nieuw paard vreselijk onstuimig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elin1981

nieuw paard vreselijk onstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 08:12

Hoi allemaal, in september dit jaar ben ik mijn mooie paardje verloren,na veel zorg en geprobeerd te hebben, heb ik de laatste gift der liefde moeten geven; afscheid nemen. Na veel wikken en wegen besloten toch een nieuwe paardje te kopen (fries, 4,5 jaar). Bij het proefrijden ben ik er direct af gejakkerd, compleet mijn fout, ze was net 6 weken onder het zadel en ik ging uitstappen en liet alles los (in mijn hoofd zat ik nog even te veel op mijn eigen paardje ofzo) dus teugels los, voeten uit de beugels (ja ik weet het, oerdom!), en daar ging ze. Enfin, ik kon dit relateren aan mezelf, mijn fout. Toch gekozen voor haar in plaats van een "steady'7 jarige. De eerste 4 weken gingen prima, echt meer dan! ze loopt snel en makkelijk lang en laag, ze ontspant heerlijk in de rug, buitenrit deed ze super, (mijn vroegere paardje had ik altijd veel werk mee, heel angstig, nerveus). Kortom, ik was toch wel heel blij met haar.

Ze had, toen ik haar kreeg, ijzers aan voorkant, dit deden ze bij de handelaar (fokker) puur voor presentatie, dus niet nodig. Dus ijzers eraf! (2 weken geleden) en toen begonnen er dingen in te sluipen. Hoofd ineens omhooggooien en met de voorbenen een galopssprong maken,en dit achter elkaar, daarna 1 hoefslag ontwijken dus gewoon knetter hard naar binnen vallen en geen reactie op sturen (terwijl ik 4 weken lang alle hoefslagen gezien heb), daarna begon het enorm hard wegsprinten, soms door iets (bijv een vallende springbalk), en nu de laatste dagen om niets. EN met hard bedoel ik loeihard!! gevaarlijk hard. Na het wegsprinten is ze ineens "dood"voor het been! reageert niet meer! Goed, wat ik doe in deze gevallen?! ik rij haar door in die galop, ze mag pas stoppen als ik het zeg. Maar gisteren ging ze zo roekeloos dat ik dr tegen het hek gezet heb. EN, ondanks dat ik echt niet snel bang ben of onder de indruk ben, vond ik dit toch echt niet leuk . Toen ze niet meer reageerde op mijn been durfde ik niet meer door te zetten (zover zijn we inmiddels na 2 weken heen en weer denderen) Inmiddels zelf al een heel rijtje van mogelijkheden bedacht, pubertijd, kiezen wisselen (tandarts komt 6 januari), zadel is het niet, die is net vermaakt, ik rij met een myler bit dus kan me niet indenken dat dat het punt is (ineens na 4 weken), angstig gedrag (? maar waarom ineens), of dominantie???! op stal hoor ik diverse meningen, de 1 zegt, ja ze is jong he! duss...... de ander zegt, aanpakken, de ander zegt ontspannen (wat ze echt 4 weken lang was)! al met al,.....al die meningen!! lastig! Ik probeer maar te voelen en heb zelf het idee dat ze een spelletje met me speelt, ze is nu tot rust gekomen op nieuwe plekje en denkt, "hey die kan ik wel eens doen en dit"....Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik vertrouw haar niet meer en zit nu op een punt dat ik er niet meer op durf! tuurlijk weet ik alle foefjes van opnieuw beginnen, grondwerk, stap , halt, bak afzetten enz! EIgenlijk, ben ik meer op zoek hier naar iemand die dit herkent in zijn of haar jonge paard. EN me misschien enigszins wat geruststelling kan geven op de weg die ik nu insla met haar.

Iloscorp

Re: nieuw paard vreselijk onstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:21

Wat het eerste in mij opkomt is dat ze hele gevoelige voetzolen heeft? Aangezien het duidelijk is begonnen toen haar ijzers eraf zijn gehaald?

Misschien dat ze dan pijn ervaart bij het lopen en daarop heftige reacties geeft... geen idee of dat kan kloppen, maar dat is het eerste wat in mij opkomt als ik dit zo lees..

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 08:26

Ja, nou dat heb ik dus ook direct gedacht! alleen, doordat de smid zei dat het 3 dagen wennen was, dacht ik later, 'zou het'? Maar het is inderdaad begonnen toen de ijzers eraf waren. Ik ben geen voorstander van ijzers, dus liever zonder maar zou dit dan "chronisch'kunnen zijn die gevoeligheid???

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:32

Poeh dat durf ik niet te zeggen hoor... maar als het mijn paard zou zijn, dan zou ik de ijzers er weer onder doen, en kijken hoe het paard dan reageert! Dan kan je gelijk weten of het daaraan ligt, en van daaruit eventueel verder onderzoeken.

Lastig probleem TS, succes :(:)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:33

Mijn eerste gevoel is dat dit paard scheef is ( uiteraard is elk paard dat)
Door balansproblemen kan een paard letterlijk in paniek geraken..
Zou haar toch ook even terug zetten op voorijzers ( je weet maar nooit)
Hoe is dit paard met longeren? Welk gedrag vertoont ze dan?
Hoe is jou band met haar?
Hen je haar al laten nakijken Door de tandarts?
Maak een lijst waarop je kunt afvinken..stapsgewijs.
Als je nu angst heb ga je er even niet op maar zou ik overgaan op longeer werk en werken aan de hand ( als je hier ervaring mee hebt)
Een goeie rechtrichtinstructeur zou je op weg kunnen helpen m.i de basis.
Heb je instructie?
Heel wat vragen zo..
Ben benieuwd!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:36

Zijn haar benen op de foto gezet?

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 08:41

Dank je wel voor het fijne meedenken!! longeren doet ze opzich braaf, echter, omdat ze een enorme (echt enorm) galopsprongen maakt, zeker met de ijzers eronder destijds, is de galop aan de longe niet haalbaar voor haar. Ze is uiteraard nog jong en uit balans (elk jong paard), maar mede door haar enorme sprongen kan ze moeilijk galopperen op zo;n korte volte. Verder doet ze alles wat ik vraag en netjes, ook ontspannen trouwens, zonder pessoa of dingen loopt ze lang en laag aan de longe. Mijn band met haar is uiteraard nog huiverig, door mijn ervaringen me tmijn vorige paard (die een chronische afwijking bleek te hebben), was ik altijd bang voor kreupelheden! ik ben dus bij elke stap die ze verkeerd zet angstig dat ze pijn heeft. verder ben ik echt gek op haar, vind haar prachtig, ze is aan de hand en op stal superrrrr lief naar alle mensen toe trouwens, heel nieuwsgierig, speels, aanhankelijk, op zoek naar aandacht etc. Tandarts komt 6de van januari! (ben heel benieuwd)! maar ze is bij de handelaar helemaal nagekeken en gecheckt, dus kan me niet voorstellen dat er iets heel ergs uit zou komen zeg maar. Ik heb instructie maar niet vaak, ik moet er een eindje voor rijden namelijk (omdat ik me op die plek echt thuis voel qua instructie) dus het is niet wekelijks... ..Ik heb inmiddels een hele lijst met dingen waarvan ik denk dat kan het zijn, dat kan het zijn, inderdaad is afvinken een goeie!

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 08:41

Ja ze is helemaal goed gekeurd, klinisch als rontgenlogisch!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:44

Ik zou dan gewoon die ijzers er weer onder zetten.

Dan kan je daarna wel weer verder kijken als het gedrag hetzelfde blijft.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 08:45

ja dat is zeker een optie, Weet iemand hier of je zelf (als leek) kan checken of ze voetzolen gevoelig zijn, of kan alleen een smid dat bekijken, bevoelen met de tang? anders ga ik vandaag eens checken of ik iets kan bemerken....

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:56

elin1981 schreef:
ja dat is zeker een optie, Weet iemand hier of je zelf (als leek) kan checken of ze voetzolen gevoelig zijn, of kan alleen een smid dat bekijken, bevoelen met de tang? anders ga ik vandaag eens checken of ik iets kan bemerken....

Tik is met de achterkant van een borstel of hoevenkrabber op de hoefzol normaal reageren ze daar niet op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:59

Als alles goed was bij de keuring, lijkt mij eerder dat je een rijtechnisch probleem heb. Ik denk niet dat het hoefprobleem is. Kan. Maar dan was het jouw hoefsmid wel opgevallen.
Het rijden van een ervaren paard is echt heel iets anders dan een jong paard opleiden. Ik begrijp dat je geen ervaring heb met jonge paarden opleiden tot rijpaard.
In het begin was de merrie nog onder de indruk en net een paar weken onder het zadel.
Nu is ze meer op haar plek en kom je hele andere problemen tegen, die een snelle handige ruiter vraagt met veel vertrouwen. Ik lees dat jij het vertrouwen kwijt bent en jouw paard al eerder.
Zoek goede begeleiding van een instructeur met ervaring met jonge paarden of laat jouw paard een tijdje door ervaren ruiter rijden.
Succes

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:00

elin1981 schreef:
Dank je wel voor het fijne meedenken!! longeren doet ze opzich braaf, echter, omdat ze een enorme (echt enorm) galopsprongen maakt, zeker met de ijzers eronder destijds, is de galop aan de longe niet haalbaar voor haar. Ze is uiteraard nog jong en uit balans (elk jong paard), maar mede door haar enorme sprongen kan ze moeilijk galopperen op zo;n korte volte. Verder doet ze alles wat ik vraag en netjes, ook ontspannen trouwens, zonder pessoa of dingen loopt ze lang en laag aan de longe. Mijn band met haar is uiteraard nog huiverig, door mijn ervaringen me tmijn vorige paard (die een chronische afwijking bleek te hebben), was ik altijd bang voor kreupelheden! ik ben dus bij elke stap die ze verkeerd zet angstig dat ze pijn heeft. verder ben ik echt gek op haar, vind haar prachtig, ze is aan de hand en op stal superrrrr lief naar alle mensen toe trouwens, heel nieuwsgierig, speels, aanhankelijk, op zoek naar aandacht etc. Tandarts komt 6de van januari! (ben heel benieuwd)! maar ze is bij de handelaar helemaal nagekeken en gecheckt, dus kan me niet voorstellen dat er iets heel ergs uit zou komen zeg maar. Ik heb instructie maar niet vaak, ik moet er een eindje voor rijden namelijk (omdat ik me op die plek echt thuis voel qua instructie) dus het is niet wekelijks... ..Ik heb inmiddels een hele lijst met dingen waarvan ik denk dat kan het zijn, dat kan het zijn, inderdaad is afvinken een goeie!

Dingen uitsluiten geeft jezelf duidelijkheid..
Die enorme galop sprongen kan een duidelijk signaal zijn van scheefheid.. ( gaat ze daarbij " plat" Door de bocht?
Ik heb paarden gezien die door scheefheid ontaarden in voor t oog onhandelbare dieren, paarden die vluchtgedrag vertonen, paarden die gaan staken ( steigeren/bokken), paarden die gaan kreupelen op " onverklaarbare " wijze, ect ect..Dus ik onderschat nooit wat scheefheid kan doen met een paard!
Ligt je zadel recht? Wordt je naar een bepaalde kant geduwd in t zadel? Neemt je paard 1 van de teugels juist wel of niet aan?
Sorry hoor voor zoveel vragen..Ben weer benieuwd!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:13

Mijn merrie kan ook niet zonder voorijzers. Ik zou haar ook wel blootsvoets willen maar het kan niet. Welzijn van het paard gaat voor. Ik zou er dus weer voorijzers onder leggen en kijken wat er gebeurt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:29

Ik ga met janouk mee.
Kijk ook eens naar het voer.
Is dat veranderd ben je meer gaan geven waardoor ze teveel energie heeft een daardoor zichzelf voorbij loopt.

Misschien tijdje longeren en band opbouwen want jij bent je ervaren maatje gewend en nu heb je en groentje onder je kont
Het kan zijn dat je teveel vraagt ongemerkt en onbewust.

Teveel rijden
Teveel prikkels
Teveel moeten terwijl jij denkt dat het meevalt kan voor haar over de top zijn.

Begin gewoon weer eens bij 0 en steeds een stapje erbij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:36

Lekker longeren voor je erop stapt, ook in galop, juist in galop, laat ze maar fouten maken daar leert ze alleen maar van.

Eerst de sjeu eraf en dan kort nog even doorrijden.

Staat ze nog buiten of heeft het land winterrust?

Ik gok gewoon op een jong paard, de eerste angstige weken zijn voorbij dus ze durft nu meer te reageren, het is enorm winderig weer dus de paarden zijn al wat schieterig, misschien nog in combinatie met minder buiten komen, meer of ander voer, een onzekere ruiter?

Dus ik zeg: Zorgen dat de energie eraf is, dan korte rijsessies, zelf rustig blijven maar wel doorpakken, voorkomen dat het groot wordt door op kleine signalen in te springen, bezig houden, voer en buitengang even bekijken.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 09:39

bedankt allemaal voor het ruime meedenken! lastig hoor! Ehm, nou om even terug te komen op het scheef zijn, zadel ligt goed (heb ik direct laten vermaken toen ik haar kreeg maar was eigenlijk niet eens nodig zei de maker maar hij heeft hem iets vermaakt), ze duwt me niet 1 kant op ofzo! nogmaals, het rijden ging perfect, alleen sinds ijzers eraf zijn (en of dat er nu mee te maken heeft of niet) is het steeds gekker geworden! Galop is groots, maar aldus de gene die haar mak maakte en hoog in de friesen dressuur zit, maakt ze prachtig goede sprongen, jongigheid maakt het ook dat de balans er nog niet is,d aarvoor doe ik al oefeningen met haar, uiteraard vraag ik nog weinig aan dr, voor nu, stap, draf en af en toe galop. halt houden etc! Dat ze nog plat door de bochten gaat is ook een stuk jongigheid, stelling vragen kan en mag ik nog niet eens van haar verwachten vind ik.

Ik kan wel meegaan in het vertrouwen wat zij nodig heeft (net mak) en wat ik haar NU niet genoeg bied, ondanks dat ik wel degelijk ervaring heb met jonge paarden (vorige paard was ook 4 en niet mak). Echter is mijn angst sinds eergisteren groot geworden. geef haar amper krachtvoer trouwens, maar ik snap je idee van het opnieuw beginnen, bij 0. En dat is, denk ik, elke keer, bij alles wat je tegenkomt, wel een ding! Ik zal straks de hoef eens " testen" voor zover ik dat kan, en anders laat ik de smid komen om eea uit te sluiten...

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 09:41

Bedankt Urielle, zo is het ook, fouten mag ze dik maken, ze is jong en moet leren, zoveel nog! Ze staan overdag buiten en in nacht op stal! Wat jij zegt is precies waar ik op gokte , ze is nu gewend en nu kan ze fratsen gaan vertonen (niet erg maar af en toe echt gevaarlijk en dat maakt t niet leuk voor nu)! Ik heb zeker wat aan je ideeen en tips!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:10

Paard was 6 weken onder het zadel toen je haar kocht. Bij een handelaar rijden vaak handige ruiters die precies weten hoe ze een groen paard in zo'n korte periode braaf en toonbaar moeten krijgen. Die handigheid gaf je paard zekerheid en vertrouwen.
Nu komt het paard bij jou, wordt vaak eerst overdonderd door de nieuwe omgeving, nieuwe gewoontes, nieuw dagritme etc. Blijven eerste weken nog een beetje in hun schulp. Daarnaast profiteer jij de eerste weken nog van de opleiding die het paard gehad heeft door de handige ruiter bij de handelaar.
Nu is het paard gewend aan het ritme/omgevin en krijgt wat meer lef. Verder is de opleiding die het heeft gekregen nog verre van bevestigd, dus die ebt weg. Als je net iets minder handig bent, net iets minder consequent, dan gaat het paard de grenzen opzoeken. Waarschijnlijk voelt ie zich nu onzeker en een beetje in de steek gelaten omdat het zijn zekerheden kwijt is, waardoor ie gaat vluchten. Ik denk dat dat is wat nu aan de hand is.
Dus aan jou TS om je paard weer de broodnodige zekerheden voor een dergelijk groen paard te bieden. Angst mag nu niet je raadgever zijn, dat maakt je paard alleen maar nog meer onzeker. Neem de controle, wees duidelijk en consequent (niet hard!).
Longeren voor het rijden om de ergste energie en bravour eraf te halen is een goede tip. Maar hou het kort en let wel op, dat je haar niet eerst moe longeert en dan gaan rijden. Ik ben er een erge tegenstander van om jonge paarden moe te maken om te compenseren voor je eigen angst. Jonge paarden moeten leren plezier in het werk te krijgen, niet dat het een uitputtingslag is. Verder is de concentratie boog van een jong paard nog maar heel kort, die wil je niet al "opgebruikt" hebben nog voor je er op stapt...die moet je juist nog hebben als je hem onder het zadel wil opvoeden en aan jouw hulpen krijgen.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 10:15

Super dank je wel oji, kan me hier echt helemaal in vinden, precies zoals je schrijft, alles klopt! dank je wel voor de steunende uitleg en een stukje geruststelling hierdoor!!!!!!!!!!!!!! ik probeer, vol goede moed, door te gaan!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:32

Als het echt na de ijzers begonnen is, denk ik ook direct aan gevoelige hoeven. Is ze door je eigen dierenarts gekeurd, of door een dierenarts van de handelsstal?

Ik zou iig of de ijzers eronder weer proberen, of eens kijken naar bijv hoefschoenen (die kun je dan tijdens rijden gebruiken, en beperken het hoefmechanisme niet).

Daarnaast ga ik met ori hierboven mee. Ik denk dat het paard nog te overdonderd was door nieuwe omgeving e.d en daardoor maar op jouw vertrouwde. Nu mist ze die leiding, en trekt dan maar haar eigen plan. Ik heb best wat jonge paarden gereden, en mijn eigen was ook net een krappe maand ruitermak toen hij bij mij kwam. Heb heel veel aan de hand gewerkt en af en toe er even op.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:44

Vooral onze friese puppy's hebben enorm veel moeite met die galop, het zou kunnen zijn dat ze er onderuit probeert te komen op deze manier. Persoonlijk denk ik dat dat een kwestie is van aanpakken. Die van mij heeft dat ook gedaan waarvan ik op het begin dacht, oh ze schrik écht ergens van maar op den duur werd het een spelletje. En dan moet je er echt flink klaar mee zijn want het kan levensgevaarlijk worden ! Super zoals je aangeeft ik laat ze doorgaloperen ed. Toch lijkt dat een fase te zijn ofzo, misschien spreek ik nu mensen tegen maar zo heb ik het wel ervaren.
Wat betreft die ijzers, de mijne zijn nu zo'n jaar geleden van de ijzers af gegaan. Mijn oudere pony stond al jaren op ijzer vanvoor en heeft heel even wat gevoelig gelopen maar is daarna helemaal goed gekomen. Mijn jonge heeft er maar een jaartje op gestaan vanwege een erg korte hoef maar deed het na een paar weken ook weer super. Heeft wel wat tijd nodig maar zal als het goed is wel oplossen in de loop van de tijd. Jullie komen er vast wel, het is helaas ook een heerlijke puber leeftijd. Ik heb al menig keer bijna in de sloot gelegen op buitenrit omdat mw. het vertikte om verder te gaan en besloot terug naar huis te willen. Iets wat ze voorheen nog nooit had gedaan. Als je maar lang genoeg vol blijft houden en laat zien wie de langste adem heeft. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:48

Ik kan me ook helemaal vinden in het bericht van oji.
Maar wil nog even inhaken op de concentratieboog.
Hoe lang rij je je paard?
Een paard zo kort onder het zadel reed ik 20 minuutjes hooguit.
Niet te lang stappen want dan gaat de concentratie naar de omgeving en gaan ze enge dingen vinden.
Dan daarna draven. Veel voltes en van hand vetanderen. Gebroken lijntje. Rustige overgangen. Maar wel dat ze op moeten blijven letten.
Niet moe gaan rijden.
Braaf is lief en voordat de concentratie op is moet hij alweer op de poetsplaats staan.
Dan is rijden leuk en blijft het leuk voor een paard.
En door de tijd heen kun je de tijd opbouwen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:58

Mogelijk dat het er af halen van de ijzers een effect heeft gehad. Maar wat ik bijna denk is dat jij door dat effect voorzichtiger ben gaan rijden en daarmee is het paard de leiding wat kwijtgeraakt en is daardoor de grenzen op gaan zoeken. Wat dat betreft sluit ik mij volledig aan bij de post van oji. Neem de leiding weer op je, wees consequent en bepaal weer de grenzen.

Longeren voor het rijden is een idee om de scherpe kantjes er vanaf te halen. Maar wel met beleid. Niet 10 minuten longeren in galop zodat ze moe is en er dan op, maar ook weer niet 3 kwartier aan de bak en dan erop.

En misschien moet je het voor jezelf kort houden. Gaat het goed, stop er dan weer mee en bouw zo je vertrouwen verder uit.

Komt wel goed!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:07

Benieuwd hoe t afloopt..laat je t ons weten?