Achterhand training

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloi_1990

Achterhand training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:21

Dit is wss al vaker gevraagd maar ik vind eigrnlijk alleen dezelfde antwoorden dus wil wen beroep op de bokkers doen hihi. Wij zijn sinds korte tijd van een arabierxwelsh pony merrie. Hele lieve dame en koel in haar hoofd. Ze is al 19 jaar volgens haar paspoort ( althans dat hopen we want in het verleden is er mee gesjoemeld) tandarts schat haar ook die leeftijd dus zou overeen komen. Ze is altijd goed bereden alleen de laatste jaren voor wij haar kochten weinig mee gedaan. We zijn begonnen met longeren en rijden natuurlikk rustog aan. Nu komen we tegen een probleempje aan. Haar achterhand is aan de zwakke kant. Althans het heeft training nodig ze mankeert niks! Het resultaat is nogsteeds heeeel hard galoperen en moeilijke balans vinden. We draven balken zowel onder het zadel en vanaf de longe. Veel overgangen doen we ook. We zijn sinds kort verhuisd naar een goede stal waar we ook de ruimte hebben om goed te werken. Nu vraag ik me af zijn er behalve longeren met pessoa hulpen, dubbele lijnen, balkjes en overgangen nog meer manieren om de achterhand te verbeteren? Ze is nu al wel zo ver dat ze niet meer sleept met haar achterbenen. Ze tilt ze steeds beter op. Ik hoop dat er iemand is die mij misschien kan helpen. Aangezien we al zoveel geprobeerd hebben. Voorheen dachten we dat het aan haar voeding lag. Dat is aangepast op aanraden van de vee arts. We krijgen lessen 2x per week een half uur maar ik wil ook zelf wat meer doen om haar te helpen. Xx

Silly1972

Re: Achterhand training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:34

Enige wat mijn instructie hier nog aan toe te voegen heeft is schouder voor en binnenwaarts, dat hij zijn achterbenen onder moet brengen en achterwaarts oefenen,
Verder doe je alles al

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:57

Heuveltraining is een fijne manier om de achterhand sterker te maken.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:30

Wat hier boven ook al gezegd word. Onder andere heuveltjes opzoeken is goed. Ik heb hier er ook eentje staan met een zwakke achterhand. Ik longeer op een zo groot mogelijke volte, en heel veel overgangen. en dan niet alleen stap/draf/galop. maar vooral in de draf en galop ook schakelen erin. enorm veel overgangen maken en het liefst de overgang naar een hogere gang op een opwaarts stuk maken. Zo moeten ze nog iets meer kracht zetten. zelfde geld voor een gang lager, dit doe je dan op een neerwaarts gaand stuk weg/grond.

Verder lekker lang en laag longeren werkt bij mij het beste! als ze moeite heeft met haar evenwicht, wat ik begrijp omdat je meld dat ze heel hard gaat galopperen aan de longe. Mijn jonge friese merrie had hier in het begin ook heel erg last van, mijn fries is een links gebogen paard, dus rechts om viel ze altijd over de buitenschouder, waardoor ze als een idioot ging omdat ze haar balans niet vond. Ik heb haar toen eerst geleerd om vanuit stap gewoon lekker rustig te gaan draven, als ze dan haar balans wat meer gevonden had begon ik met schakelen. verder kan je onder het zadel recht richt oefeningen doen, en dat resultaat ga je ook weer zien tijdens het longeren.

vooral met het longeren dus niet naar binnen toe vast zetten!! daar bereik je niks mee en krijgen ze alleen maar meer onbalans waardoor ze nog harder gaan dan normaal.

Met pessoa longeren is goed, dan leert ze ook haar achterhand er mooi onderzetten, zorgt voor goed rug gebruik en moeten ze ook hun achterhand spieren goed gaan gebruiken. wat ik graag doe is ook af en toe met longeerhulp of gewoon lekker even aan het halstertje longeren. Gewoon ter afwisseling en ontspanning, het hoeft (bij mij!) echt niet altijd alleen maar keihard werken zijn, een beetje los longeren is ook wel eens lekker voor ze.

Verder denk ik dat je de goede kant op gaat, zeker spieren in de achterhand, en zeker zodanig verzwakt dat ze op slot slaan, heeft heel veel tijd en aandacht nodig. Ik ben nu ruim een jaar met mijn miniatuurpaardje bezig, die kwam met 0,0 bespiering. En zelfs hij is nog niet helemaal goed, maar we gaan de goede kant op. (hij heeft ook enkele maanden stil gestaan omdat ik hem nog erg puppy vond, en hebben we dus veel gewandeld en weinig 'echt' werk gedaan.)

het is gewoon een kwestie van heel veel geduld, liefde en training :D

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:29

Ik ga mee met bovenstaande, verders zou ik korte stukjes galopperen en dat dan pas uitbouwen. Succes!

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:50

Silly1972 schreef:
Enige wat mijn instructie hier nog aan toe te voegen heeft is schouder voor en binnenwaarts, dat hij zijn achterbenen onder moet brengen en achterwaarts oefenen,
Verder doe je alles al

Dit idd! En wij doen in draf en vooral in galop veel overgangen. Rijdt je hem eerst richting het verzamelen en dan weer naar voren en dan weer terug en weer naar voren enz. enz. Begin dan met eerst 2 of 3 pasjes verzamelen en dan langzaam aan steeds een paar passen meer.

Liliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:10

Veel overgangen rijden en daarbij het paard zelf de hals laten dragen! Als die geneigd is om in je teugels te gaan hangen direct been of spoortje geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:27

Pessoa krijg je geen dragend been mee ,
Ik zou aan de gang gaan met SB en travers aan de hand ,
Ga longeren aan de enkelen lijn (Nooit aan het bit) en ga werken aan een onder tredend achterbeen, leer te voelen waar het fout gaat en da gaat niet als je er een pessoa aan hangt, het probleem ligt meer bij de trainer van het paard dan bij het paard,

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:13

Ik had dit met een fries en had als tio gehad: wissel van tempo dan moeten ze hun buikspieren aanspannen, rug wordt boller en de achterhand gaat mee.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:36

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:30

Deze kan je ook proberen:
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-42 ... ngsysteem/

Dit is het USG CoraLe trainingsysteem.

Functie:
- gymnastiseren van het paard tijdens het longeren, maar eventueel ook het rijden
- spieropbouw
- achterhand onderbrengen
- stimuleert het rond maken van de rug
- bewust wording paard van zijn achterhand

Materiaal:
De trainingsbandage is gemaakt elastisch materiaal, voorzien van twee haken waarmee de band aan de longeersingel of de singel van het zadel bevestigd kan worden.

Maat:
One size, traploos verstelbaar van 1,50m lengte tot en met 3,00m.

Linda Tellington Jones:
Vergelijkbare inwerking met de Linda Tellington Jones bandage techniek.

Levering exclusief longeersingel:
Let op de levering van het CoraLe trainingssysteem is exclusief longeersingel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:38

Paard op die leeftijd doet er een stuk langer over om weer goed spieren te kweken. Reken zeker op 6 maanden.

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:13

ontspannen longeren maar wel achterhand er goed onder en balkjes helpt ook een heel stuk

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:57

Tempocontrole, overgangen, balkjes, dubbele longe

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:41

midgie schreef:
Pessoa krijg je geen dragend been mee ,
Ik zou aan de gang gaan met SB en travers aan de hand ,
Ga longeren aan de enkelen lijn (Nooit aan het bit) en ga werken aan een onder tredend achterbeen, leer te voelen waar het fout gaat en da gaat niet als je er een pessoa aan hangt, het probleem ligt meer bij de trainer van het paard dan bij het paard,

Ik ben het deels met je eens. Pessoa is mij ook sterk afgeraden door de ostheopaat. Vooral omdat dit al een moelijk punt is en je het paard hierin dwingt....daardoor forceer je spieren. Paard loopt zoals het gereden wordt klopt absoluut...maar dit is een probleem van onderontwikkeld goed dat je hiermee aan de slag gaat. Leeftijd maakt dat dit ook iets langzamer gaat dan bij een jonger paard.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:16

veel schijn overgangen maken travers en schouderbinnenwaarts meenemen. deze oefeningen maken de achterhand sterker