Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dorine92 schreef:Contrastelling kan prima werken voor het rechtrichten. Alleen niet op de linkerhand in het geval van jouw paard. Hij is namelijk al rechtsgebogen dus het heeft weinig zin om hem nog extra veel naar rechts te gaan buigen.
Ik zou veel gaan wijken voor het linkerbeen, zodat hij de rechterteugel gaan aannemen. Let erop dat je zelf niet links gaat vasthouden (want dat wil het paard graag als hij rechtsgebogen is) maar juist links probeert los te laten (je mag hem wel vragen om te buigen naar links of na te geven maar wees heel snel: zodra hij reageert gelijk weer loslaten. )
Kortom, zorg dat je druk op rechts krijgt, en vermijd druk op links. Goede oefeningen zijn wijken voor het linkerbeen en schouderbinnenwaarts links (om druk op rechts te krijgen) en contrabuiging op de rechterhand
Nirvana_ schreef:Dorine92 schreef:Contrastelling kan prima werken voor het rechtrichten. Alleen niet op de linkerhand in het geval van jouw paard. Hij is namelijk al rechtsgebogen dus het heeft weinig zin om hem nog extra veel naar rechts te gaan buigen.
Ik zou veel gaan wijken voor het linkerbeen, zodat hij de rechterteugel gaan aannemen. Let erop dat je zelf niet links gaat vasthouden (want dat wil het paard graag als hij rechtsgebogen is) maar juist links probeert los te laten (je mag hem wel vragen om te buigen naar links of na te geven maar wees heel snel: zodra hij reageert gelijk weer loslaten. )
Kortom, zorg dat je druk op rechts krijgt, en vermijd druk op links. Goede oefeningen zijn wijken voor het linkerbeen en schouderbinnenwaarts links (om druk op rechts te krijgen) en contrabuiging op de rechterhand
Ik ben het toch maar gedeeltelijk met dit eens. Als het zo ernstig is dat bij contrastelling vragen het paard met het hoofd gaat schudden en dusdanig gaat protesteren, ben je simpelweg iets aan het vragen wat het paard niet kan.
Bovendien is wijken meer een gehoorzaamheidsoefening en lenigheidsoefening. Er wordt geen echte buiging gevraagd; integendeel, het lichaam moet recht blijven. Het is geen slechte oefening en je kan het zeker meepakken, maar ik verwacht niet dat dit wonderen gaat verrichten.
Verder vind ik dat je moet werken vanuit gelijk contact met de teugels... Ook al leidt dat tot een scheeflopend paard. Dat is een trainingstechnische fout, niet een van het paard, dus dan vind ik het niet fair om dat met teugeldruk op te lossen. Maar: Ik heb ook nog niet zo'n scheef paard in training gehad, dus wellicht kan het niet anders.
Gerritt schreef:Je moet je er wel van bewust zijn dat zo'n paard zijn spieren lang en slap zijn aan de rechterkant. Aan de linker kant zijn ze kort en stram. Als je dus wilt rechtrichten op zijn rechter kant dan betekent dit als je stelling vraagt je zijn korte stramme spieren op de linkerkant gaat stretchen. Een paard kan hier veel ongemakken van ondervinden!!
Het rechtrichten kan dan pijnlijk zijn voor je paard wat zich uit in hard lopen, kopschudden en tegen de hand gaan.
Misschien kort door de bocht maar ik zou iemand vragen die hier verstand van heeft en ervaring mee heeft, dit helpt jou alleen maar verder in het proces met rechtrichten! Tegenwoordig zijn er heel veel mensen die zich hiermee bezig houden en is het eenvoudig om doelgericht les te krijgen.
Succes
rumay schreef:Gerritt huh volgens mij zeg je het precies verkeerd van een rechts gebogen paard zijn de spieren rechts korten en strakker dan links.
Denk maar aan een banaan en leg die neer met de holte naar rechts.
xSlvna schreef:Ik kreeg juist geleerd dat je bij een scheef paard aan zijn goeie kant moet werken door hem namelijk goed op de schouders/heupen te laten lopen.
Een paard wat 'goed' naar 1 kant loopt, loopt op de schouder van die kant (of iets anders, maar het komt meestal neer op de schouder). Als je dan op de goede kant loopt, zet je het paard met de binnenteugel op de buitenschouder (en met je binnenbeen het binnen achterbeen er goed onder). Daarmee word de buitenkant steeds wat sterker en de binnenkant word losser.
Een paard is vaak namelijk niet te lang op de slechte kant, maar juist te KORT op de goede kant.
xSlvna schreef:Ik kreeg juist geleerd dat je bij een scheef paard aan zijn goeie kant moet werken door hem namelijk goed op de schouders/heupen te laten lopen.
Een paard wat 'goed' naar 1 kant loopt, loopt op de schouder van die kant (of iets anders, maar het komt meestal neer op de schouder). Als je dan op de goede kant loopt, zet je het paard met de binnenteugel op de buitenschouder (en met je binnenbeen het binnen achterbeen er goed onder). Daarmee word de buitenkant steeds wat sterker en de binnenkant word losser.
Een paard is vaak namelijk niet te lang op de slechte kant, maar juist te KORT op de goede kant.
Maar vooral les nemen ja... het is alleen handig als je theoretisch weet wát je doet, zo weet je of je instructie je het goede aanleert.
RianneH schreef:Ik weet niet of het verstandig is TS te adviseren relatief ingewikkelde oefeningen op te pakken als ze op dit moment nog aan het stoeien is met het hoe en waarom van contrastelling. Stap 1 lijkt mij goede instructie, die dit (want de inhoud ben ik het wel mee eens) face tot face uit kan leggen en helpen uit te voeren.
aeolusnr1 schreef:Hier ga ik helemaal in mee "RianneH".
Het is allemaal goed bedoeld , en er zijn wel degelijk al heel goede oplossingen aangeboden, vele van de aangeboden oefeningen zijn juist, maar Ts heeft niet de nodige kennis en kunde om deze oefeningen zomaar even op eigen houtje te gaan uitvoeren.
Erger nog als ze dit gaat proberen zal het probleem alleen maar groter worden, er zullen dadelijk weer andere fouten insluipen.
Zoals ik in het begin al zei, er is maar één goede oplossing en dat is dat Ts investeert in goede instructie, enkel zo kan het probleem opgelost worden, en tevens zal Ts haar kennis en kunde pakket erbij groeien en zo zal ze steeds meer en beter de dingen kunnen oplossen.
Niet zelf op eigen houtje verder aanklooien, dit klinkt niet leuk, maar is wel zoals het nu is.