Paard valt op de volte uit galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Paard valt op de volte uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:58

Ik heb een vraagje,

Ik heb sinds kort een nieuw leasepaard Whitney (6 jaar) samen met 2 vriendinnen en eerst was de galop nog wat lastig (vooral het aanspringen, en soms viel ze er snel uit) maar dat gaat nu al een stuk beter. Nu wil ik het rustig een beetje uitbreiden en wil ik volte's gaan rijden in galop maar als ik bijna weer op de hoefslag ben na mijn volte valt ze heel vaak uit de galop.

Heeft iemand hier misschien tips voor hoe ik dit op kan lossen?
Ik rij haar zelf 1x per week en mijn vriendinnen rijden haar in totaal 5 dagen.

Goof

Re: Paard valt op de volte uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:02

Voorwaarts houden, been eraan, drijven.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:05

Goof schreef:
Voorwaarts houden, been eraan, drijven.

Op het momemt dat ik weet dat ze eruit gaat vallen probeer ik mijn been er al goed aan te houden en als ze daar echt niet op reageert geef ik een tik maar toch werkt dit niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:08

Duidelijker zijn, strenger optreden en overtuigend overkomen ;)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:13

Je paard heeft waarsxhijnlijk nog wat moeite met zijn balans.

Probeer veel overgangen te rijden en in de galop te schakelen. Dus eerst op de lange zijde vooruit en terug te rijden. Als je paard wat sterker wordt gaan de volte ook steeds makkelijker. Probeer de voltes ook niet te klein te rijden.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:28

Goof schreef:
Duidelijker zijn, strenger optreden en overtuigend overkomen ;)

Oke, ik zal het proberen
Bedankt :)

Annem84 schreef:
Je paard heeft waarsxhijnlijk nog wat moeite met zijn balans.

Probeer veel overgangen te rijden en in de galop te schakelen. Dus eerst op de lange zijde vooruit en terug te rijden. Als je paard wat sterker wordt gaan de volte ook steeds makkelijker. Probeer de voltes ook niet te klein te rijden.

Bedankt voor de tip. Iemand zei mij dat haar achterhand ook nog niet heel sterk is en dat ik wat meer moet proberen te schakelen in galop dus ik probeer haar op de lange zijde ook vaak stukken te veruimen. Dit gaat prima en dan kan ik haar ook weer netjes wat terug nemen.

champion3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:33

Probeer streng en duidelijk te zijn en probeer op de plek waar zij steeds terugvalt, haar voor te zijn en al voorwaarts houden voordat ze überhaupt aan terugvallen kan denken. Veel schakelen, en niet blijven aansporen, op de juiste timing been geven en probeer veel af te wisselen en niet telkens terug te komen op die volte. Als ze het de tiende keer niet doet, doet ze het de elfde keer ook niet. Dus probeer gelijk duidelijk te zijn en als het even niet lukt, een ander oefening doen en daarna weer terugkomen. Het is niet erg als je niet gelijk die perfecte volte krijgt, als je maar verbetering ziet in het begin en einde van de training, dan komt die volte vanzelfwel.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:00

Eerst je paard voorwaarts laten lopen. Zodat als je hem wil sturen die niet langzamer gaat. Duidelijk zijn is heel belangrijk. Wil jij in galop blijven dan moet zij naar jou luisteren. Omdat deze pony nog jong is zou ik hem goed begeleiden. Eerst zou ik in de andere gangen oefeningen doen waardoor hij goed op zijn eigen benen loopt. Denk aan figuren zoals een slangervolte, volte, en recht oversteken in verschillende gangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:08

Het is ook heel belangrijk is dat je de buitenschouder begrenst, en de buitenteugel eraan houdt. Juist met teveel binnenteugel haal je haar snel uit balans. (Paarden doen dan vaak alleen hun hoofd naar binnen maar gaan met hun voorbenen dan nog niet meteen mee, en dan raken ze uit balans.)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:08

Hoe gaat de galop aan de longe? Aan de longe kun je ook goed het aanspringen oefenen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:19

Al ingrijpen vóórdat ze het doet. Wees duidelijk en oefen het veel!

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:40

Gezien de leeftijd en ervaring van je paard en omdat je zelf ook schrijft dat haar achterhand nog niet zo sterk i, denk ik dat dit probleem met balans te maken heeft. Probeer inderdaad die achterhand sterker te maken door veel te schakelen. Het gaat er daarbij niet om, om hele stukken te verruimen. Juist kleine stukjes en weer opvangen.

Hoe gaat het als je met je paard over de korte zijde galoppeert? Valt ze dan ook terug?
Wellicht kun je beginnen met een halve grote volte bij E of B. Dan stel je haar na de halve volte weer recht en galoppeer je verder over de hoefslag. Dit kun je steeds verder uitbouwen. Let erop dat je daarbij de juiste hulp blijft geven, dus laat haar draaien om je binnenbeen (op de singel) en begrens met je buitenteugel en je buitenbeen iets achter de singel. Dat kan het voor jouw paard ook makkelijker maken om haar balans te houden.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:06

Bedankt voor alle tips!

xxMarinaxx schreef:
Gezien de leeftijd en ervaring van je paard en omdat je zelf ook schrijft dat haar achterhand nog niet zo sterk i, denk ik dat dit probleem met balans te maken heeft. Probeer inderdaad die achterhand sterker te maken door veel te schakelen. Het gaat er daarbij niet om, om hele stukken te verruimen. Juist kleine stukjes en weer opvangen.

Hoe gaat het als je met je paard over de korte zijde galoppeert? Valt ze dan ook terug?
Wellicht kun je beginnen met een halve grote volte bij E of B. Dan stel je haar na de halve volte weer recht en galoppeer je verder over de hoefslag. Dit kun je steeds verder uitbouwen. Let erop dat je daarbij de juiste hulp blijft geven, dus laat haar draaien om je binnenbeen (op de singel) en begrens met je buitenteugel en je buitenbeen iets achter de singel. Dat kan het voor jouw paard ook makkelijker maken om haar balans te houden.

Eerst viel ze op de korte zijde ook vaak uit de galop maar dat gaat nu al een stuk beter en ik kan al wel een paar rondjes met haar galopperen. Een kennis van mij (erg ervaren en heeft ook veel jonge paarden beleerd) is er 1 keer op geweest en bij haar lukte het soms wel om haar door te laten galopperen en ze deed ook een keer een halve volte links en dan x halve volte rechts en Whitney deed braaf een galopwissel dus dan kan ze wel maar daarna viel ze ook weer uit de galop.

Kahawa schreef:
Hoe gaat de galop aan de longe? Aan de longe kun je ook goed het aanspringen oefenen.

Ook aan de longe vind ze de galop erg lastig en lukt het mij maar een klein stukje haar te laten galopperen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:13

Geef het ook gewoon lekker wat tijd. Als ze eruit valt, niet gefrustreerd raken, maar weer aanspringen en verdergaan :) Ze leert het vanzelf :j