Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:57

Ik denk ook niet dat het slim is om "terug te gaan naar uitsluitend zitles"
Maar zitles, pure zitles (ja aan een longeerlijn) als toevoeging is nooit slecht en overigens nooit een stap terug maar een stap vooruit in mijn ogen.

Ik rijd inmiddels 22 jaar paard, maar durf met trots te zeggen dat ik een beginner ben. Geen absolute beginner, ik stuur een aardig rondje, maar nog steeds merk ik in mijn trainingen, clinics, wedstrijden, workshops etc. hoeveel er nog te leren en te voelen valt en vooral hoeveel mijn paard me nog elke dag bij leert. Anyway, dat Ibbel het voor jou misschien wat hard uit drukt wil niet zeggen dat ze geen gelijk heeft.
Met “Juist om in alles beter te worden, moet mijn les om alles gaan.” wat je in je vorige post zet ben ik het sowieso enorm oneens, het is in mijn ogen onzinnig om allerlei oefeningen in een les te gaan stoppen als de basis niet oke is.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:58

Uitsluitend terug naar zitles lijkt me idd niet nodig. Maar het lijkt alsof TS zitles ondergeschikt vindt aan het "echte rijden". Zitles is juist enorm waardevol, op welk niveau en hoe lang je ook rijdt.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 13:08

Fenrir schreef:
Wat mij opvalt aan je posts zijn de tegenstrijdigheden: je bent bang maar je wilt wel teveel. Je bent bang maar je wilt dat eigenlijk nog steeds niet echt toegeven, en je bent bang om toe te geven dat je inderdaad misschien gewoon een stap terug moet nemen. Terwijl dat helemaal niets is om je voor te schamen.

Ten eerste heb ik daadwerkelijk een paar lessen niet of nauwelijks gegaloppeerd. Ten tweede vindt mijn instructrice ook dat ik gewoon moet leren galopperen, en vooral: leren durven. Mijn houding in dezen laken (terwijl je me nog nooit hebt zien rijden!) is dus in zekere zin ook mijn instructrice afkeuren. Bovendien: ondanks de problemen met houding en zit heb ik in het verleden ook gegaloppeerd - niet van harte, maar met minder angst dan afgelopen maand. Je moet toch toegeven: het ligt voor de hand om terug te willen naar dat punt...

Citaat:
Volgens mij analyseer je teveel en denk je waarschijnlijk teveel na tijdens het rijden en dan gaat het vaak mis (sommige mensen hebben dat gewoon, dat is niet per se slecht. Maar het kan wel in de weg zitten bij bepaalde oefeningen, helemaal als dingen nieuw of spannend zijn). Dan is het de kunst om meer op gevoel te rijden.

Dat zou kunnen, maar als ik niet nadenk, klap ik naar voren en kantel ik mijn bekken niet bij het lichtrijden. Dus ja, in dit stadium moet ik nadenken bij het rijden. Sowieso ben ik een denker: ik kan gewoon niet anders dan op alles wat ik doe analyses los te laten. Ook op dingen die geen moeite kosten.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:15

Ik kan je alvast 1 ding vertellen, galop zit makkelijker dan draf ;)

Daarnaast hoeft galop helemaal niet snel te gaan. Ik rij zelf western, met name pleasure. Daarbij wordt juist een nette, rustige galop gevraagd.

Zitles heeft mij heel erg geholpen met de galop. Eerst met zadel maar zonder beugels, later zonder zadel.

Altijd zorgen dat je ontspannen zit en je benen lang zijn.

Ik heb zelf met name angst om buiten (hard) te galopperen. De angst voor gewoon galopperen is er zo goed als uit, harder vind ik toch nog spannend. En ik rij al 13 jaar waarvan ik nu bijna 6 jaar een eigen paard heb :')

Mariska_3

Berichten: 60
Geregistreerd: 03-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:29

Wat een interessant maar ook herkenbaar topic. Ook ik ben op latere leeftijd gaan paardrijden. Heb 2 jaar op een manege in groepsleden meegehobbeld en toen gestopt. Uiteindelijk 15 jaar later een eigen paard gekocht en toen helemaal opnieuw begonnen met privé lessen. Ook omdat ik nu western rijd.
Ik heb het gevoel dat ik sinds die tijd pas echt heb leren rijden, ondanks dat ik echt nog steeds een beginner ben. Ik leer nog iedere les bij en zal ook altijd blijven lessen.
Ook ik vond galop eng en het heeft echt een tijd geduurd voordat die angst weg is. Nu nog het paard goed in galop krijgen en houden. Ik heb t in dit topic al voorbij zien komen. Ik geef zoveel signalen dat t voor t paard niet duidelijker word. Dit is dus mijn nieuwe leerpunt. Soms gaat t prima, soms verval ik weer in mijn oude fout, maar die herken ik nu en dat is al heel wat.
Mijn angst ben ik vooral kwijt geraakt door veel te galopperen ook buiten. Dan gaat paard bijna vanzelf in galop en blijkt t opeens niet zo eng. Dat heeft bij mij veel gescheeld, vertrouwen in mijn paard.
Daarbij vind ik ook dat een western zadel veel steun geeft en het paard vlakker gangen heeft.
En galopperen zonder beugels en zelfs zonder zadel.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:35

musiqolog schreef:
Fenrir schreef:
Wat mij opvalt aan je posts zijn de tegenstrijdigheden: je bent bang maar je wilt wel teveel. Je bent bang maar je wilt dat eigenlijk nog steeds niet echt toegeven, en je bent bang om toe te geven dat je inderdaad misschien gewoon een stap terug moet nemen. Terwijl dat helemaal niets is om je voor te schamen.

Ten eerste heb ik daadwerkelijk een paar lessen niet of nauwelijks gegaloppeerd. Ten tweede vindt mijn instructrice ook dat ik gewoon moet leren galopperen, en vooral: leren durven. Mijn houding in dezen laken (terwijl je me nog nooit hebt zien rijden!) is dus in zekere zin ook mijn instructrice afkeuren. Bovendien: ondanks de problemen met houding en zit heb ik in het verleden ook gegaloppeerd - niet van harte, maar met minder angst dan afgelopen maand. Je moet toch toegeven: het ligt voor de hand om terug te willen naar dat punt...

Citaat:
Volgens mij analyseer je teveel en denk je waarschijnlijk teveel na tijdens het rijden en dan gaat het vaak mis (sommige mensen hebben dat gewoon, dat is niet per se slecht. Maar het kan wel in de weg zitten bij bepaalde oefeningen, helemaal als dingen nieuw of spannend zijn). Dan is het de kunst om meer op gevoel te rijden.

Dat zou kunnen, maar als ik niet nadenk, klap ik naar voren en kantel ik mijn bekken niet bij het lichtrijden. Dus ja, in dit stadium moet ik nadenken bij het rijden. Sowieso ben ik een denker: ik kan gewoon niet anders dan op alles wat ik doe analyses los te laten. Ook op dingen die geen moeite kosten.


Nee, daar sla je de plank mis. Ik keur je instructrice helemaal niet af. Ik zeg ook nergens dat je terug moet naar alleen maar aan de longe en enkel zitlessen. Wel denk ik dat het verstandig is het basisvertrouwen en kunnen in stap en draf echt te bevestigen (uit je vorige posts maak ik op dat dat er ook nog niet compleet is namelijk). Dat wil niet zeggen dat je niet tegelijkertijd ook aan de galop kunt werken. Het een sluit het ander niet uit.

Het is begrijpelijk dat je terug wil naar dat punt, maar daar kom je niet door voor jezelf uit te rennen.
En iedereen denkt na natuurlijk :D Dat is ook logisch. Maar als je teveel in je hoofd zit schakelt je gevoel sneller uit. Dan ga je je sneller lichamelijk vastzetten en spanning opbouwen. Het is de kunst daar de balans in te vinden. Als je al onzeker of gestrest bent kan dat in je hoofd zitten gaan tegenwerken.
Als je nog zo moet nadenken bij de basisdingen zoals lichtrijden kom je sneller met je paard en jezelf in de knoop. Daarom kan het juist fijn zijn om naast het gewone rijden ook te leren even dat denken wat minder te gebruiken en te vertrouwen op je gevoel, en dan is een lesje aan de longe heel prettig want daar kan jij je focussen op je eigen zit en niet ook nog op waar het paard allemaal heen moet etc. En daarnaast andere zitoefeningen gewoon op een los paard, dat kan nooit kwaad.

Demy_kant
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:01

Ik durfde ook nooit in galop want mijn pony is nog al voorwaarts en druk, maar toen ging ik met mijn pony op manege Lelystad staan en ging ik mee rijden in manege lessen toen had mijn juf me op een manege pony gezet om een stukje te galoppeeren en toen durfde ik het ook. Dus misschien kan je een keertje op een paard of pony van wie je kent en weet dat die rustig is in galop proberen :)

Dottie0991
Berichten: 151
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:32

Om eerlijk te zijn, ik ben 25, ben op mijn 8e begonnen met paardrijden galoppeerde een end weg, tot ik mijn eigen paard kocht.
Zij viel sowieso helemaal uit elkaar in galop en mijn balans was nouja 0,0 , daarnaast wou ze hard, en gooide ze ook nog eens heel hoog op.
Dat kende ik zelf nog niet waardoor ik best wel "bang" werd en het ging vermijden, tot een paar keer toe gooide ze namelijk zo hoog op dat ik er gewoon bijna afstuiterde want het uitzitten was amper te doen..
Na heel wat jaren, beide meer balans en ik paste wat beter in het zadel vonden mijn stalgenootjes het wel weer tijd worden.
Ik ben het toen gaan oefenen aan de longeerlijn, maar echt op een kleine volte , ook daarna los nooit de bak rond alleen maar op de volte.
Het ging wel steeds beter maar zo kwam het ook dat ik het soms gewoon weer maanden tot een jaar ging vermijden..
Uiteindelijk ben ik overgestapt op western, en ik galoppeerde er uiteindelijk op los. Puur omdat ik me in een western zadel veel veiliger voel, je zit gewoon steviger en je hebt het gevoel alsof je niet kán vallen..
In de mei vakantie ga ik een weekend naar Ameland, mijn droom was altijd al om met mijn eigen paard over het strand te racen, nou mijn eigen paard is verkocht dus dat word hem niet meer, maar ik ga wel een paard huren.
Stiekem vind ik het dood eng en ben ik ook doodsbang dat ik niet weet wat ik moet doen en dat ik in de rengalop er af stuiter.
Heel dubbel dus want ik ben een gevorderde ruiter maar zou haast het liefst met een beginners clubje mee willen rijden :P

Mijn advies, neem je tijd, verplicht jezelf niet dat je moet galopperen. Vraag hulp aan iemand die je vertrouwd. Oefen aan de longeerlijn. Doe een bodyprotector aan als je je daar veiliger bij voelt enz. Maar jaag jezelf niet op!

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:37

Westernzadel voel ik me ook veel zekerder in hoor :j en het heeft me al meer dan eens gered terwijl mijn paard lekker jolig bokte op buitenrit :')

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:00

Hebben jullie op de manege geen dier met een extreem trage galop?

Ik ben nu niet bang meer in de galop, dankzij een extreem trage fjord die mij leerde dat ik ook in galop het tempo kan bepalen en kan sturen in galop. Nu zit ik weer op de haflinger die heel snel galoppeert en ik ben ook op haar niet meer bang voor de snelheid. Ik haal zelfs de snelheid eruit en heb gisteravond voor het eerst weer eens over de hoefslag gegaloppeerd, wel nog maar in 1 bocht, maar het begin is er.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 13:12

Extreem traag niet, maar de dieren waar ik op rijd zijn niet echt snel. Het angstige moment is toch wel het aanspringen. Als dat eenmaal gelukt is, gaat het goed - tot het paard uit de galop valt en ik opnieuw moet aangalopperen, wat vaak mislukt. (Als alles meezit, lukt het me om die galop te onderhouden, maar alles zit niet altijd mee.)

Dottie0991
Berichten: 151
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:45

Dilan93 schreef:
Westernzadel voel ik me ook veel zekerder in hoor :j en het heeft me al meer dan eens gered terwijl mijn paard lekker jolig bokte op buitenrit :')


Hihi ja fijn he :=

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:58

Hier nog een voorstander van zitles aan de longeerlijn. Ik krijg het idee dat je dat een beetje beschamend vind, maar dat is het echt niet! Bij mij op de manege nemen mensen die al jarenlang wedstrijd rijden ook wel eens zitles aan de longe om aan hun houding te werken.

Citaat:
ik probeer te ontspannen maar ik ben al met erg veel dingen tegelijk bezig: mijn houding, teugelhulpen, beenhulpen, netjes de hoek in, niet tegen anderen aan rijden... het is gewoon verdomd moeilijk om dan ook nog de spanning uit je lijf te laten vloeien, zeker als je die van boven tot onder voelt.

Bij zitles aan de longe hoeft jij je geen zorgen te maken over sturen en tempo, zodat je je kan richten op een ontspannen zit. Je zal zien dat sturen en in tempo wisselingen ineens veel makkelijker zijn wanneer jij je ontspant. En natuurlijk hoef je niet elke les aan de longe totdat je de galop beheerst, maar een zitles hier en daar doet wonderen.

Wat iemand anders ook al gezegd heeft: als je toch uit de galop valt kan je beter gaan lichtrijden als je een snelle draf niet goed uit kan zitten. Dat stuiteren is niet fijn voor je paard en voor jou! En opnieuw aanspringen terwijl je niet goed zit is natuurlijk geen goed begin. Dus even lichtrijden, tempo regelen en weer de ontspanning opzoeken, dan pas opnieuw op de galop voorbereiden.

Citaat:
Een absolute beginner? Schei uit. Ik ben drieënhalf jaar bezig, ik heb in die tijd leren draven, tempowisselingen leren maken, ophoudingen leren maken, leren wijken voor het been, slangenvoltes met eindeloos veel bogen leren maken, schouderbinnenwaarts leren rijden, leren afwenden of alle mogelijke plekken en dat gaat allemaal prima. Anders hadden ze me die hele groepsles niet ingestuurd. Een aantal andere dingen gaan nog niet helemaal prima maar er zit wel voortgang in. Weer andere dingen zijn beslist voor verbetering vatbaar, waaronder de galop en het rijden van voltes; dat laatste ligt bovendien voor een deel aan mijn paard.

Ach, weet je, het is maar net hoe je er naar kijkt. Ik reed op mijn manege ook bij de gevorden mee, maar dat wil niet zeggen dat ik een gevorderde ruiter ben. Het niveau op maneges stelt meestal niet zo veel voor. ;-)

We gaan nu af op wat jij hier beschrijft; problemen met zit, voltes, tempo, galop, etc. De basis zit er gewoon nog niet helemaal in. So what? Je zegt zelf al dat er vooruitgang in zit en zolang jij er plezier in hebt, maakt het toch niet uit op wat voor niveau je rijdt?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:46

Knopje in je hoofd moet om. Er zitten namelijk allemaal " verzinsels" in jouw hoofd die niet kloppen. Jij denkt dat je minder controle hebt, jij denkt dat galop sneller is dan draf en je denkt dat het moeilijker is dan draf of stap.
Allemaal niet waar en naar mate je beter gaat rijden zul je dit ontdekken en later zal je je afvragen waarom je ooit bang was.
De tips die ik je kan geven is om een vast paard te nemen en heel veel te gaan rijden en ook eens alleen vrij te rijden en gewoon in kleine stappen jezelf uit te dagen om je grenzen te verleggen.
Bij het aangalopperen is het belangrijk om vanuit een rustig tempo aan te springen en rechtop te blijven zitten op je kont. Benen rustig laten hangen. Je hoeft je namelijk helemaal niet vast te houden, galop is eigenlijk de makkelijkste gang om uit te zitten.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:42

Ik was van het weekend bij City Polo Maastricht (een arenapolotoernooi waarbij ze op het Vrijthof polo spelen). Als je het over galop hebt: die lui zijn wel even anders bezig dan wij. :+

Ik had me dan ook voorgenomen: komende les niet zeiken en gewoon meegalopperen. Helaas wist ik toen nog niet dat ik op een mij onbekend paard zat. Dat was nog even een brug te ver, vooral omdat dat paard iets voorwaartser is dan de dieren die ik gewend ben. Ik kreeg haar al niet uit draf terug naar stap, en was daarom doodsbang dat ze ook niet uit galop te krijgen was. Maar goed, mijn zit gaat langzaam vooruit en met dit dier moet ik gewoon maar eens een privélesje rijden.

Ninetales
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-09-15

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:50

Een priveles zal zeker helpen.
En is een paard wat voorwaartser is niet lastiger in galop. Je zei dat je het vooral met aanspringen heb. Misschien helpt het als je voor je aanspringt eerst zorgt dat de draf heel rustig is. Dan spring je wat rustiger aan. Sommige paarden gaan eerst heel hard draven voor ze in galop gaan. Zeker in de manege lessen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:08

Ik lees dat je het aanspringen moeilijk vindt en het terugvallen vanuit galop naar de draf. Voor dat laatste zijn zit lessen aan te bevelen. En dan heb ik het niet eens zozeer over de perfecte houding maar wel over balans. Hoe meer je op zoek gaat naar controle, hoe minder je die controle kan vinden en hoe minder balans. Lekker gaan stappen en draven aan een longeer lijn zonder teugels. Langzaam beginnen en steeds een stapje verder.

Ik heb met een van mijn lessers die de galop ook erg eng vond na een paar longeer lessen een galop les gedaan. Eerst rustig opwarmen en daarna een aantal keer op de volte aanspringen. Drie/ vier passen laten galoperen en weer terug. Hierdoor merkte zij dat zij de controle had maar was ook meer bezig met de handeling (aanspringen, sprongen tellen) waardoor zij ook minder bezig was met haar angst.

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:16

Aangalopperen vanuit stap kan ook heel prettig zijn. Gaat net wat kalmer en als je normaal last hebt van onbalans bij het doorzitten, heb je daar zo ook geen problemen van.

En inderdaad, wat degene hierboven zegt: concentreer je op de sprong/passen en probeer veel te schakelen en overgangen te maken zodat jij voelt dat je de controle hebt.

Veel plezier met je privéles!

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:27

Een trage galop is niet perse prettiger omdat je paard eerder terug kan vallen. Misschien een paard wat iets actiever is een tijdje rijden en als je daar vertrouwen in hebt ondanks het tempo een galopperen wagen? Verder als je paard te hard gaat zet je hem gewoon op de volte. In galop kan je zeker bij wat oudere paarden prima een rondje sturen. :)

Mariska14015

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:30

Wat niet perse op jouw onderwerp slaat, maar wel op verschillende reacties van mensen die met hun eigen paard niet durven te galopperen. Ik heb nu een jaar een verzorgpaard, eigenaresse rijdt niet en de vorige verzorgster ging zo hard mogelijk buiten ook endurance gereden, kortom in galop is ze niet te houden. Ik rijd al mijn hele leven Western en volg Western lessen bij een Nederlands kampioene. Echter volg ik ook nog steeds maandagavond mijn vaste manegelessen op andere paarden, verzorgpaard staat hier niet. Hierdoor durf ik ook nog steeds met mijn verzorgpaard te galopperen, omdat ik de snelle paarden om de manege wel rustig kan galopperen. Ik ben dus heel blij dat ik naast mijn verzorgpaard ook nog manegelessen op andere paarden volg, zodat ik het vertrouwen blijf houden!
Belangrijk is om gewoon rijuren te maken, zie je wel eens kinderen die geweldig galopperen? Kinderen zijn nu eenmaal wat minder bang, maar ook die rijden na 3,5 jaar echt niet geweldig. Veel uren blijven maken en dan komt het vanzelf wel.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:19

JorineV schreef:
Aangalopperen vanuit stap kan ook heel prettig zijn. Gaat net wat kalmer en als je normaal last hebt van onbalans bij het doorzitten, heb je daar zo ook geen problemen van.

En inderdaad, wat degene hierboven zegt: concentreer je op de sprong/passen en probeer veel te schakelen en overgangen te maken zodat jij voelt dat je de controle hebt.

Veel plezier met je privéles!

Als je een paard hebt dat dit beheerst wel. Maar dan moet je ook een ruiter hebben die hier handig in is ;) niet iedere manegeruiter en manegepaard kunnen zo even een overgang van stap naar galop rijden

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:20

Ik vraag me af...waar ben je precies bang voor in de galop? Bang om te vallen neem ik aan? Rijd je al met bodyprotector? Deze kunnen je namelijk net even dat gevoel van veiligheid bezorgen, want als je valt, wordt de klap veel beter opgevangen. Misschien kan dit net het gevoel van veiligheid geven waardoor je je dus zekerder voelt ;)

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 15:23

Ballard_L schreef:
Ik vraag me af...waar ben je precies bang voor in de galop? Bang om te vallen neem ik aan? Rijd je al met bodyprotector? Deze kunnen je namelijk net even dat gevoel van veiligheid bezorgen, want als je valt, wordt de klap veel beter opgevangen. Misschien kan dit net het gevoel van veiligheid geven waardoor je je dus zekerder voelt ;)

Ik ben inderdaad vaag bang dat ik val... maar ik weet rationeel wel dat die kans klein is. Bij de paarden die ik rijd zelfs héél klein: die schrikken nergens van. Een bodyprotector zou dus niet veel uitmaken.

Als je er zelf geen last van hebt, is zo'n irreële angst moeilijk te snappen. Ben jij bijvoorbeeld bang voor spinnen? Voor muizen misschien? Heel veel mensen (vooral vrouwen) zijn daar als de dood voor - niet vanwege een concreet gevaar, maar gewoon diep vanuit de onderbuik. Daar kan ik me nou niets bij voorstellen.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:31

Geloof me, ik snap je heel goed. Ik ben bang om met mn paard te vallen. Is ook een kleine kans dat dat zomaar uit het niks gebeurd (ik doe niet aan cross ofzo) maar toch ben ik er vang voor

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:54

Een bodyprotector werkt geestelijk heel goed :)