Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keell94

Berichten: 4055
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:43

Vesceron schreef:
Strasshorse schreef:
Is belangrijk dat je je benen lang maakt en een beetje achterover gaat zitten en je paard steeds een beetje been geeft maar met je handen tegenhouden als hij harder wilt


Dit vind ik niet zo'n goeie tip. Als je (een beetje) achterover gaat zitten kom je achter de beweging van je paard en ga je hem tegenwerken, hoe klein ook, dit maakt het zitten en ontspannen alleen maar moeilijker. Steeds een beetje been geven zou ik ook zeker niet doen, je hulpen moeten klein en fijn zijn en niet constant door komen. Ook met je handen tegenhouden lijkt me niet de bedoeling, terug rijden als hij "te hard gaat" moet je toch met je zit gaan doen.

de afspraak bij Otto is een hele goede! Ze komen af en toe ook op locatie met Otto, wellicht een keer meer in de buurt? Volgens mij wordt je zit en de druk ook op allerlei punten en manieren gemeten en zie je dat voor je op het scherm, je ziet dus precies wat je zit doet en zou moeten doen!


ieder paard is anders en bij mijn paard werkt dit erg goed, kan natuurlijk zijn dat het bij het paard van TS anders werkt maar is altijd lastig te beoordelen via een schermpje, als ik voorover ga zitten wordt ik namelijk gelanceerd door hem :p vandaar dat ik mijn benen lang maak en wat achterover ga zitten, nu gaat mijn paard niet vaak te hard in de galop dus met mijn handen doe ik vaak niks, maar moet hem wel been blijven geven (natuurlijk subtiel) omdat hij anders soms terug valt

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:50

Ik denk dat de angst voor galop meer zit in het feit dat je op hoge snelheid geen controle hebt over je paard.
Om vertrouwen te krijgen is het misschien een mogelijkheid om een super braaf paard (voltige paard b.v) te vinden die je die vertrouwen kan geven. Die helpt om je balans te vinden en je sterk te maken en je betere reactie vermogen geeft om te reageren als een paard in galop wegspringt o.i.d.
Een strenge instructeur gaat je niet helpen en de onzekerheid gaat alleen maar toenemen, maar zoek iemand die begrijpt waar het probleem zit. Misschien een instructeur die ook kinderen les geeft. Dat klinkt misschien raar, maar zij weten hoe je kinderen moet leren hoe te galopperen.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:54

troi schreef:
AbbyBlues schreef:
Misschien een hele domme vraag/opmerking. Maar ik ben ook net weer begonnen met rijlessen na 15 jaar geen paard gezien te hebben. Ik rij western. En daar wordt gezegd dat ik echt overdreven naar achter moet hangen?


Dan gok ik dat je van jezelf overdreven naar voren hangt en die tip krijgt om ergens in het midden uit te komen.
Overdreven naar achter hangen is namelijk bij het western rijden de hulp om een stopje vanuit galop in te zetten.


Das n goeie, misschien toch eens filmen tijdens de les. :)*

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:34

Strasshorse schreef:
ieder paard is anders en bij mijn paard werkt dit erg goed, kan natuurlijk zijn dat het bij het paard van TS anders werkt maar is altijd lastig te beoordelen via een schermpje, als ik voorover ga zitten wordt ik namelijk gelanceerd door hem :p vandaar dat ik mijn benen lang maak en wat achterover ga zitten, nu gaat mijn paard niet vaak te hard in de galop dus met mijn handen doe ik vaak niks, maar moet hem wel been blijven geven (natuurlijk subtiel) omdat hij anders soms terug valt


Ieder paard is anders ja, maar verder let's agree to disagree :)
Voorover zitten lijkt me ook inderdaad geen goed plan, net zo min als achterover. Netjes recht op je paard zitten dus :) De basis zou, in mijn ogen, overal hetzelfde moeten zijn, ongeacht type paard. En been blijven geven, subtiel of niet, omdat hij anders terug valt dan is de basis niet goed en is het paard gewoonweg niet aan de hulpen.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:36

Ik heb niet meer alle reacties gelezen, waarvoor mijn excuses, maar ik denk dat je teveel in 1keer wil en te zeer je best wil doen. Een goede houding, onafhankelijk zitten, sturen, hoeken uitrijden,... Als je leert paardrijden en galopperen is dit voor zowat iedereen teveel om allemaal dadelijk goed te doen. Focus je eerst op ontspanning en vervolgens op je zit. Doordat jij ontspannen bent en goed zit, zal je paard ook meer ontspannen zijn en daardoor ook makkelijker zijn om op te blijven zitten en sturen. Hoe meer gespannen jij bent hoe meer je paard zich gaat opspannen en hoe moeilijker jouw hulpen het paard eenduidig zullen bereiken.
Wil niet teveel in 1 keer, deel je leerproces in deelstappen op en begin eerst en vooral bij ontspanning!

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 17:54

AbbyBlues schreef:
Misschien een hele domme vraag/opmerking. Maar ik ben ook net weer begonnen met rijlessen na 15 jaar geen paard gezien te hebben. Ik rij western. En daar wordt gezegd dat ik echt overdreven naar achter moet hangen?

Als je de neiging hebt om naar voren te klappen (zoals ik en een ander uit dit topic), dan moet je voor je gevoel overdreven naar achteren hangen om precies recht te zitten. Ik weet eigenlijk niet of je bij western verder naar achteren zit dan bij Engels rijden (ik heb de ballen verstand van western), maar het is me vaak genoeg verteld.

Een bekend advies dat daarop lijkt geven leraren Frans soms ook: "Bij de uitspraak moet je doen of je zwaar overdrijft, dan is het precies goed." :)

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:07

musiqolog schreef:
Als je de neiging hebt om naar voren te klappen (zoals ik en een ander uit dit topic), dan moet je voor je gevoel overdreven naar achteren hangen om precies recht te zitten.


Of een beetje meer met je gevoel in contact komen zodat het meer klopt. Dat lijkt me persoonlijk eigenlijk een betere weg. Het andere leidt toch makkelijk tot overcompensatie, en staat dan het ontwikkelen van een echt goede zit in de weg. En da's zonde.

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:52

Zeker niet hoor Shadow. Vind jou eerder heel negatief doen over strengere instructeurs. Er zijn mensen waar lieve instructeurs die nooit mensen over hun grenzen vragen nood aan hebben. Er zijn ook mensen die gewoon eens een schop onder hun kont nodig hebben. Jij bent wss de eerste, ik ben de tweede. De aanpak van mijn instructeur werkt voor jou niet, de aanpak van jouw instructeur zal voor mij niet werken. Iedereen heeft een andere aanpak nodig, dat is het enige dat ik wil zeggen...

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:26

Ik heb gisteravond gegaloppeerd op een hele lieve zorgzame merrie die dus gewoon al aangaloppeert als je gaat doorzitten en je gewoon meeneemt aan de hand. Goud waard voor een onzekere ruiter in galop. Voor de rest kan ik alles met haar in draf. De andere kant om in galop ging ik zelfs netjes anderhalf rondje over de hoefslag. Misschien dat een op en top braaf manege paard jou ook kan helpen.

Ik ben van het eerste type, ik moet zelf over mijn grenzen heen gaan. Ik heb dus wel een strenge instructrice. Zij Heeft zich aan mij aangepast.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:45

musiqolog schreef:
verriemerrie schreef:
Ik heb het al voorbij zien komen, maar zag daar geen reactie op.
Soms is juist de overgang van draf naar galop lastig.
Je "vaste" paard is hoger opgeleid, wat in houd dat die meer oefeningen kent.

Probeer eens om vanuit de stap aan te galopperen en dan meteen op de volte zetten.
De overgang is dan vaak rustiger, meer beheerst en gecontroleerd.

Ik zelf vond aan galopperen vanuit stap een tijdlang veel prettiger, ik kon beter blijven zitten.
Had meer controle en het ging veel rustiger, geen echte snelheid.

Als het voorbij is gekomen, heb ik het over het hoofd gezien.

Vanuit stap aangalopperen doen we een enkele keer, maar meestal kan dat pas als de paarden (door eerdere oefeningen) al flink voorwaarts zijn. Bovendien moet je de galopshulp dan wel duidelijk geven, anders gaat hij gewoon draven. Ik kan trouwens zelf niet zoveel proberen, omdat ik van de instructies van mijn instructrice afhankelijk ben.

Maar goed, even aan iedereen: bedankt voor het meedenken. Morgen heb ik weer groepsles, dan vrijdag privéles. Jullie horen nog wel hoe het gaat!


Mischien zit hier voor een gedeelte het probleem. Ik maak uit je verhalen op dat jullie achter elkaar aan dezelfde oefeningen rijden?
Ik ben ook geen held, nooit geweest en gallop vondt ik ook heel lang eng.
Maar wij rijden allemaal zelfstandig in de les en werken aan onze eigen oefeningen. Dit betekend ook dat een paard alleen harder of zachter gaat als ik dat wil en niet reageerd op zijn voorganger. Dit doet veel voor je gevoel van controle.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:46

Wat een interessant topic! Ik dacht altijd dat ik de enige was met dit probleem, maar dat is dus niet zo...

Ik ben als jong meisje begonnen op de manege waar de galop hét moment van de les was. Na zo'n drie kwartier rondhobbelen in draf mochten we 1 rondje linksom in galop, en 1 rondje rechtsom. Er werd altijd een heel spektakel van gemaakt. En omdat eigenlijk niemand mij had uitgelegd hoe de galop eigenlijk werkt, kreeg ik mijn paardjes wel in en knoerharde draf, maar niet in galop. Hoe harder de draf, hoe meer spanning, hoe meer druk op de teugels, hoe meer klemmen en hoe harder het paardje weer ging. Oh en zitten tijdens die knoerharde draf? Nee, dat lukte niet goed... Maar goed, als klein meisje zal het wel en leer je vanzelf dacht ik altijd.

Vaak genoeg op buitenrit gegaan waar de paarden gewoon met elkaar mee gingen. Dan was het voor mij geen probleem, het was dus echt het aanspringen. Eenmaal in galop zit het heerlijk en gaat het prima.

Al snel ben ik begonnen bij voltige en gestopt met paardrijden en dat vond ik eigenlijk heerlijk! Het aanspringen werd 'geregeld', ik hoefde geen rekening te houden met teugels, beengebruik etc. Jarenlang genoten van de voltigelessen en zo ook echt 'verslaafd' geworden aan de galop.

Tot ik een aantal jaren geleden weer gestopt ben met voltige en een leuke draver kreeg om te verzorgen. Een ontzettend leuk beestje, maar niet echt gemaakt om te galopperen laten we het maar zeggen. Zeker het aanspringen ging erg moeilijk. Zat ze eenmaal in galop, liep ze voor mijn gevoel altijd een beetje scheef en hard en vond ik het erg moeilijk om dit uit te zetten.

Nu verzorg ik een hele lieve PRE en 'helaas' heeft ook dit paardje wat moeite met de galop. Hoewel ik heel veel hulp heb gehad van de eigenaresse, blijft het nog steeds een struikelblok om aan te springen. Zeker als ze haar dag niet helemaal heeft, gaat ze wel hard, maar niet in galop. En daar word ik onzeker van.

Gelukkig heb ik inmiddels wat privélesjes gehad op dressuurpaarden die makkelijk aanspringen. Voor mij heeft dat echt geholpen, gewoon die zekerheid terug krijgen van een paardje die niet alleen harder gaat, maar wel echt aanspringt in galop (ik weet inmiddels hoe het werkt :) ). Als ik twijfel, pak ik nog wel eens een plukje manen vast tijdens het aanspringen. En daarna gaat het prima! :D

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:04

musiqolog schreef:
En ja, ik probeer te ontspannen maar ik ben al met erg veel dingen tegelijk bezig: mijn houding, teugelhulpen, beenhulpen, netjes de hoek in, niet tegen anderen aan rijden... het is gewoon verdomd moeilijk om dan ook nog de spanning uit je lijf te laten vloeien, zeker als je die van boven tot onder voelt.


Je bent een man, en je wilt je niet laten kennen, en dus doe je stoer mee. Maar uit wat jij hier schrijft kun je alleen maar opmaken dat je een 'absolute beginner' bent en gewoon nog lang niet toe bent aan de galop. En daar ga je niet aan toe komen, zolang de simpele basis er nog niet in zit. En op één of andere manier is die er (nog) niet goed in gekomen, misschien juist door die groepslessen en 'meegaan met de rest'. Dat is niet erg, maar zul je wel eerst onder ogen moeten zien.

Echt, je moet eerst back to basics en eerst de hoeken in kunnen rijden, sturen en een onafhankelijke houding - als jij nog bezig bent niet tegen anderen aan te rijden ben je gewoon compleet stuurloos aan het ronddrijven.
Gewoon iedere week weer proberen gaat je niet 'stapje voor stapje' vooruit brengen. Eerst lopen, dan rennen. En je gaat never nooit leren rennen zonder eerst te leren lopen.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:32

musiqolog schreef:
En ja, ik probeer te ontspannen maar ik ben al met erg veel dingen tegelijk bezig: mijn houding, teugelhulpen, beenhulpen, netjes de hoek in, niet tegen anderen aan rijden... het is gewoon verdomd moeilijk om dan ook nog de spanning uit je lijf te laten vloeien, zeker als je die van boven tot onder voelt.

Ik heb alles in dit topic even snel doorgelezen.

Ik neem aan dat het je vast al eens gezegd is maar blijven ademhalen kan voor een hoop ontspanning zorgen. En verder kent Centered Riding het principe van zachte ogen (Google er maar eens op). Dat is een manier van ontspannen om je heen kijken die doorwerkt in je hele lijf.

Wat ik me afvraag is "Van wie 'moet' je galopperen" ?
Je (TS) geeft aan dat je je over je angsten heen moet zetten. Ik ben het daar eigenlijk, in dit geval, niet zo mee eens. En natuurlijk mag iedereen daar zijn/haar eigen mening in hebben :)

Als je iets langer doorwerkt aan de basis, waar je inderdaad ook al veel dingen tegelijk doet, heb je daar later profijt van. En als je dan meer ontspannen en gecentreerd kunt zitten is het ook makkelijker om galophulpen te geven zonder dat je hele lijf meedoet, dan is het voor het paard ook duidelijker.

Verder is het zo dat als je gespannen bent je lichaam anders reageert en je ook minder goed kan leren en je je minder goed kunt concenteren.
Mijn methode (als instructeur van angstruiters) is het opbouwen van positieve herinneringen en daarmee langzaam je comfortzone uitbreiden. Zo kom je er ook, maar vol vertrouwen ...

En je bent inderdaad absoluut niet de enige die galopperen eng vindt maar zoals je zelf ook aangeeft:
"No matter how many mistakes you make or how slow you progress. You're still way ahead of everyone who isn't trying"

eswestplate

Berichten: 56
Geregistreerd: 30-10-15
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:58

Oeeee ik blij te lezen dat ik niet de enige ben 8-) Ik heb een eigenpaard gekocht op latere leeftijd (26) die eigenlijk alles kan maar ook houd van donderen. Ik had ooit twee lessen op een manege gehad dus echt heel goed rijden kan ik niet.
Ik heb nu ook prive lessen genomen en begin ik gewoon bij de basis :o Afgelopen les alleen maar aan de basis houding gewerkt. Het draven vind ik al spannend laat staan de galop :j
Maar alles op zijn tijd zeg ik dan maar... Je hoeft toch niet altijd hard te kunnen? En als je de basis onder de knie krijgt dan hoef je daar niet meer op te focussen tijdens de volgende stap...

Senna1988
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-08-15

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:44

Herkenbaar! Sinds een jaar rijd ik weer paard (vroeger paar jaar gereden) en heb sinds 4 maanden een eigen paard..
Ik ben pas na een maand of 2 gaan galopperen aan de longeerlijn, en sinds een paar weken los. Ik ben ook bang om te vallen, vanwege vervelende ervaring met proefrijden toen ik een eigen paard zocht.
In de manegeles vond ik galop het allerleukste! Nu galoppeerde ik alleen maar tijdens mijn privélessen zodat er altijd iemand was die me aanwijzingen kon geven.
vorige week was mijn paard zo ontspannen aan het draven, dat ik een galopje durfde te maken. Op de volte, elke keer een half rondje. Ik waren geen andere paarden in de bak maar vriendin van me hield toezicht. Doordat de draf zo ontspannen was, werd de galop dat ook en had ik eindelijk het gevoel dat ik zelf aan het rijden was!
Ik zou dus eerst zorgen dat je echt lekker ontspannen met het paard aan het rijden bent, wellicht eerst wat aan de lange teugel draven.. Dan valt hij echt makkelijk in de galop en is het niet hard. door het op de volte te doen, heb ik t idee dat ik altijd mijn paard de hoek in kan sturen (teugel/beendruk) als ze te hard zou gaan of gek zou doen (maar natuurlijk doet ze dat niet, maar het gaat om het idee..)

succes!

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:57

Ibbel schreef:
musiqolog schreef:
En ja, ik probeer te ontspannen maar ik ben al met erg veel dingen tegelijk bezig: mijn houding, teugelhulpen, beenhulpen, netjes de hoek in, niet tegen anderen aan rijden... het is gewoon verdomd moeilijk om dan ook nog de spanning uit je lijf te laten vloeien, zeker als je die van boven tot onder voelt.


Je bent een man, en je wilt je niet laten kennen, en dus doe je stoer mee. Maar uit wat jij hier schrijft kun je alleen maar opmaken dat je een 'absolute beginner' bent en gewoon nog lang niet toe bent aan de galop. En daar ga je niet aan toe komen, zolang de simpele basis er nog niet in zit. En op één of andere manier is die er (nog) niet goed in gekomen, misschien juist door die groepslessen en 'meegaan met de rest'. Dat is niet erg, maar zul je wel eerst onder ogen moeten zien.

Een absolute beginner? Schei uit. Ik ben drieënhalf jaar bezig, ik heb in die tijd leren draven, tempowisselingen leren maken, ophoudingen leren maken, leren wijken voor het been, slangenvoltes met eindeloos veel bogen leren maken, schouderbinnenwaarts leren rijden, leren afwenden of alle mogelijke plekken en dat gaat allemaal prima. Anders hadden ze me die hele groepsles niet ingestuurd. Een aantal andere dingen gaan nog niet helemaal prima maar er zit wel voortgang in. Weer andere dingen zijn beslist voor verbetering vatbaar, waaronder de galop en het rijden van voltes; dat laatste ligt bovendien voor een deel aan mijn paard.

In de galop moet ik meer dan in andere gangen opletten om alles goed te doen, dát heb ik gezegd. Jij maakt daar ten onrechte uit op dat ik een absolute beginner ben. Maar geef daar alsjeblieft niet mij de schuld van.

Licor

Berichten: 2952
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:08

_Milo schreef:
Ik vind aan de longeerlijn nog enger, dan heb je helemaal geen controle :=
*controlfreak*


Je kan het ook anders zien.. aan de longeerlijn heb je meer controle..

Want eigenlijk kun je nog steeds alles zelf.. De grootte van de volte bepalen en het tempo etc.. er is alleen een back up als jij t even niet red.. iemand die ten alle tijden t paard voor je stop kan zetten en ervoor kan zorgen dat t paard in dezelfde richting blijft.. extra controle dus ;)

Uiteraard moet je dan vertrouwen hebben in de persoon op de grond en daar afspraken mee maken..

Als kind heb k longeerlijn altijd eng gevonden omdat mn opa meteen t paard corrigeerde als t bokte en dan was k bang dat t paard nog gekker ging doen.. ik spreek met lessen dus altijd af dat ik nooit t paard zal corrigeren oid met de zweep zolang zij erop zit.. dat zij zelf het paard in een andere gang mogen zetten en ze moeten vragen als ze daarbij Hulp willen en dat bij stop ik het paard meteen stop..

Ik zou je willen adviseren om (zit)lessen te nemen bij een goede instructeur.. Bijvoorbeeld centered riding.. Zij hebben vaak ook paarden die beter gereden zijn dan gemiddeld manege paard wat alleen maar in je eigen voordeel werkt

Overigens is mijn ervaring dat de manege je niet veel meer kan leren dan de basis en dat als je daar uitgeleerd bent je eigenlijk nog steeds een beginner bent..
Schouderbinnenwaarts, wijken voor het been etc.. ik heb eigenlijk nog maar heel weinig maneges gezien waarbij die oefening correct werd uitgevoerd.. manegepaarden kunnen deze oefeningen over t algemeen niet echt op een correcte manier

Senna1988
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:34

horsies5 schreef:
_Milo schreef:
Ik vind aan de longeerlijn nog enger, dan heb je helemaal geen controle :=
*controlfreak*


Je kan het ook anders zien.. aan de longeerlijn heb je meer controle..

Want eigenlijk kun je nog steeds alles zelf.. De grootte van de volte bepalen en het tempo etc.. er is alleen een back up als jij t even niet red.. iemand die ten alle tijden t paard voor je stop kan zetten en ervoor kan zorgen dat t paard in dezelfde richting blijft.. extra controle dus ;)

Uiteraard moet je dan vertrouwen hebben in de persoon op de grond en daar afspraken mee maken..

Als kind heb k longeerlijn altijd eng gevonden omdat mn opa meteen t paard corrigeerde als t bokte en dan was k bang dat t paard nog gekker ging doen.. ik spreek met lessen dus altijd af dat ik nooit t paard zal corrigeren oid met de zweep zolang zij erop zit.. dat zij zelf het paard in een andere gang mogen zetten en ze moeten vragen als ze daarbij Hulp willen en dat bij stop ik het paard meteen stop..

Ik zou je willen adviseren om (zit)lessen te nemen bij een goede instructeur.. Bijvoorbeeld centered riding.. Zij hebben vaak ook paarden die beter gereden zijn dan gemiddeld manege paard wat alleen maar in je eigen voordeel werkt

Overigens is mijn ervaring dat de manege je niet veel meer kan leren dan de basis en dat als je daar uitgeleerd bent je eigenlijk nog steeds een beginner bent..
Schouderbinnenwaarts, wijken voor het been etc.. ik heb eigenlijk nog maar heel weinig maneges gezien waarbij die oefening correct werd uitgevoerd.. manegepaarden kunnen deze oefeningen over t algemeen niet echt op een correcte manier


Met het kopen van mijn eigen paard, kwam ik er achter dat ik echt niet zo goed kon rijden als ik dacht. In de manegeles leer je de basis, paarden denken zelf mee en doen de oefeningen daarom beter. Mijn paard is grotendeels recreatief gereden en gaat nu met mij de sport in. Ik kan je zeggen, ik heb in 4 maanden meer geleerd dan in alle manegelessen bij elkaar!
Klinkt heel banketstaaf, maar dat besef je echt pas als je op een niet-manegepaard rijdt..

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:42

Oh jeeemineee zo herkenbaar. Ik scheet vroeger ook zeventig kleuren als ik in de Galop moest, en maar (per abuis!) gillen in die arme paard zijn oortjes. Sorry. En wat krijg je dan? Wordt je eraf gedonderd van zijn rug, met mijn arm tegen een houten schot en whammo, lekker je arm uit de kom en in een mitella.

Draf, ok dat gaat wel maar de GALOP... uh, no thank you! :o

mamavrend
Berichten: 201
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:57

Zoooo herkenbaar!!!
Hier sinds ruim een jaar een eigen paard (ben 37) en ruim 20 jaar niets meer met paarden gedaan.
Bijna een jaar thuis gereden en vond de galop ook doodeng.
Nu zit ik sinds 2 maand op groepsles en de galop gaat steeds beter.
Probeer zo veel mogelijk te oefenen en steeds grotere stukken door te galopperen en red ik nu 3 bakken rond. Kan er ook steeds meer van te genieten.
Vind het voor mij persoonlijk wel een voordeel dat ik de hele dag "bezig" ben met mijn eigen paard, dat schept ook vertrouwen.
Ook de complimenten naar de ruiters bij mij in de les die mij volledig de ruimte geven om het onder de knie te krijgen.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:24

musiqolog schreef:
Weer andere dingen zijn beslist voor verbetering vatbaar, waaronder de galop en het rijden van voltes; dat laatste ligt bovendien voor een deel aan mijn paard.

In de galop moet ik meer dan in andere gangen opletten om alles goed te doen, dát heb ik gezegd. Jij maakt daar ten onrechte uit op dat ik een absolute beginner ben. Maar geef daar alsjeblieft niet mij de schuld van.


Ik doe nog één poging :D

Je bent 3,5 jaar bezig. Dat zegt niets over de fase waarin je zit. Uit wat jij beschrijft concludeer ik dat je nog geen winstpunt in een B-proefje kunt rijden. B - voor beginner, weet je wel ;)

Je hebt een vast manegepaard dat hoog opgeleid is, maar dat je geen volte in draf kunt rondsturen ligt ook aan je paard, schrijf je. Ligt het aan mij, of is dat een contractie?

Ik zal het eens in jouw taal proberen te zeggen: jij kunt op dit moment de toonladder in C met twee handen op en neer spelen, en misschien nog wel op tempo 120 ook. Je hebt wel eens een stukje gespeeld met één mol, maar zodra je de toonladder van D wilt spelen moet je gaan nadenken welke kruizen daar in zitten. En met alleen je rechterhand in een laag tempo lukt nog wel, maar op en neer met twee handen lukt niet.

En vervolgens loop je vast op het Wohltemperierte Klavier, maar je wijst iedere suggestie dat je misschien naast de toonladder van C ook die van D, E etc moet oefenen voordat je een stapje hoger gaat denken, af.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 12:02

Sorry voor deze necropost. Net na de laatste bijdrage aan dit topic kreeg ik de griep, toen was er van rijden helemaal geen sprake. Daarna heb ik het even laten zitten, omdat het er niet beter op werd. Op de een of andere manier werd ik gewoon bang om überhaupt op te stijgen of in draf te rijden (ten overvloede: daar was ik al een jaar of drie overheen).

Ibbel: Lees je stukjes maar eens kritisch na en kijk hoe ze overkomen. "Ik doe nog één poging." Met andere woorden: ik doe niets verkeerd, jij bent gewoon te dom om het te snappen. Lekker opbouwend hè?

Jouw vergelijking is aardig maar gaat mank. Inderdaad heb ik zitles nodig, maar dat betekent niet dat ik weer dertig minuten lang aan de longeerlijn moet. De afgelopen weken heb ik (na mijn griep dus, die overigens al een maand voorbij is en maar één dag heeft geduurd) zowel groeps- als privéles gehad. Daarbij heeft mijn instructrice intensief op mijn zit gelet: recht zitten, geen holle rug, bekken blijven kantelen, niet voorover klappen in bochten en wendingen. Ook moest ik juist in de galop en dan ook recht zitten: daarvoor kreeg ik een touw als hulpmiddel (om de hals van het paard en dan vasthouden).

Maar dat is nog steeds maar een onderdeel van de les. Juist als ik me alleen maar met mijn houding zou bezighouden, zou ik doen wat jij afraadt: maar één van de 24 toonladders spelen. Juist om in alles beter te worden, moet mijn les om alles gaan. Bovendien: afgelopen groepsles werd ook grotendeels aan zitles besteed. En wat denk je: iedereen in de les kreeg commentaar op zijn houding. Ik heb gewoon meegegaloppeerd zonder in de stress te schieten. Als ik terug was gegaan naar uitsluitend zitles, had ik maanden niet meer gegaloppeerd en was het uiteindelijk alleen maar onwenniger, dus enger geworden. Dat is wel het laatste waar ik op zit te wachten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:10

Houding en zit zijn twee heel verschillende dingen. Houding is hoe het er uitziet. Zit is wat je doet met je romp. Wat jij zitles noemt is eigenlijk houdingsles en heeft niks te maken met goed leren zitten. Goed leren zitten is leren voelen wat er onder je aan het gebeuren is en daarin meegaan of hierop reageren met zithulpen.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 12:27

maximuss schreef:
Houding en zit zijn twee heel verschillende dingen. Houding is hoe het er uitziet. Zit is wat je doet met je romp. Wat jij zitles noemt is eigenlijk houdingsles en heeft niks te maken met goed leren zitten. Goed leren zitten is leren voelen wat er onder je aan het gebeuren is en daarin meegaan of hierop reageren met zithulpen.

Daar wordt heus ook wel op gelet. Dat verhaal over die zitbeenknobbels heb ik uitgebreid gehoord. Bovendien is het niet los van elkaar te zien: als je verkeerd zit, is dat onmiddellijk aan je bovenlijf te zien. In mijn geval: ik hing altijd veel te ver naar voren waardoor mijn zit suboptimaal was. Door een rechte houding wordt je zit vanzelf al beter.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:47

Wat mij opvalt aan je posts zijn de tegenstrijdigheden: je bent bang maar je wilt wel teveel. Je bent bang maar je wilt dat eigenlijk nog steeds niet echt toegeven, en je bent bang om toe te geven dat je inderdaad misschien gewoon een stap terug moet nemen. Terwijl dat helemaal niets is om je voor te schamen.

Houding is inderdaad wat anders dan zit. Je moet leren voelen, vertrouwd raken met wat er onder je gebeurt. Geen technische dingetjes zoals rug recht en op je zitbeenknobbels zitten, nee gewoon vertrouwen krijgen. En dat begint bij stap en draf, gangen die je al beter beheerst, en dan de galop. Leer een onafhankelijke zit te krijgen. Lessen aan de longe, maar ook zelf rijden met beugels uit, zonder zadel, oefeningen zonder handen etc. Als jij vertrouwen hebt in je zit wordt je ook zelfverzekerder. Als je vertrouwd raakt met de bewegingen van het paard wordt je zelfverzekerder.

Volgens mij analyseer je teveel en denk je waarschijnlijk teveel na tijdens het rijden en dan gaat het vaak mis (sommige mensen hebben dat gewoon, dat is niet per se slecht. Maar het kan wel in de weg zitten bij bepaalde oefeningen, helemaal als dingen nieuw of spannend zijn). Dan is het de kunst om meer op gevoel te rijden.