Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar wat ik in het begin deed is ook heel erg veel drijven, wat was ik aan eht einde van de les moe zeg! bek af. Ik heb nu een instructrice, en die zegt dus dat ik niet al te veel moet drijven. eerst aansporen, reageert hij niet: pats met de zweep. hij ging daarna, net als jou paardje ook na 4 passen weer terug in zijn sjokpatroon, nou weer een flinke aansporing met mijn benen, ging hij niet: pats. rijdt hem nu zo'n 2 week en ik merk nu al vooruit gang. wat ook helpt is met je zweepje je beenhulpen te versterken door met de zweep te tikken waar je aanspoort met je benen. veel overgangen rijden is ook belangrijk. veel korte stukjes middendraf, halt houden en direct weer wegdraven. echt dara heel concequent in zijn, reageert hij niet direct als je weer wilt wegdraven: tik emt de zweep geven. nou kan jou paard ook nog western rijden en als ze daar wel vlot bij is, is het gewoon duidelijk dat ze engels rijden niks aan vindt. leg wat balkjes in de bak om over geen te draaien, zet eens een sprongetje neer. succes! sorayalover schreef:tik achter je kuit wanneer ze niet reageerd en veel overgangen rijden