Paard gaat harder met teugelcontact

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsjoukjex

Paard gaat harder met teugelcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:08

Beetje rare titel misschien maar ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden :Y)
Ik heb sinds een half jaar een draver ruin van 5 jaar. Hij is nu ongeveer een jaar onder het zadel. Hij is super braaf maar zodra ik een ophouding maak met mijn teugels gaat hij hangen en gaat alleen maar harder. Hij heeft wel gekoerst en het zou daar natuurlijk mee te maken kunnen hebben. Hij word nu gereden op een dubbelgebroken watertrens. Bij bitloos doet hij precies hetzelfde. Zijn tanden zijn nagekeken en afgelopen week hebben we een nieuw zadel aangemeten gekregen. Op mijn zit reageert hij wel iets maar nog niet voldoende. We willen binnenkort ook les gaan nemen!

Angela

Re: Paard gaat harder met teugelcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:12

Dit paard heeft duidelijk de basishulpen nog niet onder de knie en heeft waarschijnlijk geen idee wat "langzamer" betekend. Terug naar het begin-begin dus, dus paard opnieuw beleren op de hulp langzamer. En dat begint aan de longe en daarna dubbellonge. Als je paard daar terug te halen is op ieder moment naar ieder tempo, dan onder het zadel bevestigen wat het paard aan de longe al begrijpt.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:14

Angela schreef:
Dit paard heeft duidelijk de basishulpen nog niet onder de knie en heeft waarschijnlijk geen idee wat "langzamer" betekend. Terug naar het begin-begin dus, dus paard opnieuw beleren op de hulp langzamer. En dat begint aan de longe en daarna dubbellonge. Als je paard daar terug te halen is op ieder moment naar ieder tempo, dan onder het zadel bevestigen wat het paard aan de longe al begrijpt.

Bedankt voor je snelle reactie! :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:17

Heeft hij gekoerst?

In de koers leren ze net op hun teugels hangen, zodat ze sneller kunnen lopen. Bij het omscholen naar rijpaard gaan ze dit dus ook doen, want ze zijn niet anders gewend.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:18

Is jouw paard omgeschoold naar rijpaard of heb je 'm van de trainer? Dit is echt basiswerk namelijk, dravers worden soms best wel 'op het bit' gereden.

De kunst is om echt ophoudingen te maken en verder los te laten, nooit terug gaan hangen. Daarnaast moeten ze wel lang/laag kunnen, want met het hoofd omhoog begin je niks. Veel longeren, stemhulpen en vooral consequent zijn in je ophoudingen is the key :)

Les gaat je enorm helpen denk ik :)

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:19

Ja hij heeft gekoerst!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:25

Wie heeft de draver opnieuw beleerd? Het opnieuw beleren is namelijk nog veel moeilijker als het paard een eerste keer te leren wat je wilt. Nu is het paard gewend om bij een bepaalde handeling een bepaald antwoord te geven. Nu moet het paard geleerd worden dat dat antwoord fout is, en dat een ander antwoord goed is. Dat is heel lastig en vraagt echt heel veel ervaring. Je mag namelijk het antwoord dat eerst goed was niet afstraffen (want is niet eerlijk tov het paard), je moet leren dat het andere antwoord een nog beter antwoord is, waardoor het paard voor dat antwoord gaat kiezen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:27

direct nog voor t topic openen wist ik dat dit over een draver ging.. schijnt dat ze juist aan het einde van de race gaan hangen aan de teugels.. en daar gaan ze dus sneller op. voornamelijk belangrijk : korte ophoudingen als hij niet luistert niet maar druk blijven houden op de teugel

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:27

Hij heeft een maand in training gestaan bij een proffesioneler draver omscholings stal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:28

Perfect omschreven Angela :o :)

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:30

Het is ook niet zo extreem als ik het misschien omschreven heb. Hij gaat bij een gewone ophouding inderdaad harder naar zodra ik wat meer figuren ga rijden kan ik hem goed controleren. Hij kent de overgangen ook goed maar de remweg is wat langer :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:32

xsjoukjex schreef:
Hij heeft een maand in training gestaan bij een proffesioneler draver omscholings stal.

Het lijkt me dat ze daar het paard 'nieuw' gedrag hebben aangeleerd.
Maar het oude gedrag komt snel weer boven als je het hem aanbied.

Kijk dus eens of je wat lessen kan nemen bij de trainer van die stal. Zij kunnen je helpen om niet meer op de 'oude' knopjes te duwen.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:36

Kelly_ann schreef:
xsjoukjex schreef:

Het lijkt me dat ze daar het paard 'nieuw' gedrag hebben aangeleerd.
Maar het oude gedrag komt snel weer boven als je het hem aanbied.

Kijk dus eens of je wat lessen kan nemen bij de trainer van die stal. Zij kunnen je helpen om niet meer op de 'oude' knopjes te duwen.

Dat zal helaas niet gaan. Het is meer dan 3 uur rijden.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:40

Mij is geleerd om bij (hard)dravers vooral geen korte ophoudingen te geven, maar één ophouding.
Ook waren de dravers die ik reed geleerd om op stem zachter te gaan, een simpele 'hooooo'.

Met omscholen heb ik weinig ervaring, maar daar zal je vast van andere tips over krijgen! Succes TS, leuk dat je een dravertje hebt genomen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:51

Vaak is het paard wel omgeschoold, maar de ruiter niet meegeschoold. Je zal dus moeten vinden hoe jij kan uitleggen wat je wilt. Zoals Angela mooi omschrijft.

Om het nog lastiger te maken kan je paard soms ook niet echt langzamer omdat ze de kracht en/of balans missen. Houdt daar ook zeker rekening mee tijdens het rijden ;)

Edit, aanpassingen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:17

Probeer anders eens een pb naar daandriaan. Die doet niet anders dan dravers omscholen. Misschien heeft zij de gouden tip

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:21

Ik ga hier helemaal mee met wat "Angela" hier al zei.
Zoek een lesgever/trainer die jou hiermee kan helpen.

Angela schreef:
Wie heeft de draver opnieuw beleerd? Het opnieuw beleren is namelijk nog veel moeilijker als het paard een eerste keer te leren wat je wilt. Nu is het paard gewend om bij een bepaalde handeling een bepaald antwoord te geven. Nu moet het paard geleerd worden dat dat antwoord fout is, en dat een ander antwoord goed is. Dat is heel lastig en vraagt echt heel veel ervaring. Je mag namelijk het antwoord dat eerst goed was niet afstraffen (want is niet eerlijk tov het paard), je moet leren dat het andere antwoord een nog beter antwoord is, waardoor het paard voor dat antwoord gaat kiezen.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 22:24

Dorine92 schreef:
Probeer anders eens een pb naar daandriaan. Die doet niet anders dan dravers omscholen. Misschien heeft zij de gouden tip

Zij heeft hem ook omgeschoold! :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:44

Oh haha je hebt hem bij stal westfriesedijk gekocht :) nou ik zou zeggen vraag eens wat tips. Misschien gebruikt zij wel een bepaalde (stem)hulp waar hij goed op reageert