Pony staakt met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Pony staakt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:33

Hoi!

Ik heb een 6-jarige kruising Welsh/New Forest ruin die ik sinds twee maanden aan het doorrijden ben in de bak.

Hij pakt dit allemaal erg goed op, het is al een wereld van verschil met een paar maanden geleden. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan en vroeg me af of bokt me tips hierin kan geven.

Ik ben momenteel met rechtrichten bezig, zodra ik mijn buiten hand er meer bij pak en iets hoger houd dan normaal gaat hij in protest. Dit omdat het hem dan simpelweg te moeilijk word. Hij gaat dan meteen in z'n ankers, of dit nou in stap, draf of galop is. Ik voel het ook niet aankomen, gebeurd altijd binnen een fractie van een seconde. Hierna gaat hij achterwaarts, soms 5 passen maar hij kan gerust een heel rondje hoefslag in z'n achterwaarts.

Zodra hij dit doet laat ik hem gelijk los van voren, probeer ik hem te laten staan en vraag ik hem weer naar voren te stappen. Dit werkt het beste tot nu toe maar het blijft vervelend want het gebeurd soms 3 tot 6 keer in een training of les.

Boos worden met een zweep heeft bij hem geen zin, hij word daar woest van en gaat alleen nog maar harder achteruit. Het is dan ook geen opgever, hij gaat net zo lang de strijd aan...

Herkent iemand dit of heeft iemand tips?

Ter extra info, hij gaat altijd netjes naar de tandarts, bit loopt hij fijn op en zadel ligt goed.

Groetjes :)

troi

Re: Pony staakt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:40

Als jij contact neemt, hij stopt en jij hem loslaat ben je hem prachtig aan het trainen hoe hij van het contact afkomt..
Ik zou aanraden juist wel dat contact (licht) te houden en laat hem maar lekker achteruit stappen, desnoods 10 minuten. En pas als hij normaal gaat reageren en geeft wat jij vraagt pas weer loslaten. Dit dier is je aardig aan het trainen ipv andersom.
Overigens is bij dit soort problemen even een tandarts ter controle laten komen altijd verstandig.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:43

troi schreef:
Als jij contact neemt, hij stopt en jij hem loslaat ben je hem prachtig aan het trainen hoe hij van het contact afkomt..
Ik zou aanraden juist wel dat contact (licht) te houden en laat hem maar lekker achteruit stappen, desnoods 10 minuten. En pas als hij normaal gaat reageren en geeft wat jij vraagt pas weer loslaten. Dit dier is je aardig aan het trainen ipv andersom.
Overigens is bij dit soort problemen even een tandarts ter controle laten komen altijd verstandig.

Dit inderdaad.
Je laat je paard nu gewoon winnen. Jammer voor hem dat hij in de achteruit gaat. Maakt hij t voor zichzelf moeilijker. Maar gewoon contact houden. Niet loslaten! En anders gewoon je zweep er bij. Jammer dan dat hij dan nog harder achteruit gaat. Hij moet leren dat hij er niet onderuit komt :)

En idd anders tandarts er bij halen! En evt een lesje meepakken?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:46

Als ie scheef is kan je ook eerst kijken of een osteo hem wat losser kan maken en hem zo op weg helpen. Als het karakter is, het geen dat je vraagt is moeilijk maar het geen wat ie moet doen als ie in de staak gaat moeilijker ;) dus als ie er tegen in komt pas op zij bijvoorbeeld. Gewoon als je voelt dat het komt wat anders moeilijks doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:52

Ik zou er eerst een osteo bij halen! Die kan je misschien al wat verder helpen.

Als je weet dat dat allemaal oké is dan toppie! Wees consequent en wees zijn streken voor. Zorg ervoor dat hij niet de kans krijgt om achteruit te lopen en dingen te doen die niet horen. Succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:10

Ik zou die oefening niet meer doen tot je weet waar het vandaan komt.
Tandarts heeft geen wolfstandjes ontdekt? Ik zou toch de tandarts nog eens laten komen en dan ook kijken of je bit past in de mond van je paard.
Als daar niets uit komt de ostreo, zadelmaker etc.

Zeker niet vast blijven houden als hij in het verzet komt zolang je niet weet waarom je paard dit doet. Ik heb niet het idee dat hij dit doet om onder het werk uit te komen (zoals ik je OP lees)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:13

Als het paard lichamelijk helemaal gezond is (rug, tanden) dan zorgen dat je iemand erbij hebt die je op rijkunstig gebied kan helpen. Maar misschien is een tandarts ook geen overbodige luxe mocht hij niet eerder zijn nagekeken.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 13:18

troi schreef:

Bedankt voor je berichtje! Hij word alleen echt link als ik het contact aanhoud, hij let dan ook gewoon niet meer op z'n omgeving en loopt dan gerust achterwaarts door het hek.

Ik ga met alle tips morgen even aan de slag, zal hem proberen voor te zijn en zodra ik iets voel iets anders van hem vragen.

Tandarts is vrij recent nog geweest. Maar een osteopaat is wel een idee, al zijn paarden van nature scheef daar kan een osteopaat vrij weinig aan doen lijkt me? :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:25

Paardrijden is geen gevecht om de macht! Jij bent blijkbaar te hard met je hand, luister naar je paard en wordt zachter zodat hij weer een beetje vertrouwen in je kan krijgen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:33

josien_m_ schreef:
Paardrijden is geen gevecht om de macht! Jij bent blijkbaar te hard met je hand, luister naar je paard en wordt zachter zodat hij weer een beetje vertrouwen in je kan krijgen.

Als mijn paard vol in de achteruit gaat omdat hij (bijvoorbeeld) niet wilt verzamelen (als ik dat gewoon rustig voorbereid) ga ik niet in zn oor fluisteren dat hij eigenlijk vooruit moet :'). Sommige (als het medisch is uitgesloten!) moet je soms even wat meer doorpakken.. (en dan niet vooruitmeppen gelijk natuurlijk).

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:38

en soms ook niet...
Waarom "willen" paarden niet verzamelen? Omdat het ze pijn doet, het niet kunnen, het niet snappen, enz. Waarom willen wij het eigenlijk? Wat als hij of zij daar anders over denkt?
Ik stel me die vragen omdat ik het paard als een afzonderlijk wezen zie, die zeker over zijn eigen leven mag beschikken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:41

Als een paard zo heftig reageert dan gaat er iets gewoon niet goed. Waarom dat toch vast houden?

Wat doet het trouwens aan de longe als je hem bijezet hebt en hoger insteld?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 13:48

josien_m_ schreef:

Ben het absoluut met je eens dat paardrijden geen gevecht is om de macht. Maar vind niet dat je kan zeggen dat ik een harde hand heb Naar aanleiding van mijn OP. M'n paard loopt erg ontspannen en heerlijk over z'n rug. Stel hem lang en laag in en ben heel erg van het voorwaarts neerwaarts. Mijn paard is alleen scheef, wat overigens alle paarden van nature zijn. Ik probeer hem recht te rijden door mijn buitenland er iets meer bij te zetten en wat hoger te zetten, m'n binnenland laat ik op z'n plaats en ontspannen. Hij vind dit lastig en gaat in protest...

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:52

josien_m_ schreef:
en soms ook niet...
Waarom "willen" paarden niet verzamelen? Omdat het ze pijn doet, het niet kunnen, het niet snappen, enz. Waarom willen wij het eigenlijk? Wat als hij of zij daar anders over denkt?
Ik stel me die vragen omdat ik het paard als een afzonderlijk wezen zie, die zeker over zijn eigen leven mag beschikken.

Ik ken ook paarden die op de rem gaan omdat ze gewoon geen zin hebben. Waar de tandarts elk jaar komt, zadel 100% goed ligt, masseur en osteo elk jaar komen etc. En die dan een dagje 'niet willen'. Moeten we ze dan meer weer terug in stal of land pleuren in de hoop dat ze het de volgende keer wel willen doen?
Sommige zijn gewoon zo slim & flikken dit zodat ze het niet meer hoeven te doen. Sommige moeten er gewoon een keertje 'doorheen' en klaaaar

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 13:56

No_No schreef:
Als een paard zo heftig reageert dan gaat er iets gewoon niet goed. Waarom dat toch vast houden?

Wat doet het trouwens aan de longe als je hem bijezet hebt en hoger insteld?

Ik longeer hem weleens met de Pessoa en dubbele lijnen, dit gaat goed maar hoeft hij natuurlijk geen rechte stukken.

Met de dubbele lijnen loop ik er ook weleens achter en ook hierin zie ik dat hij scheef is. Wat ik probeer te corrigeren, hij reageert hier niet zo heftig op als tijdens het rijden.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:57

Ik ben het met Troi eens. Contact houden is iets heel anders als vasthouden of kracht zetten. Je paard moet leren het contact aan te nemen en niet er van af te komen, zoals hij nu doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:00

Tja als ie scheef is en het hem pijn doet om recht te maken dan zou ik eerst voor osteo gaan. Dat kan je zo enorm helpen om verder te komen!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 14:06

MarjanB schreef:
Tja als ie scheef is en het hem pijn doet om recht te maken dan zou ik eerst voor osteo gaan. Dat kan je zo enorm helpen om verder te komen!

Ga ik daar maar eens voor kijken!

Iemand nog suggesties voor een goede osteopaat in Zuid Holland?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:21

Soms zijn er paarden die geweldig ontspannen lopen als ze lang en laag zijn ingesteld, bij de oprichting komt het protest. Dit is niet alleen scheef zijn maar soms ook aandoeningen in hals/nek en rug. bvb Scheefstaande wervels, ks , si gewricht wat scheef staat, noem maar op. Een paard dat iets moet doen en daardoor echt pijn krijgt zal vaak een extreme reactie geven. En zover achteruit lopen is extreem omdat paarden dit in de vrijheid nooit zullen doen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:36

En wat zegt je instructrice?
Voor mij klinkt de hulp wel als een ophouding, misschien leg je er wat teveel de nadruk op?
Ook eens kijken naar het bit, wat gebeurt er als je je ene hand omhoog doet en de andere laag houdt?
Ben benieuwd naar je oplossing.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 14:50

Jimbo schreef:
En wat zegt je instructrice?
Voor mij klinkt de hulp wel als een ophouding, misschien leg je er wat teveel de nadruk op?
Ook eens kijken naar het bit, wat gebeurt er als je je ene hand omhoog doet en de andere laag houdt?
Ben benieuwd naar je oplossing.

Het was mijn instructrice die het opviel dat hij niet recht loopt. Zij legde uit welke hulpen ik moet geven, het werkt absoluut maar zodra ik waarschijnlijk net te veel van hem vraag krijg ik deze reactie.

Gisteren liep hij aan het einde van de les recht en reageerde goed op mijn hulp. Ik ben direct na 2 rondjes gestopt en beloond en ga denk ik op deze manier verder.

Over zijn heftige reactie zegt mijn instructrice dat ik dat moet negeren, hem laten gaan en zijn goede gedrag flink moet belonen.

Een osteopaat kan nooit geen kwaad dus laat ik ook zeker komen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:19

[quote="xPearl
Ik ken ook paarden die op de rem gaan omdat ze gewoon geen zin hebben. Waar de tandarts elk jaar komt, zadel 100% goed ligt, masseur en osteo elk jaar komen etc. En die dan een dagje 'niet willen'. Moeten we ze dan meer weer terug in stal of land pleuren in de hoop dat ze het de volgende keer wel willen doen?
Sommige zijn gewoon zo slim & flikken dit zodat ze het niet meer hoeven te doen. Sommige moeten er gewoon een keertje 'doorheen' en klaaaar[/quote]

Ja dat kan natuurlijk, een paard wat iets echt niet wil. Hoe ga je daar als mens mee om? accepteer je dat van je paard af niet? Dat is een mooie filosofische vraag met een hoop antwoorden mogelijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:37

bigone schreef:
Soms zijn er paarden die geweldig ontspannen lopen als ze lang en laag zijn ingesteld, bij de oprichting komt het protest. Dit is niet alleen scheef zijn maar soms ook aandoeningen in hals/nek en rug. bvb Scheefstaande wervels, ks , si gewricht wat scheef staat, noem maar op. Een paard dat iets moet doen en daardoor echt pijn krijgt zal vaak een extreme reactie geven. En zover achteruit lopen is extreem omdat paarden dit in de vrijheid nooit zullen doen.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind het ook een heftige reactie.

Ts, onbelast is er dus minder verzet. Misschien vind je paard het toch erg lastig (of heeft het pijn) als jij er op zit en hij rechtgericht en meer in oprichting moet lopen. Met ruiter gewicht vraagt toch wel wat meer van een paard dan zonder.

Ik ken geen osteopaat in zuid holland helaas.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:43

josien_m_ schreef:
[quote="xPearl
Sommige zijn gewoon zo slim & flikken dit zodat ze het niet meer hoeven te doen. Sommige moeten er gewoon een keertje 'doorheen' en klaaaar

Ja dat kan natuurlijk, een paard wat iets echt niet wil. Hoe ga je daar als mens mee om? accepteer je dat van je paard af niet? Dat is een mooie filosofische vraag met een hoop antwoorden mogelijk.[/quote]

Tja.. mijn paard moest er ook maar gewoon door heen. Logeerzweep er achter, dressuurzweep en sporen om. Was advies van mijn instructrice want hij was gewoon koppig en kon echt wel werken.
Ik voelde me er niet goed bij. Paard op de foto laten zetten en bleek artrose te hebben, verbeend hoefkraakbeen, overhoef etc etc.. Het is dus niet altijd onwil. Geen osteopaat, tandarts, zadelpasser kon aan mijn paard zien dat er iets aan de hand was. Wat ben ik blij dat ik het advies van mijn instructrice niet heb opgevolgd!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:44

Jr brengt je hand omhoog zeg je. Hoeveel? Waarom? De verandering van de ligging van het bit in de mond kan ook zo een reactie geven...
Het ligt er een beetje aan waar je in zh zit, weet wel een aantal goede osteos voor je