Benen stilhouden in draf en galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frankaas

Benen stilhouden in draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:36

Ik heb volgende week zondag een wedstrijd (f4 proefje maar hoor :') ), maar ik zou het toch wel fijn vinden om mijn benen een keer stil te kunnen houden. Bij het ene paard gaat het veel beter dan bij de andere, maar het is toch wel handig om op elk paard hem/haar niet steeds onbewust benen te lopen geven. Heb vandaag les gehad en er maar eens goed opgelet, maar als ik ze stil wil houden en naar achter wil leggen ga ik met mijn bovenbenen knijpen/ze aanspannen, wat niet helemaal de bedoeling is. Natuurlijk kan ik een weekje niet ze gelijk stilhouden, maar tips zijn toch wel gevraagd! Soms ga ik ook wat voorover zitten, maar gelukkig hangt er een spiegel in de bak waardoor ik dat zo af en toe kan corrigeren. Als ik rechtop ga zitten, heb ik het gevoel dat ik mijn rug helemaal hol trek :+ (wat niet zo is. Hakken uitdrukken en been lang maken is niet echt een probleem. Zitlessen kan ik niet nemen. Ik hoor graag jullie tips :j

deborah_D

Re: Benen stilhouden in draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:34

Rij je vaak zonder stijgbeugels? Dit kan misschien helpen met je houding, telkens 20 minuutjes stijgbeugels voor je zadel kruisen en zo draven en galopperen, kans is groot dat je je benen dan stil gaat houden omdat je anders geen balans meer hebt.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 22:47

Bedankt, ik denk dat grote deels daar het probleem ook ligt bij mij: balans :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:51

Je benen moeten als een natte dweil om het paard hangen. Losjes ontspannen. Zonder beugels of zonder zadel rijden is een goede oefening.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:59

Ik volg even. Heb namelijk ook moeite met mijn benen stil houden, zeker als ik goed mijn schouders naar achteren doe :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:29

Draai je bovenbeen vanuit je heup een klein stuk je naar binnen alsof je met x benen moet rijden. Je knie komt dan losjes tegen het zadel te liggen. Je onderbeen daar doe je niets mee die hangt gewoon naar beneden.
Til je tenen op, dit is de hoogde dat je beugels moeten hangen. Voetjes in de beugel, ontspan je nog een keer en kijk of je je hele been dus van boven naar beneden een klein stukje kunt verlengen. Nu zakt je hiel naar beneden. Als je nu even goed voelt dan lijkt het alsof je niet op maar in je zadel zit.
Zo moet je zitten, omdat je onderbeen nu helemaal niets mocht doen behalve hangen heeft hij precies de juiste plek om stil te blijven hangen. De truuk is nu om niets te doen met je onderbeen, je spant alleen even aan bij een beenhulp maar verder ontspant dat been. Nu heb je een stilhangend been en geen kapstoktenen meer, je knieen sluiten aan en je kunt makkelijk balance vinden.
Oefen vooral eerst in stap want je houding veranderen kost moeite en tijd.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:31

Bedankt! Ben er nu in stap ook op aan het letten, daar gaat het wel beter. Ga morgen zonder zadel rijden, dus kan ik goed oefenen :)).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:38

Het naar binnen draaien van je benen gaat wel makkelijker in een zadel, zonder zadel draai je snel te ver en dan zit je op je paard alsof je nodig moet.... :D :D

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:40

:') :') Dit is ook maar eenmalig :P

Lisa_Phantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:08

Misschien een idee om je beugels met sporenbandjes aan de singel vast te maken? Wanneer jouw been gaat wiebelen word je door de bandjes op de plek gehouden. Dit kan je natuurlijk uitbouwen met het riempje elke keer losser te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:10

Lisa_Phantom schreef:
Misschien een idee om je beugels met sporenbandjes aan de singel vast te maken? Wanneer jouw been gaat wiebelen word je door de bandjes op de plek gehouden. Dit kan je natuurlijk uitbouwen met het riempje elke keer losser te maken!

Nooit doen dit.
Waarom denk je dat de beugelophanging een veiligheidshaak heeft die open gaat als je eraf valt en met je voet blijft hangen? Sporenbandjes zijn griezelig sterk. Safety first.

Zonder beugels rijden is echt een heel veel betere en veiligere tip.

Imkestorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:01

Sonja schreef:
Lisa_Phantom schreef:

Nooit doen dit.
Waarom denk je dat de beugelophanging een veiligheidshaak heeft die open gaat als je eraf valt en met je voet blijft hangen? Sporenbandjes zijn griezelig sterk. Safety first.

Zonder beugels rijden is echt een heel veel betere en veiligere tip.

Ik heb vroeger op mijn manege ook wel is met sporen riempjes gereden.
Maar heb ook sowieso nog nooit gehad dat de beugelriem los schoot hoor! Aantal keer in de beugel blijfen hangen maar het heeft nooit gewerkt..

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:02

Rijden vanuit je knieën :)

Denk vanuit je knieën dan gaat het meestal beter

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 17:06

Ik rij dan liever zonder beugels dan met m'n beugels vastgemaakt aan de singel (stel dat je een keer blijft hangen...), ookal kan het wel nuttig zijn :).

@Iris965: Ga je dan niet klemmen met je bovenbenen? Ik ga het eens proberen :j.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:07

Hmmm dat kan maar dat is weer de kunst van het rijden om ze zo ontspannen mogelijk te houden.
Je kan ook eerst kleine stukjes proberen en dat steeds verder uitbouwen.

Het is maar een idee zie maar of je er iets mee kan. :)

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:45

handige tips! ga er ook eens aan werken want ik vind dat ook heel lastig

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:48

Ik volg ook even. Aan deze tips heb ik ook nog wat :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:40

Wat ik veel zie is dat ruiters die de onderbenen niet stil houden eigenlijk met vrij korte beugels rijden (niet gezegd dat dit altijd zo is). Wanneer iemand begint met rijles is een wat kortere beugel vaak fijn om in draf tijdens het lichtrijden het ritme aan te kunnen houden. Wanneer je eenmaal gevoel hebt ontwikkeld voor dit ritme kan een kortere beugel echter zorgen voor balansversoringen en een slingered onderbeen. Ik zag dat mrie al aangaf hoe je been zou moeten liggen, en daarmee hoe lang je beugel zou moeten zijn. Als je er met die instructie niet helemaal uit komt kan je ook proberen om je beugels zo lang te doen als je nogmaal zou doen en dan 1 gaatje langer doen. Probeer vooral het erschil te voelen voor je eigen zit en houding.

romeejonkerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:21

heeeeel veel doorzitten en en ik heb van die veiligheidsbeugels met elastiek aan de zijkant. Beugels vastmaken voor 3/4 rondjes dan zonder beugels en het dan nog eens proberen