Weinig vooruitgang met rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sietzke

Weinig vooruitgang met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:24

Ik heb mijn paard nu een klein jaar. Hij wordt regelmatig gelongeerd en gereden, maar het valt me op dat het zo'n groen en slap paard blijft. Hij blijft weinig voorwaarts en het rijden gaat met ups & downs. Dan gaan we echt de goede kant op, dan wil hij ineens niet meer lopen. Het opstijgen is een probleem geweest, maar dat gaat met een nieuw zadel en singel (met elastiek) echt de goede kant op. De chiropractor heeft hem eerder behandeld voor een blokkade in zijn rug. Ik vind het heel lastig, ook om het rijtechnisch op te lossen (en dat voelt hij ook weer aan). Ik hoop dat iemand zich in mijn verhaal herkent en misschien tips kan geven over hoe ik hem het beste kan trainen? Of iemand die een goede 'peut' weet die naar mijn paard kan kijken? Het is echt een paard dat met heel veel tijd en geduld beter en sterker moet worden. Alvast bedankt voor jullie reacties!

kohtje

Re: Weinig vooruitgang met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:28

Heb je ook wel eens het bloed na laten kijken?

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:32

Nee nog nooit. Hij ziet er gezond uit, dus dan denk je daar ook niet zo snel aan. Waar zou je op moeten testen dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:33

Wat is regelmatig? Dagelijks? 2 x per week? 20 minuten? Een uur? Heb je les? Vraag je wel iets van hem, of geef je beweging.?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 31-03-16 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:34

Tja, je kan eens beginnen met het vinden van een goede instructrice. Niet eentje die een uurtje in de bak staat om centjes te innen maar eentje die zich echt verdiept in paard en ruiter!

Daarnaast kun je je paard ook nog door de volledige medische molen halen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:34

Ik weet niet uit welke omgeving je komt dus advies wie wat is lastig.

Wat heb je qua rijden/training gedaan met hem om m te laten aansterken?

Hoor nu eigenlijk alleen dat je het rijtechnisch moeilijk vind. Maar wat is moeilijk. Weet je niet wat voor oefeningen goed zijn of..?

Je kan namelijk nog zon goede peut er aan laten zitten als je wil.. zolang jij je paard niet goed kunt begeleiden zowel aan de hand als rijtechnisch dan heeft behandelen niet veel zin.

Paarden zijn net zoals wij. We hebben een voorkeurshouding en leren door gewoonte. Hoeveel dingen doen we wel niet zonder na te denken omdat ons lichaam de handeling kent?

Zolang we niet een ander patroon aangeleerd krijgen blijven we in dezelfde fouten vallen en zal onze bespiering nooit beter worden.

Nu kun je bij een paard in vrijheid niet veel doen aan zijn comfortzone. Maar wel met lange lijnen/correct longeren en ook correct rijden.

Paarden kunnen soms ook van pijn zowel "heet" als "traag" zijn trouwens.. hoe oud is het paard?

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:08

Ik vraag weinig van hem. Ik rijd / longeer maximaal 2/3 x per week. Met longeren met longeerhulp (koord) of niets. In draf loopt hij wel met zijn neus over de grond, galop houdt hij met pijn en moeite twee rondjes vol. Met rijden probeer ik vooral de ontspanning erin houden; overgangen, voltes, gebroken lijnen, meer niet. Hij is wat onrustig met zijn hoofd, maar heel nageeflijk en wil wel halsstrekken, het inbuigen vindt hij weer minder. Zo loopt hij fijn, zo gaat de knop om en gaat hij stilstaan of is de balans weg. Het kan per dag wisselen. Ik ben heel voorzichtig en te lief. Ik ben al heel vaak bij de zadelpasser geweest, dit zadel moet nu echt goed zijn en hij loopt er ook beter onder. Ik sta in dubio of naar da het paard na laten kijken (rug) of doortrainen en het paard sterker maken.

Ik kom trouwens uit Friesland, omgeving Heerenveen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:11

Vooruitgang boeken zal je ook niet echt lukken met dit schema. Het is gewoon te weinig, zowel in "uren" als wat je van hem vraagt. Ik zou eens in de week les nemen, dan 5 keer per week zelf rijden en een dag in de week vrij/los/longeren. Als je dit een aantal maanden gedaan hebt merk je vanzelf of er wel vooruitgang of niet in zit.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:14

Ik gok dat les hierin juist is en als de basis goed bevestigd is (onrustig in hoofd, niet inbuigen, maar wel nageeflijk klinkt bij mij eerlijk gezegd niet als correct nageeflijk..) je paard uitdagen.
(Schijn)overgangen, veel figuren en meer galopwerk. Want twee rondjes met moeite volhouden, is weinig.

Dit werkt natuurlijk alleen als het paard goed in z'n vel zit, maar daag je paard eens iets meer uit. Jij wordt bijvoorbeeld ook niet veel sterker van een paar keer per week een half uurtje wandelen, terwijl je van intervaltraining met hardlopen bijvoorbeeld wel sterker of sneller wordt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:15

rien10 schreef:
Vooruitgang boeken zal je ook niet echt lukken met dit schema. Het is gewoon te weinig, zowel in "uren" als wat je van hem vraagt. Ik zou eens in de week les nemen, dan 5 keer per week zelf rijden en een dag in de week vrij/los/longeren. Als je dit een aantal maanden gedaan hebt merk je vanzelf of er wel vooruitgang of niet in zit.

Mee eens :j

Draagt hij overigens bij relaxed bewegen ook weleens zijn hoofd "hoog" (en dan bedoel ik niet standje giraffe) of heeft hij grote voorkeur voor veel hoofd laag in beweging?

Mijn (nouja vorige inmiddels sinds dinsdag) paard was ook een slappe vaatdoek ondanks ze 7 jaar was en 3 jaar al bereden was. Slank en erg onbespierd.

Ik begon met haar met 3/4 dagen rijden 2 dagen longeren lange lijnen/longeerhulp/inspannen (tactiek wisselde nog weleens) en 1 wandeldagje (waarbij we bijv tussen t wandelen door op korte volte stappen om mij heen ook overkruisen enz meenamen links en rechtsom met inbuigen erbij en doorstappen.)

Later zijn we 5 dagen per week gaan rijden 1 dag longeren en 1 dag wandelen en naarmate ze fijner werd met rijden gingen we op zoek naar een trainingsritme gevarieerd 5 dagen rijden met meer rust (2 dagen wandelen, soms longe)

Zware training (veel denkwerk, vragen van spiegen) duurde gemiddeld 20 minuten (zonder in en uitstappen en stukje losdraven/galop). Normale (conditie)training duurde soms wel 60 min (zonder in en uitstappen).

Een paard wordt echt niet beter van weinig doen. Kilometers maken.. is o zo belangrijk.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 31-03-16 17:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:19

Wat zijn je verwachtingen?
Ik heb het idee dat je meer verwacht met je paard te kunnen in die tijd, dan dat je traint.
Ik heb ook maar 3/4x per week tijd voor het paard. Heb daar 2x les van en rij 1x zelfstandig.
Bij mij heeft het nu ook ruim 2 jaar geduurd en nu pas komt mijn rijpaard goed in de spieren te zitten, maar ik begon dan ook met een paard dat gewoon drachtig leek zijn zo vet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:21

Kan er overheen lezen, maar je hebt hem een jaar, hoe oud is hij?
Zie hier namelijk wel voorbij komen 5 x per week rijden, maar als het jonkie is zou ik hem tijd geven, kan ook zijn dat hij nog stuk moet groeien.
En ook al is hij wat ouder, ook dan geld geef hem tijd, niet ineens van de week 5 x erop gaan zitten flink gaan trainen, dat moet je ook opbouwen en hij moet de kans krijgen te herstellen tussendoor.

Als je rijdt kan je beter kwalitatief gezien allicht iets meer vragen dan langer te gaan rijden en conditie en spieren opbouwen kost tijd en de juiste training, onder begeleiding van de juiste instructie.

Mijn paard is nu 11 en kan pas sinds een jaar zeggen dat ie afgebouwd is, gekocht als 5 jarige zadelmak.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:22

Wat vind je instructeur van je vooruitgang en zie je zelf verschil op foto's van het afgelopen jaar?

Ik kan soms ook denken dat we niet hard genoeg vooruit gaan, maar mijn instructeur is dat niet met mij eens en kan dat ook prima onderbouwen. Ons paard is nog jong, groot en lang. Daarbij heeft hij de afgelopen tijd vooral energie gestoken in nog hoger groeien, lijkt het en wij zijn ook niet de meest ervaren en handige ruiters nog.
Als ik dan filmpjes en foto's van het afgelopen jaar zie, dan zie ik best verandering en vooruitgang en kan ik niet anders dan mijn instructeur gelijk geven. En blijven investeren in lessen en ook domweg kilometers maken. Per keer dat ik opstap een doel voor mezelf stellen, de ene dag leg ik de nadruk op voltes, de andere op van hand veranderen, dan weer op overgangen rijden, dan weer op voelen, waar is welk been onder me.
Lol voor, in en met mijn knol is het allerbelangrijkst en dat er 6-jarigen al Z kunnen lopen, terwijl die van mij nog niet B-waardig is, zou helemaal niet uit moeten maken. We hebben alle tijd om samen te leren en te groeien, letterlijk en figuurlijk. :)

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:55

Als ik kijk naar jouw trainingsschema, dan wordt je paard best weinig getraind. Als je echt meer resultaat en verbetering wilt gaan zien, dan zul je je schema aan moeten passen in mijn ogen. Ik denk dat je bij 5x in de week beweging geven, je sneller resultaat zult zien.

Je zegt dat je paard galopperen aan de longe lastig vind? Daar kun je misschien mee beginnen, om te trainen dat hij dat langer vol kan houden.

Verder in de training veel schakelen, dat vind ik zelf een fijne oefening en ik heb het gevoel dat ze daar ook sterker van worden. En daarnaast uiteraard goede instructie!

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 19:25

Het paard is net 7 jaar oud, dus nog best jong .. toch goed om ervaringen van anderen te lezen, bedankt daarvoor. Het is ook niet zo dat ik zo snel mogelijk naar de Z wil hoor. Alleen dat het paard lekker ontspannen loopt, dat gevoel heb ik nu niet altijd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:52

Sietzke schreef:
Nee nog nooit. Hij ziet er gezond uit, dus dan denk je daar ook niet zo snel aan. Waar zou je op moeten testen dan?

Gewoon algemeen onderzoek. Paard van mijn vriendin zag er ook prachtig uit maar uit het bloedonderzoek bleken toch te korten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:00

Ik zou eerst zorgen voor goede begeleiding. En meer en actiever gaan rijden. Als het dan na ongeveer een half jaar nog hetzelfde is, dan kun je altijd nog de dierenarts erbij halen. Zoals ik het lees rijd je te 'gemakkelijk' en te weinig voor goede spieropbouw. Een 7-jarige kan echt wel wat hebben qua training

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:05

Ik vind een DA laten kijken geen slecht idee. Op een gegeven moment moet je wel wat vooruitgang zien, zelfs al doe je het niet helemaal goed. Zou eens beginnen met een bloedonderzoekje.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:46

FriesWytske schreef:
Ik zou eerst zorgen voor goede begeleiding. En meer en actiever gaan rijden. Als het dan na ongeveer een half jaar nog hetzelfde is, dan kun je altijd nog de dierenarts erbij halen. Zoals ik het lees rijd je te 'gemakkelijk' en te weinig voor goede spieropbouw. Een 7-jarige kan echt wel wat hebben qua training

En dan pas DA laten kijken??? Ik zou het meteen doen, stel je voor, er is iets mis,
En dan zegt de DA, waarom ben je niet meteen gekomen? Dan had ik er nog wat aan kunnen doen... Gewoon naar de huisarts gaan, alleen al voor de zekerheid...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:10

Lees haar andere berichten maar eens. Ze heeft al een aantal keren de dierenarts erbij gehaald. En, ja ik ga ook niet een dierenarts erbij halen als ik zo weinig train. En de spieren er daardoor niet zo snel opkomen. En mijn dierenarts is gelukkig niet zo. Die weet dat ik hem niet voor elk wissewasje laat komen.
Bovendien als ts een goede instructeur/trice heeft, dan ziet die ook of het iets is wat opgelost kan worden met goed les nemen. Of dat er evt. wel een dierenarts bij moet komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:52

Eerlijk gezegd FriesWytske lees ik dat niet in haar andere topic. Wel dat ze naar een DA zou gaan maar niet dat ze is geweest. Dat vind ik dan toch ook wel weer vreemd.
Waarom een nieuw bijna gelijk topic openen? TS ben je nu wel of niet naar de veearts geweest?

Dat je paard weinig vooruitgang boekt bij zo weinig training is niet raar. Maar ook een slap paard moet wel enige conditie hebben, ervan uitgaande dat het weidegang heeft.
Ik vind dat er best genoeg reden is om bloed- en mestonderzoeken.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:01

Met 7 jaar mag hij best 5 dagen in de week meer werk doen. Maar hoe groot is hij/zij en wat is je voer beleid ?

Sietzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 11:15

Ik ben inderdaad niet bij de da geweest. Hij is behandeld door een chiropractor en met twee weken komt zij weer langs. Ik heb hem gisteravond weer gelongeerd en vooral voorwaarts gehouden. Zal vaker trainen, dat kan gezien het weer gelukkig ook, dus dan kijken hoe hij het oppakt. Hij staat nu heerlijk in de wei en hooi en 2 kg biks per dag.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:27

Nou dan zou ik eerst wat meer werk geven en om de dag rust of licht werk. Dan over een half jaar eens kijken. Misschien handig om voor een na foto's te maken ;-)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:38

Ik zou inderdaad ook de aantallen trainingen op gaan bouwen en daarin ook gaan varieren qua intensiteit. Maak voor jezelf ook een trainingsschema en hou een logboek bij zodat je precies je vorderingen bij kan houden en dat je ook erachter kan komen met welke opbouw hij fijner in zijn vel komt.

Denk bijv aan aan 3x per wk rijden, 2x longewerk (bijv. ma rijden, di longewerk, wo vrij, do rijden, vr longe, za rijden, zo vrij). Het longewerk kan je dan wat minder intensief doen maar wel conditieopbouw meepakken en met het rijden kan je hem meer aan het werk gaan zetten. Zo zit er ook voldoende afwisseling tussen zwaardere trainingen en hersteldagen waardoor je een betere spier en conditieopbouw krijgt.
Zolang je op een te lage intensiteit traint en de spieren geen trainingsprikkel geeft, krijg je ook geen verbetering. Dat zou dus kunnen kloppen met je 3x in de wk zeer licht trainen.

Met een goed schema (en goede instructie) zou je echt al binnen een aantal weken wat verbetering moeten kunnen gaan zien in de spieren/conditie. Succes!