Paard wil niet doorlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleDH

Paard wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:35

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw paard. Hij is nog redelijk groen en moet nog heel veel leren. Nu wil hij met rijden slecht doorlopen, hij draaft netjes zijn rondjes en ineens gaat hij stilstaan (een soort 'freeze'). Hij wil daarna ook wel weer doorlopen, maar van harte gaat het niet. Ook schudt hij wel eens met zijn hoofd. Nu vraag ik me af wat het zou kunnen zijn? Zou hij aan het kijken zijn hoever hij kan gaan of zou hij toch ergens last van hebben (of hebben gehad)? Ik heb de chiropractor erbij gehad. Hij had een blokkade in zijn rug en daarvoor is hij behandeld. Ook is er naar het zadel en gebit gekeken. Hij had gevoelige hoeven en daarvoor staat hij nu op ijzers. Ik weet niet precies in welke hoek ik het moet zoeken, maar misschien is er iemand hier die het herkent?

eilleen333

Re: Paard wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:42

Heb je ervaring of begeleiding met het opleren van groene paarden?

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:49

Ik rijd hem niet zelf. Hij wordt door een professionele ruiter gereden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:49

Oké, en aan de longe loopt hij wel goed door? Hoe lang is hij al onder het zadel?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:51

Misschien wordt het hem wat teveel... fysiek en/of mentaal.
Weet niet hoe jong hij is en hoe veel hij al doet maar misschien even paar maanden op het land zodat hij wat volwassener kan worden.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:52

Nee aan de longe loopt hij dus ook niet goed door. Ik moet hem echt achter de vodden zitten. Hij is afgelopen winter beleerd, maar ik heb niet het idee dat hij goed doorgereden is. Er zit amper stuur op...

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:53

Hij is zes jaar oud, dus wel een mooie leeftijd om hem op te gaan pakken lijkt me.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:54

Hier hebben meerdere jonge en onervaren paarden last van. Ik weet niet precies waarom ze het doen, maar heb het al vaak gezien. Kwestie van doorzetten en wat ook erg helpt is iemand op de grond er bij die ze naar voren drijft. Ze moeten namelijk wel gewoon blijven lopen, want als ze eenmaal dat trucje door hebben }:0

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:54

Heb je al eens bloed laten prikken?
En achter een ander paard aan... en dan liefst naar buiten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:55

Ik ben zelf geen expert op het gebied van jonge paarden trainen, en ik vind dat je dat ook niet via een computer kan doen.

Maar als hij aan de longe ook al niet stabiel is, zou ik dat eerst willen trainen en er dan pas op gaan zitten. Aan de longe leg je makkelijker een basis omdat je hem niet uit balans brengt met het ruitergewicht. Als je hem aan de longe lekker kan trainen is het veel makkelijker om dit om te zetten naar het rijden.
Heb je bij het longeren ook begeleiding?

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:12

Evenlijn: waar zou je het bloed op laten testen dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:21

Of die niet beginnende bloedarmoede heeft of andere tekorten aan mineralen waardoor hij gewoon niet voldoende energie heeft om de gevraagde arbeid aan te kunnen.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:28

Zo'n "freeze" hebben jonge paarden wel vaker. Is gewoon even een momentje van huh, wat moet ik nou? Het is vaak geen onwerkwilligheid maar gewoon onbegrip. Op een gegeven moment komt dat vanzelf wel, als ze wat meer stabiliteit hebben ontwikkeld. Geduld hebben en het voorwaartse gedrag direct uitgebreid belonen.

Ik vind het moeilijk om zo zonder zicht te zeggen hoe je dit bij jouw paard het beste kunt oplossen.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 14:20

@Mijntje: zo ziet het er inderdaad wel uit. Hij wil wel maar vindt het nog te moeilijk om en door te lopen en ook nog een volte rijden .. zijn eerste reactie is dan te stoppen met lopen. Het is dus een kwestie van consequent trainen en idd heel veel belonen op het goede moment. Hoe lang kan zoiets duren dan?

@Evelijn: ik heb niet het idee dat hem iets mankeert, maar ik kan er altijd even naar laten kijken. Om door te blijven rijden terwijl hij wel iets mankeert, moet ook niet.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:22

DanielleDH schreef:
@Mijntje: zo ziet het er inderdaad wel uit. Hij wil wel maar vindt het nog te moeilijk om en door te lopen en ook nog een volte rijden .. zijn eerste reactie is dan te stoppen met lopen. Het is dus een kwestie van consequent trainen en idd heel veel belonen op het goede moment. Hoe lang kan zoiets duren dan?

Ja dat verschilt.. Karakter en intelligentie van het paard spelen een rol. Daarnaast hoe vaak er wordt getraind en hoe consequent de ruiter/trainer is. Bij jonge paarden is het beter om vaker op een dag korte momenten te oefenen, al is het maar iets kleins. De beloning is dan dat hij mag stoppen. Ik heb een keer een paardje ingereden, die had ik 3 a 4x per dag zo'n 10/15 minuten in handen. Die had het binnen een week wel door.. Maar nogmaals, dit verschilt dus per paard.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:06

Wat zegt de professionele ruiter die hem rijdt ervan?

Lien31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:28

Dan toch doorpakken, hij moet doorlopen.