Onzeker springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovexhorsess

Onzeker springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:57

Hoi,

Ik weet dat hier veel topics over zijn, maar ik kon er zo snel geen vinden en ik wil toch even mn verhaal kwijt:
Ik spring nu ongeveer 3 jaar, en ik vind het nog steeds heel leuk. Maar ik merk dat ik toch onzekerder word, en hierdoor mn paard in de weg zit.. 1 jaar geleden sprong ik met gemak een sprong van 1,20m maar nu word ik al zenuwachtig van een sprong van 40 cm.. Het is niet zo dat mn paard het niet kan: hij springt juist heel fanatiek, maar zodra we iets hoger springen sta ik hem in de weg in of voor de sprong waardoor hij wel is weigert.. ik denk dat het komt doordat ik het afgelopen half jaar echt heel vaak van mn paard ben gevallen. Mijn vraag is eigenlijk dus: hebben jullie tips waardoor ik weer wat zekerder in het zadel kan zitten?

CestLaVie_97

Re: Onzeker springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:02

Weer onderaan beginnen en dan op jouw tempo opbouwen, dit is ook niet zo eerlijk tegenover je paard. En goede les nemen bij iemand die jij zelf ook vertrouwd

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:03

CestLaVie_97 schreef:
Weer onderaan beginnen en dan op jouw tempo opbouwen, dit is ook niet zo eerlijk tegenover je paard. En goede les nemen bij iemand die jij zelf ook vertrouwd

Mag ik vragen wat er niet eerlijk is tegenover mijn paard :) ?

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:06

Neem les en begin rustig aan. Ik heb dit zelf ook gehad, laag begonnen en nu durf ik weer de hoogte in. En gewoon een kwestie van regelmatig doen. Aan dat laatste heb ik zelf veel gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:22

Idd, les nemen en rustig aan opbouwen. Zoek ook iemand die echt rekening houdt met jouw tempo en die niet gaat schreeuwen dat je je niet moet aanstellen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:27

Ik heb dit ook gehad, en nog steeds wel een klein beetje last van. Superbraaf paard dat eigenlijk nooit weigert, altijd lekker fanatiek meegedaan met de springlessen, wat B parcoursjes rondgesprongen en toen tijdens een oefencross gevallen en een paar weken niet meer mogen rijden... Daarna een tijd erg veel moeite gehad om het weer op te pakken zonder angst. Ik ben bij een beginnersles aangesloten (wel zelfde instructeur) en ben weer helemaal vanaf het begin begonnen.
Nu verhuisd en al een tijd geen springles meer, maar zo nu en dan ga ik gewoon zelf in de bak springen. Op vreemd terrein een parcours springen doe ik niet meer, dan klap ik weer helemaal dicht en dat vind ik ook niet eerlijk tegenover mijn paard. Hij kan en wilt het wel, maar ik maak hem alleen maar onzekerder als ik weer op vreemd terrein ga springen.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:01

lovexhorsess schreef:
CestLaVie_97 schreef:

Mag ik vragen wat er niet eerlijk is tegenover mijn paard :) ?

Je zegt dat je hem als jij het eng vind in de weg gaat zitten. Niet stom bedoeld ofzo, maar je paard zal er niet vrolijker op worden als jij hem in de weg zit, dat blijkt maar doordat hij wel eens weigert daarom. Niet dat je nu gelijk een dierenbeul ofzo bent, we zitten ons paard allemaal wel eens in de weg;) maar als jij de mogelijkheid hebt om het opnieuw op te bouwen zal je paard daar denk ik ook blijer van worden:)

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:48

Inderdaad wat de anderen zeggen: even een stapje terugdoen en weer wat lager springen, of zelfs helemaal terug naar cavaletti, en vanaf daar weer opbouwen.

_Jannekesc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:00

Ik herken het! Ik vind het de laatste tijd ook eng om te springen omdat ik er best vaak afval.. Ik spring meestal wat lager en dan weer opbouwen..

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:09

Ik had precies het zelfde, veel eraf gevallen en zenuwachtig worden bij zelfs een balkje , niet eens een sprong van 40 cm.
Wat mijn probleem was ( en ik gok, weet ik natuurlijk niet zeker ) de jouwe ook, is dat ik de afstanden niet zag, ik ging twijfelen, en daar stopte die weer ( natuurlijk niet voor het balkje ) wat ik heel veel ben gaan oefenen is natuurlijk, mijn afstanden. Als jij vanaf de hoek waar je vandaan komt gelijk weet of je goed uitkomt op de sprong, hoef je niet te twijfelen, zeker als je paard fanatiek is, zal hij niet zo gauw stoppen met goeie afstanden. Dus mijn tip is afstanden leren.. Natuurlijk is dit mijn ervaring en kan dit bij jou niet het geval zijn.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 10:55

CinnamonHM schreef:
Ik had precies het zelfde, veel eraf gevallen en zenuwachtig worden bij zelfs een balkje , niet eens een sprong van 40 cm.
Wat mijn probleem was ( en ik gok, weet ik natuurlijk niet zeker ) de jouwe ook, is dat ik de afstanden niet zag, ik ging twijfelen, en daar stopte die weer ( natuurlijk niet voor het balkje ) wat ik heel veel ben gaan oefenen is natuurlijk, mijn afstanden. Als jij vanaf de hoek waar je vandaan komt gelijk weet of je goed uitkomt op de sprong, hoef je niet te twijfelen, zeker als je paard fanatiek is, zal hij niet zo gauw stoppen met goeie afstanden. Dus mijn tip is afstanden leren.. Natuurlijk is dit mijn ervaring en kan dit bij jou niet het geval zijn.

Ja ik denk dat mijn probleem hier ook zit! Want ik word heel zenuwachtig voor de sprong en dan hoop ik maar dat mn paard uitkomt. ik ga hier zeker aan werken, bedankt!

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:23

Les nemen en het rustig opbouwen. En je lesgever het verhaal vertellen zodat je lesgever daar goed rekening mee houdt.

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:50

Misschien een paar keer op een paard springen van een vriendin die wel alles springt? Je eigen paard laten vrijspringen zodat je eigen paard zelf ook vertrouwen opbouwd ?

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:50

En veel met afstandbalkjes werken

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:48

lovexhorsess schreef:
CinnamonHM schreef:

Ja ik denk dat mijn probleem hier ook zit! Want ik word heel zenuwachtig voor de sprong en dan hoop ik maar dat mn paard uitkomt. ik ga hier zeker aan werken, bedankt!

Dit herken ik dus ook. Heb eerder L gesprongen, helaas in korte tijd 2x wat gebroken en het vertrouwen kwijtgeraakt. Niet zo zeer om te vallen maar eerder om wat te breken. Zolang ik maar zie dat we uitkomen durf ik elke hindernis te springen. Bij lage hindernissen interesseert het mij niet of we wel of niet uitkomen. Nadeel bij mij is dat ik een overactief paard in het parcours. Eigenlijk stopt ze niet maar springt of vroeg of maakt nog een klein hupje ervoor.
Wat bij mij werkt is zodra ik de hindernis in het oog heb, mee tellen, 1,2,3. Ik blijf dan makkelijker in het ritme en zie de afstand sneller. Bovendien ga ik minder prutsen en minder nadenken.