Paard moeilijk bij rechtergalop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Paard moeilijk bij rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:31

Hoi,

Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken dus misschien heeft iemand van jullie advies. Ik weet dat het bijna onmogelijk is zonder filmpje maar we gaan het toch proberen 
Stap- draf, geen enkel probleem op geen van beide kanten. Paardje loopt super mooi, zonder spanning.
Galop links is ze soms te snel waardoor ze niet meer aan teugel loopt. Galop rechts loopt ze super mooi aan teugel maar is ze minder vlot.
Op de kleine volte, vind ik haar galop ook te fel opwaarts ipv voorwaarts en valt ze soms in draf. Ze is niet incorrect, heb de dierenarts er naar laten kijken , maar ze is gewoon minder vlot.
Op sommige dagen, gaat ze ook in verzet als we op rechtergalop willen aanspringen en bokt ze. Is niet erg als dat gewoon verzet of koppigheid is maar wel als dat een teken van ongemak is.
Ik weet nu echter niet of ze dit doet omdat:
- Rechts haar goede kant is en ze zich ‘ stoerder’ voelt op deze kant
- Links haar goede kant is en ze liever niet op rechts galopeert
- Ze toch een beetje vast zit op rechts
- Ze echt ergens last van heeft.

En hoe kan ik dit te weten komen. Niemand ziet het, blijkbaar iets wat ik enkel voel…
Na een tijdje wordt het ook minder en bij het springen, doet ze het amper 
Osteopaat komt 2 keer per jaar maar haar rug is eigenlijk altijd ok.
Er heeft eens iemand me gezegd dat een paard dat linksom of rechtsom is, soms wel last heeft van de spieren aan de andere kant die te kort zijn. Zou het dit kunnen zijn? Ik probeer dan op de goede kant wel in buitenstelling te rijden maar dat helpt niet en de worteltruk in de stal (wortel laten pakken op de buik en dan verder naar achter gaan) daar gaat ze van in negeermodus  Dus dat werkt niet.
Ik hoor graag jullie ervaringen en mening hieromtrent.

Elco

Re: Paard moeilijk bij rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:36

Is toch vaak een teken van ongemak. Wanneer heb je voor het laatst je zadel goed na laten kijken.?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:40

Nog niet zo heel lang geleden. Maar aan de longe of zonder zadel is ze op rechts ook veel moeilijker.

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:47

Ik volg even, de friese merrie die ik rijd heeft dit ook heel erg. Springt rechtsom moeilijk en vaak in de verkeerde galop aan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:47

Weet je heel zeker dat het zadel niet scheef is?
Ik heb dit ook gehad, ook zonder zadel aan de longe liet mn paard het zien.
Dit kwam doordat het zadel scheef was, terwijl dit niet zo leek en ook de zadelmaker had het nooit gezien -O- die heeft het zadel meerdere malen onder handen gehad, vulling veranderd, boom verbreed etc.
Bij mijn merrie is toen ook een osteopaat geweest, die kon me alleen vertellen dat ze veel spanning had..

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:59

Klinkt toch als scheef zijn/vastzitten.
Kan ook uit gebit voortkomen, wanneer is voor het laatst het gebit gedaan incl balanceren?
Als dat goed is zou ik eens een andere osteo laten komen bij wijze van second opinion.
Als paard lichamelijk in orde is en je zadel gecontroleerd en goed bevonden is dan kun je gaan werken aan rechtrichtoefeningen, kan wonderen doen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:03

Heel vaak komt verschil van links en rechts bij een verder "normaal recht" paard door verschillend hulpen geven van de ruiter. Ruiters zijn nl ook gewoon rechts of links en als je niet oplet zijn hulpen niet gelijk. Wellicht trek je met een hand, druk je meer met een been, prik je haar met de hiel te ver naar achteren....

Maar, als het aan de longe ook lastig is heb je een paard met een balans probleem en/of een paard dat dus nog niet zo recht gaat als je denkt.

Je zult je een tijdje op andere dingen dan het galopperen zelf moeten toeleggen en dat is veel figuren rijden, twee kanten op, groot en klein, en later dingen als wijken en schouder voor introduceren.
Als je gaat galopperen, zorg dat de overgang goed wordt voorbereid.
Dit vertel ik ook ivm de linkergalop die blijkbaar ook niet echt altijd super verloopt...

https://www.youtube.com/watch?v=Fb1zppgkLJw

Er zijn heel veel filmpjes van deze GP amazone online die kunnen helpen met dressuur.
Ik heb zelf geen behulpzame nederlandse filmpjes kunnen vinden tot nu toe, maar misschien zijn ze er wel.

Voor de rest kan er inderdaad van alles dwars zitten zoals haar tanden, of andere delen in haar mond, een ruw stukje op het bit, de neusriem (een strakke neusriem drukt de wangen tegen of tussen de kiezen), hals, schouder, rug, kruis probleem...

Als het na een tijdje minder wordt, zou een goede warming up ook moeten helpen. Maar het kan ook zijn dat je na een tijdje zelf meer ontspant en dat ze dus alleen op jouw reageert, maar dat verklaart dan het aan de longe ook lastiger zijn weer niet.

Als het met springen goed gaat, kun je ook denken aan het feit dat als je passen/tempo gaat regelen en bewuster galoppeert, dingen beter gaan en dan wijst het toch weer op een ruiterfout...

Overigens kun je een rijtje lage in-uitjes prima gebruiken als gymnastische oefening, evenals balkjes op de grond in galop afstand, recht en in gebogen lijnen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:38

Amikaa schreef:
Klinkt toch als scheef zijn/vastzitten.
Kan ook uit gebit voortkomen, wanneer is voor het laatst het gebit gedaan incl balanceren?
Als dat goed is zou ik eens een andere osteo laten komen bij wijze van second opinion.
Als paard lichamelijk in orde is en je zadel gecontroleerd en goed bevonden is dan kun je gaan werken aan rechtrichtoefeningen, kan wonderen doen!

Hoi, gebit is 2 weken geleden gedaan en daardoor laat ze haar kaak links nu al meer los maar rechts heeft het er niks mee te maken.
Heb 2 van de beste osteopaten na elkaar laten langskomen en beide zeiden hetzelfde.
Ook is haar zadelafdruk heel netjes op als ze gezweet heeft én doet ze het aan de longe én als ik zonder zadel rij ook. het is ook zo dat hoe minder ik rij, hoe feller ze het heeft.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:41

Lusitana schreef:
Heel vaak komt verschil van links en rechts bij een verder "normaal recht" paard door verschillend hulpen geven van de ruiter. Ruiters zijn nl ook gewoon rechts of links en als je niet oplet zijn hulpen niet gelijk. Wellicht trek je met een hand, druk je meer met een been, prik je haar met de hiel te ver naar achteren....

Maar, als het aan de longe ook lastig is heb je een paard met een balans probleem en/of een paard dat dus nog niet zo recht gaat als je denkt.

Je zult je een tijdje op andere dingen dan het galopperen zelf moeten toeleggen en dat is veel figuren rijden, twee kanten op, groot en klein, en later dingen als wijken en schouder voor introduceren.
Als je gaat galopperen, zorg dat de overgang goed wordt voorbereid.
Dit vertel ik ook ivm de linkergalop die blijkbaar ook niet echt altijd super verloopt...

https://www.youtube.com/watch?v=Fb1zppgkLJw

Er zijn heel veel filmpjes van deze GP amazone online die kunnen helpen met dressuur.
Ik heb zelf geen behulpzame nederlandse filmpjes kunnen vinden tot nu toe, maar misschien zijn ze er wel.

Voor de rest kan er inderdaad van alles dwars zitten zoals haar tanden, of andere delen in haar mond, een ruw stukje op het bit, de neusriem (een strakke neusriem drukt de wangen tegen of tussen de kiezen), hals, schouder, rug, kruis probleem...

Als het na een tijdje minder wordt, zou een goede warming up ook moeten helpen. Maar het kan ook zijn dat je na een tijdje zelf meer ontspant en dat ze dus alleen op jouw reageert, maar dat verklaart dan het aan de longe ook lastiger zijn weer niet.

Als het met springen goed gaat, kun je ook denken aan het feit dat als je passen/tempo gaat regelen en bewuster galoppeert, dingen beter gaan en dan wijst het toch weer op een ruiterfout...

Overigens kun je een rijtje lage in-uitjes prima gebruiken als gymnastische oefening, evenals balkjes op de grond in galop afstand, recht en in gebogen lijnen.

Hoi, dank je voor de uitleg.
Ruiterfout kan inderdaad maar bij mijn andere paarden heb ik het totaal niet.
Ik rij zonder neusriem en met zo weinig mogelijk attributen dus daar kan het niet aan liggen en ze heeft pas ( omwille van een wondje op een been) een volledig onderzoek en echo's enzo gehad en dat was allemaal oke...

En inderdaad aan de longe heeft ze het ook. Ik weet op voorhand dat ze rechtsom met haar hoofd gaat schudden en bokken en linksom doet ze niks...

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:38

Een osteopaat is voor het werveltechnische gedeelte van je paard en behandeld geen spieren. Bij mijn vorige paard had het erg goed gewerkt om, naast de osteo, een jack meagher masseur te laten komen. Zij doen sportmassages geven bij paarden. Toen bleek dat ze een enorme spoerknoop had zitten in de trapezium spier, waardoor ze vaak ging huppelen bij linksom draven. De osteo heeft dat probleem toen niet kunnen verhelpen; de masseur wel

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 18:38

Ah oke, ik had inderdaad na wat opzoekwerk gedacht een masseur te laten komen of acupunctuur te proberen.
Als dat niet werkt wil ik foto,s van haar benen laten nemen al voelt het niet echt als een probleem dat vanuit de benen komt maar eerder stijf zijn.
En als dat niet werkt dacht ik haar eens een pijnstiller te geven en kijken of ze het nog doet of niet...dan weet ik tenminste al of ze pijn heeft of niet...