Aanleuning??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottevduin

Aanleuning??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:04

Hey bokkers,

ik heb een grote welsh b verzorgpony en daar les ik ook mee. Ze is nog maar 5 en erg vlot en schrikachtig. Ze gaat in de les niet makkelijk aan de teugel alleen als ik doorzit en veel probeer. Maar mijn instructeur zei dat ik meer aanleuning moest doen. Ik snapte het nie helemaal. Dus vraag ik het aan jullie. En hij zegt ook heel vaak: sluit haar op. Maar daar snapte ik ook niet zo veel van. Dus graag positieve reacties :P

Lottevduin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:04

Lottevduin schreef:
Hey bokkers,

ik heb een grote welsh b verzorgpony en daar les ik ook mee. Ze is nog maar 5 en erg vlot en schrikachtig. Ze gaat in de les niet makkelijk aan de teugel alleen als ik doorzit en veel probeer. Maar mijn instructeur zei dat ik meer aanleuning moest doen. Ik snapte het nie helemaal. Dus vraag ik het aan jullie. En hij zegt ook heel vaak: sluit haar op. Maar daar snapte ik ook niet zo veel van. Dus graag positieve reacties :P

koetjeboe

Re: Aanleuning??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:06

ik zou zeggen vraag het aan je instructeur. Als je daar niks aan durft te vragen schiet dat niet op.
Vraag gewoon wat hij bedoelt en dan legt hij het je vast wel uit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:08

Ik vind jouw instructeur niet erg duidelijk. Je moet er voor oppassen dat je niet te veel met de handrem erop gaat rijden. Eerst moet je eens beschrijven of ze wel voor het been is. Dat wil zeggen, dat ze normaal op je beenhulpen reageert door voorwaarts te gaan, dus niet negeren, of er voor weg schieten. Want voor het been zijn, dat komt vóór aanleuning.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:08

Hoe moet jij het proberen?

En inderdaad, vragen aan je instructeur, die ziet het en kan het uitleggen. Als hij dit niet kan uitleggen en het lukt niet zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een ander die je wel goed kan helpen.

Hier is trouwens ook een algemeen topic voor :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:16

Als je niet begrijpt wat je instructeur zegt zou je het best vragen kunnen stellen.
Wat hij bedoelt en hoe je dat dan moet doen.

Ik kan niet zien wat jij en je pony nu doen... soms kan het wel helpen om een filmpje of foto te plaatsen dan kan je gerichtere tips krijgen.

Meer aanleuning.... zou ik vertalen als... iets meer druk op de teugel nemen door je hand te sluiten en weer te ontspannen op het moment dat je pony haar hoofd maar iets naar beneden komt of het tempo iets vertraagd.
Op sluiten... zou ik ook vertalen naar iets wat daar op lijkt.. namelijk je hand sluiten en dan met je been voorzichtig beetje duwen en als pony dan hoofd naar beneden doet meteen weer ontspannen.
Let hier bij op dat je niet je handen terug werkt (dus niet naar je lichaam toe) en niet je handen vast zet maar wel mee gaat met de beweging.

Maar goed... dat zou mijn interpretatie zijn... en ik ken jou instructeur niet... en jou en de pony niet.

Ik zou trouwens op een 5 jarige niet veel doorzitten en gaan frummelen aan de teugels... zorg dat ze taktmatig blijft lopen en voorwaarts-neerwaarts... dus niet teveel aandacht voor aan de teugel... maar eerst maar eens ontspannen voorwaarts zonder dat ze haar rug weg drukt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:01

Straks denk je dat door enkel en alleen rijden met korte teugeltjes je rijdt met aanleuning. Een term zomaar benoemen zonder toelichting en stappenplan is geen les geven.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:22

Aanleuning is niet iets wat jij doet, maar wat je paard doet.
Je paard heeft vertrouwen in je hand, ontspant in het lichaam en vult de ruimte op die jij geeft. Hij leunt dus zachtjes tegen het bit aan.
Jij hebt een zachte, verende verbinding met de mond.

Ik zou de instructeur om uitleg vragen hoe en wat hij precies bedoeld. Daar is hij immers voor!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:24

Je zou ze de kost moeten geven Desiree... ;)... instructeurs die zomaar wat roepen en dingen niet uitleggen of uberhaupt geen plan hebben voor wat ze de combinatie willen leren...

maar goed TS... is iig zo ver dat ze wel door heeft dat ze het niet helemaal begrijpt en zo nieuwsgierig om toch iets van een oplossing te zoeken...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:26

_maaike_D schreef:
Aanleuning is niet iets wat jij doet, maar wat je paard doet.
Je paard heeft vertrouwen in je hand, ontspant in het lichaam en vult de ruimte op die jij geeft. Hij leunt dus zachtjes tegen het bit aan.
Jij hebt een zachte, verende verbinding met de mond.

Juist en dat bewerkstellig je met je benen.

Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt Evelijn. Er zijn veel slechte instructeurs die maar wat roeptoeteren zonder zelf volgens mij te beseffen wat ze bedoelen. Ze houden geen rekening met het bewegingsmechanisme van het paard en hoe ergens naar toe te trainen en het gevraagde voor een paard mogelijk te maken. Paard MOET dit en het paard MOET dat. En als het niet gebeurt is hij ongehoorzaam.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:30

Of wat bijna net zo erg is ... als het niet lukt ligt het aan de ruiter (en is die niet geschikt voor het paard)... want die kan de hocus-pocus die geroepen wordt niet vertalen naar voor hun uit te voeren acties.. Al kan je als ruiter iig nog de keuze maken om ergens anders te lessen en ergens anders je informatie vandaan te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:32

Komt bij mij over als gedwongen in de krul lopen. Zo werkt aanleuning niet.

Zoek eens wat topics over aanleuning, er zijn wel wat bokkers die hrt goed kunnen uitleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 06:38