meerdere instructeurs bij doorrijden jong paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

meerdere instructeurs bij doorrijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:17

Hallo,

Aangezien ik een discussie had met iemand wil ik toch weten hoe jullie er over denken.

Even de huidig situatie schetsen: een fries van bijna 5 heeft 1.5 jaar geleden voor het eerst iemand op haar rug gehad. Maar aan gezien ze voor de kar loopt en de gene die hem inreden 0 verstand er van hadden en recreatie wilden gaan rijden terwijl ze amper oke zaten zijn wij nu er bij gekomen, de eigenaar heeft volgensmij gedacht van oke als je 50 bent heb je wel ervaring en als je 20 ofzo bent kan je nooit een jong paardje aan :Y) (eerste paard, geen ervaring met rijden, ment alleen).
We hebben ieder week privé les en oefenen daarnaast nog 1 à 2 x.

De fries leert snel en alles gaat lekker alleen het probleem is als volgt:

De instructrice is vaak ziek of de bak is te nat, dus de les gaat met een beetje mazzel 1 x in de 2 weken door.
Dit vinden wij zeer jammer omdat we het juist belangrijk vinden door te gaan en een goede basis te krijgen. De fries is zeer gemotiveerd en leert snel dus het is onzettend leuk verder.

Voor de afwisseling rijden we op andere paarden bij iemand anders 1x in de week groepsles en dan zou ze mee kunnen.
De eigenaar van de fries zit nog al aan te dringen van 'ga nou maar'. (hij ment alleen en heeft geen verstand van rijden maar vind het prachtig dat wij aan de slag zijn met het paardje)

Zelf vind ik het echter geen goed idee omdat ik een goede basis wil hebben met een instructeur en niet met allemaal verschillende manieren/instructeurs de basis bij dat paard leren.
Ook moet ze nog van alles leren zoals galopperen en wijken en de vrouw die kan het fantastisch uitleggen en het is veel prettig.
Als we nu in een groep gaan rijden word dat niet op die manier uitlegd maar gewoon op de manier van het paard moet het gewoon doen en niet hoé.

Lang verhaaltje moeilijk te volgen maar ik hoor heel graag hoe jullie het zouden doen.

Als iets niet duidelijk is vertel ik er graag meer over.
Groetjes

Horseloverl

Re: meerdere instructeurs bij doorrijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:26

Je moet kijken wat werkt, ik had dressuurles bij het doorrijden van een paard, maar was na een half jaar wel klaar met die lessen omdat ik niet verder kwam. Toen andere instructie genomen en dat gaat super. Maar verlies ik het vertrouwen in m'n paard weer perongeluk, dan doe ik weer een paar lessen bij m'n eerste instructrice.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:28

Francieen schreef:
Je moet kijken wat werkt, ik had dressuurles bij het doorrijden van een paard, maar was na een half jaar wel klaar met die lessen omdat ik niet verder kwam. Toen andere instructie genomen en dat gaat super. Maar verlies ik het vertrouwen in m'n paard weer perongeluk, dan doe ik weer een paar lessen bij m'n eerste instructrice.

Maar als ik bijvoorbeeld 1 week bij de ene rij andere week bij de ander is dat niet moeilijk te volgen voor het paard?

Ik heb het liefst ook priveles en zit niet echt te wachten om met haar in een groepsles mee te gaan rijden, gewoon omdat ik de persoonlijk aandacht en alles goed en duidelijk aan leren belangerlijk vind.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:32

Ik denk niet dat het een probleem is.
Jij bent nog steeds degene die op het paard zit.
Het enige wat anders zal zijn, is de oefeningen die gedaan worden.
Jij blijft de ruiters, dus jou rijstijl.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:34

Ik ging vroeger ook altijd met onervaren paarden naar de groepsles.
Goede oefening voor trailer, vreemde omgeving en rijden in een baan met andere paarden.
Gewoon doen, zou ik zeggen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:38

waarom zou dat moeilijk zijn voor het paard. Jij zit erop en kan zelf goed in de gaten houden of de adviezen wel overeenkomen zodat het duidelijk blijft voor het paard.
Ik denk dat je meer hebt aan structureel les dan een instructrice die regelmatig niet kan.

Je bent er zelf bij en je kan toch ook vragen om uit te leggen hoe en niet als antwoord: Daarom te accepteren?
Ik snap het probleem niet zo, verschillende ruiters lijkt me eerder een probleem

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:50

Verschillende instructeurs is niet het probleem. Jij pakt mee wat werkt en de rest: als je iets niet begrijpt waarom, hoe etc... VRAAG het de instructeur waarom, hoe etc, anders heb je niets aan de aanwijzingen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:40

Ik heb vorig jaar september een 4 jarige gekocht en daarmee heb ik prive les. Daarnaast ga ik vanaf december ook naar de clublessen van mijn rijvereniging. Natuurlijk zijn de aandachtspunten van de twee instructeurs niet hetzelfde maar van de groepsles pik ik mee wat ik kan gebruiken. Bovendien kan je in een groepsles grotendeels je eigen ding doen omdat de instructeur zijn aandacht over meerdere combinaties moet verdelen.

Ik zou t gewoon eens proberen. Sowieso goed voor t paard om eens in n andere omgeving gereden te worden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:06

Jij zit erop, jij weet wat je doet en kunt selecteren in wat je doorgeeft aan je paard.
Verder is groepsles wel heel handig om paard aan andere paarden in de bak te laten wennen met rijden.

En als het niet werkt kan je altijd nog stoppen met die groepslessen toch? En voor hetzelfde geld vind je het juist heerlijk rijden daar, gewoon keer uitproberen.

Guppy hier heeft ook privéles van instructeur 1 en groepslessen van instructeur 2 en 3 als we die zouden rijden op dit moment. Bijt elkaar niet vind ik zelf en als het wel bijt is het meer dat ik vind dat het niet past dus ga ik daar toch al niet lessen.