Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 22:57

Hoi Bokkers :)

Een rijtechnisch vraagje van mijn kant. Stel: Je gaat galopperen. Je legt je buitenbeen wat naar achter, binnenbeen op de normale plek en je paard galoppeert aan. Je paard valt bijna terug uit de galop en je besluit een beetje been bij te geven. Hoe doen jullie dat dan?

Houd je je buitenbeen wat naar achter en geef je daar weer een galopshulp of leg je je buitenbeen netjes terug en geef je daar been?

Misschien nog mensen die benieuwd zijn waarom ik dit wil weten. Ik reed laatst een ander paardje, pony galoppeerde braaf aan maar viel gelijk terug toen ik been gaf. De reden dat dit gebeurde was volgens de eigenaresse omdat ik m'n buitenbeen gewoon op de normale plaats had gelegd en ik hiermee 'draf' aan gaf, paard was dus heel braaf. De rest van de tijd heb ik bij deze pony in galop dus goed opgelet dat ik m'n buitenbeen naar achterhield.
Thuis besloot ik eens te kijken hoe mijn leasepaard reageert als ik mijn buitenbeen in galop naar achter houd. Het resultaat was heel braaf de zijgangen in galop.

Natuurlijk hangt het er vanaf hoe je de paarden opleidt, maar ik ben benieuwd waar jullie de voorkeur aan geven.

Hoop dat het duidelijk is. Nog best lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel.

Narcissa

Re: Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:10

Van zodra ik in galop zit, doe ik mijn buitenbeen weer op zijn normale plek en spoor ik van daar aan. ik krijg anders ook een halve zijgang in galop. Zij is geleerd dat been achteruit aanspringen betekent, en dat daarna het been naar de normale plek terugkeert

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:12

Ik sluit me aan bij xles. Alleen been naar achteren voor het aanspringen, als je daarna nog je been naar achteren houdt, zou dat de hulp zijn voor achterhand naar binnen.. (als het paard dat al kent uiteraard :P )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:14

Denk dat het deels idd de africhting is.
Zelf houd ik ook niet constant mijn been naar achteren. Wel drijf ik in galop meestal bij met mijn binnenbeen, omdat ik wil dat het binnenachterbeen er meer onder komt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:17

Je buitenbeen hoeft echt maar een fractie naar achter, en het aanspringen doe je vooral op je binnenbeen. Als jij oefeningen in contra galop doet, houd je je buitenbeen ook een fractie naar achter, passief. Enkel als je een actieve hulp daarmee geeft, zou het paard imo moeten wijken voor de druk. Maar het is ook maar net welke hulpen je een paard leert!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:25

Ik geef eerlijk toe dat ik altijd ten alle tijde het been wat de juiste galop aangeeft, achter de singel houd zolang ik in galop blijf.
Mijn binnenbeen is meer de drijvende factor, en ook mijn hoofdbeen mbt impuls en galop vragen. Buitenbeen als ik zo nadenk, begrenst wel, en is ook aangesloten, maar wordt wel minder qua drijven gebruikt dan mijn binnenbeen als je een exacte vergelijking maakt welk been het meeste doet.
Idd bijna passief te noemen, alleen als een van de paarden eruit wil vallen ( in een proef met een Tinker komt dat soms voor natuurlijk :+ ) gebruik ik twee benen voor even een extra reactie.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:19

Galophulp buitenbeen iets naar achter en tegelijk met binnenbeen iets aandrukken.
Buitenbeen blijft tijdens de galop iets naar achteren.
Zodra ik voel dat het paard uit de galop dreigt te gaan vallen galoppeer ik bij wijze van spreken opnieuw aan. Ik krijg bij mijn paard geen zijgang terwijl hij deze wel kent, ik denk dat het komt omdat ik mijn been alleen iets verleg in plaats van aanleg.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:24

Dank jullie wel voor jullie reacties! Leuk om te lezen, ik ga er zelf de komende tijd weer even extra goed op letten op m'n hulpen in galop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:27

Ik blijf mijn buitenbeen naar achteren houden, of liever gezegd: Mijn binnenheup naar voren. Ik ben bezig met op het omzetten van mijn heupen het changement te zetten nl.
Travers is bij mij een andere hulp, been verder naar achteren, duwtje met mijn buitenbil en meer gesloten in mijn kruis.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:17

Buitenbeen naar achter en daar hoort een paard op weg te galopperen. Nooit je binnenbeen aanleggen tijdens aangalopperen, dit is hoe je het in de manege en in de basissport leert maar op hoger niveau kom je in de knoop met wissel en zeker met een serie. Gewoon simpel houden. Buitenbeen maar achter op moment van aanspringen, vervolgens beide benen los, verlies je sprong dan 1x buitenbeen om naar voren te galopperen, vervolgens alles weer los. Paard hoort zelf te lopen. Jij geeft iets aan, vervolgens alles los en paard hoort hetzelfde te blijven doen totdat jij aangeeft dat ze iets anders moeten.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:21

Zodra ik merk dat hij uit de galop wil vallen geef ik hem een stemhulp en daar reageerd hij altijd vrijwel direct op, zo niet leg ik ook mijn buitenbeen eventjes naar achter en daarna weer los.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:27

Been gaat na de galop terug naar de plek waar t hoort.

Paard rijden is heel simpel en zo moet je t ook houden. Je geeft één hulp en t paard moet dat blijven doen tot je een andere hulp geeft.

Als je op t binnen been laat aan galopperen kom je in de knoei met series. Een buiten been wat naar achter blijft liggen geeft hulpen, zoals bijvoorbeeld voor pirouette of zijgangen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:30

Nee hoor, die hulpen kunnen ze wel onderscheiden. Het is maar net wat je aanleert.
Ik vind dat je met een inzet vanuit je heup veel sneller kunt zijn dan je buitenbeen slingeren plus het oogt veel subtieler.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:34

Hier ook toch echt de omgekeerde ervaring.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:39

Quir schreef:
Been gaat na de galop terug naar de plek waar t hoort.

Paard rijden is heel simpel en zo moet je t ook houden. Je geeft één hulp en t paard moet dat blijven doen tot je een andere hulp geeft.

Als je op t binnen been laat aan galopperen kom je in de knoei met series. Een buiten been wat naar achter blijft liggen geeft hulpen, zoals bijvoorbeeld voor pirouette of zijgangen.

Zo doe ik het ook.
Alles weer terug in de basis positie en komt pas weer in actie als het paard niet het gevraagde blijft doen of er wat anders moet gaan gebeuren.

Urielle.
Het been hoeft natuurlijk ook niet zo ongeveer in de flank te zwaaien :P

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:40

buitenbeen naar achter = galop. Ik doe niet zo veel met mijn binnenbeen, als ik geen reactie krijg miss een keer bijdrijven maar met normaal aangalopperen hangt die langs mijn paard af. Daarna idd gewoon op de normale plek en vanuit daar naar voren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:46

Nee klopt, maar zeker bij de wissels om de pas zie je dat wel vaak. Dus sinds ik les kreeg van een voormalig bondscoach en die tip kreeg van je heupen probeer ik dat erin te rijden bij de paarden waar ik dat zelf kan leren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:54

Aanspringen op buitenbeen vind ik onduidelijk, lijkt teveel op travers, appuyeren. Ik geef dezelfde hulp, dus ook buitenbeen naar achter, maar spring aan of om op het binnenbeen. Met een serie om de pas lijkt het me wel wat makkelijker met het buitenbeen inderdaad. Al zie je sommigen ook veel binnenbeen gebruiken in de series. Het kan wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:00

Nooit geen last gehad van travers enzo.
Laat ik het buiten been juist naar achter ipv terug op de plek wil het paard de kont naar binnen gaan plaatsen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:10

Ik leg mijn been gewoon terug na het aangalopperen, maar als ik net dat ietsje meer pit/power wil legt ik het gauw weer een pas of twee naar achteren en dan weer normaal :) Mijn paard kent de zijgangen in galop nog niet dus verwarring bestaat niet.

Nomi_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:11

Buitenbeen weer terug leggen en daar de hulpen geven, als je hem door wilt laten galopperen

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:15

buiten been er achter houden, in de dresuur is mij geleerd dat je eigenlijk voor elke sprong een minimale hulp moet geven met 2 benen, op die manier hou je de galop actief, en met je zit geef je het tempo aan, dusja ook als ik meer tempo verwacht maak ik me zelf wat lichter en geef met buiten been achter de singel de hulp

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:17

Geryon schreef:
Aanspringen op buitenbeen vind ik onduidelijk, lijkt teveel op travers, appuyeren. Ik geef dezelfde hulp, dus ook buitenbeen naar achter, maar spring aan of om op het binnenbeen. Met een serie om de pas lijkt het me wel wat makkelijker met het buitenbeen inderdaad. Al zie je sommigen ook veel binnenbeen gebruiken in de series. Het kan wel.

Vind ik totaal niet op elkaar lijken... Galop is buitenbeen maar achter, appuyeren zet je sowieso buiging in en zet je sowieso al eerst de schouder erin... Of ik weet niet hoe jij een appuyament inzet?

Overigens train ik in het ( om het even simpel te zeggen in het Anky systeem ) en daar leer je toch echt heeeeel simpel paardrijden. En daar valt buitenbeen naar achter voor de galop. En voor een serie geld gewoon om en om hulp geven waarbij binnenbeen eraf is en buitenbeen aangeeft welke galop bedoeld wordt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:25

Hoe bedoel je het 'anky-systeem' aukelizzy?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:46

Ik bedoelde niet een complete travers of appuyement, dacht dat dat wel begrepen werd, maar inderdaad onduidelijk van mij. Het buitenbeen naar achter is gewoon een hulp die je veel gebruikt in combinatie, dus ik vind het onhandig dat ook als hulp '(bijna) an sich' te hebben. Een gevoelig paard wil al snel reageren dus ik houd mijn hulpen graag afscheidelijk.