kaptoom rijden ervaringen/tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funidreamer

kaptoom rijden ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 22:34

Hoi iedereen,
Ik wil eerst even zeggen dat ik zeker ervaren hulp zal krijgen bij het gebruik van de kaptoom. Maar ik wou graag weten of iemand hier ervaring mee heeft? Ik heb mijn pony al bitloos gereden maar dat ging helemaal fout. Dit was wel met een kingekruist hoofdstel en in een universele maat (waarvan ik achteraf bijna zeker ben dat het te groot was). Daarom ben ik best nieuwschierig of jullie hier ervaring mee hebben of eventueel tips kunnen geven over het gebruik/aankoop/soorten van een kaptoom.
Ik kijk ernaar uit om de reacties te lezen. :)

midgie

Re: kaptoom rijden ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:48

IK rij mijn paarden altijd met kaptoom, ook in combi met hoofdstel of hackmore heel fijn,
Je heb ze met gebroken ketting of ook zonder ketting,ook met vaste beugel, maar zelf vind ik die niet fijn
Zelf gebruik ik die met de gebroken ketting,

Wat is er fout gegaan met het bitloos rijden, op zich is te groot niet fijn maar dat het dan erg fout gaat is ook weer zo een ding .
Van wie krijg je les?
Want net als met bit kan je ook bitloos je paard fout rijden en behoorlijk pijn doen

funidreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:54

Binnenkort van Klaartje van Steen. En hij was bang van iets en liep weg maar ik kon hem niet tegenhouden (niet dat dat altijd lukt met bit) . Hij liep recht af op een drukke baan waar heel veel autos reden en wou maar niet stoppen. Toen ben ik met al mijn gewicht op mijn linkerteugel gaan hangen omdat ik zag dat er gras stond en toen begon hij te eten. Vlak voor de weg. Sindsdien heb ik nooit meer bitloos gereden. Maar het blijft me interesseren omdat ik het zo graag zou kunnen.

darkadia

Re: kaptoom rijden ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:07

Ben je van de ene op de andere dag bitloos naar buiten gegaan terwijl hij bitloos nog niet kende, of had je ervoor wel paar keer ermee gereden? Niet dat dat voor dit specifieke geval uit maakt, als een paard schrikt/bang is en echt wil gaan houd je ze met bit ook niet meestal.
Hier rijd ik zowel met als zonder bit, en bitloos zowel kaakgekruist als sidepull als kaptoom. Heb een kaptoom waar wel een buigzame kabel in zit, maar niet meer de gebroken ketting. Die heb ik wel gehad, maar paardlief reageert er dusdanig goed op, dat ik naar iets zachters wilde. Eerst een gewone leren geprobeerd, maar die schoof me teveel.

funidreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:43

Ja ik denk dat ik toen al zeker een maand of 3/4 bitloos met hem aan het rijden was. En wat is eigenlijk het verschil op vlak van harde-zachte hulpen?