Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:23

Hoihoi!

Ten eerste mijn excuus van de onduidelijke titel.
Sinds dat ik mijn haflinger al heb loop ik tegen een probleem aan. Nagevenlijk rijden.
Ik zal eerst wat informatie over mij en Sep geven dan is de situatie misschien beter te overzien.

Ik zelf ben 18 en rij sinds mijn 4e , altijd al gelest en beschik over M niveau dressuurmatig.
Mijn haflinger word 18 dit jaar en is 1,42. Redelijk korte hals. Heeft vanaf zijn 3 t/m 6e levensjaar voor de kar gelopen. Op zijn 6e zadelmak gemaakt en vanaf toen tot zijn 12e in manege lessen gelopen.

Ik reed al op hem sinds hij op de manege stond en we beide 6 jaar ongeveer waren. Altijd al mijn lievelingspaard geweest en toen voor kerst 2010 als eigen paard gekregen. De ultime penny droom zal je denken dus! Dat is het ook zeker.

We respecteren elkaar volledig waardoor we samen ook erg uitblinken met vrijheidsdressuur en genieten er enorm van. Springen doen we ook met plezier tot circa 1M. Buitenrijden en naar het strand vinden we ook geweldig. Daarin tegen hebben we dressuur. We doen het meerdere malen per week en heb van verschillende instucteuren les gehad.

Nu het probleem.

Wanneer ik dressuurmatig ga rijden loop ik tegen het probleem aan wanneer ik hem nagevenlijk wil hebben om het zo te zeggen.

Ik rij hem meestal / gemiddeld 30 minuten in , in stap draf en galop. In die tijd rij ik hem zo veel mogelijk los en soepel ( denk aan overgangen , voltes etc ) en ben ik alleen maar lang en laag aan het rijden . Hier bij strekt hij de hals ook heerlijk en gaat net neusje zowat over de grond wanneer ik hem die ruimte geeft. Ook is hij van zichzelf lekker voorwaarts. Maar dan wanneer ik hem dan wil oppakken om hem 'nagevenlijk' te hebben zet hij zijn mond? kaken? vast en is er geen land te bezeilen om het zo te zeggen?

Ik heb alles al uitgesloten wat ik kan bedenken.
De basis zit er in.
Zadel ligt goed.
Tandarts is vorige maand nog geweest en alles was goed.
Hij is erg soepel in zijn lijf en zit ook nergens vast van zichzelf.
Rug en rest van het lichaam is allemaal na gekeken en alles is los.

Ik rij momenteel met een ongebroken trens van harry horse happy mouth appel bitje.
Maar ook op andere bitjes die ik heb liggen zoals dubbel gebroken D trens, enkel gebroken D trens , watertrensje etc loopt hij ook zo.

Ik ben niet van plan er scherpere bitten of dergelijks in te hangen en wil dit liever ook niet oplossen met hulpteugels.

Op advies van instructie heb ik wel meerdere malen met slof gereden . En ik weet dat dit enorm raar klinkt, maar wanneer ik deze er om hem en hem niet eens in mijn handen hebt of enorm los hangend kan ik hem wel via ALLEEN mijn teugels naar beneden vragen, alsof er een knopje omgaat ?

Ik hoop enorm dat iemand mij kan helpen hier mee en mij advies kan geven. Ik sta open voor alles behalve scherpere bitten. Ik wil dit echt rijtechnisch oplossen of degelijks.
Ben ik nog wat helpende informatie vergeten te geven?

Zie ik wat over het hoofd ?

Anoniem

Re: Paard zet zijn kaken vast ? Radenloos , advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:29

Goed dat je niet met bitten of iets wil kloten. Het is moeilijk te zeggen wat er mis gaat, dat kan namelijk echt van alles zijn. Sommige haflingers hebben bijv ook hun bouw niet mee om de juist hoofd-halshouding te kunnen geven bijvoorbeeld. Dus als je wat beeldmateriaal hebt, liefst video, dan kan ik er wat van zeggen :)

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:31

Ik heb gisteren gesprongen , daar zie je dat ik een volte galoppeer. Ook heb ik wel een stand foto. Heb je daar wat aan ? @Joolien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:33

Je vraagt een paard niet met de teugels naar beneden, je bied een begrenzing aan en vraagt van achter uit de aanleuning. Misschien zit daar de kneep, dat hij eigenlijk totaal niet voor het been is??

Je zou het ook nog eens bitloos kunnen proberen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-01-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:33

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje van gisteren :j :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:34

Aan een standfoto is iig al wel te zien of hij een in zijn bouw al een moeilijkheid heeft om in een bepaald frame te lopen... ik heb vroeger ook een haflinger gereden een behoorlijk ouderwets type en als ik die "aan de teugel" wilde rijden volgens het plaatje dan sloot ze haar eigen luchtpijp deels af... erg onprettig voor haar en dus deden we dat ook niet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:36

Zet het paard dan ook zijn mond open?

Verder kan het idd zijn dat het met een slofteugel wel lukt op eigen teugels om dat je dan wat minder met de voorkant bezig hoeft te zijn En je daardoor wat meer kan ontspannen en meer vanuit je been gaat rijden!

Het gaat eigenlijk niet om een scherp of niet scherp bit Gaat erom waar jou paard het fijnst op reageert Een dun bit hoeft niet altijd een scherp bit te zijn! bv Een paard met een klein mondje gaat meer last hebben van een dik bit dan van een dun bit Zelfde als met bv een africhtings stang Sommige paarden hebben liever geen druk op de tong Door bv een dikke tong Of dat het paard het prettig vind dat het bit stil ligt en niet beweegt
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 20-01-16 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:38

Nee klopt. Ik legde het verkeerd uit. Ik begrens hem deels aan mijn tegel en hou hem voorwaarts waardoor het voorwaarts neerwaartse effect komt om het zo uit te leggen ? Sorry ben bagger met dingen verwoorden af en toe . Hij is erg actief en voorwaarts aan het been en reageert goed. Bitloos is ook al geprobeerd maar dat word hem al helemaal niet . @Bigone

Ja ik ga hem even proberen te downloaden @Jolien :)

Ja zal even zoeken voor een standfoto hij heeft een vrij korte nek namelijk! Evelijn

Dresjoepie , Nee zijn mond zet hij niet open , wat zou dat kunnen zijn dan of dergelijks? De slof die er dan omheen zit zit door zijn losheid er eigenlijk niet eens omheen maar het lijkt alsof er dan een knopje bij hem omgaat. Lastig uit te leggen .

Ik ga even beeld materiaal zoeken :o :Y)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:44

Heb nog een stukje bij gevoegd

Het open zetten van de mond is een teken dat het paard zich wilt ontrekken aan de druk Dit kan zijn door een niet passend of niet bij je paard passend bit! Een lage neusriem kan ook al een hoop schelen Zijn ook paarden die de druk daar op de neus prettiger vinden

Ik ben iig niet tegen het zoeken naar wat het beste bij je paard past

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:45

Fysio of osteo langs laten komen kan nooit kwaad. Mijn merrie had vastgezeten met haar hoofd tussen tralies. Daarna leek het ook of ze haar kaak vast zette. Fysio gevraagd even dr atlas te controleren. En dat was inderdaad het probleem. Daarna weer fijn nageeflijk kunnen rijden :-)

Edit: Sorry, had niet gelezen dat je zijn lijf had laten nakijken al!

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:50

Lage neusriem heb ik , verschil maakt dat alleen niet . Mond gaat niet open , bit ligt erg goed in de mond. Fysio , osteo en 'kraker' zijn allemaal al langs geweest in de afgelopen tijden maar niks heeft gelopen en allemaal zeiden ze ook dat hij goed in zijn vel zat en erg soepel was. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:52

Zet hij zijn kaken werkelijk op slot? Dan sluit hij zich dus ook emotioneel af. Hoe is dat bij jou? voel jij onder het rijden jezelf en de verbinding met hem?
Of: geeft hij niet na of loopt hij niet in de houding? Door zijn bouw kan zijn houding anders zijn en toch voldoende nageeflijk in het hele lijf tijdens het rijden. Draagt hij wel en bolt hij zijn rug wat?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:56

Dit is alvast een filmpje van springen gisteren. We hadden een weigering helaas haha. Maar hier staat wel wat beeld materiaal op. :) Foto's komen er aan!

Daadwerkelijk kaken opsloot weet ik niet maar probeerde het zo goed mogelijk te verworden , hij word erg sterk in zijn mond laat ik het zo zeggen. Ja de verbinding hebben we zeker en rijden beide met plezier wat ook te zien valt. Ja hij draagt en bolt zijn rug , alleen de half 'houding' zeg maar niet .

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:05

Bij de wat barokke types zie je ook wel dat ze een stugge oorklier hebben, hierdoor kan het nageven ook wat bemoeilijken, deze zit onder het oor achter de kaak, hierdoor lijkt het of ze de kaak vastzetten.
Door wat te masseren zou dit wat soepeler moeten worden, maar blijft een moeilijk iets.
Sterkte met je zoektocht

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:09

Misschien ook nog van toepassing hij is lichtelijk overbouwd

Afbeelding.
Afbeelding

Dit is een oudere foto van 2-3 jaar terug waar hij te dik was , maar zie je wel goed zijn korte hals. Hij is nu wel weer op gewicht , maar kan altijd wat van af. Winter vetjes noemen we het nu maar :D :+ Afbeelding

Heel af en toe gaat het rijden wel maar met moeite, dan ziet het er zo uit. Deze foto is het meest recent, circa 5 weken geleden.
Afbeelding

En deze misschien van toepassing.
Afbeelding

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:19

Je paard is idd overbouwd en daarnaast een wat korte hals met een aardige onderhals Zou het paard dan ook zeker voorwaarts neerwaarts blijven rijden zonder op de voorhand te laten lopen knie hoogte is ideaal voor dit model Te ver naar beneden kan die het moelijker verwerken Dat het paard echt het bovenste deel bovenlijn meer gaat aanspannen! Dan steeds korte stukjes op pakken en weer belonen door langer te laten

Longeer je wel eens met een passoa? Dit zou fijn zijn om die bovenlijn wat meer aan te laten spannen

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:24

Jaa hij heeft tot dat ik hem kreeg op zijn 12e manege lessen gelopen en meerdere keren per week voor de kar Vandaar dat hij ook een enorm sterke nek heeft. Jaa met passoa wel eens gelongeerd maar toch niet erg enthousiast. Ik longeer voornamelijk met bijzet teugels , dubbelen lijnen of touwtje . Dresjoepie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:31

Even off topic.
Dat hij meerdere keren per week voor 'de kar' liep, heeft niet tot gevolg dat hij een enorme sterke nek heeft gekregen en niet door de kaak wil komen.
Dan heb je echt een verkeerd beeld van mennen en dat is jammer. Mijn haflingers zijn mega licht in de aanleuning voor de koets en onder het zadel.

Eens vragen of je instructeur je kan leren om de pony aan de hand te buigen en stellen. Vooral aan de buiging is nog wel wat werk. Vanaf de grond is dat voor het paard gemakkelijker zonder het gewicht van de ruiter. Zo krijg je de bovenlijn mooi los. En als je paard mooi in stelling en buiging kan komen, wordt de kaak ook losser en meer ontspannen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:39

Oeps mijn fout ! Mijn vader die mende vroeger altijd met hem , dus zal even een lesje men theorie aan hem vragen , ben niet enorm bekend met mennen , weet de meeste dingen wel maar zoals je ziet ontbreekt er wet wat :p

Met buigen en stellingen word getraind ja en dat zit er ook in maar nog lijkt het tot zoverre nog geen effect te hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:42

Janouk, hier moet ik je toch even tegenspreken.. Mijn (inmiddels overleden) friese merrie had bij de vorige eigenaren ook voor de kar gelopen.. Ik heb haar ook gekocht met een ENORME onderhals, die ze ook heel goed wist te gebruiken.. Dus t kan wel.. (al heb ik geen idee hoe ze met haar gemend hebben dan, maar toch..)

Ts, ik vind juist dat jouw pony enorm slecht inbuigt.. Als ik je op de volte zie lopen, zie ik een plankje de bocht om gaan.. Zou toch eens verder gaan zoeken..

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:49

Jaa alleen aan de hand wanneer ik er niet opzit buigt hij goed in zoals ik zei. Onder het zadel heeft het aan de hand trainen nog geen effect gehad. Vandaar, helaas.. maar we geven niet op , oefening baart kunst. Nine1987

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:55

Ik denk dat een goede instructrice hier toch heel veel mee kan, zeker wanneer hij al fysiek is nagekeken.
Nu wil ik niet zeggen dat je dit met 1 lesje voor elkaar hebt, maar zeker met een paar weken kan je een enorm verschil bereiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:55

@nine1987 tuurlijk kan je ook slecht mennen als koetsier en de verkeerde spieren trainen bij een paard, maar het is zeker niet zo dat een menpaard automatisch een harde mond heeft en een onderhals getraind wordt.

Ik denk eerder dat de haflinger van ts nooit geleerd heeft om na te geven. In tegendeel zelfs, in het verleden is het voor de haflinger comfortabeler geweest om het bit vast te houden.
Hij zal moeten leren om genoeg vertrouwen te hebben in de hand van de ruiter dat hij gaat durven loslaten.
Dat kost tijd, vetrtrouwen en consequent rijden.
Afdwingen gaat je niet lukken. Daarvoor is hij te sterk en te slim :D
Het werkt voor hem al jaren, dus waarom zou hij het anders doen :D

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:00

meeste recreatiemenners mennen niet echt dressuurmatig en laten het paard lopen zoals het voor het paard het makkelijkste is, als ze maar lekkere ritjes kunnen maken. De serieuzere menners zijn echt wel dressuurmatig bezig maar uit het verhaal van TS begrijp ik dat paardlief vooral lekkere ritjes met de baas heeft gemaakt. Ook de jaren als manegepaard maken het voor ts niet makkelijker aangezien een beetje snugger dier dan heel goed weet hoe een lichaam zo te gebruiken dat het vooral niet te veel energie kost om de kindjes rond te laten rijden....

Op foto zie ik dan ook een overbouwde haf met een zware kaak die met moeite 'om de hals' past, die weet hij waarschijnlijk gewoonweg niet goed te ontspannen en los te laten waardoor zijn reactie is om ietwat op je hand steun te zoeken. Daarbij zul je hem meer op de achterhand willen vragen wat door zijn overbouwd zijn ook moeilijk is en een paard wat moeite heeft om te dragen zal ook steun willen zoeken in je hand, pas als hij makkelijker en sterker word achter zal hij voor losser kunnen worden.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:03

Jij heeft in de manege lessen ook nooit na te hoeven geven , het was daar letterlijk rondjes rijden , ik denk daarom ook dat hij het niet eens kent veder. Pas sinds ik hem heb ben ik er mee aan de gang gegaan.
Wat raden jullie aan? Veder trainen met buigen , overgangen en stellingen en dan veder langzaam opbouwen met nageven door hem een beetje op te pakken? Inkepink Janouk Siskeh