Dreamteam_A schreef:ik krijg lessen. en vroeger deed hij dit wel en nu niet? ik denk niet dat het liegt aan mijn ondersteuning anders had hij dit in het begin ook al wel gedaan... dit is niet het eerste paard dat ik omschool... mijn lesgever denkt dat het voor al nu de winterprikkels zijn waarom hij zo hevig is en wat stress heeft. omdat hij ook met het vriezen minder bereden is geweest omdat we allen buitenpiste hebben.
Het kan juist aan jouw ondersteuning liggen.
Gezien je volgens je profiel nog maar 3 jaar rijdt is dit een goede mogelijkheid.
Hoeveel ruitergevoel je ook hebt, het goed ondersteunen, op de sprong aanrijden, timen bij het springen is een deel inzicht en voor de rest vooral kilometers maken, vaak eerst met een ervaren paard voordat je dat een paard gaat aanleren.
Gezien de termijn van jou rijkunsten kan je gewoon simpelweg die ervaring nog niet hebben, dat is niet erg maar wel goed om in te zien.
Verder vind ik de post van x_Kaat_x er netjes en duidelijk en geeft zij prima aan wat je kan doen en waar je naar kan kijken.
Als alleen het weigeren een probleem ok maar ik lees ook in je andere topic dat het longeren niet goed gaat. Beide is sinds korte tijd.
Dat doet voor mij alarm bellen rinkelen. Of je paard heeft pijn (wat niet kan volgens jou) dus dan zou het aan de manier van houden/rijden moeten liggen.
Als je het dier nog maar 4 maand hebt is de kans groot dat deze nu uit zijn schulp kruipt omdat hij zich thuis begint te voelen op de huidige stal, de ware aard van je paard komt naar boven.
Aan jou om hier mee te dealen en mee om te gaan. Als je achteraf een maatje te groot hebt gekocht om op te leiden is niet erg, maar geef dit dan ruiterlijk toe en zorg voor goede hulp om grotere problemen in de toekomst te voorkomen.