Hoe beginnende ruiter nageeflijkheid leren voelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Hoe beginnende ruiter nageeflijkheid leren voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:12

Hallo,

Sinds een half jaartje rijdt mijn nichtje, 11 jaar oud, vaker op mijn pony en is begonnen met Bixie. Dit gaat haar eigenlijk al te gemakkelijk af en volgend jaar willen we gaan beginnen met officiële wedstrijden. Ze rijdt zo'n twee keer in de week op mijn pony en rijdt dan altijd onder begeleiding van mij erbij. Een enkele keer alleen..
Als eerste ben ik begonnen met een goede houding voor haar en op een vriendelijke manier leren rijden. Belangrijkste vond ik het vertrouwen en op een nette en goede manier rijden. De rest komt later wel.. En gelukkig werpen de vruchten zich af, ze krijgt op Bixie veel complimenten dat ze een nette houding heeft en heel vriendelijk rijdt!

Maar nu zijn we op een punt aangekomen waarvan ik niet zo goed weet hoe we daar mee verder moeten. Als we straks officieel willen gaan starten, moet de nageeflijkheid meer komen. Dat is een gevoel wat ik haar moet aanleren, maar ik weet even niet zo goed hoe. Ik ben al met haar bezig veel voltes, achtjes, buigingen, overgangen rijden. Op de één of andere manier valt het kwartje niet en ik weet even niet hoe verder.

De pony is 19 jaar oud en loopt M2 met mij tussen de paarden. De pony kan het dus wel. Ik heb zelf geen papieren voor lesgeven, rij wel al 20 jaar paard en heb zeker wel ervaring met verschillende paarden. Hier hoef ik dus verder geen commentaar op te hebben. Bedoeling is wel dat ze af en toe ergens anders gaat lessen, maar die middelen zijn er op het moment gewoon even niet.. Probleem is meer dat ik misschien soms ook niet goed kan over brengen hoe ze de nageeflijkheid moet vragen met haar beenhulp.

Mijn vraag is gewoon of iemand tips heeft om dit voor haar makkelijker te maken. Hoe kan ze leren om de nageeflijkheid te vragen dat het allemaal iets makkelijker wordt voor haar? Wat zijn goede oefeningen om mee te nemen zodat zij gevoel krijgt voor de nageeflijkheid?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:20

Ik ben zelf ook op het punt dat ik nageeflijkheid moet leren voelen. Het knopje begint bij mij nu eindelijk te vallen. Wat mijn instructeur vaak doet is meelopen en het paard voor mij nageeflijk vragen. Daarna laat hij voorzichtig los en vraagt hij mij of ik voel dat het paard ontspant. Ook vraagt hij dan of ik voel wanneer het paard dan tegen de hand wordt en aan welke kant het paard vasthoudt.

Ik merk dat dat mij helpt. Als het paard nageeft roept hij dat direct. Zodat ik weet hoe het voelt als een paard nageeft. Het s een kwestie van heel veel oefenen en leren voelen. Leren rijden op je gevoel.

bruintje123

Re: Hoe beginnende ruiter nageeflijkheid leren voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:25

Er zijn momenten dat je pony vanzelf goed loopt ga ik vanuit.
Elke keer als hij dat doet benoem je dat ook.
"voel je dat? Dat is goed!"
Oh nu ben je hem even kwijt. Voel het verschil.
Ja daar! Dat is het weer! :)
Zo bijna elk moment benoemen. Dan gaat ze dat verschil echt voelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:33

Dat de pony het kan betekend ook dat de pony het vanzelf gaat doen als al puzzelstukjes op hun plek vallen. Als dat alleen het gevoel bij de ruiter is, dan zou je kunnen overwegen om de ruiter 1 keer met bijzet het gevoel te laten voelen. Maar echt maar 1 keer, want het paard gaat het immers vanzelf doen als de ruiter de juiste hulpen geeft.

Dat ze bij jou netjes op de kuit nageeft is super en de bedoeling, maar kan je nichtje wel met haar kuit op dezelfde plaats komen? Een grote pony met een klein kind heeft dat wel echt als nadeel, de kuit kan de buik veel moeilijker opvragen als de voet maar net onder het zadel vandaan komt bijvoorbeeld.

In dat geval moet je het paard leren dat druk hoger op de buik dezelfde vraag is als druk lager op de buik. Dat kun je het beste vanaf de grond doen, door de plek steeds hoger te vragen en te belonen als je paard het goed doet.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:38

Bedankt voor jullie tips!

Vergeten te vermelden, we rijden ook af en toe met Thiedermann, gewoon om inderdaad het gevoel te leren en ik vind dit zelf een hele vriendelijke manier om mee te rijden. Ook voor mij wat fijner als ik er daarna weer op stap, dan hoef ik haar niet zo bij elkaar te rapen.. :+

Probleem is ook dat mijn pony er liever als een giraffe bijloopt en graag de rug weg drukt, voor mij tegenwoordig niet meer zo'n probleem, maar voor haar erg lastig dus.

Maaike: Dat meelopen doe ik inderdaad ook af en toe. Zodat ze ook dan het gevoel kan leren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:39

Angela schreef:
Dat de pony het kan betekend ook dat de pony het vanzelf gaat doen als al puzzelstukjes op hun plek vallen. Als dat alleen het gevoel bij de ruiter is, dan zou je kunnen overwegen om de ruiter 1 keer met bijzet het gevoel te laten voelen. Maar echt maar 1 keer, want het paard gaat het immers vanzelf doen als de ruiter de juiste hulpen geeft.

Dat ze bij jou netjes op de kuit nageeft is super en de bedoeling, maar kan je nichtje wel met haar kuit op dezelfde plaats komen? Een grote pony met een klein kind heeft dat wel echt als nadeel, de kuit kan de buik veel moeilijker opvragen als de voet maar net onder het zadel vandaan komt bijvoorbeeld.

In dat geval moet je het paard leren dat druk hoger op de buik dezelfde vraag is als druk lager op de buik. Dat kun je het beste vanaf de grond doen, door de plek steeds hoger te vragen en te belonen als je paard het goed doet.

Ze is inderdaad nog een stukje kleiner dan mij. Dus inderdaad ook een puntje om aan te denken ja!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:41

Zoals de voorgangers al zeggen, in het begin eventjes meelopen en aan teugel vragen, ook iedere keer aangeven wanneer het goed is en wanneer ze hem weer kwijt is. En de rest komt wel vanzelf, dat is iets dat ze maar zal leren voelen door km's te maken..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:41

Ik denk dat die thiedeman dan best een goed idee is omdat je paard zo te horen niet het beste leerpaard is om nageeflijkheid te leren voelen.
Dat maakt het dan toch net wat simpeler.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:47

Ik wilde mijn bijrijdster leren hoe je de buitenteugel moet gebruiken, omdat mijn pony zonder niet doet wat zij wil uiteraard.
Ik heb haar toen laten langelijnen, dan kan ze gelijk mooi zien wanneer hij wel goed actief door zijn lijf loopt en wanneer niet en het toch voelen. :)
Daarmee viel bij haar voor longeren het kwartje wel. :j
Met rijden denk ik ook, het gevoel in je handen is gelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:50

Het lastige op die leeftijd is dat de motoriek er niet altijd is (de coordinatie tussen hand/been). Meelopen en nageeflijkheid vragen ernaast is eigenlijk vrijwel nooit een oplossing omdat ze dat vaak meteen weer kwijt zijn, zodra je los laat. Logisch ook, want nageeflijkheid hoort niet met gefrut aan de voorkant te komen, maar vanuit de motor achter.
Ik zou het eerder aan de longe proberen met haar erop zodat jij (met de zweep) voldoende activiteit vanuit de achterhand kunt vragen (want daar ligt vaak het probleem). Dan kan zij zich concentreren op de teugelvoering en met de juiste hulpen kan zij zo ook nageeflijkheid leren voelen.

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:19

Het is in ieder geval slim dat je haar eerst probeert te laten voelen wat nageeflijkheid is i.p.v. gelijk te zeggen dat ze 'aan de teugels moet friemelen' zoals veel instructrices dat doen en dan er geen aandacht meer aan besteden.
Dat komt niet van de een op de andere dag natuurlijk. Dat voelen moet iedereen ontwikkelen en dat komt vanzelf. Maar dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat ze op een nageeflijk paard zit dus daar kun je even bij helpen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:21

Misschien de pony regelmatig bijgezet longeren zodat hij zelf al gaat zoeken. Ik heb er hier eentje staan die er zelf in zakt zodra de ruiter haar handjes stilhoud, dat is erg fijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 08:57

Babootje schreef:
Het lastige op die leeftijd is dat de motoriek er niet altijd is (de coordinatie tussen hand/been). Meelopen en nageeflijkheid vragen ernaast is eigenlijk vrijwel nooit een oplossing omdat ze dat vaak meteen weer kwijt zijn, zodra je los laat. Logisch ook, want nageeflijkheid hoort niet met gefrut aan de voorkant te komen, maar vanuit de motor achter.
Ik zou het eerder aan de longe proberen met haar erop zodat jij (met de zweep) voldoende activiteit vanuit de achterhand kunt vragen (want daar ligt vaak het probleem). Dan kan zij zich concentreren op de teugelvoering en met de juiste hulpen kan zij zo ook nageeflijkheid leren voelen.

Misschien is dat ook wel een goede inderdaad. Ze voelt ook nog niet altijd goed wanneer ze nu wel actief loopt en wanneer niet. Dus hier moeten we ook meer aan gaan werken.

xLyan schreef:
Het is in ieder geval slim dat je haar eerst probeert te laten voelen wat nageeflijkheid is i.p.v. gelijk te zeggen dat ze 'aan de teugels moet friemelen' zoals veel instructrices dat doen en dan er geen aandacht meer aan besteden.
Dat komt niet van de een op de andere dag natuurlijk. Dat voelen moet iedereen ontwikkelen en dat komt vanzelf. Maar dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat ze op een nageeflijk paard zit dus daar kun je even bij helpen.

Nou precies! Ik zie op de Bixie al heel wat voorbij komen dat er behoorlijk aan de teugels getrokken wordt om ze nageeflijk te krijgen. Niet echt mijn manier van rijden..

Gypsy schreef:
Misschien de pony regelmatig bijgezet longeren zodat hij zelf al gaat zoeken. Ik heb er hier eentje staan die er zelf in zakt zodra de ruiter haar handjes stilhoud, dat is erg fijn.

Bedoel je dan met haar erop bijzetten? Dat vind ik dus het lastige, ik kan de pony ook strakker aan de Thiedermann doen, dan voelt ze het ook. Ik vind dan alleen dat ze niet leert om gevoel te krijgen hoe ze het zelf voor elkaar krijgt. Daar moeten we zeg maar een balans tussen vinden.. Vandaar dat ik dus de Thiedermann er aan doe maar wel op het meest losse gaatje, dan is de pony in elk geval wel begrenst en kan ze niet de kop in de lucht doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:05

Als het je echt even om haar gaat, zodat zij heel even het gevoel kan ervaren zodat ze leert waar ze naar moet zoeken, dan zou ik de pony gewoon even een keertje (of 2) bijzetten. Zeker als de pony zelf al graag met holle rug en koppie erop gaat.
Bij een lichtgewicht meisje wordt die pony daar echt niet meteen slechter van. Gewoon doen.

Dat werkt rijtechnisch veel beter dan zo'n meisje laten 'friemelen'. Aanleuning komt immers uit een stille hand en een waakzaam been. Denk zelf dat het meisje nog te weinig 'been' heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:17

Eens met wat Dees zegt, ruiter moet leren met been te werken en pony moet leren dat een stille hand fijn is. De pony moet de ruiter opzoeken, niet andersom. Dat laatste kun je de pony leren door eerst zonder ruiter aan een driehoeksteugel te longeren. Valt het kwartje dan zal de pony zelf aanleuning gaan zoeken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 10:27

Gypsy schreef:
Eens met wat Dees zegt, ruiter moet leren met been te werken en pony moet leren dat een stille hand fijn is. De pony moet de ruiter opzoeken, niet andersom. Dat laatste kun je de pony leren door eerst zonder ruiter aan een driehoeksteugel te longeren. Valt het kwartje dan zal de pony zelf aanleuning gaan zoeken.

De pony hoeft niet veel meer te leren, die is mijn stille hand wel gewend en weet dat ze op been naar beneden moet. Pony zoekt alleen niet zelf makkelijk de hand op, iets waar ik wel door heen kom door mijn ervaring en ik heb haar ondertussen al 16 jaar, maar een kind van 11 lukt dat niet. Ik longeer haar regelmatig aan een longeerhulp dus de pony kan het wel. Het gaat mij er puur om hoe de amazone te leren dit ook te gaan voelen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 10:29

Dees schreef:
Als het je echt even om haar gaat, zodat zij heel even het gevoel kan ervaren zodat ze leert waar ze naar moet zoeken, dan zou ik de pony gewoon even een keertje (of 2) bijzetten. Zeker als de pony zelf al graag met holle rug en koppie erop gaat.
Bij een lichtgewicht meisje wordt die pony daar echt niet meteen slechter van. Gewoon doen.

Dat werkt rijtechnisch veel beter dan zo'n meisje laten 'friemelen'. Aanleuning komt immers uit een stille hand en een waakzaam been. Denk zelf dat het meisje nog te weinig 'been' heeft.

Ben ik met je eens. Ze krijgt nu juist veel complimenten op haar goede houding en hulpen doordat ze o.a. haar handen netjes stil houdt. En ik wil dat graag zo houden! Zie al zoveel kinderen hun pony nageeflijk trekken, dat wil ik haar absoluut niet leren!! Ik denk inderdaad dat we nog meer gaan werken aan meer activiteit van achteren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:14

Ik ben nu ook bezig met een aantal lesklanten van mij om naar nageeflijk te rijden, we zijn nu eerst bezig naar lang, laag en actief te rijden, zonder teugeldruk. Zodat ze eerst leren voelen hoe de rug moet bollen, daarna nemen we steeds meer de teugels op en blijven naar laag en actief rijden.
En van daaruit ga je meer naar de oprichting werken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:24

Moderatoropmerking:
Ik heb even enkele oneliners weggehaald en niet ter zake doende opmerkingen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:13

Dees schreef:

Mee eens. Ook omdat ik vermoed dat het ook nog met de motoriek te maken heeft. Coordinatie had been. Pony bijzetten is dan een optie, ook om de pony "goed" te houden. Geen tiedeman maar licht bijzetten met elastiek helpt al vaak voldoende.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:00

Een beginnende ruiter kan je dat niet aanleren, er gebeurt nu zoveel op het paard en de ruiter heeft zoveel dingen in het oog te houden dat het één het ander volledig gaat overschaduwen, dus een onmogelijke opdracht.
Een beginnende piloot zet je ook niet in een F16 straalvliegtuig om er eens me te leren vliegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:25

Die vergelijking houdt geen stand, aesolusnr1.
Want als de beginnende piloot wat vlieguurtjes heeft gemaakt, dan toch zal hij of zij op een dag voor het allereerst in die F16 plaats moeten nemen om het te ervaren.

Waarbij ook opgemerkt moet worden dat het paardrijden wel wat andere competenties vraagt dan piloot zijn. Zo is er bijvoorbeeld veel minder theorie bij nodig en ook kwa vlieguren is paardrijden lang zo complex niet en zijn er aanzienlijk minder risico's.

Als beginnend automobilist stap je toch ook direct achter het stuur van een goed functionerende (les)auto?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:28

Er zijn nuttige dingen genoemd in dit topic, dus heb niet veel toe te voegen.
Wel vraag ik me af hoe het verzekeringstechnisch zit, als jij haar les geeft en je bent niet
gediplomeerd (lees ik uit je verhaal?) dan kan je hele grote kosten krijgen mocht het een keertje
fout gaan. Wellicht iets zwart op wit krijgen in de trant van eigen risico? Ik zou er mee oppassen
als ik jou was. Natuurlijk wel erg leuk dat je haar les geeft en dat het zo goed gaat!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:34

Dat is veel te moeilijk voor een beginnende ruiter.
Het aller eerste waar het om draait is dat de ruiter het paard NIET hindert in de beweging. Dus goed meegaan met de beweging en daarin heel licht zijn. Daarbij mag een ruiter dus niet gespannen zijn, want dat werkt blokkerend voor het paard. De ruiter mag niet te zwaar zitten, want dan moet het paard gaan leuren. Dus gewoon recht op zitten, en goed loslaten.

Wat je zou kunnen doen is terwijl de ruiter erop rijdt, het paard aan de dubbele longe zetten en het nageeflijk maken, terwijl de ruiter het paard met de benen naar jouw handen toe rijdt. Dat is eigenlijk nog best lastig, rijden met de benen.

Been geven is meer een kwestie van timing dan kracht. En heel lastig ook om aan te leren.

Op het moment dat het paard nageeflijk is, kun je de ruiter dat laten voelen, namelijk door deze erop te wijzen dat de deining in de rug zachter en vloeiender aanvoelt, en de zithulpen nu beter doorkomen. Slechts door diep te exhaleren, kan de ruiter het paard al terug rijden. Als de ruiter dat ervaart, weet ze al waar ze heen moet.

Het gevoel overbrengen in je handen, dat is heel moeilijk. Daarvoor moet je heel didactisch zijn. Elke ruiter interpreteert woorden anders. Vervolgens kun je de ruiter misschien een beetje laten voelen wat ze moet voelen of wat ze juist niet mag voelen, door de teugels vast te laten nemen en jij de ander kant van de teugels te laten voelen hoe het ongeveer wel of niet moet zijn.

Maar verder is het een kwestie van gevoel ontwikkelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:35

leeneliefje schreef:
Er zijn nuttige dingen genoemd in dit topic, dus heb niet veel toe te voegen.
Wel vraag ik me af hoe het verzekeringstechnisch zit, als jij haar les geeft en je bent niet
gediplomeerd (lees ik uit je verhaal?) dan kan je hele grote kosten krijgen mocht het een keertje
fout gaan. Wellicht iets zwart op wit krijgen in de trant van eigen risico? Ik zou er mee oppassen
als ik jou was. Natuurlijk wel erg leuk dat je haar les geeft en dat het zo goed gaat!

Ik denk dat dat pas opgaat als je je laat betalen voor je lesgeven.
Niet als je je nichtje op je pony laat rijden en een beetje helpt.