Ik zal proberen het kort uit te leggen. Mijn vriendin heeft drie jaar geleden een 3-jarig paard gekregen. Zij is erg onervaren (echt alleen manege-ervaring). Ik heb haar dit overigens ook sterk afgeraden, omdat ik weet dat groen + groen eigenlijk op geen enkele manier goed kan komen. Maar goed, het is haar geld en haar beslissing en dus heeft ze dit paard gekocht. Het is echt een plaatje hoor, was ook erg goed zadelmak gemaakt en ingereden, aan het begin was het allemaal koek en ei.
Omdat meerdere mensen hadden gezegd dat een 3 jarige wel erg lastig is, heeft ze direct vanaf het begin 'les' genomen. Hier begon het voor mijn gevoel een beetje mis te gaan. Ze moest echt de gekste dingen doen, zoals vanuit draf PLOTSELING halthouden en als 't paardje dat niet direct deed een fikse ophouding..

Inmiddels is het paard 6 jaar. Onlangs heeft ze een half jaar vakantie gehad en nu ben ik haar aan het oppakken. De eigenaresse zelf rijdt er even niet meer op, ik ben dus de enige die erop rijdt.
Zodra ik erop zit heeft ze eigenlijk niet de rust om te stappen, dus gaan we direct lekker in draf. Zodra ik de rechterteugel aanraak draait ze haar hoofd weg naar links (en andersom). Als ze loopt, loopt ze eigenlijk net niet voorwaarts. Een beetje half 'omhoog' met haar neus in de lucht. Hand sluiten = hoofd omhoog. Dan huppelen en sprongetjes maken en stilstaan. Ook niet gek als je bedenkt dat ze op een ophouding vanuit draf direct moet stilstaan. Ik probeer eigenlijk alleen maar naar voren te rijden met een zachte verbinding. Soms is ze echter uit balans, als ik dan wil bijsturen gaat ze dus echt op de vlucht. Dan plet ze mijn been, gaat ze weer huppelen met haar voorbenen omhoog of loopt ze half tegen de bakrand aan. Figuurtjes doe ik voornamelijk op zit, soms wil ze uit de volte echter plotseling de andere kant op, dan moet ik haar wel bijsturen met als gevolg dat ze weer in paniek is en niet meer naar voren wil.
Vandaag weer alleen voorwaarts gereden, helaas een paar flinke bokkesprongen en madame heeft zelfs gesteigerd. Ik heb haar hierna weer streng naar voren gezet, toen ze liep uiteraard beloond.
Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik heb helaas niet de mogelijkheden om nu van huis op les te gaan en hier op stal is instructie van buitenaf niet welkom.
Het is toch een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat mensen tips, wellicht ervaringen hebben waar ik wat aan heb!