Help!!! Ik krijg geen buiging in mijn paard haar lijf!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_2

Help!!! Ik krijg geen buiging in mijn paard haar lijf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 11:15

Ik heb op het moment een gigantisch buigingstechnisch probleem.
Ik krijg mijn paard niet fijn gebogen om mijn binnenbeen. Ze neemt wel (veel te veel) stelling, maar buigt dan niet in haar lijf.
De stelling probeer ik op te lossen met mijn buitenteugel, buiging probeer ik te krijgen door mijn binnenbeen aan te drukken- buitenbeen begrenst de achterhand. en dan mijn binnenhand nog opzij.
En dan zou ze in principe moeten buigen... maar het lukt niet! Ik krijg niet snel genoeg reactie op mijn binnenbeen, maar daar ben ik consequent mee bezig.

Mijn vraag aan jullie: Hoe oefenen jullie de buiging in het lijf, en wat voor oefeningen gebruik je nog meer naast volte's, achtjes, hoeken en wendingen?

Edit: het probleem bestaat op beide kanten. Rechts valt ze meer door mijn been, links is ze stijver.
Achterwaarts wijkt ze ook altijd af naar rechts.

Evelijn

Re: Help!!! Ik krijg geen buiging in mijn paard haar lijf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:22

Ik zou eerst ontspannen, voorwaarts rechtuit rijden... Rustig wachten tot ze haar hals laat vallen en de rug ontspannen kan meebewegen en in de lage hoofdhouding zonder stelling te vragen rustig ronde hoeken nemen. Met binnenbeen dan beetje aangesloten en buitenbeen vanuit de heup iets naar achteren.

Ik zou als paard slecht kan buigen eerst me beperken tot ruime hoeken en grote voltes en pas als ze daarin haar lijf goed kan gebruiken wat gebroken lijnen van 5 meter en steeds iets kleinere voltes. De wendingen dus zeker niet te krap maken omdat ze dus duidelijk aangeeft dat haar lijf dat niet aan kan.
Zorg ook zeker voor ontspannen voorwaarts waarbij je zorgt dat ze de onderhals ontspant en haar rug goed meebeweegt.... als ze dat niet doet kan ze ook niet goed meebuigen op voltes en wendingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:28

Elk paard is scheef, buigen op de moeilijke kant is als naar de sportschool gaan. Kleine stukjes, en dan steeds iets meer. Je moet niet verwachten dat het een truukje is die ze zo kan, maar ga door met kleine stukjes, begin met haar alleen al recht te maken. Als ze recht is, kun je kleine stukjes stelling en buiging gaan vragen, maar verwacht en wil niet teveel, denk aan de sportschool.
(er vanuit gaande dat jij verder recht op je paard zit en het zadel goed past)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:32

Joolien schreef:
Elk paard is scheef, buigen op de moeilijke kant is als naar de sportschool gaan. Kleine stukjes, en dan steeds iets meer. Je moet niet verwachten dat het een truukje is die ze zo kan, maar ga door met kleine stukjes, begin met haar alleen al recht te maken. Als ze recht is, kun je kleine stukjes stelling en buiging gaan vragen, maar verwacht en wil niet teveel, denk aan de sportschool.
(er vanuit gaande dat jij verder recht op je paard zit en het zadel goed past)

Een scheef paard krijg je niet recht door zijn korte kant op te rekken. Veel mensen maken die fout.. kijk eens naar de site van antoine de both en Marijke de jong. Ga eerst bezig met recht richten aan de hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:33

Oh nee? Volgens mij kan dit prima hoor, dat hoeft niet perse met rechtrichten aan de hand etc.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:41

Joolien schreef:
Oh nee? Volgens mij kan dit prima hoor, dat hoeft niet perse met rechtrichten aan de hand etc.

Ik zit op mijn mobiel dus lange antwoorden gaan lastig, maar mijn moeder heeft het persoonlijk aan Antoine de both gevraagd.. de korte kant op rekken is niet recht richten. Neem aan dat antoine het wel weet :).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:55

Da's gewoon een verschil in visie. Antoine zal ongetwijfeld zijn portomonaie ook mee hebben laten praten.
Houd het klein, begin maar eens met gebroken lijnen naar beide zijnen eerst in stap dan in een rustig langzaam drafje. Dan breid je dat uit met schouderbinnenwaards ook beide zijden. vervolgens voltes verkleinen en vergroten (niet te veel in het begin want dat is zwaar) ook naar beide zijden. Tussendoor werk je aan het versterken van de achterhand. En dat alles op een laag tempo

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:25

Puur op basis van wat je schrijft is mijn beste gok dat je teveel aan de buitenkant zit. Paard moet eerst begrijpen dat die schouder naar buiten weg kan, dat ze opzij kan voor het binnenbeen, dat er 'iets' kan en moet gebeuren met dat grote lijf. Dat hoeft niet netjes, dat mag over de schouder gevallen en dat mag uitzwaaiend met teveel stelling of juist veel te weinig. Je lijkt van nul naar honderd te willen, van niet snappen en niet kunnen naar een afgewerkt geheel. Eerst aanleren, dan het 'kunnen' ontwikkelen en dan bevestigen en afwerken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:29

lotte_2 schreef:
Ik heb op het moment een gigantisch buigingstechnisch probleem.
Ik krijg mijn paard niet fijn gebogen om mijn binnenbeen. Ze neemt wel (veel te veel) stelling, maar buigt dan niet in haar lijf.
De stelling probeer ik op te lossen met mijn buitenteugel, buiging probeer ik te krijgen door mijn binnenbeen aan te drukken- buitenbeen begrenst de achterhand. en dan mijn binnenhand nog opzij.
En dan zou ze in principe moeten buigen... maar het lukt niet! Ik krijg niet snel genoeg reactie op mijn binnenbeen, maar daar ben ik consequent mee bezig.

Mijn vraag aan jullie: Hoe oefenen jullie de buiging in het lijf, en wat voor oefeningen gebruik je nog meer naast volte's, achtjes, hoeken en wendingen?

Edit: het probleem bestaat op beide kanten. Rechts valt ze meer door mijn been, links is ze stijver.

Er is 1 ding wat je vergeet...om een paard goed te laten buigen en recht te maken, moeten eerst beide achterbenen actief zijn. Eerst van achter naar voor rijden dus, dan is de voorkant ook niet meer zo'n probleem. ;)

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 13:26

Fijn, binnen een dag al zoveel reacties waar ik ook echt wat mee kan :-)

@0000: Klopt inderdaad dat ik veel met mijn buitenteugel probeer te begrenzen, zal haar daar eens meer ruimte in geven!

@elisa2: Actief van achteren is ze gelukkig wel. Het probleem zit me ook echt in de lengtebuiging, zodra ik probeer te buigen ben ik de boel weer kwijt. Rijd ik weer vooruit dan loopt ze weer actiever en meer door haar lijf.

En de rest: Ik ga met jullie tips aan het werk. Bedankt voor de reacties en verschillende meningen in elk geval. Ik weet best heel goed dat het niet even met een trucje op te lossen is: goed paardrijden en je paard op een goede manier rechtrichten is niet makkelijk. Maar het helpt soms wel om even een paar andere inzichten te lezen :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:11

lotte_2 schreef:
Fijn, binnen een dag al zoveel reacties waar ik ook echt wat mee kan :-)

@0000: Klopt inderdaad dat ik veel met mijn buitenteugel probeer te begrenzen, zal haar daar eens meer ruimte in geven!

@elisa2: Actief van achteren is ze gelukkig wel. Het probleem zit me ook echt in de lengtebuiging, zodra ik probeer te buigen ben ik de boel weer kwijt. Rijd ik weer vooruit dan loopt ze weer actiever en meer door haar lijf.

En de rest: Ik ga met jullie tips aan het werk. Bedankt voor de reacties en verschillende meningen in elk geval. Ik weet best heel goed dat het niet even met een trucje op te lossen is: goed paardrijden en je paard op een goede manier rechtrichten is niet makkelijk. Maar het helpt soms wel om even een paar andere inzichten te lezen :-)

Dan loopt ze dus niet actief genoeg, er zit een verschil tussen voorwaarts en actief..juist in de buigingen houden paarden in omdat ze dan moeten rekken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:20

Rechtrichten en achter zowel aan de rechter als linkerkant actief maken. Met de buitenteugel moet je het schouder op beide kanten naar binnen kunnen zetten door begrenzen. Daarbij moet je op beide teugels evenveel contact/verbinding hebben. Lees eens het boek van Leandra Theunissen 'van ruiter naar trainer'. Die kennis en daarbij goed les nemen, dan moet het goed komen. Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:35

Snapt ze je binnenbeen hulp wel? Anders valt ze er sowieso doorheen. Wijken voor druk aanleren dus. :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:09

lotte_2 schreef:

Dan is ze links gebogen en zijn haar linker lengtebuigingsspieren inderdaad stijver.
Ik zou proberen volte sluiten en openen met dit paard om die lengtebuigingsspieren op te rekken. Verder moet je veel meer je buitenteugel er aan houden. Ik denk dat je daar te weinig contact op houdt en te veel neemt op de binnenteugel.

Als ze achterwaarts gaat en naar rechts afwijkt, probeer haar voorhand dan eens voor de achterhand te houden door beide handen ook naar rechts te brengen. Eens kijken wat er dan gebeurd.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:41

Hoi,

Buiging is niet een kunstje of iets dergelijks. Buiging bij een paard moet een natuurlijk effect zijn.
Voordat ik aan wedstrijden begon, reed ik als recreatief ruiter. Altijd buitenritten. In het begin maakte het mij niet veel uit hoe hij liep. Als we beide maar plezier hadden. Maar mijn zit verbeterde en de band werd beter. Ik stapte op, en gelijk liep meneer netjes verzameld! En lees goed..! Verzameld is geen overdreven "ik trek mijn paard in de krul". Persoonlijk vind ik dit mishandeling eerste klasse, zowel mentaal als fysiek.. maar dat is een ander verhaal.
Verzameling is in het algemeen beschaafd Nederlands meer: je paard met trots tonen.
Dit willen we dan ook zien op wedstrijden. In een proef willen we zien dat alles lijkt alsof het geen moeite kost, en geen gedoe met het "per se in de krul rijden".
Daarnaast moet je paard uiteraard wel goed in zijn vel zitten. Goede voeding, goede training, afwisseling, plezier, denk aan in en uitstappen enz. Denk ook aan het voorwaarts rijden onder controle! Rijdt veel tempowisselingen.
En ga er alsjeblieft geen slofteugel of andere zooi aanhangen!

Inmiddels rijdt ik zz zwaar, en heb altijd complimenten gehad voor mijn aanleuning.
Veel Succes!
Laatst bijgewerkt door ChanZFries op 09-12-15 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:51

In het vw nw onderlangs stelling vragen en dat onderlangs wisselen, dus ook contra stelling Ook schouder binnen waarts is een goede oefening als het paard makkelijker galopeerd dan draaft kan je ook daar meer lengte buiging vragen