Martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sasha124

Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 19:03

Beste bokkers,

Ik heb een pony die onder het rijden snel afgeleid wordt. Ze loopt dan eventjes fijn aan het bit en gooit vervolgens haar hoofd hoog de lucht in, waardoor ik haar niet fijn en ontspannen kan rijden. Ook wordt hierdoor haar onderhals heel sterk, waardoor ik haar niet goed nageeflijk kan rijden. Nu heb ik laatst geprobeerd om met een martingaal te rijden, wat eigenlijk heel fijn ging. Doordat ze haar hoofd niet meer zomaar hoog in de lucht kon houden bleef haar aandacht beter bij mij en liep ze ook veel fijner aan het bit.

Sorry voor de lange inleiding haha, maar nu is mijn vraag wat jullie ervaring is met een martingaal. Ik wil namelijk niet dat ze er afhankelijk van wordt en het liefste zou ik over een poosje weer zonder gaan rijden. Verder vraag ik me ook af of een martingaal juist een positief effect kan hebben als je hem er weer af haalt, dus dat het paard na een tijdje een martingaal te hebben gedragen ook fijner gaat lopen zonder.

Alvast bedankt!

aeolusnr1

Re: Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:29

Een martingaal is de meest gebruikte hulpteugel, maar is eigenlijk niet echt een goed trainingsmiddel, de meesten blijven er gewoon heel het verdere leven mee voort rijden.
Maar om een paard te hertrainen is er zowiezo meer kennis en ervaring en inzicht nodig, dus doe dit nooit zomaar even op eigen houtje, dat is echt geen goed idee.
Zoek een instructeur of goede trainer.

Rakjetakje

Re: Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:38

Het belangrijkste is denk ik dat je gaat achterhalen waar dat omhoog gooien met het hoofd vandaan komt.

Ik zou niet durven zeggen waar het aan zou kunnen liggen, aangezien ik daar verder niet genoeg verstand van heb. Maar een paard laat niet voor niets ongewenst/ abnormaal gedrag zien. Vaak zit hem dan iets dwars, waar in het lichaam (of tussen de oren) dan ook. Wanneer je de oorzaak vindt, kan je vanuit daar verder kijken hoe je het paard kunt helpen. Ik zou niet zomaar meteen naar hulpteugels/ hulpmiddelen gaan grijpen.