Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aeolusnr1 schreef:maar een paar weken training zou een gigantisch verschil kunnen tonen.
pien_2010 schreef:aeolusnr1 schreef:maar een paar weken training zou een gigantisch verschil kunnen tonen.
Ben ik het mee eens. Maar TS sommige paardjes hebben echt de tijd nodig, zoals die van mij. Ook heel veel lessen en begeleiding gaven niet het gewenste effect. Wel gewoon volhouden, paardje accepteren als paardje met een "rugzakje", veel humor inzetten (we lachen zoveel om haar drama queenneigingen die we ook zien zonder ruiter erop) en heel erg veel met haar bezig zijn en buiten rijden met een braaf paard erbij. Twee keer per week gedaan en pas toen paardje 11 jaar was, kwam de tijd dat het verantwoord was om met haar alleen naar buiten te rijden. Dus duurde zes jaar en dat is lang. Met mijn andere merens als hengst en later als ruin reed ik al vaf zijn 4de altijd buiten alleen want die gaf en geeft nergens om.
Tuurlijk draait ze zich nog wel eens om, want dit soort paardjes zijn heel erg snel en kunnen het op een postzegel, maar wegrennen is er allang niet meer bij. Komt ook goed bij jou.
Succes ermee.
Pallatin schreef:.Wat doe ik tegen het om me heen draaien na een schrikreactie?
aeolusnr1 schreef:In dit geval is er zeer zeker onvoldoende wederzijds respect, te weinig controle van jouw kant, te veel eigen initiatief van het paard, te weinig correctie en te weinig leiderschap van jouw kant uit , het paard krijgt te weinig leiding.
Uiteraard kan je dit niet in een paar dagen helemaal in orde krijgen, maar een paar weken training zou een gigantisch verschil kunnen tonen.
Pallatin schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties, het heeft me aan het denken gezet. Even terugkijkend op de laatste buitenrit (was een superbetrouwbaar paard mee) ging het qua spanning al vlot mis, want een bladblazende meneer op t pad. Daar ging hij wel keurig langs, maar hij vond t heul eng en ik denk dat hij daarna de hele rit toch gespannen was en daarom z'n gedraai bij het minste geringste. Ik zal m geen tik geven in het vervolg, terecht opgemerkt dat dat waarschijnlijk averechts werkt. Het helpt wel als ik voel dat hij wil draaien, maar als ie al 'weg' is ben ik duidelijk te laat. Ik geef m dan overigens geen mep, maar een tikje op z'n bil.
joolien, welke oefeningen stel je voor die ik kan doen aan de hand, behalve halt en achterwaarts?
Aeolus, heb je nog tips om mijn leiderschap/controle te verbeteren?
FriesWytske schreef:Ook ik heb met dit probleem te maken gehad. En in het begin ging mijn vader er dan maar weer achter aan op de fiets. Zodat ze echt voorwaarts werd gedreven. Op een gegeven moment kreeg ik door op welke tekenen van haar ik moest letten. Dat was bij deze merrie het omhoog komen met haar hoofd. En zich dan vastzetten. Zodat ik dus niks meer te vertellen had. Op een gegeven moment kreeg ik haar wel weer terug gedraaid. Daarna heb ik haar geleerd, dat als ze op buitenrit iets spannend vind. Ze best even stil mag gaan staan en kijken. Nu is het al zover dat ze gewoon doorloopt, terwijl ze het best nog spannend vind. Rijd wel altijd met zweep buiten. Zodat ik haar ook daarmee evt. kan corrigeren. Of de teckel die hier in de buurt woont. En achter ons aan wil gaan evt. een tik kan geven als die te dicht bij komt.
FriesWytske schreef:Je moet echt iemand meenemend die overwicht op je paard heeft. Hoe zit dat met bv de staleigenaar. Die de signalen herkent. En daar al op inspeelt, terwijl jij dat dan misschien net te laat doet. Dan weten ze vaak snel genoeg dat het geen nut meer heeft. Die van jouw heeft het nu een aantal keren 'gewonnen'. En blijft het daarom ook doen, want hij weet dat hij het voor elkaar kan krijgen. Omdat jij net te laat bent met je handelingen. Mijn vader ging in het begin echt met de zweep er achter aan. Die gebruikte hij alleen als het echt noodzakelijk was. En dat is eigenlijk maar 1 keer voorgekomen. De keren daarna, was een brul van hem genoeg. Toen ze mij ging vertrouwen, werd het wel steeds minder. En het gebeurt nu nog maar 1 of 2 keer in het jaar, dat ze omdraait en ik haar niet tijd kan keren. Maar heb haar dan wel redelijk snel terug. Zodat we dan weer onze weg kunnen vervolgen.
Joolien schreef:Het gaat erom dat de spanning constant te hoog is. Dan is alles eng en word de spanning uiteindelijk teveel. Ga het rustig op bouwen. Eerst aan de hand 100 meter en terwijl je dat doet, doe je oefeningen. Herhaal dit elke keer totdat hij rustig is. Pas dan ga je weer wat verder. Zorg ervoor dat hij niet teveel spanning opbouwt. Dus teveel spanning, ga stilstaan, laat hem rustig kijken en wacht net zolang tot hij de spanning afvloeit. It is een lang proces maar met een goede uitwerking. Pas als hij aan de hand rustig is, ga je erop en begin je weer opnieuw. Korte stukken, oefeningen doen en stilstaan om de spanning af te Latem vloeien. Niet doordrukken want dan bouw je enkel spanning op.
FriesWytske schreef:Je moet echt iemand meenemend die overwicht op je paard heeft. Hoe zit dat met bv de staleigenaar. Die de signalen herkent. En daar al op inspeelt, terwijl jij dat dan misschien net te laat doet. Dan weten ze vaak snel genoeg dat het geen nut meer heeft. Die van jouw heeft het nu een aantal keren 'gewonnen'. En blijft het daarom ook doen, want hij weet dat hij het voor elkaar kan krijgen. Omdat jij net te laat bent met je handelingen. Mijn vader ging in het begin echt met de zweep er achter aan. Die gebruikte hij alleen als het echt noodzakelijk was. En dat is eigenlijk maar 1 keer voorgekomen. De keren daarna, was een brul van hem genoeg. Toen ze mij ging vertrouwen, werd het wel steeds minder. En het gebeurt nu nog maar 1 of 2 keer in het jaar, dat ze omdraait en ik haar niet tijd kan keren. Maar heb haar dan wel redelijk snel terug. Zodat we dan weer onze weg kunnen vervolgen.