Hoe met een rechtsgebogen paard op de rechterhand rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

diablolover

Hoe met een rechtsgebogen paard op de rechterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 14:47

Hallo,
ik heb een rechtsgebogen paard en deze probeer ik recht te richten door op de linkerhand in contrastelling te rijden wat al redelijk goed gaat. Echter geraak ik er niet zo goed uit hoe ik een rechtsgebogen paard op de rechterhand moet rijden. Ik heb afgelopen week geprobeerd om op de rechterhand ook contrastelling te houden (dus het paard naar links te laten kijken), maar daar begon hij steeds meer en meer van te hoofdschudden en uiteindelijk pakte hij de rechter teugel dan helemaal niet meer aan, die hangt daar maar wat slapjes te bungelen. Bovendien bleef zijn achterhand ook duidelijk naar rechts dus hij was op de middellijn totaal niet recht terwijl dat op de linkerhand veel beter was.
Weet er iemand tips hoe je het paard op de rechterhand dan wel moet rijden? Of moet ik dit blijven volhouden en duurt het een tijdje vooraleer ze er als het ware "door" komen?

Alvast bedankt

aeolusnr1

Re: Hoe met een rechtsgebogen paard op de rechterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:49

Neem er les in, je bent nu verkeerd bezig.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:59

Een goede instructeur zoeken
Met alleen linker stelling/contra
Ga je d'r bij lange na niet komen :n
Zou daar in elk geval mee stoppen

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:01

Een paard krijg je niet recht door er gewoon tegenin te buigen, het is geen ijzerdraadje. Inderdaad een instructeur zoeken, of anders iig meer informatie zoeken over rechtrichten en scheefheid bij paarden. Een paard rechtrichten is helaas wat complexer als je zou denken.

http://rechtrichten.com/
http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 03-12-15 15:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:02

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:03

Als je paard rechtsgebogen is dan kan je dat zien als dat de rechter spieren korter zijn dan de linker spieren. Ideaal zou zijn om tijdens het rijden op de rechte stukken gewoon recht te stellen en in de hoeken en voltes stelling aan te nemen.

De manier van jouw contrastelling levert je niets op. Als jij linksom rijdt dan wil je juist niet dat je paard een rechterstelling aan neemt. Immers, dan blijven de rechter spieren kort, linker lang en je valt ook nog eens naar binnen in de hoeken. Waarom werk je met die contrastelling?

Dat je paard op de andere hand dan niet contrastelling niet aan neemt is niet zo gek, nu moet ik plots zijn rechterkant oprekken wat erg moeilijk is en dan ook nog eens in contrastelling.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:05

Dus op de linkerhand laat je hem Rechtsgebogen lopen? Weet je ook waarom je dat doet?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:09

Contrastelling kan prima werken voor het rechtrichten. Alleen niet op de linkerhand in het geval van jouw paard. Hij is namelijk al rechtsgebogen dus het heeft weinig zin om hem nog extra veel naar rechts te gaan buigen.
Contrastelling en buiging op de rechterhand om de linkerbuiging te oefenen is super. Let er dan alleen wel op dat je hem niet aan de linkerteugel trekt, maar juist probeert druk op rechts te krijgen, desnoods met hulp van je linkerbeen.
Op de linkerhand zou ik dus vooral schoudervoor/schouderbinnenwaarts gaan rijden, of wijken langs de hoefslag. Ook hier proberen met je linkerbeen de druk naar je rechterhand te krijgen, links alleen evt gebruiken om stelling en buiging te vragen of om hem te laten nageven, maar alleen vragen en gelijk weer loslaten, anders wordt hij daar sterk op
Ik zou veel gaan wijken voor het linkerbeen, zodat hij de rechterteugel gaan aannemen. Let erop dat je zelf niet links gaat vasthouden (want dat wil het paard graag als hij rechtsgebogen is) maar juist links probeert los te laten (je mag hem wel vragen om te buigen naar links of na te geven maar wees heel snel: zodra hij reageert gelijk weer loslaten. )
Kortom, zorg dat je druk op rechts krijgt, en vermijd druk op links. Goede oefeningen zijn wijken voor het linkerbeen en schouderbinnenwaarts links (om druk op rechts te krijgen) en contrabuiging op de rechterhand

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:25

In het heel kort: Om je paard rechter te krijgen moet je je paard correct op beide zijden buigen (voltes, voltes vergroten/verkleinen, schouderbinnenwaarts, appuyement). De moeilijke kant neem je standaard net wat vaker mee dan de andere kant. Dus drie kleine voltes makkelijk, om 4 voltes moeilijk, bij wijze van.

Zoveel met contrastelling lopen is niet correct en lijdt tot verwarring voor het paard - je lijkt hem immers tegen de omheining aan te willen hebben. Contra is heel nuttig bij sommige paarden in galop als oefening, maar dat gaat voornamelijk over het trainen van de achterhand en balans ipv rechtrichten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:32

Om even in te haken op Nirvana: ik zeg niet dat je een uur met linkerbuiging moet gaan rijden (sowieso vind ik een uur best lang :D)
Zodra je je doel (voor eventjes) behaald hebt, en dus contact op rechts hebt, kun je gewoon doen wat je wilt. Zodra je echter voelt dat het contact weer weggaat op rechts, en het paard weer stug wordt op links, ga je weer die oefeningen rijden, totdat het paard weer gelijk aan 2 teugels is. Je gaat natuurlijk niet een uur lang je paard naar links buigen, dat heeft helemaal geen zin.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:47

Dorine92 schreef:
Contrastelling kan prima werken voor het rechtrichten. Alleen niet op de linkerhand in het geval van jouw paard. Hij is namelijk al rechtsgebogen dus het heeft weinig zin om hem nog extra veel naar rechts te gaan buigen.

Ik zou veel gaan wijken voor het linkerbeen, zodat hij de rechterteugel gaan aannemen. Let erop dat je zelf niet links gaat vasthouden (want dat wil het paard graag als hij rechtsgebogen is) maar juist links probeert los te laten (je mag hem wel vragen om te buigen naar links of na te geven maar wees heel snel: zodra hij reageert gelijk weer loslaten. )
Kortom, zorg dat je druk op rechts krijgt, en vermijd druk op links. Goede oefeningen zijn wijken voor het linkerbeen en schouderbinnenwaarts links (om druk op rechts te krijgen) en contrabuiging op de rechterhand

Ik ben het toch maar gedeeltelijk met dit eens. Als het zo ernstig is dat bij contrastelling vragen het paard met het hoofd gaat schudden en dusdanig gaat protesteren, ben je simpelweg iets aan het vragen wat het paard niet kan.
Bovendien is wijken meer een gehoorzaamheidsoefening en lenigheidsoefening. Er wordt geen echte buiging gevraagd; integendeel, het lichaam moet recht blijven. Het is geen slechte oefening en je kan het zeker meepakken, maar ik verwacht niet dat dit wonderen gaat verrichten.
Verder vind ik dat je moet werken vanuit gelijk contact met de teugels... Ook al leidt dat tot een scheeflopend paard. Dat is een trainingstechnische fout, niet een van het paard, dus dan vind ik het niet fair om dat met teugeldruk op te lossen. Maar: Ik heb ook nog niet zo'n scheef paard in training gehad, dus wellicht kan het niet anders.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:56

Nirvana_ schreef:
Dorine92 schreef:

Ik ben het toch maar gedeeltelijk met dit eens. Als het zo ernstig is dat bij contrastelling vragen het paard met het hoofd gaat schudden en dusdanig gaat protesteren, ben je simpelweg iets aan het vragen wat het paard niet kan.
Bovendien is wijken meer een gehoorzaamheidsoefening en lenigheidsoefening. Er wordt geen echte buiging gevraagd; integendeel, het lichaam moet recht blijven. Het is geen slechte oefening en je kan het zeker meepakken, maar ik verwacht niet dat dit wonderen gaat verrichten.
Verder vind ik dat je moet werken vanuit gelijk contact met de teugels... Ook al leidt dat tot een scheeflopend paard. Dat is een trainingstechnische fout, niet een van het paard, dus dan vind ik het niet fair om dat met teugeldruk op te lossen. Maar: Ik heb ook nog niet zo'n scheef paard in training gehad, dus wellicht kan het niet anders.

Wat betreft het wijken: je hebt helemaal gelijk.. ik laat hem dan altijd expres in de schouder vallen, omdat dit (hoewel het qua wijken niet correct is) beter aansluit op het doel, namelijk het paard recht maken. Ik laat hem dus inderdaad niet wijken als een plank, maar wat wegvallen over de schouder.
Ik denk dat het paard niet gaat schudden vanwege de contrabuiging op zich. Maar wat er vaak fout gaat, is dat mensen terug gaan trekken op de sterke kant. Dat zou nog wel eens de oorzaak van het schudden kunnen zijn. Maar dat is juist het tegenovergestelde van wat ik aanraad. Je moet de scheefheid niet met teugeldruk oplossen, maar juist met LOSLATEN op de sterke kant en contact krijgen op de holle kant door het paard daar bol te maken
Ik heb zelf wel heel veel verschrikkelijk scheve paarden gereden (en goed gekregen)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:09

Ik weet niet of het verstandig is TS te adviseren relatief ingewikkelde oefeningen op te pakken als ze op dit moment nog aan het stoeien is met het hoe en waarom van contrastelling. Stap 1 lijkt mij goede instructie, die dit (want de inhoud ben ik het wel mee eens) face tot face uit kan leggen en helpen uit te voeren.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:12

Je moet je er wel van bewust zijn dat zo'n paard zijn spieren kort en stram zijn aan de rechterkant. Aan de linker kant zijn ze lang en slap. Als je dus wilt rechtrichten op zijn rechter kant dan betekent dit als je stelling vraagt je zijn korte stramme spieren op de rechterkant gaat stretchen. Een paard kan hier veel ongemakken van ondervinden!!
Het rechtrichten kan dan pijnlijk zijn voor je paard wat zich uit in hard lopen, kopschudden en tegen de hand gaan.

Misschien kort door de bocht maar ik zou iemand vragen die hier verstand van heeft en ervaring mee heeft, dit helpt jou alleen maar verder in het proces met rechtrichten! Tegenwoordig zijn er heel veel mensen die zich hiermee bezig houden en is het eenvoudig om doelgericht les te krijgen.

Succes
Laatst bijgewerkt door Gerritt op 03-12-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:15

Gerritt schreef:
Je moet je er wel van bewust zijn dat zo'n paard zijn spieren lang en slap zijn aan de rechterkant. Aan de linker kant zijn ze kort en stram. Als je dus wilt rechtrichten op zijn rechter kant dan betekent dit als je stelling vraagt je zijn korte stramme spieren op de linkerkant gaat stretchen. Een paard kan hier veel ongemakken van ondervinden!!
Het rechtrichten kan dan pijnlijk zijn voor je paard wat zich uit in hard lopen, kopschudden en tegen de hand gaan.

Misschien kort door de bocht maar ik zou iemand vragen die hier verstand van heeft en ervaring mee heeft, dit helpt jou alleen maar verder in het proces met rechtrichten! Tegenwoordig zijn er heel veel mensen die zich hiermee bezig houden en is het eenvoudig om doelgericht les te krijgen.

Succes

Euhm, niet om het een of ander.... maar volgens mij is het bij een rechtsgebogen paard precies andersom. :Y)

In jouw tekst is paard juist linksgebogen. En het is al zo ingewikkeld voor TS.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:16

Gerritt huh volgens mij zeg je het precies verkeerd van een rechts gebogen paard zijn de spieren rechts korten en strakker dan links.
Denk maar aan een banaan en leg die neer met de holte naar rechts.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:26

rumay schreef:
Gerritt huh volgens mij zeg je het precies verkeerd van een rechts gebogen paard zijn de spieren rechts korten en strakker dan links.
Denk maar aan een banaan en leg die neer met de holte naar rechts.

Inderdaad het was precies verkeerd om uitgelegd.
Verder ben ik het met de rest eens dat je hier sowieso les in moet nemen. Maar daar vroeg de TS niet om. Anders heb je wel heel saaie topics:

Openingspost:
Hoi, mijn vraag is .... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Reacties:
a zegt: neem les
b zegt: neem les
c zegt: neem les
enz enz

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:36

Ik kreeg juist geleerd dat je bij een scheef paard aan zijn goeie kant moet werken door hem namelijk goed op de schouders/heupen te laten lopen.

Een paard wat 'goed' naar 1 kant loopt, loopt op de schouder van die kant (of iets anders, maar het komt meestal neer op de schouder). Als je dan op de goede kant loopt, zet je het paard met de binnenteugel op de buitenschouder (en met je binnenbeen het binnen achterbeen er goed onder). Daarmee word de buitenkant steeds wat sterker en de binnenkant word losser.
Een paard is vaak namelijk niet te lang op de slechte kant, maar juist te KORT op de goede kant.

Maar vooral les nemen ja... het is alleen handig als je theoretisch weet wát je doet, zo weet je of je instructie je het goede aanleert.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:38

xSlvna schreef:
Ik kreeg juist geleerd dat je bij een scheef paard aan zijn goeie kant moet werken door hem namelijk goed op de schouders/heupen te laten lopen.

Een paard wat 'goed' naar 1 kant loopt, loopt op de schouder van die kant (of iets anders, maar het komt meestal neer op de schouder). Als je dan op de goede kant loopt, zet je het paard met de binnenteugel op de buitenschouder (en met je binnenbeen het binnen achterbeen er goed onder). Daarmee word de buitenkant steeds wat sterker en de binnenkant word losser.
Een paard is vaak namelijk niet te lang op de slechte kant, maar juist te KORT op de goede kant.

Hier snap ik echt he-le-maal niks van :o?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:42

xSlvna ik hoop niet dat je je paard op de schouder laat lopen want dat is juist niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je paard niet op of over de schouder gaat, maar om daar te komen is het handig dat je meer weet van het rechtrichten niet alleen de horizontalen balans maar ook de verticale balans.

TS zie dit GRATIS aanbod www.stalmireille.nl
GRATIS lezing over de (op)rechte oplossing!

Op welke manier kan je paard scheef zijn? Hoe ga je met deze scheefheden om? Hoe kun je blessures voorkomen?

Kom woensdagavond 9 december om 19.30 uur naar de GRATIS lezing in Lienden. Iedereen is van harte welkom! Meld je alleen wel even aan!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:04

xSlvna schreef:

Maar vooral les nemen ja... het is alleen handig als je theoretisch weet wát je doet, zo weet je of je instructie je het goede aanleert.

Hoi Slvna
Doel jij op de achterbenen van het paard? Want ik mis lengtebuiging in je verhaal.
Dus dat je paard een volte kan lopen zonder dat dit een eivorm heeft of dat hij in contra stelling voltes etc loopt (vanwege scheefheid )
Voor mij is dat juist stap 1 , de lengte buiging .
Ik heb juist geleerd dat je d.m.v. stretchen de rugspieren los maakt en ervoor zorgt dat ze gelijkmatig worden (je streeft naar een symmetrisch paard? )
Doordat de rugspier dan lang wordt laat het paard zijn hoofd als het ware 'vallen' omdat een lange rugspier in mijn ogen het hoofd niet kan dragen. Het paard komt dan in voorwaarts neerwaarts tendens. Hij bolt dan zijn rugspieren en gaat zijn buikspieren erbij gebruiken anders zou hij toch omkukelen ?

Dan , wanneer het paard zichzelf meer kan ontspannen is het van belang dat zijn achterbenen goed onder treden (om zijn massa beter te kunnen dragen) je gaat met oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers (voor betere buiging van het achterbeen) ervoor zorgen dat gewicht van de voorhand wordt afgenomen.
Een rechtgericht paard laat zich verzamelen en oprichten en kan zich gemakkelijk inbuigen naar beide zijden, ook heeft hij meer schoudervrijheid en draagt meer gewicht op zijn achterbenen. Uitgang: het paard komt in BALANS.. Daar doel je naar lijkt mij ?

Een vrouw waar ik regelmatig kwam kijken zegt altijd:
de achterhand is de motor van het paard. als die motor niet goed draait, krijg je ook problemen aan de voorkant.
storingen, niet ontspannen en irritaties komen ook doordat de achterhand niet goed mee doet met de rest van het verhaal (in balans komen) denk maar eens aan een paard die rent voor zijn leven, die rent niet op de voorhand hoor maar op de achterhand voor extra kracht en snelheid. Als je die ontkoppelt loopt een paard al veel minder hard.
daarom is het sterk maken van de achterbenen zo essentieel... dus in plaats van alleen maar met de voorkant bezig gaan.
Ook het dat je appuyeren en schouder binnenwaarts doet om het NUT ervan en niet omdat het een oefeningetje is in je proef, dus dat je ook echt bezig bent met het correct neerzetten van de achterbenen i.p.v. het 'kunstje zelf'...

Ik denk zelf niet dat het maar een soort plan is maar dat je het altijd mee moet nemen in je trainingen, eigenlijk doe je dat ook al onbewust dus bv dat je alle oefeningen en overgangen op allebei de kanten rijdt .

Maargoed lang verhaal kort te maken. Een lang proces dus, waar je begeleiding bij nodig hebt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:51

Hier ga ik helemaal in mee "RianneH".
Het is allemaal goed bedoeld , en er zijn wel degelijk al heel goede oplossingen aangeboden, vele van de aangeboden oefeningen zijn juist, maar Ts heeft niet de nodige kennis en kunde om deze oefeningen zomaar even op eigen houtje te gaan uitvoeren.
Erger nog als ze dit gaat proberen zal het probleem alleen maar groter worden, er zullen dadelijk weer andere fouten insluipen.
Zoals ik in het begin al zei, er is maar één goede oplossing en dat is dat Ts investeert in goede instructie, enkel zo kan het probleem opgelost worden, en tevens zal Ts haar kennis en kunde pakket erbij groeien en zo zal ze steeds meer en beter de dingen kunnen oplossen.
Niet zelf op eigen houtje verder aanklooien, dit klinkt niet leuk, maar is wel zoals het nu is.
Ik vind het wel frappant dat Ts heel weinig reactie geeft, ook dat is spijtig.

RianneH schreef:
Ik weet niet of het verstandig is TS te adviseren relatief ingewikkelde oefeningen op te pakken als ze op dit moment nog aan het stoeien is met het hoe en waarom van contrastelling. Stap 1 lijkt mij goede instructie, die dit (want de inhoud ben ik het wel mee eens) face tot face uit kan leggen en helpen uit te voeren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:55

aeolusnr1 schreef:
Hier ga ik helemaal in mee "RianneH".
Het is allemaal goed bedoeld , en er zijn wel degelijk al heel goede oplossingen aangeboden, vele van de aangeboden oefeningen zijn juist, maar Ts heeft niet de nodige kennis en kunde om deze oefeningen zomaar even op eigen houtje te gaan uitvoeren.
Erger nog als ze dit gaat proberen zal het probleem alleen maar groter worden, er zullen dadelijk weer andere fouten insluipen.
Zoals ik in het begin al zei, er is maar één goede oplossing en dat is dat Ts investeert in goede instructie, enkel zo kan het probleem opgelost worden, en tevens zal Ts haar kennis en kunde pakket erbij groeien en zo zal ze steeds meer en beter de dingen kunnen oplossen.
Niet zelf op eigen houtje verder aanklooien, dit klinkt niet leuk, maar is wel zoals het nu is.

TS zou inderdaad het beste les nemen. Maar misschien gebruikt TS onze tips wel voor andere doeleinden dan om zelf te gaan "klooien". Dmv onze tips zal TS misschien wel makkelijker de kwaliteit van een eventuele instructeur kunnen inschatten. Mocht er namelijk een instructeur komen en die gaat lijnrecht in tegen wat wij zeggen, zal TS zich waarschijnlijk nog wel eens achter de oren krabben en wellicht een andere instructeur zoeken.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 19:59

Ik heb het misschien een beetje verkeerd verwoord, ik neem op de linkerhand niet echt ernstige contrastelling maar meer de rechter teugel aan. Mijn paard pakt links vast, dus neem ik rechts aan om hem gelijker te krijgen op beide teugels. Op de moment dat ik dat doe, hou ik ook goed mijn buitenbeen eraan omdat hij dus de neiging heeft zijn achterhand wat rechts te houden. Ik kan rijden met een spiegel en op die moment spoort mijn paard met zijn achterbenen op dezelfde lijn als de voorbenen en is hij dus in mijn opinie wel redelijk recht. op de cirkel links probeer ik ook gewoon contact op mijn buitenteugel te houden, omdat hij dus de neiging heeft op zijn linker schouder te vallen en dus naar binnen te vallen. In het algemeen geeft hij op de linkerhand op die manier wel een fijn gevoel, na een paar rondjes wordt hij opmerkzaam losser.
Echter weet ik dus niet goed waar ik naartoe moet op de rechterhand. Ik heb al heel veel gelezen over rechtrichten maar als het gaat over concrete oefeningen op basis niveau (dus nog geen zijgangen) vind ik niet veel informatie. Het enige dat ik op veel sites vond, o.a. op die website van academische rijkunst, is dat ze daar hun paarden dus op beide handen in contrastelling rijden. Dat heb ik afgelopen keer dat ik reed eens geprobeerd, en toen vastgesteld dat (of toch op de manier dat ik dat deed) dat totaal niet werkte. hij neemt mijn rechterteugel dan dus totaal niet meer aan (is dus niet meer gelijk op twee teugels) en ik krijg hem ook niet goed meer gebogen op de rechter volte. zijn achterhand blijft op die moment ook, als ik in de spiegel kijk, rechts dus dan spoort hij niet met zijn achterbenen in het spoor van de voorbenen. Maar ik vraag mij dus ook af waar ik dan op de rechterhand met zijn schouder moet blijven. Volgens mij moet ik die wat naar binnen kunnen plaatsen, maar ik weet niet goed hoe ik dat juist moet doen. Moet ik dan als het ware meer schouder voor denken, of moet ik mij niet focussen op de schouder en proberen de achterhand meer opzij (dus naar links te krijgen).
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

Verder wil ik er ook nog even aan toevoegen dat ik alle weken rijles heb, maar soms lees ik al eens iets en wil ik dat proberen en ik denk ook veel na over dingen en zit dan altijd met veel vragen over hoe dingen werken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:24

Ik blijf erbij dat je op de linkerhand niet goed bezig bent, je zou beter kunnen streven naar een linkerstelling en -buiging. Dan gebruik je dus niet je buitenbeen maar je binnenbeen. Dat is waarom een aantal hier al gelijk zeiden dat je daarin precies het tegenovergestelde doet van wat je zou moeten doen (behalve dan dat je tenminste niet aan links gaat trekken, daarvoor mijn complimenten +:)+ )
Op de rechterhand kun je de schouder naar binnen plaatsen door middel van contrastelling. Vandaar dat iedereen dat hier op de rechterhand wél aanraadt. Als je het paard naar links laat kijken, gaat de schouder naar rechts, en op die manier plaats je de schouder vóór de achterhand.
De achterhand opzij gaan duwen heeft geen zin, gaat ie alleen maar van plakken op je been