Schouders naar achteren, tenen naar voren, hakken uitdrukken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romary

Schouders naar achteren, tenen naar voren, hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 11:22

Al als 8 jarig meisje, hoorde ik de instructrice dat roepen. En nog steeds roep ik dat naar mezelf in gedachten, maar het lukt me nog steeds niet. Van nature is mijn nek diagonaal naar voren gebouwd, zit in de familie... Dan wordt dat schouders naar achteren al een stuk lastiger... Mijn rechterknie, bevat een schilfertje los kraakbeen door een val met de schooter, en mijn linkervoet is vanwege een hernia minder gevoelig en niet zo goed te bewegen als de ander. Is er iemand die bij deze mankementen wat tips en tricks kent, om toch die schouders naar achteren te houden, en vooral om eindelijk eens van die enorme kapstokken af te komen?

amen

Re: Schouders naar achteren, tenen naar voren, hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:44

Tenen naar binnen, dan draaien je knieen automatisch in de kniewrong, en enkels heup schouder op 1 lijn.

En op je evenwicht recht op paard zitten.

Je kan je ook voorstellen dat er een haakje aan je hoofd zit en dat er iemand aan trekt, dat gevoel, kan je tijdens rijden proberen terug te roepen, dan zit je "uitgerekter" op je paard...in niet in elkaar gezakt..

Je kan je hakken uitdrukken oefenen op traptreden....als je daar op staat, kan je je spieren laten wennen, aan t uitdrukken van de hakken, dus er met bal op je voet op staan , zakken en weer omhoog, dan rek je de spieren op met eigen controle....dan heb je die beweging als in je macht, en hoef je dan niet op paard te oefenen...

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:51

Tip voor de beenligging: been vanaf de heup opzij "optillen", naar achteren brengen, rustig tegen het zadel leggen en ontspannen naar voren schuiven.
Op zich heb je natuurlijk een ideaal plaatje, maar dat moet fysiek wel mogelijk zijn natuurlijk, anders ga je jezelf alleen maar krampachtig in een houding dwingen en ga je verkrampen en teveel aanspannen.
Als je echt wil kijken wat er binnen jouw fysieke mogelijkheden nog aan je houding te sleutelen is zou ik gericht op zoek gaan naar een instructeur die je daar zitles in kan geven (liefst een fysio of iemand met in ieder geval verstand van anatomie). Dan kun je met jouw fysieke mogelijkheden gericht oefeningen naast en op het paard doen om je houding te verbeteren. Iemand die alleen maar roept schouders naar achteren en hakken laag heb je niks aan.

Oh en nog een aanvulling, het is fijn dat diegene ook kan beoordelen wat er met jouw lichaamsbouw mogelijk is in combinatie met je paard en het zadel waar je mee rijdt, maakt ook nog uit voor je houding namelijk.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:03

Voor je schouders zou je bv wel eens contact kunnen opnemen met een fysiotherapeut.

Ik heb vroeger constant te horen gekregen 'schouders rechter', 'je schouders steken uit',... maar hoe hard ik ook probeerde, ik bleef een soort van uitstekende schouderbladen hebben (waarover ik me uiteindelijk ook schaamde). Gho ja, beetje misvormt denk je dan.
Tot ik jaaaaren later een schouderblessure heb gekregen, waarvoor ik bij de fysio ben geweest. Blijkt dat de verhouding tussen mijn borstspieren en rugspieren (/scapula) gewoon volledig scheefgetrokken was, waardoor mijn schouders door mijn borstspieren letterlijk naar voren getrokken werden.

Heel wat oefeningetjes later, en ik ben volledig vrij van kromme schouders...

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 16:27

sigrid1182 schreef:
Tenen naar binnen, dan draaien je knieen automatisch in de kniewrong, en enkels heup schouder op 1 lijn.

En op je evenwicht recht op paard zitten.

Je kan je ook voorstellen dat er een haakje aan je hoofd zit en dat er iemand aan trekt, dat gevoel, kan je tijdens rijden proberen terug te roepen, dan zit je "uitgerekter" op je paard...in niet in elkaar gezakt..

Je kan je hakken uitdrukken oefenen op traptreden....als je daar op staat, kan je je spieren laten wennen, aan t uitdrukken van de hakken, dus er met bal op je voet op staan , zakken en weer omhoog, dan rek je de spieren op met eigen controle....dan heb je die beweging als in je macht, en hoef je dan niet op paard te oefenen...

Recht op mijn paard zitten, is ook nogal een uitdaging, aangezien mijn rechterbeen 2 cm langer is, dan de ander :')

Ik rij met een Knight rider dressuurzadel, zonder veel wrong en met een vlakke zit. us aan mijn zadel heb ik qua houding niet veel, behalve dan dat het goed is voor een onafhankelijke zit :D Bij zadels met een diepe zit en/of veel wrong, krijg ik pijn in mijn knie wanneer ik in een houding wordt gedrukt. :)

De tip van de traptreden is een goede, dank je! Heb al ook al vaak gehoord dat je beter je tenen kunt optrekken, dan je hakken naar beneden drukken...

Bjarni schreef:
Tip voor de beenligging: been vanaf de heup opzij "optillen", naar achteren brengen, rustig tegen het zadel leggen en ontspannen naar voren schuiven.
Op zich heb je natuurlijk een ideaal plaatje, maar dat moet fysiek wel mogelijk zijn natuurlijk, anders ga je jezelf alleen maar krampachtig in een houding dwingen en ga je verkrampen en teveel aanspannen.
Als je echt wil kijken wat er binnen jouw fysieke mogelijkheden nog aan je houding te sleutelen is zou ik gericht op zoek gaan naar een instructeur die je daar zitles in kan geven (liefst een fysio of iemand met in ieder geval verstand van anatomie). Dan kun je met jouw fysieke mogelijkheden gericht oefeningen naast en op het paard doen om je houding te verbeteren. Iemand die alleen maar roept schouders naar achteren en hakken laag heb je niks aan.

Oh en nog een aanvulling, het is fijn dat diegene ook kan beoordelen wat er met jouw lichaamsbouw mogelijk is in combinatie met je paard en het zadel waar je mee rijdt, maakt ook nog uit voor je houding namelijk.

Zo ga ik idd ook zitten. Voeten in de beugels, benen optillen naar opzij, half rondje naar achteren en dan naar voren laten glijden. Een zitles is geen slecht idee, dank je :)

Florenc schreef:
Voor je schouders zou je bv wel eens contact kunnen opnemen met een fysiotherapeut.

Ik heb vroeger constant te horen gekregen 'schouders rechter', 'je schouders steken uit',... maar hoe hard ik ook probeerde, ik bleef een soort van uitstekende schouderbladen hebben (waarover ik me uiteindelijk ook schaamde). Gho ja, beetje misvormt denk je dan.
Tot ik jaaaaren later een schouderblessure heb gekregen, waarvoor ik bij de fysio ben geweest. Blijkt dat de verhouding tussen mijn borstspieren en rugspieren (/scapula) gewoon volledig scheefgetrokken was, waardoor mijn schouders door mijn borstspieren letterlijk naar voren getrokken werden.

Heel wat oefeningetjes later, en ik ben volledig vrij van kromme schouders...

Hier kan ik ook wel wat mee, dank je! :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:00

Ik loop van mezelf ook vaak voorover, wat zich uit in rare beenhouding etc
op mijn paard is het ook niet veel beter en vind het enorm moeilijk om te blijven zitten, mijn paard heeft ook veel beweging wat het niet altijd makkelijker maakt: ik volg je topic ff!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:02

Wat bij mij heel goed helpt is om in stap mijn ogen dicht te doen en goed te voelen hoe ik zit. Heb ik op allebei mijn zitbeenknobbels evenveel gewicht? Hoe liggen mijn benen in het zadel? Welke spieren heb ik aangespannen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:13

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:29

Niet te veel bezig willen zijn met het plaatje, maar je richten op de functionaliteit van je zit. Om te beginnen werken aan je houding en balans vanuit je midden, in plaats van aan de uiteinden (tenen, schouders) te gaan sleutelen. Een neutrale bekkenpositie aannemen (zitbeenknobbels onder je parkeren), je benen losjes af laten hangen zónder je hakken uit te drukken, want dat geeft spanning, je schouders ontspannen in plaats van ze in een houding te duwen. Rustig en laag ademen. Zo kan ik nog wel een hele rits tips geven, maar ik denk dat je veel meer baat zou hebben bij een serie zitlessen, bijvoorbeeld van een centered riding instructeur.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:30

Simpelman schreef:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

Hier kan ik wel wat mee, dank je :)