer richting paardje pesten dan iets nieuws leuk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:21

Ok, ik volg! Ik ga met een jonkie starten en kom nog uit de oertijd waar alle paarden gewoon op 3 beleerd werden. Wat ondertussen blijkbaar een taboe geworden is. De tips die hier gegeven worden, gaan voor mij dus ook nuttig zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:36

pillow schreef:
Conditie en spieren bouw je het best op door 1 dag goed te werken, zeker een half uur en dan 2 dagen niks. enz.

Meen je dit serieus??? Dus jonkie half uur flink aan de bak en dan twee dagen met spierpijn laten staan??? Tja, niet mijn manier.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:44

Gewoon rustig en inderdaad snel lekker rechtuit buiten laat maar wennen aan je gewicht. Hier dacht ik stuur en rem goed te hebben geïnstalleerd alleen paard dacht op strand toch even het stuur werkt niet meer. Dus neem iemand mee die even met een bixsbak kan rammelen om weer de goede kant op te komen.

Blijf kijken naar je paard en geef hem soms ook lekker 2 weekjes vrij.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:45

Ik vind dat je het super doet ga vooral niet te hard... mijn paard is sinds vorig jaar eigenlijk echt pas van pup naar paard gegroeid hij is nu 7...

Wat longeren betreft onderschat dat ook niet een volte is lastig en zeker niet altijd even goed voor jonge paarden... lange teugel werk heeft dan meer de voorkeur... om dubbele lijnen en dan mee kunnen lopen... te kleine volte's zijn zwaar voor de pezen vooral in mul zand (als je het doet bouw het dan op en probeer zoveel mogelijk rechte stukken toe te voegen) dit ook voor zijn balans :) succes