Een rijtechnisch vraagje van mijn kant. Stel: Je gaat galopperen. Je legt je buitenbeen wat naar achter, binnenbeen op de normale plek en je paard galoppeert aan. Je paard valt bijna terug uit de galop en je besluit een beetje been bij te geven. Hoe doen jullie dat dan?
Houd je je buitenbeen wat naar achter en geef je daar weer een galopshulp of leg je je buitenbeen netjes terug en geef je daar been?
Misschien nog mensen die benieuwd zijn waarom ik dit wil weten. Ik reed laatst een ander paardje, pony galoppeerde braaf aan maar viel gelijk terug toen ik been gaf. De reden dat dit gebeurde was volgens de eigenaresse omdat ik m'n buitenbeen gewoon op de normale plaats had gelegd en ik hiermee 'draf' aan gaf, paard was dus heel braaf. De rest van de tijd heb ik bij deze pony in galop dus goed opgelet dat ik m'n buitenbeen naar achterhield.
Thuis besloot ik eens te kijken hoe mijn leasepaard reageert als ik mijn buitenbeen in galop naar achter houd. Het resultaat was heel braaf de zijgangen in galop.
Natuurlijk hangt het er vanaf hoe je de paarden opleidt, maar ik ben benieuwd waar jullie de voorkeur aan geven.
Hoop dat het duidelijk is. Nog best lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel.