Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 18:07

Zelfs al redelijk ervaren ruiter loop ik nog tegen dingen aan waarbij ik het soms eventjes niet meer weet. Daarom hoop ik dat jullie me tips en advies kunnen geven!
Ik zal proberen het kort uit te leggen. Mijn vriendin heeft drie jaar geleden een 3-jarig paard gekregen. Zij is erg onervaren (echt alleen manege-ervaring). Ik heb haar dit overigens ook sterk afgeraden, omdat ik weet dat groen + groen eigenlijk op geen enkele manier goed kan komen. Maar goed, het is haar geld en haar beslissing en dus heeft ze dit paard gekocht. Het is echt een plaatje hoor, was ook erg goed zadelmak gemaakt en ingereden, aan het begin was het allemaal koek en ei.
Omdat meerdere mensen hadden gezegd dat een 3 jarige wel erg lastig is, heeft ze direct vanaf het begin 'les' genomen. Hier begon het voor mijn gevoel een beetje mis te gaan. Ze moest echt de gekste dingen doen, zoals vanuit draf PLOTSELING halthouden en als 't paardje dat niet direct deed een fikse ophouding.. := Al snel kreeg ze heel erg de zenuwen, wou ze niet meer stil staan (steeds achterwaarts gaan), wat werd opgelost met nog meer straf. Het ging steeds slechter, hierna is er nog een bijrijder gekomen die het ook niet beter maakte.
Inmiddels is het paard 6 jaar. Onlangs heeft ze een half jaar vakantie gehad en nu ben ik haar aan het oppakken. De eigenaresse zelf rijdt er even niet meer op, ik ben dus de enige die erop rijdt.
Zodra ik erop zit heeft ze eigenlijk niet de rust om te stappen, dus gaan we direct lekker in draf. Zodra ik de rechterteugel aanraak draait ze haar hoofd weg naar links (en andersom). Als ze loopt, loopt ze eigenlijk net niet voorwaarts. Een beetje half 'omhoog' met haar neus in de lucht. Hand sluiten = hoofd omhoog. Dan huppelen en sprongetjes maken en stilstaan. Ook niet gek als je bedenkt dat ze op een ophouding vanuit draf direct moet stilstaan. Ik probeer eigenlijk alleen maar naar voren te rijden met een zachte verbinding. Soms is ze echter uit balans, als ik dan wil bijsturen gaat ze dus echt op de vlucht. Dan plet ze mijn been, gaat ze weer huppelen met haar voorbenen omhoog of loopt ze half tegen de bakrand aan. Figuurtjes doe ik voornamelijk op zit, soms wil ze uit de volte echter plotseling de andere kant op, dan moet ik haar wel bijsturen met als gevolg dat ze weer in paniek is en niet meer naar voren wil.
Vandaag weer alleen voorwaarts gereden, helaas een paar flinke bokkesprongen en madame heeft zelfs gesteigerd. Ik heb haar hierna weer streng naar voren gezet, toen ze liep uiteraard beloond.
Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik heb helaas niet de mogelijkheden om nu van huis op les te gaan en hier op stal is instructie van buitenaf niet welkom.
Het is toch een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat mensen tips, wellicht ervaringen hebben waar ik wat aan heb!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:06

Ik denk dat je teveel in één keer wil. Je moet eerst de rust zien terug te krijgen in het paard en dat gaat niet lukken zolang het dier weer van alles en nog wat moet. Ik zou denk ik beginnen met rijden in een fijn afgesloten bak (waar je dus nooit in hoeft te grijpen omdat ze ergens op/over/tegenaan loopt) en niet meer willen dan de gang waarin je rijdt bepalen en grofweg de richting waarin je gaat. Dus wel een keer van hand veranderen, maar geen ronde voltes willen maken, compleet vergeten of ze nou op of een meter naast de hoefslag loopt, of ze naar binnen of buiten kijkt etc. Proberen je hand er heel, heel licht aan te houden, zodat ze het net voelt en wat ze ook doet, probeer dat contact te bewaren. Trekt ze naar voren, geef je mee maar je laat niet helemaal los. Doet ze haar hoofd scheef, staan jouw handen ook scheef. Niet! in je hand gaan drijven, desnoods beginnen met op het moment dat je been geeft, je hand even volledig ontspannen zodat ze het vertrouwen krijgt dat je eenduidig bent in je hulpen en dat ze ruimte krijgt om te bewegen.

Voorwaart is op dit moment imo totaal niet belangrijk, zolang ze zoveel spanning heeft kan ze namelijk niet voorwaarts en hoe meer jij dat wel wil, hoe moeilijker het is en hoe meer je terugkomt bij het vanalles moeten waar het juist is misgegaan in het verleden. Maak het leuk, zo simpel mogelijk. Vergeet alles wat een paard in theorie zou moeten en op welke manier, zoek naar een ingang waarbij je met zo klein mogelijke stapjes steeds wat meer vertrouwen opbouwt. Veel belonen, en op tijd stoppen.

Oh, en maak goede afspraken! Niets zo vervelend als dat jij hem over een halfjaar fijn op de rit hebt en ze het in twee weken weer verprutst.

BigOne

Re: Wat te doen met groentje die bang is voor de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:11

Tja, paard is een aantal jaren verknald en om die weer op de goede weg te krijgen vergt geduld, heel veel geduld. Buiten dat, heeft het paard wel alle benodigde zorg gehad bvb de tandarts?? En is het een optie om bitloos te gaan rijden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 17:29

Thanks voor de reacties! Heb ook al een paar reacties via PB gehad, hartstikke fijn!
Zorg is volgens mij helemaal 100%. Paard is (goed)gekeurd bij aankoop, onlangs naar de tandarts geweest, is een fysio bij geweest en heeft een volledig op maat gemaakt Custom zadel. Daar zal het volgens mij niet aan liggen, tenzij iemand wellicht nog andere minder voor de hand liggende suggesties heeft :) ?
0000, bedankt voor het bericht! Dit is denk ik wel grofweg wat ik ongeveer doe. Ronde voltes zijn echt niet te doen ook hoor, ik streef daar ook helemaal niet naar. Ik ben wel een beetje huiverig om niet voorwaarts te rijden, omdat ik al een paar leuke bokkesprongen heb mogen ontvangen! Wat zou jij doen op het moment dat ze dit doet? En erna? De rest zal ik zeker iets mee doen, heel erg bedankt! Heb vanmiddag weer gereden, dat ging redelijk. Ik wil haar morgen 'vrij' geven (dus wel eruit maar geen werk), en dan zaterdag of zondag er weer op! Dan ga ik deze tips zeker meenemen. Misschien kan ik ook een stukje filmen :) .

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:31

Gewoon niet aan beginnen, zodra jij het paard weer een beetje op de rit hebt neemt de eigenaresse het weer over en is het paard binnen no time weer het oude.
Je moest eens weten hoe snel mensen vergeten wat je allemaal voor ze gedaan hebt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:38

Ik zou met name proberen te voorkomen dat ze zoveel spanning opbouwt dat ze bokt. Want hard gaan om te voorkomen dat ze bokt zorgt wel dat ze op dat moment niet bokt, maar lost het willen bokken niet op zeg maar. Ooh wat een rare zin, ik hoop dat het nog te begrijpen is. Ze klinkt als een paard met veel spanning dat makkelijk haar lijf vastzet. Dat is niet prettig en dat zorgt dan weer voor het wegrennen en andere rare dingen. Ik heb nog liever dat ze stil gaan staan (als ze daar ontspanning in vinden tenminste, zit uiteraard niet op een ontploffing te wachten) dan dat ze doorlopend spanning opbouwen in beweging. De meeste paarden ontspannen zich door te bewegen, in het voorwaartse, maar niet allemaal en zeker niet paarden die hebben geleerd dat lopen vervelend is.

Op het moment dat ze toch bokt moet je uiteraard wel ingrijpen, als niets anders lukt inderdaad voorwaarts maar bv subtiel (dus zonder echt te trekken) omtrekken kan ook, sommige paarden reageren goed op stem, misschien heeft het wel zin om als ze teveel opspant (dus voor ze bokt) even een pasje terug te rijden. Kortom zoek buiten de normaal gesproken meest logische oplossingen.

Verder ben ik het wel eens met Ania trouwens en ik hoop ook echt dat je dit niet voor niets aan het doen bent. Bedenk dat dit héél veel geld gaat kosten om het te laten doen, daar mag best iets tegenover staan voor jou. En stiekem ben ik ook erg benieuwd in welke omgeving je zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:50

Trek ergens een paar extra teugels vandaan gesp die aan je neusriem of halster en gebruik die terwijl bit gewoon in de mond zit. Paard moet geheel opnieuw leren hoe op de signalen van teugels te reageren. Nu is de 1e reactie op alles pijn en dus verzet. Begin er eens naast ipv er op simpel links en rechts kijken te vragen, als paard zelfs maar lijkt te denken aan het goede antwoord laat je los, tel voor jezelf tot 3 en vraag opnieuw. Eerst vertrouwen terug in stilstand voordat je er zelfs maar aan denkt om te gaan rijden.

Let ook heel goed op hoe dit paard is met opzadelen, etc. want dat er dan al stress en verzet ontstaat zou mij ook niks verbazen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 20:20

0000, ik sta in omgeving Groningen, niet echt in de buurt van jou dus helaas (had al even in je profiel gespiekt :) )!
Ik snap wat je bedoelt betreffende het voorwaarts gaan & het bokken inderdaad. Deze tip ga ik zeker weten oppakken. Ik heb af en toe wel stukjes dat ze er eeeeventjes inzakt, maar deze zijn maar van korte duur. Uiteraard beloon ik dat uitgebreid :) ! Ik zal van het weekend nog een filmpje posten, wellicht dat dat helpt.
Van het onderste deel van je reactie en de reactie van Ania 'schrik' ik wel een beetje... Ik vind het vooral voor het paard belangrijk om te doen, maar durf eigenlijk geen geld te vragen omdat het wel mijn vriendin is en ze het zelf ook niet makkelijk heeft... Maar er zit zeker een kern van waarheid in. Ook hier zal ik zeker even over nadenken.

tamary, vanaf de grond werken is niet mijn sterkste punt, ik ben een dressuurruiter en daar focus ik me op. Met 'normale' paarden kan ik op de grond prima omgaan, maar ik weet niet of ik dit op de grond beter ga maken i.p.v. slechter. Volgens mij bouwt ze tijdens het zadelen geen spanning op, meestal staat ze er in ieder geval rustig bij, niet afgesloten, heb wel echt contact met haar. Maar wellicht dat ik hier ook wat over het hoofd zie. Ik probeer dit echter altijd zo rustig en vriendelijk mogelijk te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:01

Ik denk dat een filmpje misschien meer duidelijkheid kan geven, als ze verder 100% is (dus ook geen gebitsproblemen en rug is goed) dan kunnen ogen van buitenaf misschien nog iets zien aan de manier van lopen, succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:01

Gruis schreef:
tamary, vanaf de grond werken is niet mijn sterkste punt, ik ben een dressuurruiter en daar focus ik me op. Met 'normale' paarden kan ik op de grond prima omgaan, maar ik weet niet of ik dit op de grond beter ga maken i.p.v. slechter. Volgens mij bouwt ze tijdens het zadelen geen spanning op, meestal staat ze er in ieder geval rustig bij, niet afgesloten, heb wel echt contact met haar. Maar wellicht dat ik hier ook wat over het hoofd zie. Ik probeer dit echter altijd zo rustig en vriendelijk mogelijk te doen.

Als ze bij het opzadelen en op de grond geen stress heeft met bit, is dat je startpunt. Daar is nl kennelijk wel nog vertrouwen in mensenhand en bit. Dat geeft je dus een vertrouwensbasis om mee te beginnen. Niet als je er op zit en stress de deur naar leren al gesloten heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:18

Je hebt lastig situatie te pakken, Gruis... hertrainen kost veel tijd... zeker als het zo'n basis ding is...
ik zou ook proberen om te stoppen wanneer het maar even goed gaat... dus als ze even ontspant onder het zadel ook eens belonen met afstappen. Ja en het kan dan zijn dat je er maar 10 minuten opzit... maar dat hele rijden is waarschijnlijk veel dwang en moeten geweest dus afstappen is dan wel ultieme beloning.

Zit er trouwens nog een soort tijd aan vast dat je met dit paard bezig bent. Is er een doel van de eigenaresse om er zelf weer op te stappen? Ik zou echt proberen om open met haar bespreken ... wat haar verwachtingen zijn... en goed bij jezelf te raden gaan of je dat wel kan bieden en verantwoord vindt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:16

Klinkt mij als een verreden paard, dus op de hand gereden en bang is voor pijn,
Ik zou helemaal terug naar de basis gaan, bit eruit zadel eraf en ernaast ,
Ga je eens inlezen in het grond werk van de academische rijkunst,
Het dier is zo ie zo te vroeg ingereden op een zo fouten manier en zonder goeie begeleiding helaas ,

Ik zou op stal echt proberen of er een andere instructrice mag komen die met het grond werk kan helpen en het dier vertrouwen terug geven in de ruiter,
Ik vind het ook de grootste onzin van jou stalhouder dat er geen nadere instructie mag komen, wie zijn zij dan wel omdat te verbieden dat jij geen les mag krijgen van iemand anders,miss een andere stal zoeken waar het wel mag .

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:43

midgie: Er mag echt geen instructie van buitenaf komen, of ik dat nou onzin vind of niet. Ik ga niet een andere stal zoeken voor een paard wat niet eens van mij is, heb er zelf drie staan en ben verder ontzettend tevreden :) .
Evelijn: Bedankt voor je reactie! Dit ga ik zeker meenemen, gewoon stoppen als het goed gaat, dankje! Verder... Ik heb met de eigenaar een afspraak staan om binnenkort face to face even te praten. Dus dan zullen we zien wat eruit komt...

Zal vanavond even de video van vandaag uploaden. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:51

Mag ik vragen welke tandarts er is geweest, of deze elektrisch of handmatig vijlt, met of zonder verdoving, en of deze ook iets heeft gevonden/verteld over het gebit?
En wanneer is deze geweest?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:44

De naam van de tandarts zou ik zo niet weten, eigenaar heeft dat geregeld. Hij heeft een handvijl. Er zaten een aantal lelijke stukken in die hij eraf heeft gevijld, paard is toen wel verdoofd. Is geloof ik ongeveer een half jaar geleden. In tussentijd heeft ze alleen maar op het land gestaan (vandaar ook het wat dikke buikje :D )

Bij deze de video's; echt al het commentaar is welkom hoor! Ik ben gelukkig niet van suiker en het kan me alleen maar verder helpen.

Eerste paar rondjes rechtsom, ik heb haar aan de hand al een aantal rondjes gestapt en onder het zadel ook met volledig losse teugel (begin is altijd het verschrikkelijkste stuk, voel me zo'n beginner als ik dit zie :') ):

Nog meer rechtsom (Braaf!):

Nog een stukje rechtergalop. Hier ziet ze in die ene hoek dus iemand lopen en gaat de neus weer omhoog. Ik probeer dit 'op te lossen' door vooral niet te veel te doen en geduldig te wachten tot ze er weer inzakt. Dit ging op een gegeven moment wel, dat staat er echter niet meer op. Zodra ze erin is gezakt heb ik haar beloond en weer teruggenomen in draf.

Linksom (wat mij betreft het fijnste stuk):

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:49

Ik vind dat je goed bezig bent. Rustig zo door gaan, paard moet weer vertrouwen krijgen en volgens mij gaat dat op deze manier helemaal goed komen.

Je zult wel geduld moeten hebben maar denk dat de goede stukken steeds langer gaan worden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:51

Als er echt slechte stukken in het gebit zaten worden die niet zomaar even weggevijld met een handvijl.
Dat moet eigenlijk toch met een elektrische vijl.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:56

Hoe gaat het met longeren?

Door je verhaal denk ik dat je toch wel goed bezig bent hoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:57

fleurtjeuh schreef:
Als er echt slechte stukken in het gebit zaten worden die niet zomaar even weggevijld met een handvijl.
Dat moet eigenlijk toch met een elektrische vijl.

Eens!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:59

Bedankt Dancer, hoop dat je gelijk krijgt :) !
fleurtjeuh: Ik heb daar nog nooit ven gehoord, onze DA doet het ook met een handvijl := . Welke regio zit je? Kan je een tandarts aanraden die dit doet? En misschien wat meer erover vertellen, want ik zie niet helemaaal in waarom het niet met een handvijl kan?
sneeuwpop; Dankjewel :) . Longeren gaat redelijk, longeer haar altijd met zo'n bijzettouw en dat pakt ze heel aardig op. Probeer dit zo'n 2x per week te doen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:03

Gruis schreef:
fleurtjeuh: Ik heb daar nog nooit ven gehoord, onze DA doet het ook met een handvijl := . Welke regio zit je? Kan je een tandarts aanraden die dit doet? En misschien wat meer erover vertellen, want ik zie niet helemaaal in waarom het niet met een handvijl kan?
sneeuwpop; Dankjewel :) . Longeren gaat redelijk, longeer haar altijd met zo'n bijzettouw en dat pakt ze heel aardig op. Probeer dit zo'n 2x per week te doen.

Ziet er een beetje uit als mijn paard 8 maanden geleden, die deed dit nog extremer. Is bij mij helemaal goed gekomen maar heeft tijd en geduld gekost.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:05

Wat ik zo zie van het filmpje, heeft het paard totaal geen balans met een ruiter op z'n rug. Zodra hij in de filmpjes steun heeft aan de badrand blijft het hoofd middelhoog tot laag en zodra het van de hoefslag afwijkt gaat het hoofd omhoog.
Wat je kunt doen is eens een les nemen van een centred riding instructeur. Je kunt je paard namelijk rondsturen met echt alleen je zit (ik kreeg het zelfs met m'n oude ex manege pony voor elkaar) als je je bekken en zit knobbels op de juiste manier gebruikt. Op die manier kun je van de voorkant compleet afblijven, waardoor het paard weer vertrouwen kan krijgen in het bit. Als je op alleen zit kunt sturen, kun je op de binnenhoefslag gaan rijden om hem te leren op eigen benen te lopen (dan hoef je namelijk niet de teugel te gebruiken als je op zit kunt sturen als hij terug wil naar de hoefslag)
Veel succes iig!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:10

idylle schreef:
Wat ik zo zie van het filmpje, heeft het paard totaal geen balans met een ruiter op z'n rug. Zodra hij in de filmpjes steun heeft aan de badrand blijft het hoofd middelhoog tot laag en zodra het van de hoefslag afwijkt gaat het hoofd omhoog.
Wat je kunt doen is eens een les nemen van een centred riding instructeur. Je kunt je paard namelijk rondsturen met echt alleen je zit (ik kreeg het zelfs met m'n oude ex manege pony voor elkaar) als je je bekken en zit knobbels op de juiste manier gebruikt. Op die manier kun je van de voorkant compleet afblijven, waardoor het paard weer vertrouwen kan krijgen in het bit. Als je op alleen zit kunt sturen, kun je op de binnenhoefslag gaan rijden om hem te leren op eigen benen te lopen (dan hoef je namelijk niet de teugel te gebruiken als je op zit kunt sturen als hij terug wil naar de hoefslag)
Veel succes iig!

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Linksom wil ze bijvoorbeeld op de volte prima nageeflijk blijven lopen. Rechtsom af en toe ook. Ze is wel érg gevoelig op zit, maar dat is in dit geval juist heel handig. Helaas mist ze inderdaad veel balans, net een driejarige. Nou ben ik wel vaker bij paarden vanaf 0 (zadelmak) begonnen, maar dit is meer beginnen vanaf -3. :') .
Ik kan helaas momenteel niet van huis om les te nemen en instructie van buitenaf is niet welkom, de instructie die er wel is vind ik absoluut niet passend. Ik zal me er eens in verdiepen en houd het zeker in mijn achterhoofd als ik volgend jaar weer op les kan! Binnenhoefslag pakken is sowieso denk ik geen gekke optie, ook dit ga ik weer meenemen. Dankjewel!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:12

Gruis schreef:
. Longeren gaat redelijk, longeer haar altijd met zo'n bijzettouw en dat pakt ze heel aardig op. Probeer dit zo'n 2x per week te doen.

Heb ik met een merrie gedaan die ook even het vertrouwen kwijt was. Ging in licht verzet als je aan de teugels kwam.
Aan de longe met slof-bijzet ging goed. Daarna voorzichtig met lange slof rijden. Binnen een rondje had ze door dat bij lang en laag zij een ontspannen hand kreeg en de slof was niet meer nodig en ook geen verzet meer.
Denk dat ze zelf door had dat veel prettiger liep op die manier. Kon vrij snel alles weer met een vrolijk paard. (Al was het wel een merrie die als dame behandeld wilde worden ;-) )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:15

Gruis schreef:

Je zit in omgeving Groningen toch?
Dan kan ik Vlasta van der Veen aanbevelen.
Ze is dierenarts, dus mag verdoven, en heeft veel rust bij de paarden en legt goed uit wat ze doet en waarom.