Paard pakt bit vast!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 19:31

Mijn paard pakt met rijden het bit vast. Ik heb een dubbelgebroken D-trens. Bit bevalt mij prima en past goed. Bit fitter is een tijd terug geweest en zei dat dit een prima bit is voor mijn pony. Maar sinds kort pakt hij toch echt het bit vast. Ik ben aardig licht met inwerken met mijn hand. Moet dit dan toch echt wat strenger? Of is er een andere oorzaak voor dit probleem? Misschien een tijdelijk iets?

Alle antwoorden zijn welkom!

(graag wel een beetje vriendelijk houden!)

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:23

Ik ga je topic naar een ander forum verplaatsen namelijk naar rijtechnisch, want ik verwacht dat je wat meer antwoorden krijgt. Het kan namelijk een HAR probleem zijn, maar ook een rijtechnisch.

HAR → RT-V

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:26

Is je pony soepel? Als je pony niet soepel is kan hij van last al snel het bit vast willen pakken.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:50

Les nemen, dit met je trainer bespreken, harnachement controleren, hangt het bit op de juiste hoogte, ligt het op de juiste plaats?
Een dubbel gebroken bit is niet per definitie zachter. Er zijn paarden die liever een ongebroken of zwaar bit hebben, dat rustiger in de mond ligt.
Ik kan hier natuurlijk niet zien hoe je omgaat met je teugelvoering. Korte duidelijke signalen zijn fijner voor je paard.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:25

pien_2010 schreef:
Ik ga je topic naar een ander forum verplaatsen namelijk naar rijtechnisch, want ik verwacht dat je wat meer antwoorden krijgt. Het kan namelijk een HAR probleem zijn, maar ook een rijtechnisch.

HAR → RT-V


Bedankt!! Ben nieuw op bokt dus nog niet zo veel verstand ervan haha :j

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:28

AlwaysH schreef:
Is je pony soepel? Als je pony niet soepel is kan hij van last al snel het bit vast willen pakken.


Pony is erg soepel alleen heeft hij wel moeite met zijn balans. Bit pakt hij vooral vast als er veel interessants om zich heen gebeurt. Normaal geen probleem maar op wedstrijd wel erg vervelend want dan is er natuurlijk van alles gaande. Pony is 5 jaar dus nog aardig jong. Weinig ervaring en moet ook wennen. Hij wordt wel nageefelijk gereden. In de galop pakt hij het bit vooral vast. Kan dit dan ook met de balans te maken hebben?

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:29

Jetta schreef:
Les nemen, dit met je trainer bespreken, harnachement controleren, hangt het bit op de juiste hoogte, ligt het op de juiste plaats?
Een dubbel gebroken bit is niet per definitie zachter. Er zijn paarden die liever een ongebroken of zwaar bit hebben, dat rustiger in de mond ligt.
Ik kan hier natuurlijk niet zien hoe je omgaat met je teugelvoering. Korte duidelijke signalen zijn fijner voor je paard.


Ik heb al 2 x per week les. Met mijn trainer besproken maar die zegt misschien een tijdelijk iets. Bit ligt perfect, goede maat, fijne inwerking. Heb met een dikker bit gereden maar hij heeft niet veel ruimte in zijn mond dus dat is geen optie. Verder wil ik niet te veel uitproberen qua bitten maar meer rijtechnisch. Ik heb wel altijd contact met rijden maar als hij aanneemt geef ik hem ook wat meer ruimte. Kijk even naar mijn vorige reactie. Daar staat in waar ik vooral vast loop..

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:32

Als hij in de galop vooral vast pakt, denk ik inderdaad dat het een balansprobleem is. Mijn bijna 5 jarige heeft daar ook een handje van, zij doet het meestal op 1 hand. Truc is om hem dan met je been van de kant af te drukken waar hij "vast" houd, zodat je weer meer op 2 teugels komt. Dus niet terugtrekken, maar juist loslaten.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 12:00

Princesj schreef:
Als hij in de galop vooral vast pakt, denk ik inderdaad dat het een balansprobleem is. Mijn bijna 5 jarige heeft daar ook een handje van, zij doet het meestal op 1 hand. Truc is om hem dan met je been van de kant af te drukken waar hij "vast" houd, zodat je weer meer op 2 teugels komt. Dus niet terugtrekken, maar juist loslaten.


Oke zal het eens gaan proberen. Inderdaad ik probeer hem juist in de galop ruimte te geven zodat hij meer op zijn eigen benen galopeert. Ook veel voltes en binnenhoefslag in de galop. Verder houd ik contact met mijn buitenteugel en binnenteugel iets van de hals af waarmee ik wat stelling en buiging vraag. Hij komt afentoe wel naar beneden maar speelt totaal niet met het bit. Ik denk omdat hij te druk is met zijn balans houden. Verder beweegt hij zijn hoofd in de galop ook heel erg op en neer. Denk ik ook een balans dingetje.

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:08

Voorwaarts rijden zolang hij op en neer beweegt. En probeer juist eens geen stelling en buiging te vragen, maar gewoon recht. Anders heb je kans dat je ze gaat verbuigen, waardoor ze van het achterbeen komen en gaan klapbakken. Hou het simpel!

Waarom moet hij spelen met het bit trouwens? Dat doet geen een van mijn paarden, gewoon een rustig mondje is best fijn.

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:32

Last van de tandjes misschien?

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 13:36

Princesj schreef:
Voorwaarts rijden zolang hij op en neer beweegt. En probeer juist eens geen stelling en buiging te vragen, maar gewoon recht. Anders heb je kans dat je ze gaat verbuigen, waardoor ze van het achterbeen komen en gaan klapbakken. Hou het simpel!

Waarom moet hij spelen met het bit trouwens? Dat doet geen een van mijn paarden, gewoon een rustig mondje is best fijn.


Bit spelen niet, meer aannemen in plaats van vastpakken.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 13:36

Mareeq schreef:
Last van de tandjes misschien?


Tandarts is 3 weken geleden geweest en de haken zijn verwijdert! Verder was alles in orde.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:51

Wat bedoel je eigenlijk met vastpakken? Ik kan me niet voorstellen dat hij het bit tussen zijn kiezen pakt. Want een bit dat goed past drukt op de tong en de lagen en blijft vrij van het gebit.

Ik denk dat je bedoeld dat je paard zich sterkt maakt waardoor jij niet meer kunt communiceren via het bit. Het paard geeft dan niet na. En nageven moet je een paard leren. Een paard wordt niet nageeflijk geboren.
Bij het nageven stelt het paard zich emotioneel open voor jouw hulpen waardoor je met je paard op een bijna telepathische manier kunt communiceren. Daarvoor moet je bouwen aan een band van wederzijds respect en vertrouwen. Want pas dan kan een paard zich voor jou openstellen en jouw commando's opvolgen.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 14:05

Abacab schreef:
Wat bedoel je eigenlijk met vastpakken? Ik kan me niet voorstellen dat hij het bit tussen zijn kiezen pakt. Want een bit dat goed past drukt op de tong en de lagen en blijft vrij van het gebit.

Ik denk dat je bedoeld dat je paard zich sterkt maakt waardoor jij niet meer kunt communiceren via het bit. Het paard geeft dan niet na. En nageven moet je een paard leren. Een paard wordt niet nageeflijk geboren.
Bij het nageven stelt het paard zich emotioneel open voor jouw hulpen waardoor je met je paard op een bijna telepathische manier kunt communiceren. Daarvoor moet je bouwen aan een band van wederzijds respect en vertrouwen. Want pas dan kan een paard zich voor jou openstellen en jouw commando's opvolgen.


Ik vraag ook advies omdat ik er zelf niet uit komt en mijzelf ook niet goed weet te verwoorden. Het paard laat de hulpen inderdaad dan niet doorkomen. Het bit zit goed en de tandarts is net geweest. Hij loopt verder in stap en draf nageeflijk en in de galop niet constant.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:28

Hoe rijd jij een paard nageeflijk?

Welke hulpen geef jij?
Hoe lang is hij nu bij jullie onder het zadel?

En hij doet het alleen in galop zeg je?
Wat doe jij dan? Qua hulpen?

Zou graag beeld matheriaal willen zien.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:49

Pakt hij aan een kant vast? En wordt het contact aan de andere teugel dan lichter/los? Dan inderdaad met het been aan de "vaste" kant rijden naar de teugel met het losse contact.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:55

bontejames schreef:
Ik vraag ook advies omdat ik er zelf niet uit komt en mijzelf ook niet goed weet te verwoorden. Het paard laat de hulpen inderdaad dan niet doorkomen. Het bit zit goed en de tandarts is net geweest. Hij loopt verder in stap en draf nageeflijk en in de galop niet constant.

Ik snap het. Maar jou trainer zou jou dit moeten vertellen en logisch kunnen uitleggen. Je les 2 keer in de week. Dan vraag ik me af wat je daar leert? Of wordt je lekker bezig gehouden met oefeningetjes en ingewikkelde verhalen? Dan moet je echt direct op zoek naar iemand die jou en je paard wel verder kan helpen want dit leidt nergens toe.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:50

Ik heb een tip gekregen om de dynamic te proberen van Sprenger? Die is iets anders opgebouwd. Mijn paard heeft er gisteren echt op lopen sabbelen en kouwen. Hij moest er over nadenken. :D
En verder kunnen er bij een 5 jarige nog wolfstandjes in de weg zitten? Die kun je niet altijd meteen zien, maar kunnen er wel zijn.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 07:51

idefix4 schreef:
Ik heb een tip gekregen om de dynamic te proberen van Sprenger? Die is iets anders opgebouwd. Mijn paard heeft er gisteren echt op lopen sabbelen en kouwen. Hij moest er over nadenken. :D
En verder kunnen er bij een 5 jarige nog wolfstandjes in de weg zitten? Die kun je niet altijd meteen zien, maar kunnen er wel zijn.


Sprengen hoor ik inderdaad veel goede verhalen over. Verder is hij afgelopen maand naar de tandarts geweest en zijn haakjes verwijdert. Verder goed nagekeken en zelf nog gecontroleerd. Lijkt mij niet dat er wat mis is in zijn gebit. Verder is het denk ik ook een samenloop van omstandigheden dat hij zo reageert. Hij is de laatste tijd niet voorwaarts en dit ligt ook aan het voer dat hij krijgt. Ben nu overgestapt naar ander voer met wat meer energie en minder magnesium.

anais96

Berichten: 1120
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:19

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je antwoorden op de rijtechnische vragen die gesteld worden. Het hoeft niet altijd aan je bit te liggen, het kan ook een rijtechnisch probleem zijn. Je geeft aan dat hij niet goed aan de hulpen is toch? Misschien moet je aan de slag gaan met het rijden van veel overgangen en tempowisselingen. Komt hij heel moeilijk terug, zet je 'm gewoon stil. Reageert hij niet op je been, geef een keer extra been naar voren. Hij kan nooit fijn in de aanleuning worden als je er niet aan kunt rijden.
Voor hetzelfde geldt ligt je probleem ergens anders maar dat is moeilijk te bepalen van achter de computer ;)

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:23

anais96 schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je antwoorden op de rijtechnische vragen die gesteld worden. Het hoeft niet altijd aan je bit te liggen, het kan ook een rijtechnisch probleem zijn. Je geeft aan dat hij niet goed aan de hulpen is toch? Misschien moet je aan de slag gaan met het rijden van veel overgangen en tempowisselingen. Komt hij heel moeilijk terug, zet je 'm gewoon stil. Reageert hij niet op je been, geef een keer extra been naar voren. Hij kan nooit fijn in de aanleuning worden als je er niet aan kunt rijden.
Voor hetzelfde geldt ligt je probleem ergens anders maar dat is moeilijk te bepalen van achter de computer ;)


Ik krijg geen video's op bokt geplaatst en anders zou dat via youtube moeten. Paard heeft moeite met de balans. Verder is het een combinatie van paard en ruiter. Het kan maar zo zijn dat de fout bij mij ligt en ik misschien iets niet goed doe. Hij zit de laatste tijd niet zo lekker in zijn vel ook en ik ben sinds vandaag overgestapt naar ander voer omdat hij te veel verbrandde voor wat hij binnen kreeg waardoor hij echt te dun is geworden en ook te weinig energie heeft nu. Verder rijd ik veel overgangen, denk aan stap draf, stilstand draf, stap galop en dat afwisselen. Ook tempowisselingen in de vorm van verruimen en juist verzamelen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:30

bontejames schreef:
Verder rijd ik veel overgangen, denk aan stap draf, stilstand draf, stap galop en dat afwisselen. Ook tempowisselingen in de vorm van verruimen en juist verzamelen.


Blijf dat maar eens een jaartje doen, of nog langer, en kijk dan terug naar zijn ontwikkeling.
Paardje is nog maar 5 jaar. Die moet nog uitgroeien, kracht opbouwen, balans krijgen en dat ook met een ruiter erop. Vergeet ook VWNW niet. Heel goed voor de balans.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:35

Floortz schreef:
bontejames schreef:
Verder rijd ik veel overgangen, denk aan stap draf, stilstand draf, stap galop en dat afwisselen. Ook tempowisselingen in de vorm van verruimen en juist verzamelen.


Blijf dat maar eens een jaartje doen, of nog langer, en kijk dan terug naar zijn ontwikkeling.
Paardje is nog maar 5 jaar. Die moet nog uitgroeien, kracht opbouwen, balans krijgen en dat ook met een ruiter erop. Vergeet ook VWNW niet. Heel goed voor de balans.


Inderdaad daar heb je gelijk in. Probeer ook in de lengte van de hals te spelen. De ene keer wat dieper en de andere keer juist wat langer en lager rijden. Verder ook vaak de binnenhoefslag en recht richten. Moet ook niet alles te snel willen en hem de tijd geven. Heb hem pas een half jaar!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard pakt bit vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:43

Maak je ook buitenritten? Dat is heel goed voor de mentale ontwikkeling, gewoon rustig opbouwen, en veel staptraining doen.