Het probleem is namelijk dat ik - door mijn astma - nogal snel buiten adem ben. Ik heb nog maar een paar rondjes gedraafd bijvoorbeeld, en dan ben ik compleet aan het hijgen alsof ik de marathon gelopen heb. Hierdoor raak ik minder scherp en kan mijn paard soms ook misbruik maken van deze situatie.
Ik probeer veel af te wisselen met stapoefeningen (schoudervoor, wijken, keertwendingen etc) tussen de draf-oefeningen door. Stiekum schaam ik me wel een beetje (veel) want ik zie mijn stalgenoten veel meer draven en galopperen zonder ook maar een spoortje zweet te laten.
Na een privéles ben ik kapot en kun je me uitwringen
Doordat ik dus te veel moet letten op mijn ademhaling kan ik soms niet het juiste uit mijn paard halen en daar baal ik van. Ik probeer conditietraining op te bouwen want uiteraard heeft dat er ook wel iets mee te maken, maar toch...
Wie heeft tips om rijtechnisch toch mijn paard goed voor elkaar te krijgen EN houden, zonder dat ik daarbij te veel ga hijgen (of nog erger, een astma-aanval krijg)??? Is het toch een kwestie van conditie? Doe ik teveel (en mijn paard dus te weinig?
) Of is het iets anders?Als ik een proef heb gereden ben ik de eerste 10 minuten bezig met uithijgen en zweet wegpoetsen, om maar even aan te geven hoe erg het is...
) ) of griep heb- dan ga ik helemaal kapot! het enige dat dan helpt is als iemand op mjin rug klopt om het slijm los te krijgen.
)
kon echt niets aanvangen met die rotbok. 
maar dat is mijn probleem