paard rent weg zonder slof

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxlouise__

paard rent weg zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 01:26

Wie o wie kan mij een tip geven.

Mijn paard rent er als een bezetene vandoor als er geen slof aan hangt. Ik gebruik mijn slof tijdens het rijden niet ik heb hem zo los mogelijke hangen als maar kan, dus heeft hij alle kans om weg te rennen. Zolang ik de slof er aan laat is er niks aan de hand. Het moment dat ik hem er af haal omdat ik dat geslinger irritant vind knijpt hij er wel tussen uit. Hij doet het meestal als ik nog maar durf te denken aan schouder binnenwaarts maar ook op de volte bij het galopperen. Hij steekt zijn hoofd in de lucht en rent er vandoor . hij komt ook alleen terug op stem als ik een ophouding maak dan gaat hij nog harder.

Hij is pas geleden naar de osteopaat geweest en deze heeft 2 wervels recht gezet. Mijn zadel past en is nagekeken.

Lessen ga ik sowieso doen maar de centjes zijn even krap dus ik hoop dat iemand een goede tip heeft want ik wil van die rot slofteugel af en gewoon leuk en ontspannen kunnen rijden.

midgie

Re: paard rent weg zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:29

ja les nemen , het probleem ligt bij jezelf

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:03

Misschien ben je onbewust zelf gespannen als de slof eraf gaat omdat 'je weet' dat je paard er vandoor zal gaan.
Probeer rustig te ademen of ga desnoods neuriën om je ademhaling rustig te houden. Zet je paard op de volte en ga vanuit die volte uitbreiden zodat je door de hele bak kunt. Wat je ook kunt doen is bb 3 kleine voltes op 1 lange zijde maken. Hou je paard iig bezig.
Succes ermee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:15

Tandjes ook nagekeken?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:37

Misschien als tussenstapje een martingaal omhangen? Dan is het niet direct helemaal kaal en voelt het veiliger voor jezelf? Aangezien je dan toch een soort extra rem hebt :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:28

Dit lijkt mij eerder een balansprobleem.. zeker het uitbreken op de volte dit zie je vooral bij de wat schevere paarden ( elk paard is scheef ). De slof geeft dit paard toch nog enige zekerheid en hij zal de slof gebruiken als "5e"been. Een paard wat uit balans is gooit zijn hoofd omhoog en maakt snelheid aan om letterlijk overeind te blijven.. een paard wat zo uit balans is ziet simpelweg geen andere mogelijkheid! Schouderbinnenwaarts zal voor dit paard heel moeilijk zijn dit omdat hij het binnenachterbeen verder zal moeten onderbrengen.. een paard die uit balans is zal hier grote moeite mee hebben. Ik zou met dit paard eerst aan de hand beginnen ( veilig voor jezelf en een goeie voorbereiding voor ohz) Je kan dan ook goed checken of het paard dan ook in "paniek"raakt door bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts ( eerst op de lange zijde en uiteindelijk op de volte ). Grote voordeel van aan de hand beginnen is dat het paard geen ruitergewicht hoeft te dragen en dat je de slof achterwege kunt laten. Hoe doet dit paard het aan de longe? Panikeert hij dan ook? Ik weet niet of je zelf ervaring hebt met werken aan de hand? Zo niet dan misschien iemand in je omgeving die je de grondbeginselen kan leren. Ik ben ervan overtuigd als ik je verhaal zo lees dat dit paard uit balans is! Ben benieuwd. Site's waar je veel info kunt vinden wat betreft rechtrichten ( werken aan de hand, longeren, rijden ohz ) zijn o.a www.atletischerijkunst.nl of bijvoorbeeld www.paardenbegrijpen.nl

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:53

Rijtechnisch probleem idd. Les nemen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:04

De meesten zullen weer zeggen hier "daar heb je die weer met zijn rare opmerkingen" , toch is het echt wel zo dat de fout niet bij het paard zit, je moet de fout bij jezelf zoeken.
Nu is het wel zo dat dit paard ondertussen al heeft geleerd dat dit nu op deze manier kan.
Het gebruik van de slofteugel is ook hier weer totaal verkeerd geweest, deels door de onkunde van de betreffende ruiter, deels ook door de instructie die dit tot hier toe dus eigenlijk altijd heeft toegelaten, en dat is spijtig, echt spijtig vind ik dit.
Jij moet betere afspraken maken met dit paard, paard moet jou als leider zien en echt weten dat wanneer je iets vraagt of zegt, je dit ook echt meent, en dat je er ook voor gaat.
Nu op dit moment is daar bij dit paard grote twijfel over, en daar zit nu juist het probleem.
Als je er in lukt dit te veranderen dan is ook meteen het probleem weg.
Zoek dus naar een heel andere manier van instructie, je paard leren inschatten , lezen, leiderschap en wederzijds vertrouwen, .......
Verander jezelf en je hebt een heel ander paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:31

aeolusnr1 schreef:
De meesten zullen weer zeggen hier "daar heb je die weer met zijn rare opmerkingen" , toch is het echt wel zo dat de fout niet bij het paard zit, je moet de fout bij jezelf zoeken.
Nu is het wel zo dat dit paard ondertussen al heeft geleerd dat dit nu op deze manier kan.
Het gebruik van de slofteugel is ook hier weer totaal verkeerd geweest, deels door de onkunde van de betreffende ruiter, deels ook door de instructie die dit tot hier toe dus eigenlijk altijd heeft toegelaten, en dat is spijtig, echt spijtig vind ik dit.
Jij moet betere afspraken maken met dit paard, paard moet jou als leider zien en echt weten dat wanneer je iets vraagt of zegt, je dit ook echt meent, en dat je er ook voor gaat.
Nu op dit moment is daar bij dit paard grote twijfel over, en daar zit nu juist het probleem.
Als je er in lukt dit te veranderen dan is ook meteen het probleem weg.
Zoek dus naar een heel andere manier van instructie, je paard leren inschatten , lezen, leiderschap en wederzijds vertrouwen, .......
Verander jezelf en je hebt een heel ander paard.

Ja helemaal mee eens

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:40

Ik heb precies hetzelfde probleem dus lees even mee. Trouwens gaan we vrijdag voor het eerst naar les.

xxlouise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:39

Het uit balans zijn zou wel eens heel goed kunnen. Hij vind het heel lastig om zijn achterbeen goed onder de massa te brengen in een bocht. Hij doet het wel braaf als de slof eraan zit. Aan de longe is er niks aan de hand hij heeft ook dan moeite met de achterhand onder de massa te brengen. Ik longeer hem eigenlijk altijd met dubbele lijnen en wissel vaak af met balkjes om de achterhand sterker te krijgen. Ik heb binnenkort les in het longeren zodat er nog iemand naar kijkt voor het geval ik van alles fout doe. Hij doet ook braaf schouder binnenwaarts aan de dubbele longe.

Even voor de duidelijkheid is ben met slof gaan rijden omdat meneer soms zich nogal kan gedragen als een bulldozer en dan ben ik gewoonweg niet sterk genoeg om hem terug te rijden. Hij heeft nooit strak gehangen ofiets dat is mij op school er wel ingestampt dat je dan alleen problemen creëert.

Zou jullie advies dan zijn door gaan met de dubbele longe of een passoa? En natuurlijk mijn eigen benen trainen zodat ik meer steun kan geven met mijn binnen een.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:45

xxlouise__ schreef:
Het uit balans zijn zou wel eens heel goed kunnen. Hij vind het heel lastig om zijn achterbeen goed onder de massa te brengen in een bocht. Hij doet het wel braaf als de slof eraan zit. Aan de longe is er niks aan de hand hij heeft ook dan moeite met de achterhand onder de massa te brengen. Ik longeer hem eigenlijk altijd met dubbele lijnen en wissel vaak af met balkjes om de achterhand sterker te krijgen. Ik heb binnenkort les in het longeren zodat er nog iemand naar kijkt voor het geval ik van alles fout doe. Hij doet ook braaf schouder binnenwaarts aan de dubbele longe.

Even voor de duidelijkheid is ben met slof gaan rijden omdat meneer soms zich nogal kan gedragen als een bulldozer en dan ben ik gewoonweg niet sterk genoeg om hem terug te rijden. Hij heeft nooit strak gehangen ofiets dat is mij op school er wel ingestampt dat je dan alleen problemen creëert.

Zou jullie advies dan zijn door gaan met de dubbele longe of een passoa? En natuurlijk mijn eigen benen trainen zodat ik meer steun kan geven met mijn binnen een.

Met kracht los je het probleem niet op, een paard zal dat uiteindelijk winnen. Zelfs een slof lopen ze op den duur doorheen, dus je moet - zoals aeolusnr1 al schreef - het rijtechnisch bij jezelf zoeken. Les van een echte deskundige lijkt me hierin toch echt het beste. Probeer vluchtgedrag vóór te zijn, maar zelfs na een bezoek van een osteopaat is het niet helemaal uitgesloten dat een paard nergens meer last van heeft. Ook spierpijn kan een probleem zijn, wanneer er geen rustdagen tussen het trainen zitten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:08

Zoals ik reeds al zei, enige vorm van kracht is hier zeker niet de oplossing, en geloof me ik ben zeker niet echt de meest zachte die hier op bokt rond loopt, ik durf echt heel erg hard door te komen, maar dit moet je dan dadelijk weer afbouwen, je moet het zo maken dat je paard er zelf voor gaat kiezen enkel te doen wat jij denkt, en geloof het of niet maar dit lukt ook nog heel aardig en kan echt bij elk paard.
Een paard voelt een vlieg landen, dus je moet helemaal niet je benen gaan trainen om sterker door te komen met je hulpen, je moet alleen je paard zover krijgen dat hij ook daadwerkelijk reageert op een heel zachte aanraking van jouw been.
Bij het aanleren van dit alles kan soms een zweepje wel eens echt een noodzaak zijn, maar het doel is nooit om kracht te blijven gebruiken.
jij hebt nu de slof weliswaar mss voor het grootste deel los hangen maar je gebruikt hem als extra soort noodrem, daar is een slof niet voor ontworpen (en ik weet dat het soms wel lijkt te helpen) maar dit is verkeerd gebruik van dit soort van hulpteugel.
Je moet het paard leren te willen stoppen enkel op jouw vraag.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:48

Ik zou op zoek gaan naar een goeie rechtrichtinstructeur..Ik denk echt dat dit paard uit balans is.. vluchtgedrag is absoluut een kenmerk van scheefheid/ uit balans zijn..
Ik zou kiezen voor de dubbele longe en niet de pessoa..

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:23

Kan het niet zijn dat jij net even iets ander rijdt als de slof er niet omhangt? Ik zou in dat geval kijken of je ergens wat meer zelfvertrouwen kunt kweken.