Paard dat geen zin heeft?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Paard dat geen zin heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 15:27

Ik ben nu een jaartje zoiets mijn merrie goed aan het doorrijden. Het is een springgefokte merrie van 12 jaar, maar zou ook makkelijk in de dressuur kunnen meelopen. Het was mijn bedoeling om wedstrijden te gaan starten, zowel dressuur als springen. Springen doe ik tot nu toe alleen nog op oefenwedstrijdjes omdat we nog niet helemaal klaar zijn voor de B, dressuur ben ik afgelopen zomer mee gestart.

Nu het probleem: ik merk heel duidelijk aan mijn paard dat ze veel minder plezier beleeft aan dressuur dan aan springen. Dat uit zich vooral in de energie die uit haarzelf komt. Met springen is ze heel energiek en ik moet ik haar vaker terugpakken dan voorwaartser rijden. Bij dressuur is het duidelijk andersom. Heel moeilijk om haar gemotiveerd te krijgen om te werken en dan vooral om haar voorwaarts te houden want het liefst valt ze gewoon stil (wat ze dus ook doet). Thuis heb ik dit nu wel goed onder controle, met tempowisselingen krijg ik haar wel lekker voorwaarts. Ik moet nog steeds veel moeite doen, maar ik krijg het uiteindelijk wel voor elkaar en met de manier waarop we nu thuis rijden zou ik gemakkelijk winstpunten kunnen rijden op wedstrijd. Echter op wedstrijd komt het er niet uit. In de zomer ging het wel redelijk goed, heb ik ook 2 winstpunten gehaald, maar nu met indoorwedstrijden is het een ramp. Ik krijg totaal geen energie in het paard en het is duidelijk dat ze er echt geen zin in heeft dus er is gewoon niets mee aan te vangen op wedstrijd. Het is zelfs zo dat het thuis alleen maar beter gaat maar op wedstrijd alleen maar slechter.

Vandaag weer zo'n wedstrijd gehad. Ik ging er met goede moed naartoe omdat we thuis alweer wat vooruit zijn gegaan en mijn gedachte was dat ze steeds meer zou wennen aan het wedstrijd gebeuren, maar helaas, weer een waardeloze proef want paard werkte absoluut niet mee.
Dit is voor mij natuurlijk heel frustrerend, want ze kan wel goed lopen, dat laat ze thuis ook wel zien, maar ze is gewoon absoluut niet gemotiveerd.

Nu ben ik dus van plan om voorlopig geen dressuurwedstrijden meer te rijden en me meer te gaan richten op het springen zodat we daar het volgende outdoorseizoen misschien ook wel kunnen gaan starten. En ik wil wat meer gaan buitenrijden en andere dingen doen die we leuk vinden want op deze manier gaat mijn plezier aan het paard een beetje weg.

Hoe denken jullie hier nu over: stoppen en doen wat het paard wel leuk vind of is dat complete onzin dat paarden geen zin hebben? En wat zouden jullie dan in zo'n situatie doen?

Anoniem

Re: Paard dat geen zin heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:46

Voordat ik verder ga reageren, ben ik wel benieuwd naar beeldmateriaal. Heb je dat?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:00

Ik heb op dit moment geen filmpje beschikbaar, wel van springen maar dat is niet wat je wil zien denk ik. Heb alleen even deze foto's, ik weet niet of je daar iets mee kunt? Zal anders eens vragen of mijn vader nog eens een filmpje maakt zaterdag tijdens de les

Afbeelding

Afbeelding

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:04

Het is natuurlijke een moment opnamen maar als ik kijk naar de 2e foto zie ik een heel gespannen amazone die haar handen vast zet.
Zou het een mogelijkheid zijn dat jou spanning je paard blokkeert?
Gaat je instructeur weleens mee op wedstrijd?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:13

Op de tweede foto lijkt het inderdaad dat ik mijn handen vastzet. Kan aan het moment liggen dat ik inderdaad even de buitenteugel wat meer erbij pakte, is een foto van vorige maand en kan me nog herinneren dat ik op dat punt, daar begin ik aan een diagonaal te rijden, even de buitenteugel erbij moest pakken om hem rechter te maken. Maar ze is wel fijn licht in de mond dus kan mijn handen normaal wel gewoon stil laten, dus hier ligt het waarschijnlijk even aan het moment
Instructice is vandaag komen kijken, zij merkte ook op dat het in de les wel veel beter gaat dan op wedstrijd. Was wel fijn dat zij het ook heeft kunnen zien

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:14

Ik zie niks raars aan jouw foto hoor, en handen die vastgezet worden ook niet, voorzover je daar uberhaupt iets over kan zeggen op een foto. Er zijn nou eenmaal paarden die beslist niet blij worden van dressuur. Net als er mensen zijn die nooit op een kantoor zouden willen werken.
Veel paarden zijn met springen wat heter. Ik zou dan maar gewoon gaan springen. Wil je echt verder met dressuur dan lijkt me dit paard daar niet geschikt voor. Met allerlei kunst en vliegwerk kun je ze wel iets vlotter maken, maar een werkwillig typje wordt het waarschijnlijk nooit.
Succes met je keuzes maken TS!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:47

Ik ga proberen even een eerlijk antwoord te geven op jouw vraag hier, probeer jij ook even jezelf in te leven in wat ik zeg.
Ik weet wel ik ken jou niet en ik ken jouw paard niet, ik weet niet hoe goed jij wel dan niet kan rijden, dus al wat ik zeg is idd enkel info over hoe het beter zou kunnen.
Je zit nu duidelijk met een paar probleempjes waar je toch al een hele tijd mee zit, je zegt zelf al een gans jaar bezig te zijn en de B-proefjes lukken nog steeds niet echt. (erger nog je zegt eigenlijk dat er geen verbetering meer inzit.
Vooreerst jouw titel hier, hieruit blijkt dat jij vind dat jouw paardje geen zin heeft in het aangeboden werk. ???? en je zegt er dan nog bij dat dit heel anders is bij springen want dat het daar een overvloed aan enthousiasme is, ????? Ik vermoed eigenlijk dat je bij het springen de controle een beetje kwijt raakt en dat het paard een beetje zelf zijn route gaat bepalen, dit is dus zeker nooit een goede oplossing en is zeker niet echt goed paardrijden.
Bij het dressuur rijden wil hij blijkbaar niet echt goed vooruit en wil hij niet echt luisteren en zit de pit er niet in.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt zijn er eigenlijk maar 3 mogelijkheden
1e Je stelt gewoon de verkeerde vraag
2e Je stelt de juiste vraag maar het paard begrijpt jouw vraag niet
3e het paard kan het gevraagde niet uitvoeren door ofwel ; te weinig training, medische oorzaak , of andere, ....
Paarden zijn nooit tegen, die willen eigenlijk niets liever dan meewerken, dus als dat niet zo is dan moet je de fout bij jezelf zoeken en dus niet bij het paard.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:08

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je het wel in de goede hoek zoek, als in: ligt de oorzaak idd bij een paard wat geen zin heeft. Het probleem van een paard (of pony in mijn geval) die liever lui is dan moe en liever niet dressuur oefent ken ik helaas maar al te goed. Echter, jouw probleem lijkt zich met name te uiten tijdens je wedstrijden, dan denk ik eerlijk gezegd dat het probleem ergens anders ligt.

Het is uiteraard niet te beoordelen op één foto. Maar het valt wel gelijk op dat jij daar gespannen kijkt.
Heb je wel eens je instructeur laten mee kijken tijdens je wedstrijd? Rij jij wel hetzelfde als thuis?

Dan in zijn algemeen wat tips voor een paard wat minder graag werkt.
Hou je trainingen kort, maar effectief.
Beloon uitbundig.
Varieer en wissel af, dus ook tijdens je dressuurtraining balkjes en kleine sprongetjes maken. Tijdens je buitenrit even paardje erbij en wat dressuurmatig oefenen.

Probeer je paard op een ontspannen en speelse manier te benaderen en dan af en toe even wat oefeningen mee te pakken. Mijn pony is erg lief en op mensen gericht, hij speelt ook graag, maar lopen doet hij liever niet ;). Door vooral dingen te doen waar hij enthousiast van wordt en dan af en toe wat meer dressuur mee te pakken, vindt hij het leuker en werkt hij beter mee.
Hem door blijven rijden als hij eigenlijk geen zin heeft, lost niets op.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 18:33

Bedankt voor jullie reacties! Om het even wat duidelijker te maken: ik rij dus sinds afgelopen zomer wedstrijden, maar heb er nu in totaal maar 4 gereden. In de zomer 2 met winst en 2 indoor. Het is trouwens niet zo dat ik haar met springen niet onder controle kan houden, ik bedoel alleen dat ze met springen veel energieker is en daar maak ik uit op dat ze dus ook meer gemotiveerd is om dat te doen.

Ik wil uiteraard niet het hele probleem bij het paard leggen. Spanning op wedstrijd, kan, ik ervaar zelf niet echt spanning maar misschien dat ik inderdaad wel onbewust spanning overbreng op mijn paard. Feit is wel dat ze thuis ook moeilijk te motiveren is, maar op wedstrijd is het veel erger en dat zou dan inderdaad kunnen komen door de spanning die ik onbewust overbreng. Ik wil nu proberen om het dressuurwerk even op een laag pitje te zetten en wat meer leuke dingen gaan doen en het even laten bezinken. Dan kunnen we het over een tijdje weer proberen op te pakken

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:56

Ik rij nu zo'n 2 jaar wedstrijden en herken je probleem. Ik ben dan echter door de klassen gevlogen en nog 4 puntjes dan zijn we m2 startgerechtigd. Outdoor had ik nooit problemen met voorwaarts, echter binnen blokkeerde het paard regelmatig en had ik het idee dat ze niet voorruit te branden was. Thuis geen enkel probleem... Bij mij lag het wel bij mij en niet bij het paard. Onbewust toch spanning en goed willen presteren. Ene keer was beter dan de andere. Nu hobbel ik al een 3 kwart jaar in de m1 en ken ik de proeven goed en maak ik me niet druk.. Nu heb ik dus nergens laat meer van.. Paard loopt keurig zn rondje.. Met andere woorden er komt meer bij jezelf vandaan dan dat je zelf door hebt..